Högt ljud får elektroniken att svagna

DavidMartin
24 juli 2009 · 250 Inlägg

Tjena,
När jag spelar musik med hög volym brukar baslådans lampor att blinka av och på, till och med innerbelysningen brukar blinka i takt. Är det dåligt batteri eller för klena kablar?

BMW E53 X5 (2002)
Saffranskalle Palfinger tekniker
24 juli 2009 · 1 248 Inlägg

du måste koppla in en kondensator till steget för att få bort det.

Volvo Xc70 (2001)
TSamuelsson
24 juli 2009 · 140 Inlägg

annat batter/extra batteri, större generator?

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.
Volvo Amazon kombi "Volvo Amazon" (1968)
Lonefox Bad music kills good sound
24 juli 2009 · 7 241 Inlägg

Se först och främst till att allt kablage och alla kontaktytor är rena o fräscha.

Sedan kan du testa att söka då ämnet har tagits upp om o om igen wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Loffe84
24 juli 2009 · 10 Inlägg

Jag skulle fixa ett batteri till minst och kolla över generatorn så att den laddar som den ska.är den dålig så skulle jag byta ut den till en av feltemas 100 amp generator.För dom funkar faktiskt jävligt bra tongue
Men va har du för bil??

Snoogiloo
24 juli 2009 · 685 Inlägg

Som det redan har sagts, Kolla alla kablar först och främst.

om kablarna är fräscha och bra jordade etc etc. så föreslår jag att du skaffar ett till batteri, om du tycker det är för dyrt med ett batteri så KAN det funka med kondensator.

Lonefox Bad music kills good sound
24 juli 2009 · 7 241 Inlägg

Snoogiloo skrev:
Som det redan har sagts, Kolla alla kablar först och främst.

om kablarna är fräscha och bra jordade etc etc. så föreslår jag att du skaffar ett till batteri, om du tycker det är för dyrt med ett batteri så KAN det funka med kondensator.

Nja..en kondensator kan aldrig ersätta en bra strömförsörjning..snarare maskera problemet. Men som du säger så KAN det hjälpa iom att den tar hand om de värsta dipparna, dipparna finns kvar men blir inte lika kraftiga.
Detta har vi konstaterat nu ngr ggr wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Janneutanb
24 juli 2009 · 7 272 Inlägg

Det många missar är jorden mellan batteriet och bilen.
Kolla så att den är tillräckligt grov, inte skadad samt har bra kontakt.
Givetvis gäller det även jorden till steget men det bör nästan alla veta om efter allt detta tjat wink

DavidMartin
25 juli 2009 · 250 Inlägg

Bilen är en volvo 850. Alla jordkablar är rengjorda o fina. Däremot är alla kablar till baslådan endast 5 mm. Den har ett integrerat slutsteg på 800 watt tror jag. Tänkte kanske att 5 mm är lite för lite med tanke på effekten?

Annars har jag tio andra högtalare i bilen, tänkte att köpa ett extra batteri men kan tänka mig att det tar slut ganska fort? Då borde man ju ha en laddare och då börjar det bli lite dyrt.

Det finns även ett vinande ljud från motorn (generatorn?) i högtalarna, lite kul de första dagarna men efter ett tag blir det riktigt jobbigt.

jag har en annan fråga också smile min stereo har en effekt på typ 4 x 40 watt, jag har tio högtalare på ca 200 w vadera , blir det mycket bättre ljud om jag kopplar in ett bra slutsteg?

BMW E53 X5 (2002)
Dissection
25 juli 2009 · 177 Inlägg

5mm är för lite ja, har jag för mig.
Jag har bara ett litet 200w steg men har 16mm2 på plus. Vet inte vad jag har på minus men den är betydligt tjockare.
Prova med en större generator, går det inte så köp bara ett extra batteri och koppla ihop de så laddas de upp samtidigt.
Det vinande ljudet kommer jag inte ihåg, kanske att du har lagt lågnivå och plus på samma sida i bilen så de stör ut varandra.
Ljudet blir bättre med steg ja. Hur mycket bättre vet jag inte.
Som vanligt får de som vet bättre rätta mig om jag har fel.

kalle_kalle
26 juli 2009 · 2 914 Inlägg

Dissection skrev:
5mm är för lite ja, har jag för mig.
Jag har bara ett litet 200w steg men har 16mm2 på plus. Vet inte vad jag har på minus men den är betydligt tjockare.

jag har 2 st 20mm2 till mitt steg på 650 watt, (tappar 0.2v bak till steget).
jag har "diskobelysning" ändå.... laddning?? wink

DavidMartin skrev:
1. Det finns även ett vinande ljud från motorn (generatorn?) i högtalarna, lite kul de första dagarna men efter ett tag blir det riktigt jobbigt.
2. Däremot är alla kablar till baslådan endast 5 mm. Den har ett integrerat slutsteg på 800 watt tror jag. Tänkte kanske att 5 mm är lite för lite med tanke på effekten?

1. många pratar däremot om brända signaljordar när det gäller generatorvin. som lonefox brukar prata om när det gäller sådana ska man ta en liten kabelstump (10 - 20 cm så den blir hanterbar) från yttre ringen på signalkabeln till någon jordpunkt, slutar generatorvinet då är det bränd signaljord i stereon.

2. är det från slutsteget till baslådan så räcker det bara man inte kommer upp mot kuseliga watt rms per högtalare.
är det pluskabel vi snackar om så är det mkt bra att byta den kabeln.

Lonefox Bad music kills good sound
26 juli 2009 · 7 241 Inlägg

kalle_kalle> NEJ NEJ NEJ!

Man skall jorda ringen till ENHETENS CHASSIE! Annars har du rätt wink

Brains> Hm.......jag hade för mig att den ingår i ALLT kablage...men jag kan ju ha fel wink (Bra påpekande av dig iaf smile )

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Janneutanb
26 juli 2009 · 7 272 Inlägg

Lonefox skrev:
kalle_kalle> NEJ NEJ NEJ!

Man skall jorda ringen till ENHETENS CHASSIE! Annars har du rätt wink

Brains> Hm.......jag hade för mig att den ingår i ALLT kablage...men jag kan ju ha fel wink (Bra påpekande av dig iaf smile )

Oja, givetvis ska den ingå i "allt". Men för folk som inte vet om/tänker på den så är det inte lika självklart wink
Mycket enklare för mig när du skriver svaren och jag bara kompletterar/påpekar ifall det är något litet som kan behöva klargöras än att jag skriver allt själv big_smile

kalle_kalle
26 juli 2009 · 2 914 Inlägg

Lonefox skrev:
kalle_kalle> NEJ NEJ NEJ!

Man skall jorda ringen till ENHETENS CHASSIE! Annars har du rätt wink

hahahahahaha okej my bad, du kan detta och jag är relativt ny inom området så därför ska jag inte argumentera mot dig wink (alla är ju barn i början även om man hoppas om att få lära sig och bli "stol och dutti" som du wink)

Lonefox Bad music kills good sound
26 juli 2009 · 7 241 Inlägg

Brains> Efla latmask tongue

kalle_kalle> Lugnt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang