Vad tror ni är ett rimligt peis för att byta kamremmen på en 854?

fredriko666
20 juli 2009 · 157 Inlägg

Hej! Börjar bli dags att byta kamremmen på volvon men har inte en aning om vad det kan kosta? Så det kanske finns någon här som gjort denna servicen, behöver verkligen inte vara en märkesverkstad.
Blir det billigare att köpa delarna själv? Vad är det mer som byts ut i samma veva, vattenpump?

ja kan väl skilja rätt mkt beroende på verkstad och ort, men på ett ungefär?

mvh

Alex_Andersson
20 juli 2009 · 27 Inlägg

Tja

Jag bytte på min V70 -99 för typ 1 år sen, det va på en Meca verkstad i Askersund har för mig att jag fick ge runt 3-3500 för det. Ja vattenpump är bäst att byta samtidigt

fredriko666
20 juli 2009 · 157 Inlägg

Glömde säga att det är en GLT, lite vassare kammar, blir det dyrare för det?

joliba_01
20 juli 2009 · 424 Inlägg

fredriko666 skrev:
Glömde säga att det är en GLT, lite vassare kammar, blir det dyrare för det?

ehh nej, det sitter på samma sätt! GLT nockarna öppnar ventilerna lite annorlunda bara, samma pris

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
berramaster
2 oktober 2009 · 6 Inlägg

a haj,haj. hade du haft känningar som jag så kostar det en femhundring!!

ff forever!
robert___j
2 oktober 2009 · 449 Inlägg

vatten pump spännare och rem byts samtidigt för att bespara framtida skruvande tror nya kamremmar har bytes intervall på 11 eller 14 tusen mil... har du ingen kompis som eller granne som grejar lite extra på helgerna brukar vara de billigaste alternativet

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Xuri One Man Clan
2 oktober 2009 · 4 287 Inlägg

robert___j skrev:
vatten pump spännare och rem byts samtidigt för att bespara framtida skruvande tror nya kamremmar har bytes intervall på 11 eller 14 tusen mil... har du ingen kompis som eller granne som grejar lite extra på helgerna brukar vara de billigaste alternativet

de är extremt sällan att vattenpumpen eller spännhjul/ löphjul går sönder så att byta detta e onödigt.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
hest
2 oktober 2009 · 181 Inlägg

Xuri skrev:

robert___j skrev:
vatten pump spännare och rem byts samtidigt för att bespara framtida skruvande tror nya kamremmar har bytes intervall på 11 eller 14 tusen mil... har du ingen kompis som eller granne som grejar lite extra på helgerna brukar vara de billigaste alternativet

de är extremt sällan att vattenpumpen eller spännhjul/ löphjul går sönder så att byta detta e onödigt.

Eftersom en ny rem spänner hårdare än en gammel sliten, så kan det mycket väl gå sönder, far mins 850 gick vattenpumpen sönder i efter ett byte av remmen, körde max 100 mil, gick på närmare 4k i delar att laga, byt pumpen samtidigt är mitt tips ^^

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
Xuri One Man Clan
2 oktober 2009 · 4 287 Inlägg

hest skrev:

Xuri skrev:

robert___j skrev:
vatten pump spännare och rem byts samtidigt för att bespara framtida skruvande tror nya kamremmar har bytes intervall på 11 eller 14 tusen mil... har du ingen kompis som eller granne som grejar lite extra på helgerna brukar vara de billigaste alternativet

de är extremt sällan att vattenpumpen eller spännhjul/ löphjul går sönder så att byta detta e onödigt.

Eftersom en ny rem spänner hårdare än en gammel sliten, så kan det mycket väl gå sönder, far mins 850 gick vattenpumpen sönder i efter ett byte av remmen, körde max 100 mil, gick på närmare 4k i delar att laga, byt pumpen samtidigt är mitt tips ^^

Vet många bilar som gått 25-30k på orginal vattenpump..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
JonasHalt
2 oktober 2009 · 699 Inlägg

Xuri skrev:

hest skrev:

Xuri skrev:

de är extremt sällan att vattenpumpen eller spännhjul/ löphjul går sönder så att byta detta e onödigt.

Eftersom en ny rem spänner hårdare än en gammel sliten, så kan det mycket väl gå sönder, far mins 850 gick vattenpumpen sönder i efter ett byte av remmen, körde max 100 mil, gick på närmare 4k i delar att laga, byt pumpen samtidigt är mitt tips ^^

Vet många bilar som gått 25-30k på orginal vattenpump..

Väldigt dumt å chansa säger jag!

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Syyhn Calibra Is The Shit!
2 oktober 2009 · 662 Inlägg

Håller med Jonas. Väldigt dumt o chansa. Jag skulle byta pumpen med. Kan bli en dyrare historia om den skulle gå sönder senare.

/// SyyHn
jocke_gronberg
2 oktober 2009 · 4 586 Inlägg

när vattenpumpen sitter som den gör så brukar man även byta vattenpump när man ändå är där. Dumt att vara dumsnål

twin_cam Smålänning
2 oktober 2009 · 7 877 Inlägg

Skulle tippa på att det är föreskrivet runt 2, max tre timmar för jobbet, så 1500 ca för jobbet, sen ca 2000 för kamremssatsen, så runt 3500 skulle jag säga är ett okej pris ja smile

Xuri skrev:
de är extremt sällan att vattenpumpen eller spännhjul/ löphjul går sönder så att byta detta e onödigt.

1: på våra rödblockare går vattenpumpen på vanliga kilremmen = Inget haveri om den pajar, och den byts när den behöver bytas.

2: Spännrullen bör man alltid byta, särskilt på motorer som inte tål att remmen går av. Vet en bil som gick 80 000 mil på samma kamrem, så man behöver egentligen itne byta dne förrän den går av roll på min byter jag rulle varannan gång. 850 har dessutom två rullar om inte jag missminner mig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
rcr svetsare
2 oktober 2009 · 70 Inlägg

hade gjort de för en 5 hundring.. bor lite långt bort bara

Senast redigerat av rcr (2 oktober 2009)

hest
2 oktober 2009 · 181 Inlägg

Xuri skrev:

hest skrev:

Xuri skrev:

de är extremt sällan att vattenpumpen eller spännhjul/ löphjul går sönder så att byta detta e onödigt.

Eftersom en ny rem spänner hårdare än en gammel sliten, så kan det mycket väl gå sönder, far mins 850 gick vattenpumpen sönder i efter ett byte av remmen, körde max 100 mil, gick på närmare 4k i delar att laga, byt pumpen samtidigt är mitt tips ^^

Vet många bilar som gått 25-30k på orginal vattenpump..

självklart dock kostar en ny pump + jobb max 1.5k, om pumpen går kan det gå på en bit över 10k om du vill att verkstad ska göra det åt dig, som sagt, dumsnålt att inte byta den.

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
robert___j
3 oktober 2009 · 449 Inlägg

klart man byter både pump och spännare då slipper man ju fundera på det de närmaste 10-14 tusen mil som kamremmen går...

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
robert___j
3 oktober 2009 · 449 Inlägg

klart man byter både pump och spännare då slipper man ju fundera på det de närmaste 10-14 tusen mil som kamremmen går...

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Tab Rycketofta Racing
3 oktober 2009 · 292 Inlägg

Min vattenpump rasade och detta var mycket tråkigt sad byta alltid den! köp ingen med plast impeller!!!

//Rycketofta Racing
Xuri One Man Clan
3 oktober 2009 · 4 287 Inlägg

under tiden jag jobbade på volvo så bytte vi typ 3-4 vattenpumpar under service tillfällena på 5orna....
volvo har extremt bra vattenpumpar på dom nyare spisarna..rödblockarnas pumpar funkar helt ok också.. de var enbart på renault som vi alltid bytte pump på vid varje kamremsbyte...å dom läckte alltid...
å jag tror inte att en sån pump är så himla billigt att köpa..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Bult-Koffe
8 oktober 2009 · 34 Inlägg

Det är sant att volvo har bra vattenpumpar men skulle inte satsa, eftersom jag tror bilen har gått runt 20-30 000 mil så det är en bit. Lika bra att byta den där. Iaf min åsikt. Ska byta på min snart, byter rubbet. Hade du bott i närheten hade jag kunnat hjälpa dig med.

Mvh christoffer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang