Saab 9-5 2,3t 1999 med ny aero turbo, funderar på chipp, bra eller dåligt?

Eljest
20 juli 2009 · 22 Inlägg

Hej jag har en saab 9-5 turbo 1999 med 170 hk motorn.

Och jag har läst lite om dom motorerna, det står mycket om att dom har dåliga kolvar med mera.
Alltså då tänkte jag fråga er som kan lite, vågar jag chippa den?
Har pratat med maptune och dom hade en programvara som passade till bilen, och jag skulle få ut ca 265 HK och 380NM

Jag redan lagat styrcervon, turbon, ny kamkedja, med mera sen jag köpte den i mars, så vill inte ha några mer problem som motorras, så svara ärligt.


Mvh Pontus

BMW 325 e36 coupé "Roken" (1992)
666_Beast
20 juli 2009 · 1 863 Inlägg

Har du redan haft problem med motorn ska du nog inte pressa den mera.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
20 juli 2009 · 325 Inlägg

det beror väl typ på hur välskött den är gissar jag. Jag hade lite drygt 300Hk i min med originalkolvar och det funkade fint. Körde drygt 1500mil tror jag med en setupen. Nu har jag dock bytt kolvar för säkerhets skull och för att kunna krama ur lite mer effekt. Jobbigt om man skulle haft otur dock givetvis så det hade rasat.
Kan inte säga exakt vad som funkar osv mer än att det funkade fint på min som har/hade exakt samma motor som din. Maptun skickar ju inte i nåt som dom vet kommer haverera utan att dom säger isf att dom rekommenderar att du byter/uppgraderar vissa delar. tror inte 265Hk ska vara några problem om service osv är skött som det är tänkt på din bil men det är ju bara vad jag tror. Jag är ingen expert.

Hoppas det hjälpte nåt med svaret smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
perzy Snål gnällspik
20 juli 2009 · 402 Inlägg

Har du fått byta kamkedja så är dreven säkert också slitna. Turbobyte är ju också "onormalt". Din motor är ganska sliten alltså.   Men enligt min uppfattning så rasar sällan motorer av rent mekaniska orsaker.  Det är smörjningen allt beror på. Ett vevlager förstörs på en sekund om oljefilmen fallerar.
Det är ju smörjningen som är dålig på T7-motorerna pga. oljan förstörs av för mycket vevhusgaser.
Men med riktigt täta oljebyten så fungerar det sägs det.  Dock, i en motor som din kan oljekanalerna vara igensatta av "klegg", då är det inte mycket att be för. Kanske kan nån som vet mer  svara på om oljekanalerna sätts igen på dem?

Volvo S80 2,9.
Eljest
20 juli 2009 · 22 Inlägg

Ja jag har fått bytt kamkedja, men det byttes när jag fick turboras och när jag lämna in den så tyckte dom kedjan var sliten, så då byttes kedja och drev.

men det låter inte allt för säkert att chippa den då, med min otur så smälter jag väl kolvarna eller nått.

tack för alla svar..

BMW 325 e36 coupé "Roken" (1992)
NiV3Rt
20 juli 2009 · 371 Inlägg

Men du kör alltså med en Aero-turbo utan att ha bytt programvara? Det anser jag är att be om problem.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Eljest
20 juli 2009 · 22 Inlägg

NiV3Rt skrev:
Men du kör alltså med en Aero-turbo utan att ha bytt programvara? Det anser jag är att be om problem.

du menar alltså att det är bättre att köra med programvara med mer hk än orginal?

BMW 325 e36 coupé "Roken" (1992)
NiV3Rt
20 juli 2009 · 371 Inlägg

Pillan_nr1 skrev:

NiV3Rt skrev:
Men du kör alltså med en Aero-turbo utan att ha bytt programvara? Det anser jag är att be om problem.

du menar alltså att det är bättre att köra med programvara med mer hk än orginal?

Japp. Det finns 2st olika originalprogram för den turbon om du inte vill ha från någon trimfirma. Det ena ger 220hk och det andra (aero) ger 250hk.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Eljest
20 juli 2009 · 22 Inlägg

okej, är mycket tacksam för svaren, lutar faktiskt mot chippning när man får sig nån lön!

BMW 325 e36 coupé "Roken" (1992)
perzy Snål gnällspik
21 juli 2009 · 402 Inlägg

Olsson-Aero skrev:
Dreven bytes i samband med kamkjedje byte. Annars är man rätt så korkad.
Turbon rasar rätt lätt på Saabarna om man inte använder rätt olja. Säg till att ha rätt viskositet och gärna en olja som kostar lite extra. Kör själv på olja som kostar 240kr litern. Känns säkert.

Kör med fin olja.
Säg till att vevhusventilationen är bytt till senaste versionen. Kostar 300kr. Finns hos Saab återförsäljare eller speedparts.se
Byt oljan var 1000mil.
Följ anvisningarna och du är säker på att inte få motorras pga oilsludge.

På saab 9000 så brukar man inte byta kamkedjedreven, när man byter kedja. Jag har bytt i 2 st. 9000, och kedjebytet gick på ca 2000 kr. Ett drevbyte skulle ha kostat över 10 000 kr.... men jag vet inte hur det görs på T7-motorerna.  Byts alltid dreven alltså?
En modern vattenkyld turbo håller mycket länge (30 000 mil +) om den får bra (normal) smörjning. Att den pajar i förtid säger alltså att motorn gått med taskig smörjning.

Men det är ju erfarenhet av vad som funkar eller inte som gäller det har ju ovanstånde talare så byter man olja är det säkert OK.

Volvo S80 2,9.
Eljest
21 juli 2009 · 22 Inlägg

perzy skrev:

Olsson-Aero skrev:
Dreven bytes i samband med kamkjedje byte. Annars är man rätt så korkad.
Turbon rasar rätt lätt på Saabarna om man inte använder rätt olja. Säg till att ha rätt viskositet och gärna en olja som kostar lite extra. Kör själv på olja som kostar 240kr litern. Känns säkert.

Kör med fin olja.
Säg till att vevhusventilationen är bytt till senaste versionen. Kostar 300kr. Finns hos Saab återförsäljare eller speedparts.se
Byt oljan var 1000mil.
Följ anvisningarna och du är säker på att inte få motorras pga oilsludge.

På saab 9000 så brukar man inte byta kamkedjedreven, när man byter kedja. Jag har bytt i 2 st. 9000, och kedjebytet gick på ca 2000 kr. Ett drevbyte skulle ha kostat över 10 000 kr.... men jag vet inte hur det görs på T7-motorerna.  Byts alltid dreven alltså?
En modern vattenkyld turbo håller mycket länge (30 000 mil +) om den får bra (normal) smörjning. Att den pajar i förtid säger alltså att motorn gått med taskig smörjning.

Men det är ju erfarenhet av vad som funkar eller inte som gäller det har ju ovanstånde talare så byter man olja är det säkert OK.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl bara oljekylning på turbon på T7 motorerna iaf?
Och av dom jag har hört av så får man byta ut orginalturbon på T7 motorerna, om det nu beror på dålig smörjning eller dålig turbo det vet jag inte.

BMW 325 e36 coupé "Roken" (1992)
azid Det som inte dödar gör ont
21 juli 2009 · 2 668 Inlägg

Pillan_nr1 skrev:

perzy skrev:

Olsson-Aero skrev:
Dreven bytes i samband med kamkjedje byte. Annars är man rätt så korkad.
Turbon rasar rätt lätt på Saabarna om man inte använder rätt olja. Säg till att ha rätt viskositet och gärna en olja som kostar lite extra. Kör själv på olja som kostar 240kr litern. Känns säkert.

Kör med fin olja.
Säg till att vevhusventilationen är bytt till senaste versionen. Kostar 300kr. Finns hos Saab återförsäljare eller speedparts.se
Byt oljan var 1000mil.
Följ anvisningarna och du är säker på att inte få motorras pga oilsludge.

På saab 9000 så brukar man inte byta kamkedjedreven, när man byter kedja. Jag har bytt i 2 st. 9000, och kedjebytet gick på ca 2000 kr. Ett drevbyte skulle ha kostat över 10 000 kr.... men jag vet inte hur det görs på T7-motorerna.  Byts alltid dreven alltså?
En modern vattenkyld turbo håller mycket länge (30 000 mil +) om den får bra (normal) smörjning. Att den pajar i förtid säger alltså att motorn gått med taskig smörjning.

Men det är ju erfarenhet av vad som funkar eller inte som gäller det har ju ovanstånde talare så byter man olja är det säkert OK.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl bara oljekylning på turbon på T7 motorerna iaf?
Och av dom jag har hört av så får man byta ut orginalturbon på T7 motorerna, om det nu beror på dålig smörjning eller dålig turbo det vet jag inte.

nej det är både vatten och olja i gt17... turbon är kännslig och motorn är inte snäll därför rasar det

2slow
deempan Avstängd
21 juli 2009 · 126 Inlägg

Pillan_nr1 skrev:
Hej jag har en saab 9-5 turbo 1999 med 170 hk motorn.

Och jag har läst lite om dom motorerna, det står mycket om att dom har dåliga kolvar med mera.
Alltså då tänkte jag fråga er som kan lite, vågar jag chippa den?
Har pratat med maptune och dom hade en programvara som passade till bilen, och jag skulle få ut ca 265 HK och 380NM

Jag redan lagat styrcervon, turbon, ny kamkedja, med mera sen jag köpte den i mars, så vill inte ha några mer problem som motorras, så svara ärligt.


Mvh Pontus

så jävla Dålig Låda i saab bara

azid Det som inte dödar gör ont
21 juli 2009 · 2 668 Inlägg

Olsson-Aero skrev:

Pillan_nr1 skrev:

perzy skrev:

På saab 9000 så brukar man inte byta kamkedjedreven, när man byter kedja. Jag har bytt i 2 st. 9000, och kedjebytet gick på ca 2000 kr. Ett drevbyte skulle ha kostat över 10 000 kr.... men jag vet inte hur det görs på T7-motorerna.  Byts alltid dreven alltså?
En modern vattenkyld turbo håller mycket länge (30 000 mil +) om den får bra (normal) smörjning. Att den pajar i förtid säger alltså att motorn gått med taskig smörjning.

Men det är ju erfarenhet av vad som funkar eller inte som gäller det har ju ovanstånde talare så byter man olja är det säkert OK.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl bara oljekylning på turbon på T7 motorerna iaf?
Och av dom jag har hört av så får man byta ut orginalturbon på T7 motorerna, om det nu beror på dålig smörjning eller dålig turbo det vet jag inte.

Man byter hela satsen på T7 motorer. Låter skumt att du inte bytade drev,glidskenor och spännare på 9000.
Min far jobbar på saab verkstad och enligt honom så beror över 80% av alla turbo ras på få oljebyten och dålig olja. I min familj har man alltid haft Saab pga min far. ALLA bilar vi haft oavsett modell och ålder byts alltid oljan efter 1000mil med fin olja. Aldrig något turbo haveri eller liknande. Oljan har till och med nästan orginal färg vid byte efter några byten.
Kan bli ganska dyrt dock. Hade jag fått betala för min olja hade det kostat mig cirka 900-1000kr. (4liter exkl filter).

men du har inte samma turbo som i bilen ifråga så du kan inte jämnföra

2slow
Eljest
21 juli 2009 · 22 Inlägg

ja men om jag nu kommer chippa den så kommer jag byta olja var 1000e mil, med bra olja.
Och hoppas på att det håller!

BMW 325 e36 coupé "Roken" (1992)
frostyman
22 juli 2009 · 120 Inlägg

Det är mer än bara turbon som skiljer aeromodellen från en lättrycksturbo. 170-hästarna har t.ex. sämre avgasventiler, mindre spridare, mindre insugsrör.

Så ska du trimma så se till att ha rätt saker runtomkring och inte bara stoppar ner en trimbox som inte är helt anpassad för motorn. Jag skulle spontant gissa att kopplingen kan vara det som ger sig först, såvida motorn är i ett okej skick.

Sedan får jag flika in med att orginalturbon i lättryckarna är vattenkylda, Garrett GT17. Förmodligen inte världens bästa turbo smile
Konstaterande nr2 är att kamkedjebyte utan att byta alla drev är att betrakta som fulbyte. Vare sig det gäller 9000 eller 9-5

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
kwansa Hmm, vet inte?
22 juli 2009 · 1 775 Inlägg

Har du bytt insugningsröret/cobran när du bytte turbo? annars är det och rekomendera att byta oxå! 99orna har den sämsta/smalaste röret.

Jag håller med föregående talare i frågan om kamkedje byte, att byta kedjan utan och byta dreven låter välldigt korkat!

Ring till maptun tex, dem bör kunna fixa programvara till den hårdvaruspecen du har!
om inte så har jag både aero-spridare och större insugningsrör ligger wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
perzy Snål gnällspik
22 juli 2009 · 402 Inlägg

frostyman skrev:
Konstaterande nr2 är att kamkedjebyte utan att byta alla drev är att betrakta som fulbyte. Vare sig det gäller 9000 eller 9-5

Knappast fulbyte, så har många gjort och det har funkat utmärkt.  Orginalkedjan på motorerna i 9000 var av mindre bra kvalitet och blev med milen längre och längre (verksäderna har ett mått, jag tror det är max 21 mm slack det kan vara) . Senast vid 16 000 mil behövde den bytas enligt verkstäderna. Har inget med oljebyten att göra utan ett tillverkningsfel. En kedja av bättre kvalitet (japansk) sätts i och sen är det bara att köra in i oändligheten...
(Men om man forsatter att köra med den gamla kedjan så skadas dreven till slut förstås, och då kan också kedjan gå av, vilket har hänt en del )

Det är säkert annorlunda på de nyare motorerna, det vet jag inget om.

Volvo S80 2,9.
frostyman
22 juli 2009 · 120 Inlägg

perzy skrev:

frostyman skrev:
Konstaterande nr2 är att kamkedjebyte utan att byta alla drev är att betrakta som fulbyte. Vare sig det gäller 9000 eller 9-5

Knappast fulbyte, så har många gjort och det har funkat utmärkt.  Orginalkedjan på motorerna i 9000 var av mindre bra kvalitet och blev med milen längre och längre (verksäderna har ett mått, jag tror det är max 21 mm slack det kan vara) . Senast vid 16 000 mil behövde den bytas enligt verkstäderna. Har inget med oljebyten att göra utan ett tillverkningsfel. En kedja av bättre kvalitet (japansk) sätts i och sen är det bara att köra in i oändligheten...
(Men om man forsatter att köra med den gamla kedjan så skadas dreven till slut förstås, och då kan också kedjan gå av, vilket har hänt en del )

Det är säkert annorlunda på de nyare motorerna, det vet jag inget om.

Först och främst så existerar det inga uttalade bytesintervall på kamkedjor, vare sig på 9000 eller 9-5. Sedan så nöts naturligtvis dreven med kedjan. Har man riktigt mycket slammer och bara drar på en ny kedja så kan den ta slut väldigt fort. Jämför gärna med att byta bara kedjan på en cykel som har utslitna drev. Jag har bytt flera kedjor på 9000 och alla hade visst slitage på dreven med. Sen finns det ju även en balansaxelkedja som bör ses över med. Tidiga 9000 hade riktiga problem med balansaxeldrevet som sitter på vevaxeln.

Finns 9000 som gått 40k mil utan kamkedjebyte och sen finns det dom som fått byta vid 15k.

Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Saab 9-5 (1999)
Arnie
22 juli 2009 · 295 Inlägg

ska inte va några större problem. kompisen har en 95a -98 med 27k på mätaren med en td04 och steg 2 från speedparts. går jätte bra, men kopplingen slirade efter 10mil. en aero koppling i den bara sen gasa!

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?
Nissan 350Z (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang