Svårt få i ettan ibland.

Loffe123
23 juni 2009 · 527 Inlägg

Jag har en Skoda Fabia 1,2 HTP -06 3000mil

Det har hänt tre gånger under de senaste 150 milen att jag inte får i ettans växel från neutral om jag står helt still. Lägger jag i tvåan innan så går ettan i sedan.

Även, om jag växlar snabbt, dvs frikopplar och går från 2:an till 3:an mycket snabbt så är det som om kopplingen tar lite tid på sig att frikoppla och jag får liksom "dra ur tvåans växel", det blir som ett litet motstånd precis när jag drar ur växeln. Som om den inte var fullständigt frikopplad.

Vad kan detta vara för symtom på för något fel? vad kan jag göra åt det?

Sjävla dragläget är helt normalt. Kopplingspedalen går varken högt eller lågt innan dragläget tar.

Senast redigerat av Loffe123 (23 juni 2009)

Moparboy440
23 juni 2009 · 4 682 Inlägg

borde väl vara garanti i kraft på en så ny bil? för in den till en märkesverkstad å låt dom fixa den.
låter dock onekligen som om kopplingen skulle behöva justeras, prova med att ha i ettans växel och frikoppla å se om den drar sig fram.

LivinLoud84
23 juni 2009 · 3 Inlägg

kan ju vara så att hydralcylindern på kopplingen skärvar lite vid snabba kopplingsförsök och behöver bara lite mer användning  imej att din bil är så ny.... kanske..

lelleal
23 juni 2009 · 1 150 Inlägg

XM skrev:
Kopplingsproblem eller ett drev i växellådan kanske?

är aldrig fel på drevmöjligtvis en synkring är de hydralisk eller vajer koppling ? kan va länkaget med

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang