Skillnad på Saab 9-3 185hk 200hk

Goppie
21 juli 2009 · 104 Inlägg

Skulle gärna vilja veta vad det är för skillnad på Saab 900/9-3 185hk 2,0t t5 motor och den 200hästars 2,0t t5. undrar också om man kan byta Trionic boxen mellan motorerna:P

z5x
30 juli 2009 · 12 Inlägg

Det är bara programvaran som är annorlunda så de e bara att byta om du tycker 15 hk e mycke skillnad wink Vad jag vet så är det samma turbo och spridare som sitter i 9-3 200hk som i 185hk modellerna, det enda du behöver oroa dig för om du har eller inte har startspärr på din, har du ska så ska du ha en box med startspärr o har du inte så ska du ha en utan .... de gjorde jag fel när jag bytte ut min box. fick tag i en utan startspärr o då ville den inte starta alls.

Frågan är inte OM det rasar, utan när och hur spektakulärt ?
brandt_ Impossible Is Nothing
30 juli 2009 · 128 Inlägg

Det som skiljer B204R (200 hk) från B204L (185 hk) är membrandosa (wastegaten), intercooler och programvara.

z5x
31 juli 2009 · 12 Inlägg

Är det verkligen en annan WG ? ja just de x-flow IC'n eller va den kallas är det ja. Men den som sitter orginal på dom andra klarar lätt av 200 pollar iaf.

Frågan är inte OM det rasar, utan när och hur spektakulärt ?
brandt_ Impossible Is Nothing
31 juli 2009 · 128 Inlägg

z5x skrev:
Är det verkligen en annan WG ? ja just de x-flow IC'n eller va den kallas är det ja. Men den som sitter orginal på dom andra klarar lätt av 200 pollar iaf.

Vet att det är starkare WG klocka iaf.

z5x
31 juli 2009 · 12 Inlägg

Okej! Kollade upp det just och det är samma klocka som sitter på mitsu agget TD04 som andvänds i 9-5 aero big_smile

Frågan är inte OM det rasar, utan när och hur spektakulärt ?
Hua100
31 juli 2009 · 267 Inlägg

Goppie skrev:
Skulle gärna vilja veta vad det är för skillnad på Saab 900/9-3 185hk 2,0t t5 motor och den 200hästars 2,0t t5. undrar också om man kan byta Trionic boxen mellan motorerna:P

kunde inte låta bli, med de som skiljer dom två är 15 hk tongue

Senast redigerat av Hua100 (31 juli 2009)

Dodge Charger R/T "2 X Hemi v8" (2007)
Volkswagen Passat 2,0 TDI 4M "Vaffelwagen" (2010)
Losgard
31 juli 2009 · 1 688 Inlägg

z5x skrev:
Okej! Kollade upp det just och det är samma klocka som sitter på mitsu agget TD04 som andvänds i 9-5 aero big_smile

Det beror på att det är ett td04 15t aggregat i 200hk och ett t25 aggregat i 185 hk, dvs olika turbo.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
brandt_ Impossible Is Nothing
31 juli 2009 · 128 Inlägg

Losgard skrev:

z5x skrev:
Okej! Kollade upp det just och det är samma klocka som sitter på mitsu agget TD04 som andvänds i 9-5 aero big_smile

Det beror på att det är ett td04 15t aggregat i 200hk och ett t25 aggregat i 185 hk, dvs olika turbo.

Fel. Är ett t25 agg i 200hk versionen också.

Losgard
31 juli 2009 · 1 688 Inlägg

brandt_ skrev:

Losgard skrev:

z5x skrev:
Okej! Kollade upp det just och det är samma klocka som sitter på mitsu agget TD04 som andvänds i 9-5 aero big_smile

Det beror på att det är ett td04 15t aggregat i 200hk och ett t25 aggregat i 185 hk, dvs olika turbo.

Fel. Är ett t25 agg i 200hk versionen också.

Oki, verkar vara mycket riktigt. Det är vist i 9-3 2.0t aero t7  det sitter 15t smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
brandt_ Impossible Is Nothing
31 juli 2009 · 128 Inlägg

Losgard skrev:

brandt_ skrev:

Losgard skrev:

Det beror på att det är ett td04 15t aggregat i 200hk och ett t25 aggregat i 185 hk, dvs olika turbo.

Fel. Är ett t25 agg i 200hk versionen också.

Oki, verkar vara mycket riktigt. Det är vist i 9-3 2.0t aero t7  det sitter 15t smile

Mycket möjligt smile

AndreasPlars
31 juli 2009 · 1 062 Inlägg

Många verkar inte kunna skilja på Wastegase och tryckdosa/membrandosa... inte ovanligt iof.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang