Projekt: Rallyhalle's Saab 9-5 2.0t

Visionen är en rolig hobbybil som klara ett par varv på bana.
  • 80 Följare
  • 462 954 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 december 2016
Rallyhalle
11 april 2012 · 4 299 Inlägg

Joo, har fått prioritera annat ett tag, men nu är motivationen tillbaka så nu ska fanksapet skruvas ihop! smile

*******************************************************************

Kom på att jag har ett litet problem däremot!!
Jag har ju ett helt insug från en Aero. MEN det är från en -02a typ... Med andra ord inte samma typ av mapsensor, den som suttit på bilen tidigare ska gängas ner i insuget. Men på -02 och frammåt ska map-sensorn bara stoppas ner i ett hål och skruvas fast med 2 små skruv.

Så då är frågan, är det någon som har ett passande insug från första 9-5 aeron eller en SE från 2001? Eller kanske sitter på en map-sensor med tillhörande kontakt till kablaget?

davidburman
11 april 2012 · 296 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Joo, har fått prioritera annat ett tag, men nu är motivationen tillbaka så nu ska fanksapet skruvas ihop! smile

*******************************************************************

Kom på att jag har ett litet problem däremot!!
Jag har ju ett helt insug från en Aero. MEN det är från en -02a typ... Med andra ord inte samma typ av mapsensor, den som suttit på bilen tidigare ska gängas ner i insuget. Men på -02 och frammåt ska map-sensorn bara stoppas ner i ett hål och skruvas fast med 2 små skruv.

Så då är frågan, är det någon som har ett passande insug från första 9-5 aeron eller en SE från 2001? Eller kanske sitter på en map-sensor med tillhörande kontakt till kablaget?

Kollat bildelsbasen? smile

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
Rallyhalle
12 april 2012 · 4 299 Inlägg

davidburman skrev:

Rallyhalle skrev:
Joo, har fått prioritera annat ett tag, men nu är motivationen tillbaka så nu ska fanksapet skruvas ihop! smile

*******************************************************************

Kom på att jag har ett litet problem däremot!!
Jag har ju ett helt insug från en Aero. MEN det är från en -02a typ... Med andra ord inte samma typ av mapsensor, den som suttit på bilen tidigare ska gängas ner i insuget. Men på -02 och frammåt ska map-sensorn bara stoppas ner i ett hål och skruvas fast med 2 små skruv.

Så då är frågan, är det någon som har ett passande insug från första 9-5 aeron eller en SE från 2001? Eller kanske sitter på en map-sensor med tillhörande kontakt till kablaget?

Kollat bildelsbasen? smile

Ja nu har jag tongue
Fanns lite mer att välja på nu till rätt pris än sist jag va ute o leta smile

davidburman
13 april 2012 · 296 Inlägg

Rallyhalle skrev:

davidburman skrev:

Rallyhalle skrev:
Joo, har fått prioritera annat ett tag, men nu är motivationen tillbaka så nu ska fanksapet skruvas ihop! smile

*******************************************************************

Kom på att jag har ett litet problem däremot!!
Jag har ju ett helt insug från en Aero. MEN det är från en -02a typ... Med andra ord inte samma typ av mapsensor, den som suttit på bilen tidigare ska gängas ner i insuget. Men på -02 och frammåt ska map-sensorn bara stoppas ner i ett hål och skruvas fast med 2 små skruv.

Så då är frågan, är det någon som har ett passande insug från första 9-5 aeron eller en SE från 2001? Eller kanske sitter på en map-sensor med tillhörande kontakt till kablaget?

Kollat bildelsbasen? smile

Ja nu har jag tongue
Fanns lite mer att välja på nu till rätt pris än sist jag va ute o leta smile

Ja, man får vara inne ofta för att hitta delar som är värda att ens klicka på tongue haha

Senast redigerat av davidburman (13 april 2012)

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
Rallyhalle
14 april 2012 · 4 299 Inlägg

Vet att jag utlovade en update häromdagen, men fick åka hem och ta hand om min 9000 som fått en ruta inslagen och tändningslåset avbrutet. Några pantskallar försökte sno en bil utan batteri...

Och idag är jag strandsatt på den sketna ön jag bor på eftersom det prompt skulle komma en ganska stor mängd snö och jag har lagt om till sommardäck...

Det går bra nu!

Bjuder på en bild med en lite mer ihopplockad motor nu iaf!
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-31eba3273a626240f58f3cd5f369513e.jpg

davidburman
14 april 2012 · 296 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Vet att jag utlovade en update häromdagen, men fick åka hem och ta hand om min 9000 som fått en ruta inslagen och tändningslåset avbrutet. Några pantskallar försökte sno en bil utan batteri...

Och idag är jag strandsatt på den sketna ön jag bor på eftersom det prompt skulle komma en ganska stor mängd snö och jag har lagt om till sommardäck...

Det går bra nu!

Bjuder på en bild med en lite mer ihopplockad motor nu iaf!
http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-31eba3273a626240f58f3cd5f369513e.jpg

Usch vad tråkigt med din 9000 där sad
Hatar när såna jävla tattarungar inte har råd att köpa en bil själva...

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här
Rallyhalle
14 april 2012 · 4 299 Inlägg

davidburman skrev:
Usch vad tråkigt med din 9000 där sad
Hatar när såna jävla tattarungar inte har råd att köpa en bil själva...

Jag fattar itne riktigt vad dom va ute efter, allt av värde ligger kvar såsom pengar bl.a... Men nu står stackarn inlåst iaf

NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
15 april 2012 · 224 Inlägg

idioter som inte kan låta bilar vara ifred..men du har väl inte gett upp hoppet om den nu väl?

Rallyhalle
15 april 2012 · 4 299 Inlägg

Nn1ck3 skrev:
idioter som inte kan låta bilar vara ifred..men du har väl inte gett upp hoppet om den nu väl?

Gett upp hoppet har jag inte gjort! Men det är faktiskt tänkt att 9000 ska få byta ägare nu då jag inte har tiden eller plats för mer än 2 bilar. Synd att en fullr funktionsduglig bil bara står och förfaller!

Rallyhalle
13 maj 2012 · 4 299 Inlägg

Motorn är nu ihopskruvad, bara ventilkåpan kvar som just nu är iväg och blästras!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-0bb13b9a118829b6f00d7d6656f25c6a.jpg

Men en sak saknas för att motor och låda ska kunna lyftas i bilen igen och det är kopplingen. Har inte bestämt mig där riktigt om jag ska testa med min sinterlamell och 228mm tryckplattan eller om jag ska köpa en Aerokoppling istället? Eller har någon något annat tips?

Senast redigerat av Rallyhalle (13 maj 2012)

Rallyhalle
19 maj 2012 · 4 299 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-92de8a5cffeadaef376385ff92ee41f1.jpg

Aerokoppling blev de, bara få lite tid över så ska motor och låda skruvas ihop igen!

Det börjar närma sig nu! smile

lingua
19 maj 2012 · 2 271 Inlägg

kör hårt nu! två helger kvar innan nästa träff.smile
Btw, hojta om du behöver hjälp! Inte så mycket till hjälp kanske men jag har massa
rock'n roll-historier.big_smile

Senast redigerat av lingua (19 maj 2012)

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Rallyhalle
20 maj 2012 · 4 299 Inlägg

Stanna hemma och vila i helgen sa chefen, yeah right! tongue

Koppling sitter på!
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-d2519742ca07bf2d7c62167dab651bdc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59709/59709-f73383d457c816ef4ee4c5139ebcc106.jpg

Så nu är maskineriet klart för att hinkas ner i bilen, bara bakre motorfästet som ska skruvas på plats kom jag på nu i skrivande stund tongue

Men nu börjar det banne mig närma sig!

Undrar om någon som läser denna tråd vet något om denna downpipe?

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/avg … b-9-5.html

Är det bara den lilla biten på bild man får eller är det hela vägen ner till katten?

Owla
20 maj 2012 · 751 Inlägg

Stod att de fanns en enklare modell. Denna modell va bara 8,5cm lång så ja tror bara de är den lilla böjen o sen svetsar man resten själv.

Supra_robin
20 maj 2012 · 4 663 Inlägg

fan blir ju underbart big_smile

Rallyhalle
20 maj 2012 · 4 299 Inlägg

Owla: Jo de känns ju så sett till pris och beskrivning som att det bara är den böjen. Så det blir nog JT istället!

Supra_Robin: Jajjamen, de blir de! smile

_Fredrik
20 maj 2012 · 2 788 Inlägg

Blir riktigt bra detta Rallyhalle, skall bli spännande att se hur det lirar sen! smile När har du tänkt att sänka ner den i bilen?

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
AxlSam
21 maj 2012 · 1 497 Inlägg

KL:s helsystem då?

_Fredrik
26 maj 2012 · 2 788 Inlägg

Ditt motorbygge är riktigt inspirerande Rallyhalle, läst igenom hela din tråd lite noggrannare nu! big_smile

Blev lite fundersam över din ventilkåpa som det stod att du blästrat, jag hoppas du täckte för ordentligt osv?

Är ett sa(a)bla jobb att rengöra insidan efteråt tongue

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Rallyhalle
27 maj 2012 · 4 299 Inlägg

AxlSam skrev:
KL:s helsystem då?

Kommer nog bli ett sånt, de va ett bra pris på de! Bara frågan vad man behöver modifiera eller vad det stog på hemsidan?

_Fredrik: Kul och "höra", motorbygge i 9-3an sen då eller? wink

Vi får hoppas att han som gör jobbet täcker för ordentligt tongue
Tror dock inte att jag behöver oroa mig för det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang