Plexiglas

gasgas
24 april 2006 · 258 Inlägg

Någon som vet var man köper plexiglas och hur mkt det kostar? Hur tjockt måste det minste vara om man ska ha det till en baslåda??

////Gasgas

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
24 april 2006 · 2 353 Inlägg

Det e DYRT. Nånstans runt 800kr per kvadratmeter har jag för mig.

Du skall ha åtminstone 16mm om du skall bygag en baslåda ut av det.

Jag tycker det är bättre med glas, det e inte alls lika ömtåligt för repor, och kostar mycket mindre.

mvh Jonas

gasgas skrev:
Någon som vet var man köper plexiglas och hur mkt det kostar? Hur tjockt måste det minste vara om man ska ha det till en baslåda??

////Gasgas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Kojloj
24 april 2006 · 458 Inlägg

jonash skrev:
Det e DYRT. Nånstans runt 800kr per kvadratmeter har jag för mig.

Du skall ha åtminstone 16mm om du skall bygag en baslåda ut av det.

Jag tycker det är bättre med glas, det e inte alls lika ömtåligt för repor, och kostar mycket mindre.

mvh Jonas

gasgas skrev:
Någon som vet var man köper plexiglas och hur mkt det kostar? Hur tjockt måste det minste vara om man ska ha det till en baslåda??

////Gasgas

hehe nää du så dyrt är det inte.. Kolla på clasohlson, sök på plexiglas.. Kan i och för sig hålla
med om att det är bättre med glas men om det är dyrare det är jag tveksam till..

Sharky
24 april 2006 · 10 287 Inlägg

Ehhh...Vad??

0.2 x 0.15 m = 0.03kvm, 8mm tjock, tar dom 49 kr för.

Du behöver 33 sådana bitar för att få en kvadratmeter (8 mm tjock) = 33 x 49 kr = 1.617 kr/kvm

Skall du ha 16 mm så får du från ClasOhlson limma två 8mm = 3234 kr/kvm

Vart lärde min herre sig räkna nånstans? (Frågade den gamle skolläraren)

/Göran

Kojloj skrev:
hehe nää du så dyrt är det inte.. Kolla på clasohlson, sök på plexiglas.. Kan i och för sig hålla
med om att det är bättre med glas men om det är dyrare det är jag tveksam till..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Kojloj
24 april 2006 · 458 Inlägg

Sharky skrev:
Ehhh...Vad??

0.2 x 0.15 m = 0.03kvm, 8mm tjock, tar dom 49 kr för.

Du behöver 33 sådana bitar för att få en kvadratmeter (8 mm tjock) = 33 x 49 kr = 1.617 kr/kvm

Skall du ha 16 mm så får du från ClasOhlson limma två 8mm = 3234 kr/kvm

Vart lärde min herre sig räkna nånstans? (Frågade den gamle skolläraren)

/Göran

Kojloj skrev:
hehe nää du så dyrt är det inte.. Kolla på clasohlson, sök på plexiglas.. Kan i och för sig hålla
med om att det är bättre med glas men om det är dyrare det är jag tveksam till..

haha! kollade aldrig så långt.. Sorry, behöver inte vara otrevlig för de :,(

Sharky
24 april 2006 · 10 287 Inlägg

Det var inte meningen att vara otrevlig. Men som gammal lärare så är man van att driva lite med sina elever :-)

Mvh
Göran


Allt med

Kojloj skrev:
haha! kollade aldrig så långt.. Sorry, behöver inte vara otrevlig för de :,(

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
gasgas
24 april 2006 · 258 Inlägg

jonash skrev:
Det e DYRT. Nånstans runt 800kr per kvadratmeter har jag för mig.

Du skall ha åtminstone 16mm om du skall bygag en baslåda ut av det.

Jag tycker det är bättre med glas, det e inte alls lika ömtåligt för repor, och kostar mycket mindre.

mvh Jonas

gasgas skrev:
Någon som vet var man köper plexiglas och hur mkt det kostar? Hur tjockt måste det minste vara om man ska ha det till en baslåda??

////Gasgas

Vad menar du då för glas som man ska använda? Vanligt fönster glas??

Ronnie.L
24 april 2006 · 914 Inlägg

är det inte lite känsligare för vibrationer vanligt fönsterglas sharky ? Om du tänkt dig pansarglas så är väll de ännu dyrare än plexi ?

Sharky
24 april 2006 · 10 287 Inlägg

Ugh....

Hur kom jag in i diskussionen om material???

Jag landade bara här för att , såsom tjänstgörande besserwisser, korrigera en räknelapsus.

"Beam me up, Scotty!"

/Göran

Ronnie.L skrev:
är det inte lite känsligare för vibrationer vanligt fönsterglas sharky ? Om du tänkt dig pansarglas så är väll de ännu dyrare än plexi ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
24 april 2006 · 2 353 Inlägg

Ja, tjockt härdat glas. Finsn i massor tjocklekar, fördelen är att det inte blir repigt så fort.

Men hela lådan är ju inte att tänka på, jag trodde kanske att man ville ha en "insyns-lucka" typ.

mvh Jonas

gasgas skrev:

jonash skrev:
Det e DYRT. Nånstans runt 800kr per kvadratmeter har jag för mig.

Du skall ha åtminstone 16mm om du skall bygag en baslåda ut av det.

Jag tycker det är bättre med glas, det e inte alls lika ömtåligt för repor, och kostar mycket mindre.

mvh Jonas

gasgas skrev:
Någon som vet var man köper plexiglas och hur mkt det kostar? Hur tjockt måste det minste vara om man ska ha det till en baslåda??

////Gasgas

Vad menar du då för glas som man ska använda? Vanligt fönster glas??

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Smirre
25 april 2006 · 12 Inlägg

Hejsan!

Om du ska ha en baslåda i glas så blir de rätt dyrt kan jag säga. 6 mm skulle räcka, Du måste ha ett hål som är stort nog för att få ner själva basen i, alla bitar ska limmas ihop, de ska bli tätt..Det drar iväg..Och går de sönder så rasar de ihop hmm

Men du kan ha 6 mm lamell också, de finns. Samma typ av glas som sitter i framrutan på en bil. Och de har lite mer ljudisolerande effekt och tål lite mer. Men då är vi där igen, borra hål,limma...osv.. dyrare är det också. Finns även 8 mm lamell..

Det som är känsligt då är kanterna på glaset....Stål och glas, funkar inte..Då kan ett alternativ vara att du trycker bashögtalaren i silikon ihålet så inte den ligger emot och skaver..men då har du det där att den är lite svaig så att säga..den sitter ju fast men ändå inte om du förstår vad jag menar..Man kan skruva fast den men då måste du ha gummibrickor mellan högtalaren och glaset och muttern. Och man kan inte skruva allt för hårt.

Kan säga att vanligt glas som sitter i fönsterbågar i lägenheter kostar/de runt 300 kr kvadraten. Och då är det 3 mm glas som vi pratar om..

Ska du ha en sluten låda?

gasgas
25 april 2006 · 258 Inlägg

Smirre skrev:
Hejsan!

Om du ska ha en baslåda i glas så blir de rätt dyrt kan jag säga. 6 mm skulle räcka, Du måste ha ett hål som är stort nog för att få ner själva basen i, alla bitar ska limmas ihop, de ska bli tätt..Det drar iväg..Och går de sönder så rasar de ihop hmm

Men du kan ha 6 mm lamell också, de finns. Samma typ av glas som sitter i framrutan på en bil. Och de har lite mer ljudisolerande effekt och tål lite mer. Men då är vi där igen, borra hål,limma...osv.. dyrare är det också. Finns även 8 mm lamell..

Det som är känsligt då är kanterna på glaset....Stål och glas, funkar inte..Då kan ett alternativ vara att du trycker bashögtalaren i silikon ihålet så inte den ligger emot och skaver..men då har du det där att den är lite svaig så att säga..den sitter ju fast men ändå inte om du förstår vad jag menar..Man kan skruva fast den men då måste du ha gummibrickor mellan högtalaren och glaset och muttern. Och man kan inte skruva allt för hårt.

Kan säga att vanligt glas som sitter i fönsterbågar i lägenheter kostar/de runt 300 kr kvadraten. Och då är det 3 mm glas som vi pratar om..

Ska du ha en sluten låda?

Lådan ska va av spånskivor men några hål där jag ska ha glas.

Zapper
25 april 2006 · 49 Inlägg

ljudia har annars plexiglas som är Mått 295x195 mm. Tjocklek 15 mm kostar 169kr st

bumpe Lastbilsmekaniker
25 april 2006 · 3 878 Inlägg

ördelen med plexi är ju det att de går o borra, fräsa, gänga och såga med vanliga verktyg...

andreas_gbg_
25 april 2006 · 1 634 Inlägg

gasgas skrev:
Någon som vet var man köper plexiglas och hur mkt det kostar? Hur tjockt måste det minste vara om man ska ha det till en baslåda??

////Gasgas

Nu råkar jag vara lite av en före detta expert på just plexi. Gör så här, ta reda på en firma som arbetar med plexiglas, exempelvis Essåplast, finns i sthlm gbg och malmö. De sysslar med halvfabrikat, dvs de säljer Skivor på upp till 2x3 meter som är de vanligaste storlekarna, men här arbetar de även med skivorna, sågar, bockar, limmar, fräser, alltså Allting man kan göra med plexi. I gbg vet jag att de jobbar kvällsskift, så åk till firman på kvällen och snacka med killarna i sågen, så lovar jag att de kommer att göra dig nöjd. Du får ju inget kvitto, men jag lovar dig, du blir nöjd!!!

Där sågar de även ut de exakta måtten åt dig. Pma mig om du vill ha lite bättre beskrivning.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Phaetoon
25 april 2006 · 8 156 Inlägg

Det borde inte vara så fruktansvärt dyrt, eftersom allt fler köper plexiglaslådor till sina datorer.
Vad är skillnaden mellan plexi och lexan förresten?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
andreas_gbg_
26 april 2006 · 1 634 Inlägg

Phaetoon skrev:
Det borde inte vara så fruktansvärt dyrt, eftersom allt fler köper plexiglaslådor till sina datorer.
Vad är skillnaden mellan plexi och lexan förresten?

Dator - plexi är väldigt tunt!! skillnad på 2-4mm och 16-20mm.

Lexan är "Riktigt" plexi. Alltså den bästa kvaliteten. Det är tom skottsäkert vid rätt tjocklek, Då snackar jag inte 1m tjockt wink. Beror iofs på vad man skjuter med också wink

Men som sagt, skall man göra något med plexi är det värt att satsa på lexan. MYCKET hållbart. Sedan finns det Lexan "maargard" (stavning?) Detta har en tunn glasyta vilket gör att det ej blir repigt lika lätt.

Numera Saab 9-5 Aero -00
jeep_tom Jeep Tom
26 april 2006 · 276 Inlägg

Vanliga glasmästare brukar kunna fixa fram plexaglas, och priserna skiljer sig mkt beroende på vilken tjocklek man ska ha, och köper du av en glasmästare eller så så kan du ju få i exakta mått hur du vill ha det smile

Vi har klätt in hela våran altan o plexiglas, kanske 4 platter med typ 6-7mm tjockt 1,5x2 meter stora skivor. visst kosta de lite med inte samma kvadratmeterpris som om man jämnför med clasohlson priserna wink

Senast redigerat av jeep_tom (26 april 2006)

Feeling free to do my own thing
Drönirettab
26 april 2006 · 21 761 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Lexan är "Riktigt" plexi. Alltså den bästa kvaliteten. Det är tom skottsäkert vid rätt tjocklek, Då snackar jag inte 1m tjockt wink. Beror iofs på vad man skjuter med också wink

Vill man så kan man titta på Lightforces hemsida, där finns en liten reklamfilm som visar hur mycket deras lexanlinser tål. De skjuter med hagel.

Sanion Dåre
14 december 2007 · 274 Inlägg

men om man inte får tag på lexan, vilken tjocklek på vanlig plexi motsvarar 10mm lexan ?

Ät mig
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang