Vit rök ur min Saab 9-3

fel1
11 juli 2009 · 8 Inlägg

Hej

Gick nyss ut och startade min saab 93 och då bara öste det ut vit rök. Aldrig sett något sådant förut.
Gick in å läste lite här på garaget om att när det ryker vitt så har det oftast någonting med vatten att göra.
Nu är det så att bilen har stått ute i fruktansvärt regn i ca 1 dygn. Kan det ha någonting med det att göra?
Har aldrig varit med om det förut och när jag parkerade bilen där så var det inget problem..

Vore tacksam för hjälpande svar. Kan inte så mycket om bilar.

mvh

Senast redigerat av chrizz (12 juli 2009)

DusanMandick Random Hero
11 juli 2009 · 4 047 Inlägg

troligtvis har du fått in vatten i motorn som kommer ut,. prova o kör en runda me bilen lugnt o se om de blir bättre när motorn kommit upp i temp

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
fel1
11 juli 2009 · 8 Inlägg

okey ska göra det.  Glömde också nämna att jag tyckte den betedde sig lite konstigt på tomgången. Varvet sjönk för att sedan öka lite sen sjunka igen. Det var en lite ryckig kännsla. Vet inte vad det kan vara ?

TSamuelsson
11 juli 2009 · 140 Inlägg

Har du otur så är det kanske någon packning som har gett med sig och vattnet kommer in i motorn genom den vägen?
topplocks packningen.

Rätta mig om jag har fel tongue

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.
Volvo Amazon kombi "Volvo Amazon" (1968)
camaro67 Meister
11 juli 2009 · 6 763 Inlägg

fel1 skrev:
okey ska göra det.  Glömde också nämna att jag tyckte den betedde sig lite konstigt på tomgången. Varvet sjönk för att sedan öka lite sen sjunka igen. Det var en lite ryckig kännsla. Vet inte vad det kan vara ?

Det låter toppackning. tyvärr

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
fel1
11 juli 2009 · 8 Inlägg

var ute på en testrunda nu. Minimal rök på tomgång nu. sen har varvet på tomgången stabiliserat sig.  får låta den stå ett tag och prova senare ifall det blir samma visa. tack för svaren

need_4_boost
11 juli 2009 · 371 Inlägg

håll lite koll på kylvatten nivån så den inte sjunker.
Om den gör det så kan topp packningen va på g.

fel1
11 juli 2009 · 8 Inlägg

kollade kylarvattnet nu. det har sjunkit bort som bara fan. så jag antar att det är topplockspackningen som är åt fanders.
Någon som har en idé på vad det kan kosta att fixa det. Det skulle ske på en verkstad då i och med att jag inte kan det själv ? Bilen jag har är en saab 9-3 sportcoupé 2,0ts.

need_4_boost
11 juli 2009 · 371 Inlägg

Ett tips är väl att leta upp en lite mindre bilverkstad så man inte lämnar in till biva eller någon annan stor konsern.
Där har du lite pengar att spara i alla fall.

azid Det som inte dödar gör ont
11 juli 2009 · 2 668 Inlägg

det där med verkstäder är olika åk in hos saab först och kolla då dom kan ha stående priser på sånna här saker så kan du jämnföra sen med mindre firmor.. behöver inte bli billigare för att det är en mindre firma.. vet av egen erfarenhet

2slow
fel1
12 juli 2009 · 8 Inlägg

okey. får kolla runt lite..
Har ni någon ungefärlig siffra på vad det brukar kosta så de inte lurar mig ordentligt? eller är det stor skillnad från bil till bil ?

need_4_boost
12 juli 2009 · 371 Inlägg

Det ända är väl att ringa runt och fråga vad olika verkstäder vill ha för en planing och packnings byte.
Då får du ju ett hum om vad det kostar.

christofer_k Vorsprung durch Technik
12 juli 2009 · 2 432 Inlägg

fel1 skrev:
Hej

Gick nyss ut och startade min saab 93 och då bara öste det ut vit rök. Aldrig sett något sådant förut.
Gick in å läste lite här på garaget om att när det ryker vitt så har det oftast någonting med vatten att göra.
Nu är det så att bilen har stått ute i fruktansvärt regn i ca 1 dygn. Kan det ha någonting med det att göra?
Har aldrig varit med om det förut och när jag parkerade bilen där så var det inget problem..

Vore tacksam för hjälpande svar. Kan inte så mycket om bilar.

mvh

Kondens??

Android
12 juli 2009 · 892 Inlägg

fel1 skrev:
okey. får kolla runt lite..
Har ni någon ungefärlig siffra på vad det brukar kosta så de inte lurar mig ordentligt? eller är det stor skillnad från bil till bil ?

Men alltså! Ta det lite lugnt! roll
Fan så fort det är något fel med bilen så är alla väldigt snabba med att vråla toppackning! lol

Fyll på kylarvätska sen tar du en LÅNG tur med bilen så att den blir ordentligt varm, sen kollar du om det ryker vitt, kolla även motoroljan så den inte ser ut som Oboy. Ställ sedan bilen över natten på något torrt ställe, och kolla sedan kylarvätskenivån. Om den är mycket mindre än gårdagen, eller om motoroljan ser dålig ut, ja då kan det vara toppackningen...om inte, kör på med bilen och kolla kylarvätskan frekvent. Om den inte minskar så är det antagligen inte toppackningen. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Niklas_Wernersson
12 juli 2009 · 4 Inlägg

Turboras brukar reslutera i mycket vit rök

camaro67 Meister
12 juli 2009 · 6 763 Inlägg

Niklas_Wernersson skrev:
Turboras brukar reslutera i mycket vit rök

Brukar ge blårök men ändå. Vitt brukar vara vatten = toppackning

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
fel1
12 juli 2009 · 8 Inlägg

Det ryker fortfarande lite idag och det kommer vatten ur slutröret. Luktar konstigt vet dock inte om det är glykol. Vi såg en läcka under bilen ganska långt bak på undersidan av motorn. Men vi vet inte om det är en slang eller ett rör. Kollat runt toppen och det verkar inte ha läckt någonting där.
När jag checkade kylarvattnet så var det nästan slut men när jag skruvade av locket så steg det till en lagom nivå igen. känndes mysko för mig.

tack för alla svar hittils

Niklas_Wernersson
12 juli 2009 · 4 Inlägg

Turboras brukar reslutera i mycket vit rök

kwansa Hmm, vet inte?
12 juli 2009 · 1 775 Inlägg

gör ett komptest. då får du rätt enkelt veta om det är turbon eller topplockspackningen, oftast burkar det vara packningen eftersom turboras oftare ger blårök.

vilken årsmodell har du?

Senast redigerat av kwansa (12 juli 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
fel1
12 juli 2009 · 8 Inlägg

turbon verkar ladda som vanligt.. var hem till en kompis farsa som har varit bilmekaniker i många år och som nu jobbar som försäljare av saab. Han hittade inga fel. Men tipsade om att jag skulle göra ett odlingstest av kylvätskan för att kolla om det fanns avgaser där i. I så fall skulle det vara packningen.
Han kollade det som läckte och det var från klimatanläggningen och att det var naturligt.
Motorn och tomgången verkar stabilisera sig efter att motorn har blivigt varmkörd, så när jag skulle visa han så var det inga problem.
"check engine" lampan lyste också förut men la av efter att jag hade kört jämt en kilometer eller så.
Allting verkar jävligt skumt.

Årsmodell = 01

Hur går ett komptest till väga ? har ingen aning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang