Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.
  • 232 Följare
  • 874 534 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 december 2016
mazdalover
3 juli 2011 · 542 Inlägg

Exsicco skrev:

mazdalover skrev:
har följt detta protjekt ett bra tag nu. alltid lika kul att se en uppdate från dig big_smile

Kul att du hänger med!

Såg precis att jag har passerat 100 000-sträcket på projekttråden... så det är nog ett par stycken som följer dumheterna i mitt garage lol

dumheter eller dumheter det beror på hur man ser det smile jag ser det som ett riktigt seriöst projekt.

qpon
3 juli 2011 · 322 Inlägg

Exsicco skrev:

qpon skrev:

Exsicco skrev:
Hmm... alltid ett kallt mottagande när jag lägger ut mina ritningar smile!

varje gång efter jag kollat i din tråd så startar jag autocad och försöker kopiera dina ritningar, saknar solidworks och inventor är jobbigt på mac smile

Har du ingen PC? Eller är den en mac-indoktrinerad student? wink

pc'n brann förra året och bytte till mac, trött på windows. mac funkar skitbra fast den coola programvaran finns mest till det mindre stabila systemet sad

Lexus IS-F "Catbus" (2008)
Toyota Corolla "fat squirrel" (1993)
MR_Smart
3 juli 2011 · 1 290 Inlägg

qpon skrev:

Exsicco skrev:

qpon skrev:

varje gång efter jag kollat i din tråd så startar jag autocad och försöker kopiera dina ritningar, saknar solidworks och inventor är jobbigt på mac smile

Har du ingen PC? Eller är den en mac-indoktrinerad student? wink

pc'n brann förra året och bytte till mac, trött på windows. mac funkar skitbra fast den coola programvaran finns mest till det mindre stabila systemet sad

Om du envisas med mac så kommer jag aldrig kunna hjälpa dig wink

qpon
3 juli 2011 · 322 Inlägg

har parallels och windows på mac'en också men för nödfall smile får nog börja gilla windows igen smile

ps. tre inlägg till och du är på evil side smile

Toyota Corolla "fat squirrel" (1993)
Lexus IS-F "Catbus" (2008)
MR_Smart
3 juli 2011 · 1 290 Inlägg

qpon skrev:
har parallels och windows på mac'en också men för nödfall smile får nog börja gilla windows igen smile

ps. tre inlägg till och du är på evil side smile

evil side?

qpon
3 juli 2011 · 322 Inlägg

stunt i det, tänkte på ditt antal inlägg :S

Lexus IS-F "Catbus" (2008)
Toyota Corolla "fat squirrel" (1993)
MR_Smart
3 juli 2011 · 1 290 Inlägg

qpon skrev:
stunt i det, tänkte på ditt antal inlägg :S

Aha, nu är jag med smile

Froborg
3 juli 2011 · 323 Inlägg

Skulle rekommendera ett fäste som sätts mellan dom övre bultarna på turbon och bultarna till ventilkåpan för att minska belastningen på grenröret (svanhalsen).

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
MR_Smart
3 juli 2011 · 1 290 Inlägg

Froborg skrev:
Skulle rekommendera ett fäste som sätts mellan dom övre bultarna på turbon och bultarna till ventilkåpan för att minska belastningen på grenröret (svanhalsen).

Det är rätt små grejor så jag tror inte att det behövs, om det behövs förstärkning så kommer jag nog sätta något mellan flänsarna. Men tack för ditt tips!

Froborg
4 juli 2011 · 323 Inlägg

Exsicco skrev:

Froborg skrev:
Skulle rekommendera ett fäste som sätts mellan dom övre bultarna på turbon och bultarna till ventilkåpan för att minska belastningen på grenröret (svanhalsen).

Det är rätt små grejor så jag tror inte att det behövs, om det behövs förstärkning så kommer jag nog sätta något mellan flänsarna. Men tack för ditt tips!

De ja menar är att man gör ett löst stag. Och de blir tungt för de blir mycket större påfrestningar när motorn vibrerar och grenröret varmt. Och sen finns de inga vägar som är helt släta i Sverige. Och om du sätter de mellan läsarna så gör de inte så stor nytta.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
MR_Smart
5 juli 2011 · 1 290 Inlägg

Froborg skrev:

Exsicco skrev:

Froborg skrev:
Skulle rekommendera ett fäste som sätts mellan dom övre bultarna på turbon och bultarna till ventilkåpan för att minska belastningen på grenröret (svanhalsen).

Det är rätt små grejor så jag tror inte att det behövs, om det behövs förstärkning så kommer jag nog sätta något mellan flänsarna. Men tack för ditt tips!

De ja menar är att man gör ett löst stag. Och de blir tungt för de blir mycket större påfrestningar när motorn vibrerar och grenröret varmt. Och sen finns de inga vägar som är helt släta i Sverige. Och om du sätter de mellan läsarna så gör de inte så stor nytta.

Får se om det behövs... Som sagt, det är väldigt små prylar det här...

MR_Smart
5 juli 2011 · 1 290 Inlägg

Söker bälteslås (hona) som jag kan använda i min bil. Originallåsen jag har är för korta sedan jag bytte till Sparco-stolar så helst skulle jag behöva få tag på lås som sitter med nylonband (samma typ som bältet i sig är gjort av), idealisk längt är ca 15cm band.

Kolla gärna i din bil om det sitter sådana, sitter ibland till baksätet i vissa bilar.

Så här ser hanen ut som ska passa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-23249b7dde110290a9f571ffc8a5a9cb.jpg

Den nedre delen är den jag söker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-34ed7c5ba400893fc68af3d2b388e890.jpg

Putteliten
5 juli 2011 · 9 085 Inlägg

Ser ut som bältena bak i Toyota Corolla -05 tycker ja.

Froborg
5 juli 2011 · 323 Inlägg

Exsicco skrev:

Froborg skrev:

Exsicco skrev:

Det är rätt små grejor så jag tror inte att det behövs, om det behövs förstärkning så kommer jag nog sätta något mellan flänsarna. Men tack för ditt tips!

De ja menar är att man gör ett löst stag. Och de blir tungt för de blir mycket större påfrestningar när motorn vibrerar och grenröret varmt. Och sen finns de inga vägar som är helt släta i Sverige. Och om du sätter de mellan läsarna så gör de inte så stor nytta.

Får se om det behövs... Som sagt, det är väldigt små prylar det här...

De är ju enklare att göra ett nu när motorn inte sitter i bilen än o göra ett efter om grenröret skulle gå av. de blir så mycke mer jobb då. För när bilen är klar så vill du ju kunna använda bilen i utan problem wink

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
MR_Smart
5 juli 2011 · 1 290 Inlägg

M_Broberg skrev:

Exsicco skrev:
Får se om det behövs... Som sagt, det är väldigt små prylar det här...

Tänker faktiskt sälla mig till kören och säga att ett stag är att rekomendera, det må vara i förhjållanede smågrejjer men turbon sitter långt från grenrörsflänsen och detta kommer nästan garanterat skapa vibrationer. ett stag är en simpel försäkring mot att grenröret ska spricka och börja läcka.

Ingen kör ännu wink Behövs det så sätter jag dit det, visar sig.

MR_Smart
5 juli 2011 · 1 290 Inlägg

Putteliten skrev:
Ser ut som bältena bak i Toyota Corolla -05 tycker ja.

När jag tittar på bildelsbasen.se så ser det enkla låset bak ut att vara det jag söker. Ska se om jag kan hitta en Corolla i min bekantskapskrets som jag kan testa. Tack för hjälpen!

Putteliten
5 juli 2011 · 9 085 Inlägg

Exsicco skrev:

Putteliten skrev:
Ser ut som bältena bak i Toyota Corolla -05 tycker ja.

När jag tittar på bildelsbasen.se så ser det enkla låset bak ut att vara det jag söker. Ska se om jag kan hitta en Corolla i min bekantskapskrets som jag kan testa. Tack för hjälpen!

Var tvungen att ut och mäta Corollan (Har en såndär liten jävel som firmabil), hanen var 2,5cm bred.

MR_Smart
5 juli 2011 · 1 290 Inlägg

Putteliten skrev:

Exsicco skrev:

Putteliten skrev:
Ser ut som bältena bak i Toyota Corolla -05 tycker ja.

När jag tittar på bildelsbasen.se så ser det enkla låset bak ut att vara det jag söker. Ska se om jag kan hitta en Corolla i min bekantskapskrets som jag kan testa. Tack för hjälpen!

Var tvungen att ut och mäta Corollan (Har en såndär liten jävel som firmabil), hanen var 2,5cm bred.

Då lär det inte passa.... bara att leta vidare hmm

Putteliten
5 juli 2011 · 9 085 Inlägg

Exsicco skrev:

Putteliten skrev:

Exsicco skrev:

När jag tittar på bildelsbasen.se så ser det enkla låset bak ut att vara det jag söker. Ska se om jag kan hitta en Corolla i min bekantskapskrets som jag kan testa. Tack för hjälpen!

Var tvungen att ut och mäta Corollan (Har en såndär liten jävel som firmabil), hanen var 2,5cm bred.

Då lär det inte passa.... bara att leta vidare hmm

Funderar lite på Golf III eller Polo, har för mig om att bältena bak är lika dina till SMARTen.

MR_Smart
5 juli 2011 · 1 290 Inlägg

Putteliten skrev:

Exsicco skrev:

Putteliten skrev:

Var tvungen att ut och mäta Corollan (Har en såndär liten jävel som firmabil), hanen var 2,5cm bred.

Då lär det inte passa.... bara att leta vidare hmm

Funderar lite på Golf III eller Polo, har för mig om att bältena bak är lika dina till SMARTen.

VW Transporter 91-03 ser ut att kunna fungera....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang