Fel kulör efter att fått spoiler lackerad. Lite råd tack.

GTI_Jocke
10 juli 2009 · 217 Inlägg

Lämnade in min bakspoiler på lack förra veckan o fick den monterad nu.
Och då märkte jag att det inte är riktigt samma nyans på den röda.
Spoiler va lite blekare och inte lika Mörkröd som bilen. Lite mer åt det orange.

Har lämnat in den på seriös lackerings firma.
Det jag undrar är:

Kan dom ha gjort nåt fel så det blivit fel kulör? (jag vet inte hur dom blandar färgen. är amatörsmile )
Eller blir färgen mer lik original färgen efter ett tag?
Ser den annorlunda ut för att den är nylackad? Blir det bättre?

Jag har en Golf V GTI som ni ser på min sida. Kulören är Tornado röd. Det är väl samma röda som på alla Golf GTI? Även dom gamla? Lackeraren sa så iaf.

Ska åka till han på måndag och kräva omlackering tänkte jag..

Inga idiotförklaringar tack..är liksom amatör... smile

Senast redigerat av GTI_Jocke (10 juli 2009)

Das Auto
kenny_crx
10 juli 2009 · 836 Inlägg

bara att åka iväg och höra med honom och säja vad du tycker...låter inte som att dom fått riktigt rätt på färgen som dom lacka med

Honda CRX "Sparkles" (1988)
GTI_Jocke
10 juli 2009 · 217 Inlägg

kenny_crx skrev:
bara att åka iväg och höra med honom och säja vad du tycker...låter inte som att dom fått riktigt rätt på färgen som dom lacka med

Nej jag ser att det inte är riktigt samma. syns ännu bättre när solen ligger på.
Det kan alltså bli så att dom blandar fel på nåt sätt även fast det är en vanlig kulör?
Ingen maskin eller nåt som gör det?

Das Auto
kenny_crx
10 juli 2009 · 836 Inlägg

vet inte hur det görs på det stället du lämnat in den på...men din bil verkar rätt ny så lacken ska inte ha blivit speciellt matt så någon större skillnad ska det inte vara, sen e det jy så här att du har betalat för att få ett arbete utfört och då ska du vara nöjd med resultatet och är du inte det så e det bara att åka tillbaka och lägga fram dina åsikter smile skulle dom inte vara på samma plan som du så e det bara att gå vidare till reklamations styrelsen

Honda CRX "Sparkles" (1988)
V70Dahlgren
10 juli 2009 · 143 Inlägg

Ska han ta på sig! Du har ju beställt att få i bilens färg å det har du inte fått.

GTI_Jocke
10 juli 2009 · 217 Inlägg

V70Dahlgren skrev:
Ska han ta på sig! Du har ju beställt att få i bilens färg å det har du inte fått.

Okej. smile då åker jag dit och ber han göra om det smile
Men säg att han vägrar göra om? Vad fan gör man då?

Ingen som vet hur det går det när dom blandar färg?
Gör dom det själv eller är det nån maskin?

Das Auto
kenny_crx
10 juli 2009 · 836 Inlägg

om han vägrar så nämner du e du ska gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden och ångrar han inte sej då så bara du kontaktar dom och går vidare me ärendet genom dom!!!!

Honda CRX "Sparkles" (1988)
GTI_Jocke
10 juli 2009 · 217 Inlägg

kenny_crx skrev:
om han vägrar så nämner du e du ska gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden och ångrar han inte sej då så bara du kontaktar dom och går vidare me ärendet genom dom!!!!

Ok smile så jag har "rätten" på min sida alltså smile
Tackar för hjälpen! Störigt när det skiljer i kulören hmm

Das Auto
GTI_Jocke
10 juli 2009 · 217 Inlägg

kan lackeraren blanda färgen så det blir fel? Eller är det en maskin som sköter det?

Das Auto
Rille_Pille Tyskstuk
10 juli 2009 · 466 Inlägg

Jag skulle tro att det är en maskin som blandar lacken, så var det iaf när jag beställde färg på en firma här i stan, men det förutsätter ju att man har rätt ingredienser som datorn säger att den vill ha för det!

Natural
10 juli 2009 · 431 Inlägg

GTI_Jocke skrev:

V70Dahlgren skrev:
Ska han ta på sig! Du har ju beställt att få i bilens färg å det har du inte fått.

Okej. smile då åker jag dit och ber han göra om det smile
Men säg att han vägrar göra om? Vad fan gör man då?

Ingen som vet hur det går det när dom blandar färg?
Gör dom det själv eller är det nån maskin?

Man har en speciell våg som är kopplad till en dator.
Datorn visar hur mycket färg man ska hälla i burken.
dvs, oftast är det en människa som blandar färgen.

Shailey
10 juli 2009 · 37 Inlägg

När man ska blanda en viss färg, så finns de oftast olika nyanser av den färgen!
tex röd nr 123(<-ex.), då kan man hitta den färgen meen tex som lite mörkare, elr kanske med lite mer orange i färgen elr liknande! Beroende på vart på bilen färgen sitter osv! Det är de ja har sett på de datorerna ja har blandat färg på iallafall smile Men de finns ju alltid en färg som heter "123 original", o de kanske var den han tog men så blidde de fel ändå.. =P
Elr så kanske han fick en droppe för mkt av en väldigt dominant färg vid blandningen, så hela färgen blev knas smile

LoudPipes
10 juli 2009 · 58 Inlägg

Plastdetaljer ser ofta ut att vara i en annana nyans än va plåten är. Det ser man även på nya bilar. Men är du inte nöjd ska dom göra om det.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?
GTI_Jocke
10 juli 2009 · 217 Inlägg

Shags skrev:
När man ska blanda en viss färg, så finns de oftast olika nyanser av den färgen!
tex röd nr 123(<-ex.), då kan man hitta den färgen meen tex som lite mörkare, elr kanske med lite mer orange i färgen elr liknande! Beroende på vart på bilen färgen sitter osv! Det är de ja har sett på de datorerna ja har blandat färg på iallafall smile Men de finns ju alltid en färg som heter "123 original", o de kanske var den han tog men så blidde de fel ändå.. =P
Elr så kanske han fick en droppe för mkt av en väldigt dominant färg vid blandningen, så hela färgen blev knas smile

Okej tack för förklaringen smile

Das Auto
GTI_Jocke
10 juli 2009 · 217 Inlägg

LoudPipes skrev:
Plastdetaljer ser ofta ut att vara i en annana nyans än va plåten är. Det ser man även på nya bilar. Men är du inte nöjd ska dom göra om det.

okej..men ska man inte kunna göra så det ser lika ut? Kanske inte är möjligt?

Das Auto
dallelito med lem
10 juli 2009 · 1 147 Inlägg

det va samma sak för mig när jag lämnade mitt kjolpaket på lackering..jag gick dit och sa att jag inte va nöjd så dom lackade om de en sen söndagskväll smile snacka sansat och förklara på ett vänligt sätt att resultatet inte blev vad du förväntade dig så kommer ni nog överrens om något bra... min lackerare lackade om det igen, gratis.

//dalle

ett tips e att du har bilen med dig till lacken så dom kan blanda några prov och jämföra med bilens lack. det går att få 99.9% likadan färg

Senast redigerat av dallelito (10 juli 2009)

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
GTI_Jocke
10 juli 2009 · 217 Inlägg

dallelito skrev:
det va samma sak för mig när jag lämnade mitt kjolpaket på lackering..jag gick dit och sa att jag inte va nöjd så dom lackade om de en sen söndagskväll smile snacka sansat och förklara på ett vänligt sätt att resultatet inte blev vad du förväntade dig så kommer ni nog överrens om något bra... min lackerare lackade om det igen, gratis.

//dalle

ett tips e att du har bilen med dig till lacken så dom kan blanda några prov och jämföra med bilens lack. det går att få 99.9% likadan färg

Ok.. ska koppla på charmen och åka dit på måndag och se vad han säger smile

Das Auto
volvoentusiasten
10 juli 2009 · 4 005 Inlägg

brukar man inte "skjuta" lacken med en laser som mäter av exakt vad det är för färg, så att det blir rätt när man blandar sedan?

GTI_Jocke
10 juli 2009 · 217 Inlägg

linuslinje skrev:
brukar man inte "skjuta" lacken med en laser som mäter av exakt vad det är för färg, så att det blir rätt när man blandar sedan?

tycker det..så funkar det i måleri världen iaf..

Man kan väl lacka nedre delen på bakspoilern när den sitter på plats va? Orkar inte skruva bort allt igen..
Kanter och så ser man ju ingen färgskillnad.

Das Auto
Marcus_89 Biltokig elektriker
10 juli 2009 · 3 352 Inlägg

linuslinje skrev:
brukar man inte "skjuta" lacken med en laser som mäter av exakt vad det är för färg, så att det blir rätt när man blandar sedan?

Så gjorde lackeraren till min vinge, blev skitbra tycker jag smile

Men de gör kanske inte så på nyare/fräscha lacker

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang