Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.
  • 232 Följare
  • 876 109 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 december 2016
Badmanners Badmanners Motorsport
19 april 2012 · 169 Inlägg

Exsicco skrev:
Kl 00.00 i natt kom nya mappen till bilen. Kommer ladda 1.55bar och varvstoppet är lagt på 9100rpm samt att "forced upshifting" ligger på 9200rpm vilket i praktiken betyder att den är bortplockad big_smile

Kommer logga vad som händer i motorn och tysken som gör mappen kommer få göra justeringar. För att ladda över 1.55bar så behövs troligen ett piggy back...

Vem gjorde mappen till dig?

Badmanners Motorsport
Projekttråd
MR_Smart
19 april 2012 · 1 290 Inlägg

Badmanners skrev:

Exsicco skrev:
Kl 00.00 i natt kom nya mappen till bilen. Kommer ladda 1.55bar och varvstoppet är lagt på 9100rpm samt att "forced upshifting" ligger på 9200rpm vilket i praktiken betyder att den är bortplockad big_smile

Kommer logga vad som händer i motorn och tysken som gör mappen kommer få göra justeringar. För att ladda över 1.55bar så behövs troligen ett piggy back...

Vem gjorde mappen till dig?

En tysk kille som heter Thomas. Han har jobbat rätt mycket med Smart Roadster och kan ECUn innan och utan.

Krassegrand
20 april 2012 · 239 Inlägg

Exsicco skrev:

Badmanners skrev:
Vem gjorde mappen till dig?

En tysk kille som heter Thomas. Han har jobbat rätt mycket med Smart Roadster och kan ECUn innan och utan.

Kan man få tag i honom? Har han en hemsida?
Han kanske kan göra en flexufuel map till Smarten.

Jörgen

Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Citroën SM "Maserati" (1974)
MR_Smart
20 april 2012 · 1 290 Inlägg

Krassegrand skrev:

Exsicco skrev:

Badmanners skrev:
Vem gjorde mappen till dig?

En tysk kille som heter Thomas. Han har jobbat rätt mycket med Smart Roadster och kan ECUn innan och utan.

Kan man få tag i honom? Har han en hemsida?
Han kanske kan göra en flexufuel map till Smarten.

Jörgen

Har inte sett någon hemsida, fick tips genom en finsk kille som också kör Roadster. Han kan säkert göra en E85 map men inte flexufuel för det tror jag inte att ECUn klarar av... Har man E85 i tyskland?

Andy_S4
21 april 2012 · 57 Inlägg

Han kan säkert göra en E85 map men inte flexufuel för det tror jag inte att ECUn klarar av... Har man E85 i tyskland?

En E85 map hade varit intressant, vad skulle man få betala för en sådan tro? Hade ju varit perfekt plus att man kanske får lite mer pulver än orginal på köpet..

Ang om det körs på E85 i Tyskland/Europa så är svaret jajamensan

http://www.etanol.nu/tanka.php

// Andreas

Kia Ceed SW (2014)
MR_Smart
21 april 2012 · 1 290 Inlägg

Körde ut bilen idag för att varmköra, utan luftade bromsar vilket var lite spännande. Tomgången som fanns tidigare fanns en stund, sedan fick den kämpa för att hålla en tomgång. Var likadant för nått år sedan när jag bytte topp på förra motorn och då kom tomgången igång efter ett par omstarter. Att det fanns tomgång i börjar är för att det är lite högre tomgång en kort stund, tror att det har med EGR-funktionen att göra.

Så nu måste jag få klart luftningen av bromsarna (vilket inte är helt enkelt när man är själv) så att jag kan börja provköra mer ordentligt. Tycker att den beter sig lite som att den inte går på alla cylindrarna men efter att jag raderat felkoderna från uppstarten så har det inte kommit några nya felkoder.

Allt för idag tror jag...

MR_Smart
21 april 2012 · 1 290 Inlägg

Andy_S4 skrev:

Han kan säkert göra en E85 map men inte flexufuel för det tror jag inte att ECUn klarar av... Har man E85 i tyskland?

En E85 map hade varit intressant, vad skulle man få betala för en sådan tro? Hade ju varit perfekt plus att man kanske får lite mer pulver än orginal på köpet..

Ang om det körs på E85 i Tyskland/Europa så är svaret jajamensan

http://www.etanol.nu/tanka.php

// Andreas

Kan kolla med honom och se vad han säger.

smarde
21 april 2012 · 9 Inlägg

The idle problems are due to radical profile camshaft. Smart ECU has already problems keeping the idle even with a lot milder camshafts.

One thing you can try is to drill small (~2 mm) hole to the throttle body flap to raise idle speed. Also I recall that Thomas said that his software has some modifications to help idle problems when they tried grinded camshafts.

MR_Smart
21 april 2012 · 1 290 Inlägg

smarde skrev:
The idle problems are due to radical profile camshaft. Smart ECU has already problems keeping the idle even with a lot milder camshafts.

One thing you can try is to drill small (~2 mm) hole to the throttle body flap to raise idle speed. Also I recall that Thomas said that his software has some modifications to help idle problems when they tried grinded camshafts.

I read about the drilling somewhere but I hope that the idle will settle after a while. I had the same problem when I put a flowed cylinder head on the last engine. I have a spare throttle body so I can try drilling if the idle doesn't settle.

I will load Thomas map tomorrow and see if it changes anything.

Alex-s Bakhjulskrafs
22 april 2012 · 1 479 Inlägg

Exsicco skrev:

smarde skrev:
The idle problems are due to radical profile camshaft. Smart ECU has already problems keeping the idle even with a lot milder camshafts.

One thing you can try is to drill small (~2 mm) hole to the throttle body flap to raise idle speed. Also I recall that Thomas said that his software has some modifications to help idle problems when they tried grinded camshafts.

I read about the drilling somewhere but I hope that the idle will settle after a while. I had the same problem when I put a flowed cylinder head on the last engine. I have a spare throttle body so I can try drilling if the idle doesn't settle.

I will load Thomas map tomorrow and see if it changes anything.

borra hål i gasspjället för att få tomgåg? nej det låter som en bonnelösning

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
MR_Smart
22 april 2012 · 1 290 Inlägg

Alex-s skrev:

Exsicco skrev:

smarde skrev:
The idle problems are due to radical profile camshaft. Smart ECU has already problems keeping the idle even with a lot milder camshafts.

One thing you can try is to drill small (~2 mm) hole to the throttle body flap to raise idle speed. Also I recall that Thomas said that his software has some modifications to help idle problems when they tried grinded camshafts.

I read about the drilling somewhere but I hope that the idle will settle after a while. I had the same problem when I put a flowed cylinder head on the last engine. I have a spare throttle body so I can try drilling if the idle doesn't settle.

I will load Thomas map tomorrow and see if it changes anything.

borra hål i gasspjället för att få tomgåg? nej det låter som en bonnelösning

Japp, det är det. wink

MR_Smart
22 april 2012 · 1 290 Inlägg

Blev inte så mycket med tid i garaget idag men lite hann jag med. Gjorde ett försök att koppla in handbromsen men det behöver justeras lite annars kommer handbromsen ligga på hela tiden. Behöver köpa en 16mm borr för att kunna göra det klart. Lyckades i alla fall att kroka ihop vajrarna under bilen till handbromsen, trotts att det ser ut som att den behövs barnhänder till att komma åt. Dom måste ha använt barnarbetare i Smart-fabriken....

Laddade upp den tyska mappen och ECUn tog emot den utan problem.

Underdelen verkar fungera kanon på motorn med det är nått med toppen som strular. Tomgången försvinner när motorn är varm och det låter lite som att den går på två cylindrar men ändå inte om ni förstår vad jag menar.

Jag raderade alla felkoderna från uppstarten och det kommer inte några nya så ECUn verkar ju vara nöjd.

När motorn är varm och jag stänger av den så hoppar den upp till korrekt tomgång innan motorn stänger av vilket känns som när tändningen var fel på en gammal bil.

Vad tror ni, kan det vara timingen som är fel eller nått med tändningen?

Förslag på hur jag ska felsöka mottages tacksamt!

Bjuder på en bild hur jag riggat upp en dator i bilen... lite "Fast and Furious-wannabe" över det haha big_smile men jag behöver en dator för att logga motorn samt som instrumentpanel roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-306ace23a86d6cd703eea1fa80cf684c.jpg

myran Foto/Bilnörd
22 april 2012 · 1 541 Inlägg

Har du kollat så baständingen står rätt? Så det har t.ex 10 grader när datorn tror att det är 10 grader?

Sen är jag nyfiken på var du hittat dator "stativet"  Vore guld när man är ute och justerar i mappen på miatan :o


Har du dubbelkollat alla vakumslangar? så du inte missat något.

Finns det någon Justerskruv för tomgången på spjällhuset? Behöver förmodligen ändras med tanke på kammar och vad som är gjort i toppen.    Inte omöjligt att du måste ha högre tomgångsvarv på grund av kammarna också.

Senast redigerat av myran (22 april 2012)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
MR_Smart
22 april 2012 · 1 290 Inlägg

myran skrev:
Har du kollat så baständingen står rätt? Så det har t.ex 10 grader när datorn tror att det är 10 grader?

Sen är jag nyfiken på var du hittat dator "stativet"  Vore guld när man är ute och justerar i mappen på miatan :o

Är lite lost på det här, hur kollar jag det?

Stativet finns hos Deltaco.se (35-0811A) men dom säljer inte direkt till slutkund. Om du knallar in hos din lokala datorbutik så är dom säkert kund hos Deltaco smile

myran Foto/Bilnörd
22 april 2012 · 1 541 Inlägg

Exsicco skrev:

myran skrev:
Har du kollat så baständingen står rätt? Så det har t.ex 10 grader när datorn tror att det är 10 grader?

Sen är jag nyfiken på var du hittat dator "stativet"  Vore guld när man är ute och justerar i mappen på miatan :o

Är lite lost på det här, hur kollar jag det?

Stativet finns hos Deltaco.se (35-0811A) men dom säljer inte direkt till slutkund. Om du knallar in hos din lokala datorbutik så är dom säkert kund hos Deltaco smile

Om du har markeringar på remhjulet på vevaxeln så är det en gammal vanlig stroblampa/tändningslampa. Kan vara bra för att verifiera att allt stämmer. Så man vet att tändningen stämmer med siffrorna i burken och verkligheten.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
myran Foto/Bilnörd
22 april 2012 · 1 541 Inlägg

Annars är faktiskt hål o spjället ett vanligt gammalt erkänt knep bland rally-åkare.   Värt ett försök om man skulle ha extra spjäll liggandes.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
MR_Smart
22 april 2012 · 1 290 Inlägg

myran skrev:

Exsicco skrev:

myran skrev:
Har du kollat så baständingen står rätt? Så det har t.ex 10 grader när datorn tror att det är 10 grader?

Sen är jag nyfiken på var du hittat dator "stativet"  Vore guld när man är ute och justerar i mappen på miatan :o

Är lite lost på det här, hur kollar jag det?

Stativet finns hos Deltaco.se (35-0811A) men dom säljer inte direkt till slutkund. Om du knallar in hos din lokala datorbutik så är dom säkert kund hos Deltaco smile

Om du har markeringar på remhjulet på vevaxeln så är det en gammal vanlig stroblampa/tändningslampa. Kan vara bra för att verifiera att allt stämmer. Så man vet att tändningen stämmer med siffrorna i burken och verkligheten.

Men tändningen hanteras ju av ECUn, finns inget att justera. Det sitter en sensorring runt svänghjulet och en sensor ovanför svänghjulet som skickar pulser. Ringen kom kanske 1mm fel men omkretsen är 90-100cm så 1 mm kan inte göra någon skillnad.

MR_Smart
22 april 2012 · 1 290 Inlägg

myran skrev:
Annars är faktiskt hål o spjället ett vanligt gammalt erkänt knep bland rally-åkare.   Värt ett försök om man skulle ha extra spjäll liggandes.

Det löser nog tomgången men den verkar inte gå riktigt rent... Har mailat med tysken som gjort mappen och han säger att det beror på att avgaserna inte hinner ut med den nya kammen. Har mailat Reine som gjort kammen och killen som fixat toppen för att se vad dom säger... hoppas verkligen att tysken har fel.

myran Foto/Bilnörd
22 april 2012 · 1 541 Inlägg

Exsicco skrev:

myran skrev:

Exsicco skrev:

Är lite lost på det här, hur kollar jag det?

Stativet finns hos Deltaco.se (35-0811A) men dom säljer inte direkt till slutkund. Om du knallar in hos din lokala datorbutik så är dom säkert kund hos Deltaco smile

Om du har markeringar på remhjulet på vevaxeln så är det en gammal vanlig stroblampa/tändningslampa. Kan vara bra för att verifiera att allt stämmer. Så man vet att tändningen stämmer med siffrorna i burken och verkligheten.

Men tändningen hanteras ju av ECUn, finns inget att justera. Det sitter en sensorring runt svänghjulet och en sensor ovanför svänghjulet som skickar pulser. Ringen kom kanske 1mm fel men omkretsen är 90-100cm så 1 mm kan inte göra någon skillnad.

1mm är lite över 1grad om jag inte tänker helt fel nu.

Jag tror kammarna är boven och att du kommer få leva med ett högre tomgångsvarvtal.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
MR_Smart
22 april 2012 · 1 290 Inlägg

myran skrev:

Exsicco skrev:

myran skrev:

Om du har markeringar på remhjulet på vevaxeln så är det en gammal vanlig stroblampa/tändningslampa. Kan vara bra för att verifiera att allt stämmer. Så man vet att tändningen stämmer med siffrorna i burken och verkligheten.

Men tändningen hanteras ju av ECUn, finns inget att justera. Det sitter en sensorring runt svänghjulet och en sensor ovanför svänghjulet som skickar pulser. Ringen kom kanske 1mm fel men omkretsen är 90-100cm så 1 mm kan inte göra någon skillnad.

1mm är lite över 1grad om jag inte tänker helt fel nu.

Jag tror kammarna är boven och att du kommer få leva med ett högre tomgångsvarvtal.

Om 1mm är en grad beror ju på omkretsen. Om omkretsen är 90cm borde en grad vara 2.5mm om min skolmatte inte är helt ute och cyklar smile

Misstänker också kammen just nu. Skönt att det går att byta kam utan att lyfta ur motorn hmm Ska kolla med han som gjort kammen för att se vad han tror, har också dragit iväg ett mail till han som gjort toppen.

Nu ska jag ut till garaget och mäta diametern på ett svänghjul..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang