Biltemas Motorolja, mineral, Classic 20W–50

SoL Eigenbrötler
9 juli 2009 · 1 237 Inlägg

Är det någon som har något att säga om denna? (förutom att biltema är skräp osv)
Är den lämplig i en VW Caddy -87

Det står ju "Ej lämplig i kyla (under -10 °C)."

Ska man tro på det, eller vågar man ha det i pendlarbilen? Vad kan hända, det blir ju varmare än -10 på 3 sekunder i en motor.

Står ju även att den är för slitna motorer, och Caddyn är uppe i 30000 mil, så den bör väl klassas som sliten?


Tips och råd beträffande olja i denna pendlarbil mottages gärna, den kommer gå bara 4 mil om dagen.

Tack på förhand.

Jag kanske ska säga att jag har syntetisk olja i nu av okänd sort och den knackar i ventilerna sad

EDIT:

Jag såg att de hade denna oljan också "Turbodiesel 15W–40"
"Lämplig även för användning i vissa bensinmotorer."

den kanske är mer lämplig med tanke på temperatur grejen...

Senast redigerat av SoL (9 juli 2009)

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 juli 2009 · 10 427 Inlägg

SoL skrev:
Ska man tro på det, eller vågar man ha det i pendlarbilen? Vad kan hända, det blir ju varmare än -10 på 3 sekunder i en motor.

Under -10 så kanske hela motorn fryser ihop och inte går att starta.
I värst fall kanske tom kamaxeln knäcks wink

**

Tror Lågrykande motorolja 10W–40 passar din bil bäst.

peegee Forummoderator
9 juli 2009 · 2 924 Inlägg

Varför funderar du på denna olja om man får fråga?

10w-40 borde funka bättre som sagt om din motor har normalt slitage...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
SoL Eigenbrötler
10 juli 2009 · 1 237 Inlägg

peegee skrev:
Varför funderar du på denna olja om man får fråga?

10w-40 borde funka bättre som sagt om din motor har normalt slitage...

man får väl ett stabilare och bättre oljetryck i en gammal pump med en tjockare olja?

och det slamrar bra mycket om lyftarna nu.

jag har en ledtråd till att det låg en semisyntets oljedunk i bilen, 10-40, men är inte säker på att det är den i, men det verkar ju nära till hands.

så anledningen till är alltså att få bättre oljetryck och bli av med missljudet i ventillyftarna.

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Jokern023 The Joker,
10 juli 2009 · 463 Inlägg

för att bli av med missljudet justerar du ju dom, oljan gör det bra ett tag men med tiden kommer det tillbaka,

och oljetrycket blir väll inte bättre om du har segare olja?

Size matters chevy 572 cui. 720hp We love Big block chevy<3
need_4_boost
11 juli 2009 · 371 Inlägg

steifan skrev:

SoL skrev:
Ska man tro på det, eller vågar man ha det i pendlarbilen? Vad kan hända, det blir ju varmare än -10 på 3 sekunder i en motor.

Under -10 så kanske hela motorn fryser ihop och inte går att starta.
I värst fall kanske tom kamaxeln knäcks wink

**

Tror Lågrykande motorolja 10W–40 passar din bil bäst.

En motor som har en tjock olja fryser inte ihop!
Det som händer när det är kallt är att det tar längre tid innan oljan når alla lager och ventillyftare osv.
Och det i sin tur ökar slitaget den första tid innan oljan börjar värmas upp.
Därför bör du ha en tunnare olja när det är kallt ute.

Men en 20/50 olja fungerar nog jätte bra på sommaren och kommer att höja ditt oljetryck på lägre varv och kommer att göra att dina ventiler kommer att låta mindre.

Senast redigerat av need_4_boost (11 juli 2009)

SoL Eigenbrötler
11 juli 2009 · 1 237 Inlägg

Jokern023 skrev:
för att bli av med missljudet justerar du ju dom, oljan gör det bra ett tag men med tiden kommer det tillbaka,

och oljetrycket blir väll inte bättre om du har segare olja?

Hydrauliska lyftare kan man väl inte justera? Man kan väl göra en grundinställning, men resten ska ju ske med hjälp av oljetryck?

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang