15 juli 2009
Trådstartare
Ljudets hastighet är ca 340m/s skilnaden mellan höger och vänster i en bil borde väl inte vara så mycket som 1 menter ens, hur stor bil tror du jag har?
Säg att högtalarna sitter placerade på instrumentpanelen och en bas i skuffen. avståndet från vä högtalaren till föraren borde vara ca 50cm och avståndet från högerhögtalaren till föraren borde vara ca 100cm. Avståndet från skuffen och fram kan man väl uppskatta till 1,70m detta innebär att skillnaden mellan vä och hö kanal i stereo blir 100cm - 50cm vilket i med en ljudhastighet på 340m/s blir 1/680 s eller ca 1,5ms är det ens hörbart?
Från skuffen blir skillnanden större, 170cm - 50cm vilket blir 6/1700 s eller 3,5ms
Det vill säga att basen når det närmaste örat 3,5ms efter att ljudet från vänsterhögtalaren gjort det här exemplet. klarar vi verkligen av att reagera på en sådan liten skillnad?
Som exempel kan nämnas att det i snitt tar ca 700ms innan en förare i en bil ger signal till benet att trycka på bromsen när han upptäcker fara.
Undrar om det inte bara är placeboeffekt?
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...