Biltema turbo, Nu ska den hårdtestas! (Saab 9-3 -01)

Lozinmust "Unloaded"
24 juli 2009 · 1 557 Inlägg

saab-eson2 skrev:

Mechanimal skrev:
Vänta nu, laddar du 1,4-1,5 bar med ett GT17? höll inte så vidare länge på min 9-5 2.0T med 1,0-1,1(MapTun Steg 3 vid tillfället) bar i ladd, och det kyldes propert innan jag stängde av, oavsett körning, samt kördes lugnt innan temperaturer nåtts. Förstår varför du nu står inför turbobyte =P Nästa gång du byter kan jag rekommendera ett TD04-15T, Aero-agget smile

Men men, man ska aldrig säga aldrig, kanske så stora skillnader i vikt på 9-5 vs. 9-3 att det tål att laddas hårdare? Även om jag nu själv inte riktigt förstår hur det skulle gå ihop, men ja, försöker se saker ur fler synpunkter =P

Min laddar original 0,85-0,95 bar... så jag gissar att du har 150 hästars eller?
Jag har ju misstänkt att turbon har vart lite dålig så jag har missbrukat den totalt och slutet kom väl nu när den fått ladda på i över 2 månader...

Mitsubishi-agget är den turbon som ska på när (inte om) turbon ger upp;)

Är inte riktigt säker om jag ska vårda den och se hur den håller eller pressa den till max!wink

Undrar vilket alt ni tycker;)
Ha D!

Farsan har en 9-5:a med samma motor F.Ö.. ingen skillnad på tryck utan trim...

Ja precis, jag hade en 2.0a(150 hk original), GT17 var inget roligt agg när jag fick jämföra mot Aero-agget, mkt skönare laddkurva. Hade dock andra problem, läckage i tryckrör och trasig intercooler osv =/

Jag tycker att du ska plåga på, så att du får byta till Aero-agget tidigare smile Fixa tryckrör i alu samt IC i detsamma också medans du håller på, borde jag gjort.

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
saab-eson2
4 augusti 2009 · 33 Inlägg

Jaha då så var allt monterat och kört första provrundan.. Resultat: första som hände var att bilen gick in i "limp home-mode", helt enkelt att gasen fastnade på ca 3000 rpm...
När de var fixat körde jag VÄLDIGT lugnt.. vill inte byta turbo de närmaste månaderna..
Hade ett rent helvete då ja valde att låta kylaren vara kvar.. De var trångt.. Efter snart 2 veckor av svordomar blandat med semester så blev det klart.. kan köra den men ska passa på och byta vevhusventilationen så fort ja kan låna en lyft, grusplan är jobbigt att ligga på...

Det var allt hittills.. kommentera om det är nåt som ni vill veta...

Our Greatest Glory Is Not In Never Failing..
But In Rising Everytime We Fall!
torpis Forummoderator
21 oktober 2009 · 10 572 Inlägg

bump smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Memme I'am AWESOME..
21 oktober 2009 · 2 783 Inlägg

Huuur går de?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Helvete_racing Arg Snickare
21 oktober 2009 · 875 Inlägg

Den skulle ju hårdtestas! Inkörning = hårdtest:P

DasAuto
23 oktober 2009 · 2 751 Inlägg

Det var bl.a i ett bilprogram på 8:an där dom visade olika bildelar från olika leverantörer till Volvo, samtliga hade "originalmärket" bortslipade, man kom fram till att det var exakt samma delar. Tex så gör Garret turbos till Saab, sedan säljer dom kanske samma turbos till 15 olika leverantörer som sätter sina egna priser. Så visst är det ett Garret-agg...

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Direktinsprut
23 oktober 2009 · 17 Inlägg

har för mig att jag såg att det stod KO3 i beskrivningen på en av turbosarna och KO3 heter dom som sitter i bla audi a4 orginal.

saab-eson2
31 oktober 2009 · 33 Inlägg

Jaha kanske ska uppdatera lite...

Jag och min tur.. En vecka efter turbobytet la abs-enheten av, kostar 20 guldlakan på saab men jag skickade den på omlöddning i dalarna istället för en tiondel av priset.. funkar bra än så länge:D

Efter ca en månad körde jag in mitt bsr trim och en dag senare började kopplingen att slira... skitkul...

Så nu har jag planer på att skaffa mig en vinterbil så jag kan plocka ner saaben och renovera den... har "hittat" ett garage 500 meter från mitt hem som jag ev. ska hyra... planerna smids...

Fått hem en ny stötfångare från Speedparts som ska lackas när det finns motivation till att den ska monteras...

Jag ska iväg imorgon till jobbet och tvätta bilen så jag ska väll lägga upp en film då från min nya kamera;)

Ha D GöttGlött


https://www1.garaget.org/gallery/archive/106559/793242_ggwhvp.jpg
Behöver tvättas:(

Our Greatest Glory Is Not In Never Failing..
But In Rising Everytime We Fall!
TooS Hjultomte
31 oktober 2009 · 1 500 Inlägg

Viggen koppling o tryckplatta går på ca 3k big_smile o inte jätte svår meckat wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Losgard
31 oktober 2009 · 1 688 Inlägg

DasAuto skrev:
Det var bl.a i ett bilprogram på 8:an där dom visade olika bildelar från olika leverantörer till Volvo, samtliga hade "originalmärket" bortslipade, man kom fram till att det var exakt samma delar. Tex så gör Garret turbos till Saab, sedan säljer dom kanske samma turbos till 15 olika leverantörer som sätter sina egna priser. Så visst är det ett Garret-agg...

Om garrett säljer aggregat till 15 andra leverantörerr och dessa 15 leverantörer skall få några sålda så måste dom sälja till lägre pris än vad garrett kostar hos kunden i slutändan. Vilket betyder att folk istället skulle handla utav dessa 15 andra leverantörer.

På så vis bäddar Garrett för sin egen död, hade dom inte sålt till dessa 15 andra leverantörer hade folk varit tvungna att köpa Garrett och betala mera.
Frågar du garrett så lär dom förmodligen inte erkänna att dom säljer till andra leverantörer som sätter sin stämpel på turbon, då skulle det komma ut officielt att man kan köpa t.ex en biltema-turbo istället för ifrån garrett, men ändå få samma produkt till ett lägre pris i slutändan och garrett skulle gå med mindre vinst om dom sålde till grosistpriser till 15 leverantörer som sen skall sälja till saab, etc, hur dessa 15 leverantörer nu skall kunna hålla lägre pris till saab än garrett kan göra utan mellanhand.....nån som hänger mer? annars får ni ta lite av sponken ni med big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Jimmu
31 oktober 2009 · 744 Inlägg

Kul att någon verkligen testar istället för att alla ska spekulera ang. deras turbos!

Timmyboy hellaflush!
31 oktober 2009 · 1 266 Inlägg

trevligt smile

saab-eson2
31 oktober 2009 · 33 Inlägg

Jag tror att det är kina kopia, men för min del hållbar:D
Kopplingen kommer bli viggen eller sach race... vill ju vara förberedd om man får för sig något;)


Stötfångaren som ska på



https://www1.garaget.org/gallery/archive/106559/793299_6sd7n2.jpg
Stötfångaren som ska på

Our Greatest Glory Is Not In Never Failing..
But In Rising Everytime We Fall!
Bosse-buss
9 januari 2015 · 210 Inlägg

4,5 år senare... Jag köpte en 9-5 170 hk ltt från 1999 med 22 000 mil på mätaren billigt just för att turbon var i det närmaste slut. Den la av helt efter två dagar. Köpte ett aggregat hos Biltema, monterade det och efter en tid la jag in Maptun steg 1. Från 0,5 bar, 280 Nm och 170 hk till 1,1 bar, 380 Nm och 240 hk. Satan vad bilen går och allt fungerar fullt ut efter typ 500 mil. Jag har automatlåda och bilen köptes i september 2014.

Senast redigerat av Bosse-buss (9 januari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang