Vad är det för fel på min 850? Jag har bytt kamrem och den vill inte starta. Behöver hjälp!

Sickan_
1 juli 2009 · 945 Inlägg

Henjer skrev:

Sickan_ skrev:

Henjer skrev:
Hmmm, du har skrivit på flera ställen att du gjort komptest och att de inte gav ngt utslag! Det är ju just de ett komptest skall göra!?!?!? Fick du inte upp ngt komp så har du ju fått remmen fel!

Ja jag vet att det ska ge utslag men det gör det inte.. och hur kan det har hamnat fel när jag har ställt det efter makeringarna???

För att om du tex snurrar på veven utan å snurra kammen så kommer det ju fel tex! Om du har gjort de så åt andra hållet är ju de lika galet! Ställde du veven vid markeringen med 1:ans cylinder i ÖD med alla ventiler stängda tex??? Snurrade du på veven eller kammen när remmen va av??

Jag har bara testat att snurra på veven när remen va av men det gick bara ett kvarts varv typ så ja vevade tebax den och ställde den efter markeringen. dom dreven där uppe har jag inte snurrat på när remmen har varit av.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
1 juli 2009 · 945 Inlägg

Marlboroman skrev:

Sickan_ skrev:

Marlboroman skrev:

Går den lika lätt hela tiden om man vrider runt ett varv eller känner man att den komprimerar? för går det lika lätt hela vägen så tår kammarna fel. Gasen kan blåsa i antingen i luftburken eller i insuget, huvudsaken dety kommer in i motorn.

Ja det går lika lätt hela tiden

Då är den kompressionslös och då är det det dags att kolla upp nollningen på vevaxel och kamaxlar. Hade liknande bekymmer med min och då satt insugskammen ett halvt varv fel.

Okeej måste man lossa ventilkåpan eller toppen för att göra detta? eller är det bara att ta bort remen och snurra på kammen?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Marlboroman
1 juli 2009 · 8 234 Inlägg

Sickan_ skrev:
Jag har bara testat att snurra på veven när remen va av men det gick bara ett kvarts varv typ så ja vevade tebax den och ställde den efter markeringen. dom dreven där uppe har jag inte snurrat på när remmen har varit av.

Stog veven vid markeringen när innan du vred på den? Och ska man kolla nollningen behöver man inte lossa remmen. Däremot lär man bort med fördelarlock + rotor + gnistskydd och platta samt kampositionsgivaren och plattan till den för att se spåren i bakkant som är de egentliga markeringarna för noll på kammarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sickan_
1 juli 2009 · 945 Inlägg

Marlboroman skrev:

Sickan_ skrev:
Jag har bara testat att snurra på veven när remen va av men det gick bara ett kvarts varv typ så ja vevade tebax den och ställde den efter markeringen. dom dreven där uppe har jag inte snurrat på när remmen har varit av.

Stog veven vid markeringen när innan du vred på den? Och ska man kolla nollningen behöver man inte lossa remmen. Däremot lär man bort med fördelarlock + rotor + gnistskydd och platta samt kampositionsgivaren och plattan till den för att se spåren i bakkant som är de egentliga markeringarna för noll på kammarna.

Ja veven stog i rätt läge innan ja vred på den.. okeej allt det har jag inte haft borta jag tog bara bort remen och vattenpumpen och på med det nya..

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
engolf
1 juli 2009 · 3 235 Inlägg

Du fick inget utslag när du mätte kompressionen, och du skrev att du hade lite olja i cylindrarna, men fortfarande ingenting.Det innebär att komprssionen inte förvinner ner genom kolvringarna, utten upp genom ventilerna. Jag är säker på att du ha ventilsallad...
Demontera kamaxelkåpan och mät spelet mellan ventilskaft och kam, är spelet mer än det borde är dina ventiler krökta.

Senast redigerat av engolf (2 juli 2009)

Marlboroman
2 juli 2009 · 8 234 Inlägg

engolf skrev:
Demontera kamaxelkåpan och mät spelet mellan ventilskaft och kam, är spelet mer än det borde är dina ventiler krökta.

Går inte på dessa motorer. När man tar bort överdelen på toppen så finns inget som håller ner kammarna då överfallen till kammarna är gjutna i övre halvan på toppen. Eller ja, går inte... Men då lär man ju bygga nåt som håller ner kammrna i rätt läge först.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

Marlboroman skrev:

engolf skrev:
Demontera kamaxelkåpan och mät spelet mellan ventilskaft och kam, är spelet mer än det borde är dina ventiler krökta.

Går inte på dessa motorer. När man tar bort överdelen på toppen så finns inget som håller ner kammarna då överfallen till kammarna är gjutna i övre halvan på toppen. Eller ja, går inte... Men då lär man ju bygga nåt som håller ner kammrna i rätt läge först.

Okeej kan man inte se om det är ventilerna som är paj på något annat sätt då?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
NisseCarlsson Lastbilschaffis
2 juli 2009 · 64 Inlägg

Hade lite problem med nollningen på min 850 20V, så mitt tips till dig är som följer.. Vräng ur ettans tändstift och ta en svetspinne till gassvetsen och sätt ner i stifthålet. Dra sen runt motorn tills pinnen är så högt upp som det går, då är motorn nollad. Ta sen loss fördelarlock och den molijoxen som sitter på andra kammen och kolla så det står rätt där. Så gjorde iallafall jag, och han går klockrent nu ^^

Och om du inte har någon kompression i skiten så är det ju ingen större ide att du letar efter elfel och dylikt ^^

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!
NisseCarlsson Lastbilschaffis
2 juli 2009 · 64 Inlägg

Föresten så ska du kanske satsa på att hälla i bränsle i cylindrarna istället för olja för att bil ska starta ^^

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!
Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

NisseCarlsson skrev:
Föresten så ska du kanske satsa på att hälla i bränsle i cylindrarna istället för olja för att bil ska starta ^^

Jag har testat med bensin med men det går inte heller. Och olja hällde jag i för att det ska täta eller va det va han som tipsade om det sa.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

NisseCarlsson skrev:
Hade lite problem med nollningen på min 850 20V, så mitt tips till dig är som följer.. Vräng ur ettans tändstift och ta en svetspinne till gassvetsen och sätt ner i stifthålet. Dra sen runt motorn tills pinnen är så högt upp som det går, då är motorn nollad. Ta sen loss fördelarlock och den molijoxen som sitter på andra kammen och kolla så det står rätt där. Så gjorde iallafall jag, och han går klockrent nu ^^

Och om du inte har någon kompression i skiten så är det ju ingen större ide att du letar efter elfel och dylikt ^^

Okeej. hur ser man att det står rätt under fördelarlocket då?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

Ingen som kunde svara på hur man ser att det är rätt under fördelarlocket? och om man kan sätta en topp från en 850R på en GLT?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
JonasHalt
2 juli 2009 · 699 Inlägg

Sickan_ skrev:
Ingen som kunde svara på hur man ser att det är rätt under fördelarlocket? och om man kan sätta en topp från en 850R på en GLT?

Du kan inte sätta dit en topp från en turbomodell på en glt då insugskanalerna är annorlunda utformade.. Insuget passar helt enkelt inte! Du måste ta insuget med isåfall, men då tappar du lite effekt på låg/mellanregister då det sitter ett variabelt spjäll inne i insuget på sugmotorerna...'
//Jonas

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
TurbOla Reservdansk
2 juli 2009 · 6 271 Inlägg

JonasHalt skrev:
Du kan inte sätta dit en topp från en turbomodell på en glt då insugskanalerna är annorlunda utformade.. Insuget passar helt enkelt inte! Du måste ta insuget med isåfall, men då tappar du lite effekt på låg/mellanregister då det sitter ett variabelt spjäll inne i insuget på sugmotorerna...'
//Jonas

Tänkte just påpeka detta.
Du behöver större kanaler på en sugmotor för att suga in all luft som behövs, till skillnad från en turbomotor där luften pressas in av turbon.

Det är lite som att prova andas igenom en trädgårdsslang och ett sugrör. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
norpan1
2 juli 2009 · 1 043 Inlägg

Du skrev att det var en mekaniker och tittade på remmen, var det en volvo mekaniker?
Ibland  finns det många markeringar på remhjulen.
Kan du fixa bilder på hur remmens markeringar sitter?

Mr-Crd Hårdast
2 juli 2009 · 143 Inlägg

man kan vända kamaxelgivaren fel också.   Lyckats vara med om det, och då startar inte bilen. Dock skjuter den till lite då och då på starten..

kolla den, för den bör du ju haft bort om du låst kammarna..

danskozz
2 juli 2009 · 74 Inlägg

om du inte drar runt motorn två varg förhand så startar inte bilen då tappar den kompet. du måste bogsera igång bilen då startar den. har vart med om de själv.

vinter projektet!!! Saab ng900 2.0T "KmK Edition" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=115882
Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

Mr-Crd skrev:
man kan vända kamaxelgivaren fel också.   Lyckats vara med om det, och då startar inte bilen. Dock skjuter den till lite då och då på starten..

kolla den, för den bör du ju haft bort om du låst kammarna..

Jag har inte haft borta den jag tog bara bort den gamla remmen och på med den nya och jag låste inte kammarna heller.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
2 juli 2009 · 945 Inlägg

danskozz skrev:
om du inte drar runt motorn två varg förhand så startar inte bilen då tappar den kompet. du måste bogsera igång bilen då startar den. har vart med om de själv.

Okeej men jag har testat att bogsera igång den med men den vill inte starta.. ? hur långt ska man behöva bogsera för ja bogserade den typ 2,5 km ...

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Nico-the-kid
2 juli 2009 · 509 Inlägg

Gjorde du så här?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/69874/699394_yqrvuo.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/69874/699395_7oigw1.jpg


Jag har varit med om folk som har bytt kamrem på 850 och sen försökt bogsera igång bilen och krökt varenda ventil för att remmen satt lite fel.
Kamdreven vill gärna vrida sig lite.

Senast redigerat av Nico-the-kid (2 juli 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang