2891
Sök

Bara bas ur framsystemet?

Avstängd
1 714 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
koppla in mitt kitsystem med steget för några dagar sen men jag fick bara bas ur högtalarna,
vad gjorde jag för fel? tänkte de har me lågnivå eller nånting att göra, men jag kan ju inget sånt hmm

tyvärr va det inte jag som koppla steget och nu är de urplockat igen, va en nödlösning innan powermeet,
men hur kopplar man framsystem på ett steg om man vill ha lite andra frekvenser än bas?
följde med några kablar för högnivå men måste jag använda dessa?

Smålänning
7 887 Inlägg
7 juli 2009
Nej.

Hur många lågnivå ut har du? Tänkte om du har satt dem i subwooferkanalen eller har nån eq satt på subwoffer i stereon.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

787 Inlägg
7 juli 2009
Jag hade ett liknande problem en gång när jag koppla ihop lite snabbt.

Mitt fel var iaf att steget jag tog var ett bas steg tongue

Avstängd
1 714 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
yes det är en pioneer deh-5000ub med en lågnivå ut. tror det är 08 årsmodell

steget är mutant mt2404r 4 kanals, och högtalarna är rockford 6.5 kit p1625
Senast redigerat av Emilius (7 juli 2009)

Avstängd
1 714 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
hur fixar man det? och måste man ställa in det varje gång man startar stereon??

Avstängd
1 714 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
åtgärdas inte det dock om man använder högnivåkablarna som följde med steget?

eftersom jag har bas också så måste jag ju ha lågnivå till den, lite svårt att köra y-split på den utgången då

Avstängd
1 714 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
men vad innebär delning i stegen? jag är helt okunnig på stereo.
när jag ställde steget på högnivå lät de ingenting utan det bara brusade

Avstängd
1 714 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
haha kan du ta det på svenska också? tongue

jag tror jag får be nån kunnig montera skiten åt mig..
men jag prova liksom alla vred och prylar på steget men jag fatta ingenting,
hitta inget som hjälpte med att ge högre frekvenser

Avstängd
1 714 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
jovisst tack för ditt försök iallafall. jag och elektronik liksom..

bara jag hittar rätt på detta delningsfilter på steget du nämner och vet hur jag gör med det så kanske det löser sig?

21 761 Inlägg
7 juli 2009
Om du kikar på slutsteget så finns det två strömbrytare där det står "LPF, FLAT, HPF". Det är olika delningsfilterinställningar, med dessa väljer man om steget ska filtrera bort låga eller höga frekvenser (eller inte filtrera alls, släppa fram alla frekvenser):

LPF = lågpassfilter, filtret släpper bara igenom låga frekvenser.
FLAT = inget filter, alla frekvenser släpps igenom utan påverkan.
HPF = högpassfilter, filtret släpper bara igenom höga frekvenser.

Sedan finns det även två rattar där det står "X-OVER", de används för att välja vilka frekvenser som steget ska filtrera bort. Exempel:

Du vill att framhögtalarna ska spela alla frekvenser utom basfrekvenser under 80 Hz. Då innebär det att steget ska skicka ut alla frekvenser över 80 Hz, alltså ska du använda högpassfilter (bara högre frekvenser släpps fram) och ställa in X-OVER på 80 Hz.

Nu kommer steget att filtrera bort alla frekvenser som ligger under 80 Hz på de kanaler som du har ställt in detta på, tex kanal 1+2.

Hänger du med bättre eller har jag krånglat till det ännu mer? smile

Avstängd
1 714 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
tack ska du ha, nu börjar det klarna,
jag körde alltså på sub på lågnivån och därför hjälpte det inte att ställa steget på högnivå.
hade jag varit mindre trög hade jag väl fattat det redan vid swedenrockers inlägg men.
tack för hjälpen!

enda undran jag har nu är när du säger att man ställer in detta för kanalerna, på mitt steg står det front och rear, det torde vara samma sak som kanal 1+2 och 3+4 kanske? för jag satte rca-kablarna i front, högtalarkablarna ur kanal 1 och två sen pillade jag på gain och ställde in på front, då hände de grejer.

jag använder bara 2 kanaler om nån undrar =P varför?
dbakuten fick inte in 2-kanalssteget jag ville ha så dem skicka ett 4-kanals som plåster på såren,
grym service där.

21 761 Inlägg
7 juli 2009
Emilius skrev:
jag körde alltså på sub på lågnivån och därför hjälpte det inte att ställa steget på högnivå.

Japp, precis som Swedenrockers skrev. Det "bidde" inga frekvenser kvar att spela eftersom stereon plockade bort de höga frekvenserna och steget plockade bort de låga frekvenserna.

En liten parentes dock. När man pratar om delningsfilter så heter det "högpass", inte "högnivå", det är två olika saker. Ingen kritik mot dig, bara en upplysning. smile

Emilius skrev:
enda undran jag har nu är när du säger att man ställer in detta för kanalerna, på mitt steg står det front och rear, det torde vara samma sak som kanal 1+2 och 3+4 kanske? för jag satte rca-kablarna i front, högtalarkablarna ur kanal 1 och två sen pillade jag på gain och ställde in på front, då hände de grejer.

Ja, jag är ganska säker på att tillverkarna brukar mena kanal 1+2 när man skriver "front" och kanal 3+4 när man skriver "rear".

Avstängd
1 714 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Emilius skrev:

Japp, precis som Swedenrockers skrev. Det "bidde" inga frekvenser kvar att spela eftersom stereon plockade bort de höga frekvenserna och steget plockade bort de låga frekvenserna.

En liten parentes dock. När man pratar om delningsfilter så heter det "högpass", inte "högnivå", det är två olika saker. Ingen kritik mot dig, bara en upplysning. smile

Emilius skrev:

Ja, jag är ganska säker på att tillverkarna brukar mena kanal 1+2 när man skriver "front" och kanal 3+4 när man skriver "rear".

haha bara att upplysa på, hela jag är fel på när de kommer till elektronik tongue

Avstängd
1 714 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Emilius skrev:
hur fixar man det? och måste man ställa in det varje gång man startar stereon??

Nej, inte om HU:n håller minnet.
Edit: Ska inflika också att för att kunna göra detta så ska HU:n vara avstängd, men tändningen på (du ska alltså stänga av stereon med dess egna knapp) annars kommer du inte in i den menyn. smile
[rl=http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Swedenrockers&cat=48306&image=703171]http://www1.garaget.org/gallery/archive … cauu7g.jpg[/url]

en till fråga angående detta, okej, stereon håller minnet, men jag kör med batterifrånskiljare,
det måste ju innebära att jag måste ställa om detta varje gång jag vrider av batteriet?

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Ja, tyvärr blir det ju så. smile

Avstängd
1 714 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, tyvärr blir det ju så. smile

okej tackar för svar.

men vilket skit.. överväger att handla ny huvudenhet då.. de är alltid nånting sad

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Men eftersom du har batterifrånskiljare så kommer ju alla huvudenheter i din bil att tappa minnet, om det nu inte finns någon HU med inbyggt minnesbatteri förstås. smile

Avstängd
1 714 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
jo men vissa huvudenheter har väl fullrange lr högpass eller va de nu är på minst en lågnivå från början om jag inte har fel?
Senast redigerat av Emilius (13 juli 2009)

Avstängd
1 714 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
har man bara en stereo som har lågnivån med högpass från början så slipper man ju ställa om varje gång man bryter batteriet,
steget tappar ju inte precis minnet, så de hade väl funkat?

har inte kopplat in allt än men kommer nog ha avskiljaren på minus.

säkring på 1 ampere? funkar det verkligen?
jag är seg i huvve nu men jag får nånstans ifrån att batteriet pajar säkringen då de "ger" mer än 1 ampere lr nåt..
kass på el som sagt..

21 761 Inlägg
14 juli 2009
Batteriet "ger" inte, det är elförbrukarna som "tar". Om det är ett litet minne som bara drar någon mA, då går det också bara någon mA genom säkringen. smile

Sök