Vilka bilar är sportbilar?

precision
29 september 2006 · 2 652 Inlägg

AkkE skrev:
BMW's M6 ska vara en "sportbil".. för mig är det är en lyxbil för mig..

jag tror asså att det är en smaksak

för mej är en bil med över 400hk orginal en sportbil  , om man inte räcknar meed skyline\supra eftersom dom går o få upp i över 400 orginal "driftsäkra"

Alphasonic Piratpartiet
30 september 2006 · 339 Inlägg

Kingkid skrev:
Jag säger då som sportvagns klubben.. alla biler med mer än 2 säten är ej sportbilar.. Typ Volvo R osv klassas inte som en sportvagn.. Sedan spelar det ingen roll hur fort eller hur häftig den är.. En riktig sportbil har bara 2 säten..

mclaren F1 har 3 säten, det är ingen sportbil då? en annan bil med endast ett säte:

http://www.brl.se/images/textimages/FordExpress_41.jpg

räknas som en sportbil? vikt på 4 ton. krävs nog mer än att den bara har 2 säten om det ska va sportbil

Senast redigerat av Alphasonic (30 september 2006)

StiFf Wankel
30 september 2006 · 1 080 Inlägg

som sagt är det upp till var och en, men min åsikt är att en sportbil ska vara byggd för att gå fort och tåla trim...anser själv att min rx7 är en sportbil för att den är byggd just för att gå fort..ingen onödig extra utrustning, eller liknande..

MDS Västerås
StiFf Wankel
30 september 2006 · 1 080 Inlägg

MeloveGolf skrev:

civic skrev:

Snabbare skrev:
Japaner kan inte på något sätt mäta sig med sportbils eliten...Usch!

URSÄKTA!?
det råkar vara så att japanarna bygger de bästa motorerna och är det nån som kan bygga bilar som går bra så är det väl dom iallafall?

Bästa? jämfört med vilka?
Finns inga japanare med större effekter från början så den kan räknas som "Sportbil"

Shelby cobra gt-500 - V8 5.7L Kompressor 500hk
Shelby "GT" - v8 1001Hk
Bugatti veyron - v16 1001Hk
Saalen s7

Det är enligt mina åsikter "Sport/Super/Status bilar"
Massa effekt,Massa utseende och massa pengar är vad som klassar en sportbil.....
En Skyline/Honda/Supra är enligt mig inte "Sportbilar" då dessa finns överallt
sportbil är något unikt/Ovanligt.....

låt säga rent teoretiskt att en saleen s7 skulle bli vanlig, då är inte det en sportbil längre?
idiotiskt argument enligt mig

MDS Västerås
olssson Saab nörd
30 september 2006 · 224 Inlägg

Räknas en Audi Rs6 som en familjekombi eller en sportbil?

Saab For Life!
mrcelica
30 september 2006 · 1 639 Inlägg

olssson skrev:
Räknas en Audi Rs6 som en familjekombi eller en sportbil?

Familjebil... En dussinbil av kombimodell kan aldrig bli en sportbil även om man hottar den med porschebromsar och en brutal motor...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Ckosworth Mr
30 september 2006 · 607 Inlägg

mrcelica skrev:

olssson skrev:
Räknas en Audi Rs6 som en familjekombi eller en sportbil?

Familjebil... En dussinbil av kombimodell kan aldrig bli en sportbil även om man hottar den med porschebromsar och en brutal motor...

En sportbil i familjebils utförande kanske?

Detta är nått man kan diskutera i evighet då detta är upp till betraktaren vad som är en sportbil eller inte.

Kan dock säga vad jag tycker, min cossie klassar jag inte som sportbil dock en mycket potent standardvagn, fast typ Ford Probe är sportbil fast i budgetvariant.

Supersportbilar är sånt som en vanlig arbetare aldrig har råd med, typ Ferrari, Lambo mm utan får nöja sig med sportbilar som Supra och 3000gt m fl dock är detta mycket potenta bilar men ändå inga supersportbilar.

Min helt egna personliga åsikt.

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
adde_p airbrush rookie
30 september 2006 · 136 Inlägg

kalla dem sportcombi så blir alla glada :p

förut va jag schitzofren, men nu mår vi bra!
airbrush rookie.. (målat t.ex min avatar)
Aatos
30 september 2006 · 291 Inlägg

onödigt tråd dethär, det är väl upp till var och en att tycka vilka bilar som e sportbilar eller inte...

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
30 september 2006 · 1 852 Inlägg

det går att vända och vrida på det i evigheter, men nedan listar jag vad jag anser är vad.

Supersportbil: de mest extrema bilar, typ lambo, ferarri, koeönningesegg(det som ingen kan stava till tongue) osv.

Sportbil: sportigare variant av "vanliga bilar" dock EJ GTI modeller. ex: M5, rs4, AMG modeller, volvos R osv.

jag anser att min och alla andra GTI bilar är helt enkelt "vanliga" bilar med en sportig touch, d.v.s. körglädje osv. men självklart kan bilen bli en sportbil, om man byter bromsar och trimmar, fixar chassi osv. då har man ju i princip det som en sportbil har.

mrcelica: hur kan du tycka att en V8 med dubbelturbo på 450 hk är en familjebil? visst kombimodellen kan tyckas vara det men sedanen är ju självklart en sportbil, som t.ex. tål att gämföras med bmw m6, eller någon stor merca AMG.

man lever bara en gång så lev väl!
mrcelica
30 september 2006 · 1 639 Inlägg

Ckosworth skrev:

mrcelica skrev:

olssson skrev:
Räknas en Audi Rs6 som en familjekombi eller en sportbil?

Familjebil... En dussinbil av kombimodell kan aldrig bli en sportbil även om man hottar den med porschebromsar och en brutal motor...

En sportbil i familjebils utförande kanske?

Detta är nått man kan diskutera i evighet då detta är upp till betraktaren vad som är en sportbil eller inte.

Kan dock säga vad jag tycker, min cossie klassar jag inte som sportbil dock en mycket potent standardvagn, fast typ Ford Probe är sportbil fast i budgetvariant.

Supersportbilar är sånt som en vanlig arbetare aldrig har råd med, typ Ferrari, Lambo mm utan får nöja sig med sportbilar som Supra och 3000gt m fl dock är detta mycket potenta bilar men ändå inga supersportbilar.

Min helt egna personliga åsikt.

Den åsikt som gäller enligt expertis är den att Supran tillhör segmentet Supersportbil hur mycket ni än vägra acceptera det ! Och egentligen är det inte lustigt då den piskar skiten ur många s.k "supersportbilar" från italien och USA !

Läs och lär !
"Toyota Supra är den enda supersportbilen som rullat ut från en toyotafabrik" smile
http://sv.wikipedia.org/wiki/Toyota_Supra

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Maizer
30 september 2006 ·

haha skulle Supran va en supersportbil.. snälla du är så jävla insnöad alltså.

mrcelica
30 september 2006 · 1 639 Inlägg

Maizer skrev:
haha skulle Supran va en supersportbil.. snälla du är så jävla insnöad alltså.

Jag citerade bara från länken jag angav, de som är insöade är de som skrivit wikipedian samt de de hämtat informationen från !  (klarade du av att klicka på den ???)
Bespara mig dina personliga påhop nOOb....

Senast redigerat av mrcelica (30 september 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Maizer
30 september 2006 ·

N00b? Snälla du.

Ckosworth Mr
30 september 2006 · 607 Inlägg

mrcelica skrev:

Maizer skrev:
haha skulle Supran va en supersportbil.. snälla du är så jävla insnöad alltså.

Jag citerade bara från länken jag angav, de som är insöade är de som skrivit wikipedian samt de de hämtat informationen från !  (klarade du av att klicka på den ???)
Bespara mig dina personliga påhop nOOb....

Så du är inte insnöad som har tjatat hela tiden att just supran är en supersportbil i ett och halvt år!

Toyota är ett vanligt bilmärke som tillverkar helt vanliga bilar, dock i detta fallet så har dom lyckats göra en av historiens mest lyckade sportbilar men ändock de är ingen supersportbil.
En Toyota har inte den status som en supersportbil ska ha som typ Ferrari, Lamborghini eller Koeningsegg.

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Psychotic Brum säger bilen.
30 september 2006 · 394 Inlägg

Ckosworth skrev:

mrcelica skrev:

Maizer skrev:
haha skulle Supran va en supersportbil.. snälla du är så jävla insnöad alltså.

Jag citerade bara från länken jag angav, de som är insöade är de som skrivit wikipedian samt de de hämtat informationen från !  (klarade du av att klicka på den ???)
Bespara mig dina personliga påhop nOOb....

Så du är inte insnöad som har tjatat hela tiden att just supran är en supersportbil i ett och halvt år!

Toyota är ett vanligt bilmärke som tillverkar helt vanliga bilar, dock i detta fallet så har dom lyckats göra en av historiens mest lyckade sportbilar men ändock de är ingen supersportbil.
En Toyota har inte den status som en supersportbil ska ha som typ Ferrari, Lamborghini eller Koeningsegg.

WORD!
Men supran är en riktigt grym bil visst..
men jag skulle hällre ha en cosse wink  )
och wikipedia är långt från "bevis" för den delen..

Senast redigerat av Psychotic (30 september 2006)

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
30 september 2006 · 605 Inlägg

Den som vill ta med mig på en åk tur kan ju ta å svänga förbi....bara det e med en Saleen S7:a...typ den 50cent kör i "Candyshop".......!!!

Den e en riktigt porrig supersport bil!!!big_smile

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
Goli
30 september 2006 · 793 Inlägg

Herregud vilka problem ni har... En Sportbil är en bil som är bättre än personbilar gällande acceleration, retardation, väghållning osvosv. En supersportbil Är vad ni säger, ferarri, lambo osv, klassen supersportbil kom till då det är bilar som är gjorda för icke normal körning.

Och vad tråden handlade om : Vilka bilar är sportbilar?
Kort och gott, Alla bilar som avviker från mängden, i utvecklingssyfte av bankörning, alltså inte någon uppiffad volvo, (inte illa menat) är sportbilar. dvs, supra är sportbil rx7, mx5, cosworth osv. Dessa bilar är gjorda för att vid lättare uppgradering kunna köras på bana.

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
terazzi
1 oktober 2006 ·

Goli skrev:
Herregud vilka problem ni har... En Sportbil är en bil som är bättre än personbilar gällande acceleration, retardation, väghållning osvosv. En supersportbil Är vad ni säger, ferarri, lambo osv, klassen supersportbil kom till då det är bilar som är gjorda för icke normal körning.

Och vad tråden handlade om : Vilka bilar är sportbilar?
Kort och gott, Alla bilar som avviker från mängden, i utvecklingssyfte av bankörning, alltså inte någon uppiffad volvo, (inte illa menat) är sportbilar. dvs, supra är sportbil rx7, mx5, cosworth osv. Dessa bilar är gjorda för att vid lättare uppgradering kunna köras på bana.

kan inte göra mer än och hålla med dig!!

HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
1 oktober 2006 · 605 Inlägg

Jag bara måste skriva ner mina åsikter oxå....

Supersportbil: Löjligt dyra att köpa, löjligt dyr att äga, får folk att vrida nacken av sig...å tillverkas bara i små upplagor.

Sportbil: Mycket dyr att köpa, mkt dyr att äga å får folk att titta till....tillverkas i större upplagor.

Sportig bil: Rimlig i inköp, rimlig att äga å kan få en å annan att titta till...tillverkas i mängder.

Sen kan man ju oxå säga som så att smaken e ju som baken asså.....

Jag vill ju att en supersportbil ska ge mig en känsla av frustande otämjda vild hästar, en explosivitet som en geopard å en smidighet som en grym strippa...
Den ska helt enkelt kännas å lukta lyxighet, oöverkomlighet, överlägesenhet den ska vara sexig, porrig, rå då börjar vi snacka om supersport bil! (ex: lambo, könne, saleen osv...)

En sportbil behöver inte ha lika hög nivå på ovanstående kriterier men ska absolut ge en känsla av något extra...det ska kännas att det kostat!(ex: sky, exige S, div dyra asiater...europeer å amerikaner...)

Å till sist en sportig bil ska iaf ge mig ett stort smile på läpparna då jag kör den, fast den behöver ju inte lukta å kännas lyxig...det kan sitta halvskinn/tygklädsel i den å den kan kännas lite plastig..å kan absolut vara en praktisk kombi... (GTi flocken, M3:or å dyl, ngra svenskar...osv..)

Det e iaf vad jag tycker...men det e ju helt å hållet upp till var å en! (å alla bilar som ska ha en benämning som innehåller ordet sport/sportig ska ju gilla att vicka på rumpan lite då å då iaf!)wink

Fast jag undrar nog allt vad en Miata skulle klassas som av er?! Det e ju iaf ingen familje truck...hmm

Senast redigerat av HardcoreHunny (1 oktober 2006)

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang