5241
Sök

Varför tidskomp?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Som rubriken, varför satsa på tidskomp? Fördelar / Nackdelar

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

4 693 Inlägg
15 juli 2009
Och om du bara vill ha lite bättre ljud så kan du ha det smile

Booyakasha!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Ljudets hastighet är ca 340m/s skilnaden mellan höger och vänster i en bil borde väl inte vara så mycket som 1 menter ens, hur stor bil tror du jag har?

Säg att högtalarna sitter placerade på instrumentpanelen och en bas i skuffen. avståndet från vä högtalaren till föraren borde vara ca 50cm och avståndet från högerhögtalaren till föraren borde vara ca 100cm. Avståndet från skuffen och fram kan man väl uppskatta till 1,70m detta innebär att skillnaden mellan vä och hö kanal i stereo blir 100cm - 50cm vilket i med en ljudhastighet på 340m/s blir 1/680 s eller ca 1,5ms är det ens hörbart?

Från skuffen blir skillnanden större, 170cm - 50cm vilket blir 6/1700 s eller 3,5ms

Det vill säga att basen når det närmaste örat 3,5ms efter att ljudet från vänsterhögtalaren gjort det här exemplet. klarar vi verkligen av att reagera på en sådan liten skillnad?

Som exempel kan nämnas att det i snitt tar ca 700ms innan en förare i en bil ger signal till benet att trycka på bromsen när han upptäcker fara.

Undrar om det inte bara är placeboeffekt?

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Dieselpower!
534 Inlägg
15 juli 2009
zovix skrev:
Ljudets hastighet är ca 340m/s skilnaden mellan höger och vänster i en bil borde väl inte vara så mycket som 1 menter ens, hur stor bil tror du jag har?

Säg att högtalarna sitter placerade på instrumentpanelen och en bas i skuffen. avståndet från vä högtalaren till föraren borde vara ca 50cm och avståndet från högerhögtalaren till föraren borde vara ca 100cm. Avståndet från skuffen och fram kan man väl uppskatta till 1,70m detta innebär att skillnaden mellan vä och hö kanal i stereo blir 100cm - 50cm vilket i med en ljudhastighet på 340m/s blir 1/680 s eller ca 1,5ms är det ens hörbart?

Från skuffen blir skillnanden större, 170cm - 50cm vilket blir 6/1700 s eller 3,5ms

Det vill säga att basen når det närmaste örat 3,5ms efter att ljudet från vänsterhögtalaren gjort det här exemplet. klarar vi verkligen av att reagera på en sådan liten skillnad?

Som exempel kan nämnas att det i snitt tar ca 700ms innan en förare i en bil ger signal till benet att trycka på bromsen när han upptäcker fara.

Mvh Magnus

Sen får du ju tänka på att längre kablar = längre tid för ljudet att komma fram så även det gör ju skillnad.

4 693 Inlägg
15 juli 2009
Sen hörs det MER från den högtalaren som är närmare. Utgår då från framsystemet.

Booyakasha!

8 156 Inlägg
15 juli 2009
Det kan ju vara trevligt om basen i bagagen spelar i takt med framsystemet?
Visserligen handlar det bara om några få (1-10) millisekunder hit eller dit, men det märks när man får till det rätt. Inte riktigt samma sak som när ljudet är lite osynkat med bilden på tv, men vissa likheter finns.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2009
zovix skrev:

Mvh Magnus

Du jag LOVAR.
Du HÖR skillnad på ett okpmpat och ett tidskompat system.
Bara så lite som 0.1ms gör skillnad på hur man uppfattar placeringen av ljudet.

Nu komme rjag inte ihåg mina axakta avstånd till högtalarna (jag har lyssnat in tidskompet).
Men för att få ljudet centerat (sångaren i mitten av ljudbilden) så har jag kompat vänster sida med 1.5-1.6ms och höger med 0.2ms och även dämpat vänster sida med 1db. Och kör jag utan komensation överhuvudtaget så ligger ljudbilden VÄLDIGT långt åt vänster.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Jo men då finns ju samma sak hemma också. Att man får "fel" ljud när man sitter i soffan i stället för lyssnarfåtöljen...

Mvh Magnus

560 Inlägg
15 juli 2009
Vi pratar tusentals meter kabel om man ska "tidskompa" med lång kabel.

Så det är ingen risk att man hör skillnad om man har 1 eller 20 meter extra kabel på en sida än på den andra.

Fast det hade ju varit billigare lolhmm

Absolutjonas skrev:
zovix skrev:

Mvh Magnus

Sen får du ju tänka på att längre kablar = längre tid för ljudet att komma fram så även det gör ju skillnad.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

4 693 Inlägg
15 juli 2009
Ta på dig ett par hörlurar, sätt på en låt. Lyft ut den ena luren 3 cm från huvudet, hör du ingen skillnad då så är du halvdöv och behöver ingen tidskomp wink

Booyakasha!

7 241 Inlägg
15 juli 2009
jimmyostrom skrev:
Vi pratar tusentals meter kabel om man ska "tidskompa" med lång kabel.

Så det är ingen risk att man hör skillnad om man har 1 eller 20 meter extra kabel på en sida än på den andra.

Fast det hade ju varit billigare lolhmm

Vem var det som hade räknat på det? (Minns det vagt från Lazzat).
Denne kom fram till att dte skulle behövas ngt varv runt jorden eller hur det nu var för att kunna kompensera via kabel big_smile

zovix skrev:
Jo men då finns ju samma sak hemma också. Att man får "fel" ljud när man sitter i soffan i stället för lyssnarfåtöljen...

Mvh Magnus

Och varför tror du att tex. fler och fler multikanalrecivers har tidskomp av ngn sort i sig? wink
Jag hade tex. inte fått mina surroundkanaler att lira ihop med frontarna om jag inte haft både separat volym och förmågan att fördröja signaler i recivern big_smile
Senast redigerat av Lonefox (15 juli 2009)

8 156 Inlägg
15 juli 2009
Softis skrev:
Ta på dig ett par hörlurar, sätt på en låt. Lyft ut den ena luren 3 cm från huvudet, hör du ingen skillnad då så är du halvdöv och behöver ingen tidskomp wink

Fast där snackar vi snarare volym än tidskomp wink
Jag kan erkänna att jag kapade och lödde om mina högtalarkablar till mina lurar. Jag störde mig på att ena sidan spelade högre än den andra.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

7 241 Inlägg
15 juli 2009
Phaetoon skrev:
Softis skrev:

Fast där snackar vi snarare volym än tidskomp wink
Jag kan erkänna att jag kapade och lödde om mina högtalarkablar till mina lurar. Jag störde mig på att ena sidan spelade högre än den andra.

Däremot så har volymen en direkt påverkan med.
Trots tidskomp så hör man fort. v-sida ngt högre (om bilen är vänsterstyrd och man har kompat efter det) än höger sida. Och justerar man in även det så förbättrar man ljudbilden ytterliggare.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 juli 2009
spelar man tillräckligt högt så märker man ingen skillnad. men till normal volym så kan de ju va nice. tongue

Så softis du kommer aldrig behöva dps osv. big_smile haha

jag tkr att alla svamlar hit och dit. ta t.ex. steve mades 30.000w kärra. spelar skiten ur alla. sen när de gjorde ett välljuds test me oberoende partner, ja nog fan spela den mer välljud än de flestas här på gorg.. o hans kärra eller bilen han byggde var väl till en kund.

de ultimata är väl att slippa göra inställningar. köra på flat o så låter de bra, inte ändra kurvor hit eller dit för de låter ju olika bra på olika låtar så vem ställer om för varje låt olika delar i låten. nån måtta måste de ju vara.

jag själv blir int nöjd utan tkr de låter skit på visa låtar o skitbra på andra, och ja blir svinigt less över de.

7 241 Inlägg
15 juli 2009
Ursäkta patti men steve mades är ett VÄLDIGT bra exempel på hur man INTE skall bete sig.
Rent ut sagt idiotiskt att ens UPPMUNTRA folk att göra så som han gör iom att det är direkt FYSISKT SKADLIGT! Syftaat främst på hörseln.
Men sure...vill han och alla som ser upp till honom bete sig som idioter och förlora hörsel tidigare än de borde....fine by me....jag står fast vid min åsikt.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 juli 2009
Lonefox skrev:
Ursäkta patti men steve mades är ett VÄLDIGT bra exempel på hur man INTE skall bete sig.
Rent ut sagt idiotiskt att ens UPPMUNTRA folk att göra så som han gör iom att det är direkt FYSISKT SKADLIGT! Syftaat främst på hörseln.
Men sure...vill han och alla som ser upp till honom bete sig som idioter och förlora hörsel tidigare än de borde....fine by me....jag står fast vid min åsikt.

jag syftade inte till va han gör utan jag menar... när de testa bilen för välljud så var den klockren som välljudsbil med.

jag vet va du anser om hans bil,, men softis skulle tycka om den.. big_smile haha

dsp o alla inställningsaker är inte hela världen alltid.. vanlig förstärkare för hemma bruk har oftast bara diskant/bas. sen får man väl inhandla eq osv, men de är inte många som gör det..

förstår du va ja menar:)

t.ex. min linn har volym thats it.
Senast redigerat av pattilatti2 (15 juli 2009)

Masterworks
15 juli 2009
pattilatti2 skrev:
de ultimata är väl att slippa göra inställningar. köra på flat o så låter de bra, inte ändra kurvor hit eller dit för de låter ju olika bra på olika låtar så vem ställer om för varje låt olika delar i låten. nån måtta måste de ju vara.

jag själv blir int nöjd utan tkr de låter skit på visa låtar o skitbra på andra, och ja blir svinigt less över de.

Du bör ju justera in systemet efter bilen, och låter vissa låtar skit
så är det ju inte pga av systemet utan på låten!  wink

7 241 Inlägg
15 juli 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:

jag syftade inte till va han gör utan jag menar... när de testa bilen för välljud så var den klockren som välljudsbil med.

jag vet va du anser om hans bil,, men softis skulle tycka om den.. big_smile haha

dsp o alla inställningsaker är inte hela världen alltid.. vanlig förstärkare för hemma bruk har oftast bara diskant/bas. sen får man väl inhandla eq osv, men de är inte många som gör det..

Dock har man mer sällan samma problem i samma utsträckning hemma som i bilen. Helt olika miljöer och helt olika reflexer, förstärkningar och dämpningar i den rent akustsika miljön...
Men jag ställer mig likväl tveksam till att bilen du nämnde skulle ha bättre LJUDBILD än en bil med bra injusterat tidskomp, däremot (med basen avstängd eller nedtonad) så kans den mkt väl ha låtit väldigt bra musikaliskt. DET kan jag däremot inte uttala mig om så... wink

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 juli 2009
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:

Dock har man mer sällan samma problem i samma utsträckning hemma som i bilen. Helt olika miljöer och helt olika reflexer, förstärkningar och dämpningar i den rent akustsika miljön...
Men jag ställer mig likväl tveksam till att bilen du nämnde skulle ha bättre LJUDBILD än en bil med bra injusterat tidskomp, däremot (med basen avstängd eller nedtonad) så kans den mkt väl ha låtit väldigt bra musikaliskt. DET kan jag däremot inte uttala mig om så... wink

ja de 6 18" eller va det var var inte på slagna eller så var de väldigt nedtonade. smile

de finns iaf nå shit om att den var testad av grymt petiga domare samt film under testet. på youtube. och den klassades som GRYM välljudsbil tongue hehe.. shit the same.. men iaf.. det var en rolig poäng bara.

till masterworks. jo jag är medveten om det. smile men man blir less om man gillar låten och den låter skit..

1 634 Inlägg
15 juli 2009
Har man kört tidskomp i sin bil en vecka så kommer du ALDRIG frivilligt att köpa en stereo utan tidskomp igen. Jag lovar....

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök