Hur mycket hästar 8v motor

pettersson90
16 juli 2009 · 11 Inlägg

hejsan. jag ska trimma en en b230et eller ft när jag fått tag i en. jag undra bara för skoj skull hur många hästar går det få ut ur en sådan med 8v topp. vad e det mesta man fått ut. någon som vet?

ander3on
16 juli 2009 · 255 Inlägg

Finns ju folk som bänkat 450+ iallafall, så visst går det att få kräm ur 8v oxå, men man måste väl ladda på lite mer då än om man kör med 16V tror ja..

Marlboroman
16 juli 2009 · 8 234 Inlägg

Det går att få ut massor, har för mig att rekordet för en 8V-topp ligger på uppåt 750hk. Med vettig portning och rätt kam så går det att få ut bra mycket ur dem. Garagegrannen fick ju 570hk ur sin maskin med 8V.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
bear_volvo
16 juli 2009 · 283 Inlägg

öhman fick ju ut 600+ så visst går det:)

Senast redigerat av bear_volvo (16 juli 2009)

pettersson90
16 juli 2009 · 11 Inlägg

okej. låter bra. vet nån ungefär vad kalaset skulle kosta att bygga en 8v motor med 500 hk. bara motorn då alltså.

Senast redigerat av pettersson90 (16 juli 2009)

bear_volvo
16 juli 2009 · 283 Inlägg

40-50 000 såvida du gör mycket själv också, men ska du lämna in det så blir det betydligt mycket dyrare:)

Marlboroman
16 juli 2009 · 8 234 Inlägg

Vad det kostar att bygga motor varierar brutalt beroende på vad man köper för delar och vad man kan göra själv eller har bekanta som kan fixa för vettiga pengar. Men säg 50.000:-, det är ingen konst att bränna såna pengar utan att för den skull köpt det bästa av allt, men med det inte sagt att det inte går att bygga billigare. Men man bör akta sig för att göra en glädjekalkyl och tänka att det här blir snorbilligt. Konstigt nog så brukar det dra iväg.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
AnderL
17 juli 2009 · 219 Inlägg

När du säger trima,menar du porta toppen,större ventiler och byta kam?

Kostar att ligga på topp
pettersson90
17 juli 2009 · 11 Inlägg

AnderL skrev:
När du säger trima,menar du porta toppen,större ventiler och byta kam?

jupp. jag tänkte köpa en 740 tic och dom flesta sitter det ju en b230et i. då hade jag tänkt att byta blocket till ett fk/ft block och andra stakar. för kolvarna ska väl hålla hoppas jag. sen blir det väl portining av toppen mm och ett annat sprut för det mekaniska sprutet e väl inte mycket att hurra för. men om jga byter sprut från en v70 r eller något liknande, måste jag då ha kablar från v70 också?

Dubs I got Dubs!
17 juli 2009 · 2 423 Inlägg

varför ska du ha ett sprut från v70?
satsa på MS istället.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
pettersson90
17 juli 2009 · 11 Inlägg

Adde666 skrev:
varför ska du ha ett sprut från v70?
satsa på MS istället.

MS? sitter det orginal på någon bil. e det sprutet bra då?

Marlboroman
17 juli 2009 · 8 234 Inlägg

pettersson90 skrev:

Adde666 skrev:
varför ska du ha ett sprut från v70?
satsa på MS istället.

MS? sitter det orginal på någon bil. e det sprutet bra då?

Det sitter inte original på någon bil. Det finns många som kör med det med bra resultat.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
discokapten Kapten på disco!
17 juli 2009 · 1 729 Inlägg

pettersson90 skrev:

Adde666 skrev:
varför ska du ha ett sprut från v70?
satsa på MS istället.

MS? sitter det orginal på någon bil. e det sprutet bra då?

Om du inte vet vad MS (Megasquirt) är för något så kommer det att kosta bra mycket mer än några 50k eftersom du antagligen kommer behöva lämna bort mycket.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang