Ang ljud utomhus på en flakmoppe

Antonnnish
9 juli 2009 · 18 Inlägg

Nu är det så att jag tänkte fixa ljud på min flakmoppe. Pratade med en kille som sa att om jag bara bygger ihop en låda med en 10"a och 2 st 6.5or högtalare så kommer det inte spela på så bra eftersom grejerna är till för att vara i ett rum,bilen t.ex. Så nu lyder min fråga, finns det någon/några i Sthlms trakterna som kan bygga sådana "lådor" ?
Brl finns fast jag har mejlat och inte fått ngt svar. Eller kommer det dunka på hyffsat bra ändå även fast jag bara bygger en låda med x antal liter och sätter högtalarna i en annan låda ?

Simma lugnt håll er på det grunda !

volvoentusiasten
10 juli 2009 · 4 005 Inlägg

Klart det kommer låta. Verkar på din ton som om du bara vill få ett ljud och lite dunka dunka så bygg på du.

Annars kan du väl köpa ett par riktiga högtalare istället.

sirmiro Double-Unicorn Rider
10 juli 2009 · 2 486 Inlägg

Jag tror (bara läst på nätet) att du ska bygga efter ritningar för hemhögtalare och inte efter bilstereo. Detta främst då högtalare till hemmet är skapade för att spela bra i rum med mycket luft och bilsterebyggen får ta hänsyn till hur bilar är utformade (som att basar ofta vänds bakåt i bilar).

Men som sagt, kan inte bekräfta att detta är riktigt, så kolla med folk som vet mer också. smile

Rquired Allmänt envis
10 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Du kommer väl inte uppnå något perfekt ljud och ljud entusiaster kommer kanske klaga, men det kommer låta tillräckligt bra om du bygger rätt om och jag misstänker rätt bygger du inte ljud på en flakmoppe för att sitta och lyssna på "hotel california" i studiokvalitet... wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Antonnnish
12 juli 2009 · 18 Inlägg

Jag lyssnar på musik 24/7 och musik är en viktig del i mitt liv så jag vill kunna spela högt som fan och kunna spela ifrån ALLA andra moppar med ljud i. Ska låta överlägset!
Men nu är det så att jag får olika "tips" och "förslag" Om en låda som tydligen heter "coarnerload" eller ngt sånt och en låda som heter bashorn.

Snälla, finns det ngn där ute som kan hjälpa mig? Decibel svarar på vart annat mejl man skickar tongue

blacken
12 juli 2009 ·

Antonnnish skrev:
Jag lyssnar på musik 24/7 och musik är en viktig del i mitt liv så jag vill kunna spela högt som fan och kunna spela ifrån ALLA andra moppar med ljud i. Ska låta överlägset!
Men nu är det så att jag får olika "tips" och "förslag" Om en låda som tydligen heter "coarnerload" eller ngt sånt och en låda som heter bashorn.

Snälla, finns det ngn där ute som kan hjälpa mig? Decibel svarar på vart annat mejl man skickar tongue

Om du ska höras långt och högt så är det inte lådans storlek som är av signifikant betydelse. Utan hur mycket kräm du har i stärkare och hur mycket "uumpf" du har i högtalarna. Så se till att du har ordentligt med ström med på fesen så att du kan elda på en rejäl stärkare/drivsteg och passande högtalare på ekipaget..

Antonnnish
12 juli 2009 · 18 Inlägg

Neej inte en "vanlig" låda det har ingen betydelse det vet jag också ! Men vilken lådtyp? för det har betydelse. Men om jag kör med en "vanlig" låda vad ska jag köra med för ljud och batteri ? Har sett dom där skit fula som är gula och dom är tydligen extremt bra (batteri alltså) Räcker det med en 10"a eller skall jag köra med en 12"a ? eller 2 st 10"or ?

blacken
12 juli 2009 ·

Antonnnish skrev:
Neej inte en "vanlig" låda det har ingen betydelse det vet jag också ! Men vilken lådtyp? för det har betydelse. Men om jag kör med en "vanlig" låda vad ska jag köra med för ljud och batteri ? Har sett dom där skit fula som är gula och dom är tydligen extremt bra (batteri alltså) Räcker det med en 10"a eller skall jag köra med en 12"a ? eller 2 st 10"or ?

Tja, det handlar i grunden om att flytta luft. Ju större membran ju mera luft kan "flyttas", ju mera "oväsen". Sedan så tillkommer energin att flytta "X" mängd luft, och lådornas volym/design är  beroenda av hur "starka" högtalarna är. Som i sin tur avgörs hur pass effekten i drivstegen är, som i sin tur är beroende helt av hur mycket ström dom får/kräver för att utföra önskat arbete.

Antonnnish
13 juli 2009 · 18 Inlägg

Ngr tips på bra högtalare och bas ?

sirmiro Double-Unicorn Rider
13 juli 2009 · 2 486 Inlägg

Antonnnish skrev:
Ngr tips på bra högtalare och bas ?

Prisklass? Ska drivas med vad för steg?
2st högtalare och 1bas?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang