B230FT = 300-350hk

BrajjAxx 040 RedLine
23 november 2010 · 1 219 Inlägg

Snitch skrev:

BrajjAxx skrev:

aF skrev:

Volvos vassare Grupp A kam. Ska tydligen ha maxeffekt vid 6800rpm.

Aha, antagliden svår att få tag i och kostar en del va? ;(

Får du bara tag i speccen lär du ju kunna tillverka en ny.

( Inte just du då, men säkerligen ett företag som håller på med det.)

Ja klart, nä men då springer de iväg på pris.

Tror jag ska försöka hitta mig en V kam på skroten, eller har något något annat förslag om jag vill ha en högvarvlig b230fk? (obs, k kammen är för svår att få tag i)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
kolvas
23 november 2010 · 4 001 Inlägg

Försök att få tag i någon eftermarknadskam istället, originalkammar är inga som är speciellt högvarviviga.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
BrajjAxx 040 RedLine
23 november 2010 · 1 219 Inlägg

kolvas skrev:
Försök att få tag i någon eftermarknadskam istället, originalkammar är inga som är speciellt högvarviviga.

måste lägga pengarna på min bottendel nu tyvär sad

Men pallar inte köra på med min vx3 i sommar, vad rekomenderar ni, har läst att V drar bäst smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
sawander
25 november 2010 · 214 Inlägg

BrajjAxx är det drygt att köra med vx3 kammen?

Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Volvo 940 (1996)
VidarM
25 november 2010 · 42 Inlägg

Kör själv visserligen sugmotor, men oavsett. Monterade en H kam för några dagar sedan, funkar fint. Ju vassare kam, ju dåligare på låga varv. Hade original M innan det, sjuk skillnad. Om du byter till en vass kam kommer du märka ryckig och ojämn gång på låga varv (halvgas på låga varv = "kängurubensin"), men å andra sidan ett helt annat drag över ca 3 t varv. Istället för massa oljud så drar den faktiskt upp till varvspärren och väl så det. Kom kanske upp i 160 med min 240 förr, innan det lät som allt skulle rasa ihop, nu kom jag upp i 170 på trean och ökade fortfarande i bra takt, skulle tippa den tar 210-220 nu. Extraktorn och planad topp gör sitt till också. Men en sak att tänka på om du byter från M eller A kam till en "extrem" H eller K eller KG6 eller högre; dom kammarna har helt andra lyft än den som sitter i din topp nu, dvs lyfter ventilerna mycket längre så du måste byta skims på ventillyftarna. På min H kam var skillnaden så stor att även om vi bytte alla skims från runt 3.95 - 4.05 mm original till det tunnaste man får tag på fabriksproducerat 3.25 mm så var det inte nog, ventilerna låg fortfarande på. Vi var tvungna att svarva ner sätena på lyftarna några tiondelar och dessutom slipa ner skimsen. Du bör ha ca 0.25 mm spel på insug och 0.35 mm på avgas. Mer = onödigt glapp och slitage. Mindre = för lite utrymme när det blir varmt och allt utvidgar sig = ventilerna kommer inte att kunna stänga sig helt = brända ventiler i bästa fall.

Sök förvrigt i forumet, finns en tråd ngnstans där dom skriver registret, lyft m.m. på alla volvo orgiginalkammar

BrajjAxx 040 RedLine
26 november 2010 · 1 219 Inlägg

sawander skrev:
BrajjAxx är det drygt att köra med vx3 kammen?

Har inte provat mycket annat, men de som har provat många säger att vx3 aldrig drar på riktigt..

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Marlboroman
26 november 2010 · 8 234 Inlägg

BrajjAxx skrev:

kolvas skrev:
Försök att få tag i någon eftermarknadskam istället, originalkammar är inga som är speciellt högvarviviga.

måste lägga pengarna på min bottendel nu tyvär sad

Men pallar inte köra på med min vx3 i sommar, vad rekomenderar ni, har läst att V drar bäst smile

Är inne på samma linje som kolvas, skippa allt vad originalprofiler heter. Dem är billiga, men det är ofta det enda som är bra med dem. Och har du en vx3 nu och inte vill lägga ut pengar på kam så behåll den du har istället.

Ang T5-kam som nämns längre upp i tråden så är det ingen konst att få tag i såna, dem tillverkas än. SAM säljer dem.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
740Glt16valve
27 november 2010 · 247 Inlägg

Hedlisch skrev:

Danne_W skrev:

Hultman skrev:

Dra den om rödluvan med...

Håller man bara koll på toppcylindertrycket, bränsle och tändningen så kan man plocka ut ännu mer utan att stakarna viker sig ju..

Nej nu har dom som sagt det lurat dej totalt. 350 hk o 1.5 bars ladd ca. O 7000varv/min sen klarar dom inte mer. O för att dom ska klara så mycke behöver dom kulpinas o riktas 100% raka.

Har en kompis som hade en motor med stakar från en b23et, dom har starkare stakar. O han sköt sin ena stake rakt igenom blocket o han har riktigt sprut som var mappat för den motorn.
han laddade va 1.6 bar o hade ca 350 hk.

Så komigen sluta hitta på en massa skit.

orginal stakarna klarar jäkla massa dom är bra starka !!! min laddar mer än 1,6 och den har inte stakarna kommit ur än de är lagren mer som tagit slut i den och min varva mer än 7500 ! nu är motorn isär för smidda spm kolvar och nya lager stakarna förblir orginal !

:):) 740:):)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
sawander
27 november 2010 · 214 Inlägg

få man tur å få tag på rätt volvo då jävlar håller det smile

Volvo 940 (1996)
Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Sharky
27 november 2010 · 10 287 Inlägg

Handlar nog mera om att bygga en ineffektiv motor. Bygger man en effektiv motor med balanserade luftvägar och matchande turbo så gör man bäst i att se till att ha en ordentligt byggd bottendel.

/Göran

sawander skrev:
få man tur å få tag på rätt volvo då jävlar håller det smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Snitch Ointresserad.
27 november 2010 · 936 Inlägg

Återigen ett exempel på att vettig service inom tidsramarna lönar sig.

Men, det är ju bara jag.

Teabag appreciation club.
kimb0 MOPAR
27 november 2010 · 44 Inlägg

kolvas skrev:
Försök att få tag i någon eftermarknadskam istället, originalkammar är inga som är speciellt högvarviviga.

V,K,H kammarna e hyfsat högvarviga men kan ju ha fel?....

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
kolvas
27 november 2010 · 4 001 Inlägg

kimb0 skrev:

kolvas skrev:
Försök att få tag i någon eftermarknadskam istället, originalkammar är inga som är speciellt högvarviviga.

V,K,H kammarna e hyfsat högvarviga men kan ju ha fel?....

toppeffekt vid strax över 5000rpm kallar inte jag högvarvigt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
kimb0 MOPAR
28 november 2010 · 44 Inlägg

kolvas skrev:

kimb0 skrev:

kolvas skrev:
Försök att få tag i någon eftermarknadskam istället, originalkammar är inga som är speciellt högvarviviga.

V,K,H kammarna e hyfsat högvarviga men kan ju ha fel?....

toppeffekt vid strax över 5000rpm kallar inte jag högvarvigt

okej men konstigt att min 230et drog hela vägen till 7300 lr vad den varvade....
hade chip i och en v-kam och den tvekade inte nåt på varvet.....
laddade bara 0,7 bar och boxen stog på läge 4 lr 6.
det var inget gjort förutom kammen och chipet???....

272 in och 268 ut tkr ja inte e så låg varvigt...(duration) och det är H-kam
k-kam e rätt likvärdig V-kam e däremot lägre men funkar att varvas den med har provat sj
så vet vad som gäller har dock ingen erfarenhet av dom andra 2 kammarna

Senast redigerat av kimb0 (28 november 2010)

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
kolvas
28 november 2010 · 4 001 Inlägg

kimb0 skrev:

kolvas skrev:

kimb0 skrev:

V,K,H kammarna e hyfsat högvarviga men kan ju ha fel?....

toppeffekt vid strax över 5000rpm kallar inte jag högvarvigt

okej men konstigt att min 230et drog hela vägen till 7300 lr vad den varvade....
hade chip i och en v-kam och den tvekade inte nåt på varvet.....
laddade bara 0,7 bar och boxen stog på läge 4 lr 6.
det var inget gjort förutom kammen och chipet???....

272 in och 268 ut tkr ja inte e så låg varvigt...(duration) och det är H-kam
k-kam e rätt likvärdig V-kam e däremot lägre men funkar att varvas den med har provat sj
så vet vad som gäller har dock ingen erfarenhet av dom andra 2 kammarna

du provade aldrig i en bänk och kollade vart du hade max effekt eller hur?
Det är skillnad på hur långt man KAN varva och vart toppeffekten ligger.

272 i duration är inte mycket, det är mycket för en originalkam men det är inte mycket om man vill ha högvarvsmotor, jag har för mig att jag har 312 i duration på min kam....
H-kammen har jag för mig ger max effekt vid ca 5700rpm på en N/A motor.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Sharky
28 november 2010 · 10 287 Inlägg

Jag landade på max effekt vid 5500 (360 hkr) när jag hade K-kam på 531 med 48/39.6 ventiler och T3/04 hybrid med steg 3 axel. Då laddade jag 1.5 och begränsningen var grytan nere i orginalgrenröret (det var dock givetvis portat allt som gick).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
BrajjAxx 040 RedLine
28 november 2010 · 1 219 Inlägg

Sharky skrev:
Jag landade på max effekt vid 5500 (360 hkr) när jag hade K-kam på 531 med 48/39.6 ventiler och T3/04 hybrid med steg 3 axel. Då laddade jag 1.5 och begränsningen var grytan nere i orginalgrenröret (det var dock givetvis portat allt som gick).

/Göran

Aha okej intressant detta... tror tyvärr inte min ekonomi räcker till något annat än en originalkam tyvärr sad

Men någon vet vilken som är vassast av Vx3 och V?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
28 november 2010 · 3 180 Inlägg

BrajjAxx skrev:

Sharky skrev:
Jag landade på max effekt vid 5500 (360 hkr) när jag hade K-kam på 531 med 48/39.6 ventiler och T3/04 hybrid med steg 3 axel. Då laddade jag 1.5 och begränsningen var grytan nere i orginalgrenröret (det var dock givetvis portat allt som gick).

/Göran

Aha okej intressant detta... tror tyvärr inte min ekonomi räcker till något annat än en originalkam tyvärr sad

Men någon vet vilken som är vassast av Vx3 och V?

V och VX3 har samma lyft på insug, men V har högre lyft på avgas än VX3

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
BrajjAxx 040 RedLine
28 november 2010 · 1 219 Inlägg

NITROUS skrev:

BrajjAxx skrev:

Sharky skrev:
Jag landade på max effekt vid 5500 (360 hkr) när jag hade K-kam på 531 med 48/39.6 ventiler och T3/04 hybrid med steg 3 axel. Då laddade jag 1.5 och begränsningen var grytan nere i orginalgrenröret (det var dock givetvis portat allt som gick).

/Göran

Aha okej intressant detta... tror tyvärr inte min ekonomi räcker till något annat än en originalkam tyvärr sad

Men någon vet vilken som är vassast av Vx3 och V?

V och VX3 har samma lyft på insug, men V har högre lyft på avgas än VX3

aha okej, vilken av dem tror du är vassast. eller du kanske har provat båda?big_smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Sharky
28 november 2010 · 10 287 Inlägg

K-Kam är en väldigt original Volvo kam.

Jag skall räkna lite ( i morgon) på typ 80 - 85 % VE och ser vart man landar i effekt/varv.

/Göran

BrajjAxx skrev:

Sharky skrev:
Jag landade på max effekt vid 5500 (360 hkr) när jag hade K-kam på 531 med 48/39.6 ventiler och T3/04 hybrid med steg 3 axel. Då laddade jag 1.5 och begränsningen var grytan nere i orginalgrenröret (det var dock givetvis portat allt som gick).

/Göran

Aha okej intressant detta... tror tyvärr inte min ekonomi räcker till något annat än en originalkam tyvärr sad

Men någon vet vilken som är vassast av Vx3 och V?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang