2827
Sök

Byta styrenhet från org till en trimmad styrenhet av autotech problem:S

Svets inriktad
158 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Som rubriken säger så har jag och en kompis gjort ett fynd på skroten en styrenhet trimmad av autotech steg 3 chipet som suttit i en s40 1,9 t4 års 98. Som vi försökte sätta i kompisens v40 1,9 t4 års 98 men misslyckades. För den bara startar igång bara och dör nästan drekt så vi undrar vad det kan va för fel. För i steg3 trimningen så omprogramerar man bara om styrenheten förutom att byta avgassystem och annat lull lull runt om kring som inte har nåt med att den dör. Vi är mkt tacksamma för tips för vad det kan va för fel på det hela? hmm

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 juni 2009
kan de inte va så att de där chippet är inställt för 1 setup som den där skrotade bilen hade och att den inte känner av den i bilen ni provar i för att den inte har den setupen?? och de resulterar i att de inte funkar?

för de där boxarna är vell som på 850is? allt styrs av de där jävlarna?

Svets inriktad
158 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
kan de inte va så att de där chippet är inställt för 1 setup som den där skrotade bilen hade och att den inte känner av den i bilen ni provar i för att den inte har den setupen?? och de resulterar i att de inte funkar?

för de där boxarna är vell som på 850is? allt styrs av de där jävlarna?

jo det kanske det är inte en aning faktist? boxarna är som i 850 för det har jag fått bekräftat att dom är för när det gäller org boxar så är det bara att byta rak bara utan problem iaf. Men det verkar ju inte stämma när de modifierade men i praktiken borde det ju funka?

Tanke på att det nästan är samma bil bara att den ena är kombi men det skulle inte spela någon roll från min källa, om bxen kommer från en s40 o inte en v40. Men du kankse har rätt i det du säger?

Ahlsen
28 juni 2009
bara för att det styrdonet inte är programerat ihop med bilen stöldkydd. måste få det programerat ihop med stöldskyddet. och det fixar dom snabbt och enkelt på volvo men dom tar nog en peng för det.

Svets inriktad
158 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Ahlsen skrev:
bara för att det styrdonet inte är programerat ihop med bilen stöldkydd. måste få det programerat ihop med stöldskyddet. och det fixar dom snabbt och enkelt på volvo men dom tar nog en peng för det.

Okej faan va gött om det bara är det för vi jobbar nämligen på Rejmes i Norrköping nu och jag känner folket där väl så det blir som gratis big_smile För vi började nästan ana att det kunde vara det felet faktist smile

1 036 Inlägg
29 juni 2009
hade precis samma "fel" på min så att säga
Man måste "gifta" in den nya boxen med startspärr så att bilen vet att det är den boxen som ska lira i bilen smile
Tog 10 min på min saab, sen funkade den klockrent!

1 893 Inlägg
29 juni 2009
Glöm inte att steg tre innebär 3" downpipe, det spelar ganska stor roll.
Man kan i alla fall inte bara montera 3" DP i bilen utan att chippa för det. (Den skall gå dåligt)
Vet inte vad den säger när läget är tvärt om. 2.5"DP och chip som är programerat för 3"?

Och att bilen dör, är mycket riktigt imobilizern som säger ifrån. Man brukar ta med hela rasket med nycklar/tändlås när man handlar sådant på skroten. Man byter allt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 juni 2009
Man chippar inte en S40 genom att byta chip.    Man kan se chippet som en word-fil där det står massa obegriplig text. din imobilizerkod måste vara kvar och man kan således inte bara byta chipp utan man måste lösa loss chippet, läsa in programvaran modifiera de mappar du vill ändra.  Man saxar alltså ut tändkurva, bränslemapp och laddtryckstyrning ur en mall man har och klipper in den i din fil/chipp.

byter man styrbox så får man inte det att funka trots hjälp av Volvo mig veterligen, då är det nyckel + styrbox + imobiliser som gäller.... så hittar ni nyckel(tyvärr finns allt som oftast inte nyckeln kvar på skroten) samt immobilizer från skrotade bilen så funkar det.

jag tror ATM boxarna är låsta med en algoritm dessutom så du inte själv kan öppna och klippa ur mapparna.  Så nya boxen är förmodligen värdelös.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 036 Inlägg
29 juni 2009
torpis skrev:
Man chippar inte en S40 genom att byta chip.    Man kan se chippet som en word-fil där det står massa obegriplig text. din imobilizerkod måste vara kvar och man kan således inte bara byta chipp utan man måste lösa loss chippet, läsa in programvaran modifiera de mappar du vill ändra.  Man saxar alltså ut tändkurva, bränslemapp och laddtryckstyrning ur en mall man har och klipper in den i din fil/chipp.

byter man styrbox så får man inte det att funka trots hjälp av Volvo mig veterligen, då är det nyckel + styrbox + imobiliser som gäller.... så hittar ni nyckel(tyvärr finns allt som oftast inte nyckeln kvar på skroten) samt immobilizer från skrotade bilen så funkar det.

jag tror ATM boxarna är låsta med en algoritm dessutom så du inte själv kan öppna och klippa ur mapparna.  Så nya boxen är förmodligen värdelös.

de va ju ett krånglit system volvo har till de? yikes

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 juni 2009
Mange__ skrev:
torpis skrev:

de va ju ett krånglit system volvo har till de? yikes

Ja, det är liksom tanken med imobilizer. annars är det ju bara att som tjuv tuta runt med en styrbox under armen.

nu behöver man byta tändlås, imobilizer samt styrbox. tar nån timme iaf

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök