Amerikanska bilar och sydstaterna

Seth
25 juli 2009 · 3 354 Inlägg

http://www.usflag.org/history/confedera … dbars.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Flags_of_t … of_America
hittade de här sidorna står lite om flaggan om nån vill läsa.
ok wikipedia kan man ju tolka hur man vill med trovärdighet men det är bara att kolla länkar o söka om man vill

Senast redigerat av Seth (25 juli 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Stefan Varberg Supraman
25 juli 2009 · 2 300 Inlägg

man kan inte läsa in för mkt i en flagga som användes under den korta tid som konfederationen fanns i mitten av 1800 talet.

ska man se det krasst så finns fler symboler som har använt sen medeltiden där gärningarna inte vart dom bästa med dagens ögon sett.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
jonesono Personal- och beteendevetare
25 juli 2009 · 1 082 Inlägg

Emilius skrev:

Rquired skrev:

Seth skrev:

man kan inte direkt säga att de använde Sauvastikan.
nazistflaggan/hakkorset är en spegelvänd Sauvastika

Jo det känner jag faktiskt till, men hur många känner till detta. Rita en riktig sauvastika (och inte nazisternas spegelvända variant) så kommer alla tro att det är en nazisymbol ändå då de inte ser skillnad. Alltså har denna symbol, spegelvänd eller ej, blivit en symbol för rasism och hat smile

Japp, många misstar detta, men nu talar vi om vad som är rätt och fel,
och att säga att nån som ritat ett solkors är nazist då har man inte gjort rätt,
för då har man inte tagit reda på fakta innan man lägger fram sitt argument.
Generellt borde folk helt enkelt ge fan i sånt dem inte vet något om,
till exempel att klaga på att någon har sydstatsflagga på bilen "när den står för slaveri"

En "enkel" svastika utan själva flaggan associerar nog de flesta (kanske inte alla dock) med nazism, hur den än är vänd eller vriden idag. Annat var det ju naturligtvis innan 30/40-talet.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
man kan inte läsa in för mkt i en flagga som användes under den korta tid som konfederationen fanns i mitten av 1800 talet.

ska man se det krasst så finns fler symboler som har använt sen medeltiden där gärningarna inte vart dom bästa med dagens ögon sett.

Precis det jag menar,
det har väl funnits huvudjägare o grejer i afrika,
då ska alla afrikaner som hyllar sitt kulturarv klankas ner på också väl?

FireTraXX DFFL
25 juli 2009 · 9 020 Inlägg

Emilius skrev:

JapMax skrev:
Jag kan va helt ute o cykla men va inte sydstatarna en aning främlingsfientliga? tongue

Bra argument, grundarna till sydstatsflaggan var kanske främlingsfientliga, men,
mina motargument är, vad har själva flaggan gjort för ont?
Varför är den en laddad symbol idag när denna skapades för över 100 år sedan?
Hur vet du att ägaren till flaggan visar upp den för att representera främlingsfientlighet?
Dem flesta tänker på slaveriet under 50-talet, då var grundarna redan i pension och döda..
Världen var en annan när flaggan skapades, och då är vi tillbaka på lev i nuet..

Lägger till också: Vem var inte främlingsfientlig på den tiden?

Med den logiken så borde jag kunna klistra upp hakkors över hela min bil och säga "Vad har hakkorset gjort för ont?".

Den har inte gjort något ont, det är vad den använts i för syfte som avgör dess mening.
Och i senare tid så har den använts av Nazister som symbol för deras hat.
Därför så kvittar det (Åtminstone i västerländska länder) vad den betyder och står för från början.
Av den anledningen så kan och kommer man bli åtalad för hets mot folkgrupp ifall man gör så.



Lägger även till: Vem är inte främlingsfientlig för tillfället?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

FireTraXX skrev:

Emilius skrev:

JapMax skrev:
Jag kan va helt ute o cykla men va inte sydstatarna en aning främlingsfientliga? tongue

Bra argument, grundarna till sydstatsflaggan var kanske främlingsfientliga, men,
mina motargument är, vad har själva flaggan gjort för ont?
Varför är den en laddad symbol idag när denna skapades för över 100 år sedan?
Hur vet du att ägaren till flaggan visar upp den för att representera främlingsfientlighet?
Dem flesta tänker på slaveriet under 50-talet, då var grundarna redan i pension och döda..
Världen var en annan när flaggan skapades, och då är vi tillbaka på lev i nuet..

Lägger till också: Vem var inte främlingsfientlig på den tiden?

Med den logiken så borde jag kunna klistra upp hakkors över hela min bil och säga "Vad har hakkorset gjort för ont?".

Den har inte gjort något ont, det är vad den använts i för syfte som avgör dess mening.
Och i senare tid så har den använts av Nazister som symbol för deras hat.
Därför så kvittar det (Åtminstone i västerländska länder) vad den betyder och står för från början.
Av den anledningen så kan och kommer man bli åtalad för hets mot folkgrupp ifall man gör så.



Lägger även till: Vem är inte främlingsfientlig för tillfället?

Nej det kan du inte, jag hade fler argument än 1, läste du dem?
Folk är emot sydstatsflaggan för att den "står för slaveri" vilket är fel. Den står för sydstaterna.
Folk är emot nazistflaggan för hitler använde den som en symbol för sin arme som motverkade allt annat än arier,
Det är inte östtysklands flagga.

Vem är inte främlingsfientlig för tillfället?
Jadu säg det, vad jag vet så skapades inte sydstatsflaggan igår iallafall.

FireTraXX DFFL
25 juli 2009 · 9 020 Inlägg

Emilius skrev:

FireTraXX skrev:

Emilius skrev:

Bra argument, grundarna till sydstatsflaggan var kanske främlingsfientliga, men,
mina motargument är, vad har själva flaggan gjort för ont?
Varför är den en laddad symbol idag när denna skapades för över 100 år sedan?
Hur vet du att ägaren till flaggan visar upp den för att representera främlingsfientlighet?
Dem flesta tänker på slaveriet under 50-talet, då var grundarna redan i pension och döda..
Världen var en annan när flaggan skapades, och då är vi tillbaka på lev i nuet..

Lägger till också: Vem var inte främlingsfientlig på den tiden?

Med den logiken så borde jag kunna klistra upp hakkors över hela min bil och säga "Vad har hakkorset gjort för ont?".

Den har inte gjort något ont, det är vad den använts i för syfte som avgör dess mening.
Och i senare tid så har den använts av Nazister som symbol för deras hat.
Därför så kvittar det (Åtminstone i västerländska länder) vad den betyder och står för från början.
Av den anledningen så kan och kommer man bli åtalad för hets mot folkgrupp ifall man gör så.



Lägger även till: Vem är inte främlingsfientlig för tillfället?

Nej det kan du inte, jag hade fler argument än 1, läste du dem?
Folk är emot sydstatsflaggan för att den "står för slaveri" vilket är fel. Den står för sydstaterna.
Folk är emot nazistflaggan för hitler använde den som en symbol för sin arme som motverkade allt annat än arier,
Det är inte östtysklands flagga.

Vem är inte främlingsfientlig för tillfället?
Jadu säg det, vad jag vet så skapades inte sydstatsflaggan igår iallafall.

1. Vad har själva flaggan gjort för ont?
2. Varför är den en laddad symbol idag när denna skapades för över 100 år sedan?
3. Hur vet du att ägaren till flaggan visar upp den för att representera främlingsfientlighet?"

Då överför vi det till hakkorset.
1. Den har inte gjort något ont, den har använts av onda människor.
Precis som sydstatsflaggan.

2. För att den fortfarande representerar det förtryck och den orättvisa väldigt många människor fick utstå.
Precis som sydstatsflaggan.

3. Det vet man inte, men kom igen...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

FireTraXX skrev:

Emilius skrev:

FireTraXX skrev:

Med den logiken så borde jag kunna klistra upp hakkors över hela min bil och säga "Vad har hakkorset gjort för ont?".

Den har inte gjort något ont, det är vad den använts i för syfte som avgör dess mening.
Och i senare tid så har den använts av Nazister som symbol för deras hat.
Därför så kvittar det (Åtminstone i västerländska länder) vad den betyder och står för från början.
Av den anledningen så kan och kommer man bli åtalad för hets mot folkgrupp ifall man gör så.



Lägger även till: Vem är inte främlingsfientlig för tillfället?

Nej det kan du inte, jag hade fler argument än 1, läste du dem?
Folk är emot sydstatsflaggan för att den "står för slaveri" vilket är fel. Den står för sydstaterna.
Folk är emot nazistflaggan för hitler använde den som en symbol för sin arme som motverkade allt annat än arier,
Det är inte östtysklands flagga.

Vem är inte främlingsfientlig för tillfället?
Jadu säg det, vad jag vet så skapades inte sydstatsflaggan igår iallafall.

1. Vad har själva flaggan gjort för ont?
2. Varför är den en laddad symbol idag när denna skapades för över 100 år sedan?
3. Hur vet du att ägaren till flaggan visar upp den för att representera främlingsfientlighet?"

Då överför vi det till hakkorset.
1. Den har inte gjort något ont, den har använts av onda människor.
Precis som sydstatsflaggan.

2. För att den fortfarande representerar det förtryck och den orättvisa väldigt många människor fick utstå.
Precis som sydstatsflaggan.

3. Det vet man inte, men kom igen...

Det fanns fler argument, tillåt mig citera mig själv:

Emilius skrev:
det har väl funnits huvudjägare o grejer i afrika,
då ska alla afrikaner som hyllar sitt kulturarv klankas ner på också väl?

FireTraXX DFFL
25 juli 2009 · 9 020 Inlägg

Emilius skrev:
Det fanns fler argument, tillåt mig citera mig själv:

Emilius skrev:
det har väl funnits huvudjägare o grejer i afrika,
då ska alla afrikaner som hyllar sitt kulturarv klankas ner på också väl?

Och svenskarna har varit Vikingar som plundrat, stulit och våldtagit.
Men av någon anledning så är en vikingahjälm från BR i alla småkillars pojkrum.

Borde föräldrarna skjutas för det eller ska ungen halshuggas för att han gillar den?

Nej...

Men rasism, nazism, mord, våld o.dyl. borde inte hyllas.

Afrikanernas beteende kan till viss del försvaras med att de var obildade barbarer.
Amerikanernas och tyskarnas kan inte försvaras med att de var obildade dumhuvuden.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

FireTraXX skrev:

Emilius skrev:
Det fanns fler argument, tillåt mig citera mig själv:

Emilius skrev:
det har väl funnits huvudjägare o grejer i afrika,
då ska alla afrikaner som hyllar sitt kulturarv klankas ner på också väl?

Och svenskarna har varit Vikingar som plundrat, stulit och våldtagit.
Men av någon anledning så är en vikingahjälm från BR i alla småkillars pojkrum.

Borde föräldrarna skjutas för det eller ska ungen halshuggas för att han gillar den?

Nej...

Men rasism, nazism, mord, våld o.dyl. borde inte hyllas.

Afrikanernas beteende kan till viss del försvaras med att de var obildade barbarer.
Amerikanernas och tyskarnas kan inte försvaras med att de var obildade dumhuvuden.

Precis, därför är det väl skitsamma om man har sydstatsflagga eller svensk flagga eller afrikansk på bilen.
Alla va lika jävliga för 100 år sedan och det borde inte spela roll nu.

FireTraXX DFFL
25 juli 2009 · 9 020 Inlägg

Emilius skrev:

FireTraXX skrev:

Emilius skrev:
Det fanns fler argument, tillåt mig citera mig själv:


Och svenskarna har varit Vikingar som plundrat, stulit och våldtagit.
Men av någon anledning så är en vikingahjälm från BR i alla småkillars pojkrum.

Borde föräldrarna skjutas för det eller ska ungen halshuggas för att han gillar den?

Nej...

Men rasism, nazism, mord, våld o.dyl. borde inte hyllas.

Afrikanernas beteende kan till viss del försvaras med att de var obildade barbarer.
Amerikanernas och tyskarnas kan inte försvaras med att de var obildade dumhuvuden.

Precis, därför är det väl skitsamma om man har sydstatsflagga eller svensk flagga eller afrikansk på bilen.
Alla va lika jävliga för 100 år sedan och det borde inte spela roll nu.

Varför läser du inte mina sista två meningar ett par gånger till?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Mortalis VW-nörd?
25 juli 2009 · 4 332 Inlägg

Hehe säga att flaggan inte symboliserar kkk och rassar men bara symboliserar sydstatare är ju precis samma sak.
Rasismen var/är som hårdast där fortfarande...tycker att flaggan säger: jag gillar country, min kusin och hatar invandrare.
Stå för det då eller välj en annan symbol

Senast redigerat av Mortalis (25 juli 2009)

Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

FireTraXX skrev:

Emilius skrev:

FireTraXX skrev:

Och svenskarna har varit Vikingar som plundrat, stulit och våldtagit.
Men av någon anledning så är en vikingahjälm från BR i alla småkillars pojkrum.

Borde föräldrarna skjutas för det eller ska ungen halshuggas för att han gillar den?

Nej...

Men rasism, nazism, mord, våld o.dyl. borde inte hyllas.

Afrikanernas beteende kan till viss del försvaras med att de var obildade barbarer.
Amerikanernas och tyskarnas kan inte försvaras med att de var obildade dumhuvuden.

Precis, därför är det väl skitsamma om man har sydstatsflagga eller svensk flagga eller afrikansk på bilen.
Alla va lika jävliga för 100 år sedan och det borde inte spela roll nu.

Varför läser du inte mina sista två meningar ett par gånger till?

Ja och svenskarna va väl jävla idioter dem med som plundrade och våldtog?
och nuförtiden har nazister flaggorna på sina jackor också, bränn alla svenska flaggor!!

blacken
25 juli 2009 ·

Emilius skrev:

FireTraXX skrev:

Emilius skrev:
Precis, därför är det väl skitsamma om man har sydstatsflagga eller svensk flagga eller afrikansk på bilen.
Alla va lika jävliga för 100 år sedan och det borde inte spela roll nu.

Varför läser du inte mina sista två meningar ett par gånger till?

Ja och svenskarna va väl jävla idioter dem med som plundrade och våldtog?
och nuförtiden har nazister flaggorna på sina jackor också, bränn alla svenska flaggor!!

Där så har du en punkt. Den Svenska flaggan har mera blodstänk på sig än både "svastikan" och Sydstatsflaggan tillsammans.
Men en del borde läsa USA:s historia lite mer än att bara travistera diverse tidningar och muppiga sosseskribenter i Sverige.
Sydstaterna var inte "främlingsfientliga" som en del tror, men dom hade ett annat "statsskick" helt enkelt som var mycket influerat av Europa. Sant dom handlade med slavar, men VILKA köpte dom slavarna utav?. Det ska man ta reda på innan man yttrar sig i frågan..

Senast redigerat av blacken (25 juli 2009)

Germax
25 juli 2009 · 12 086 Inlägg

Det kanske bara är jag men jag har då aldrig någonsin sätt en svart raggare?
Inte änns på film vad jag kan minnas tongue

Det måste ju grunda sig i något, jag skulle tippa på för att raggarkulturen världen över har en inte allt för positiv inställning till "kulturmixer". Och att de från början härstammar från just våra amerikanska sydstatare, deras slaveri och deras senare ku klux klan.

Vart dom köpte sina slavar ifrån 100> år tillbax känns föga väsentligt, vi har kommit betydligt längre med jämställdhet mellan rasgrupper än vad de gjort i USA, och kanske främst Texas & co.

blacken
25 juli 2009 ·

JapMax skrev:
Det kanske bara är jag men jag har då aldrig någonsin sätt en svart raggare?
Inte änns på film vad jag kan minnas tongue

Det måste ju grunda sig i något, jag skulle tippa på för att raggarkulturen världen över har en inte allt för positiv inställning till "kulturmixer". Och att de från början härstammar från just våra amerikanska sydstatare, deras slaveri och deras senare ku klux klan.

Vart dom köpte sina slavar ifrån 100> år tillbax känns föga väsentligt, vi har kommit betydligt längre med jämställdhet mellan rasgrupper än vad de gjort i USA, och kanske främst Texas & co.

Raggarkulturen har ju sitt ursprung i den vita arbetarklassen, dom diggade motorer och gjorde "uppror" mot det etablerade samhället.
Att beskylla Sydstaterna som begreppet nation för Ku Klux Klans uppkomst är lite magstarkt, klanen är en produkt av en liten grupp missnöjda människor i Sydstaterna.
Sydstaterna eller dom "Konfederade" som dom även kallades var faktiskt en överklass med en viss och inte alltid dålig stil och dom trodde på sitt, och dom tolkade Konstutionen på sitt sätt, men fick torsk mot Nordstaterna i konflikten mellan de två.

Och visst är det egalt med vem som sålde slavar, Visst en del i Sydstaterna var slavhandlare, men dom KÖPTE slavar av dom som tog slavar. Beskyller man Sydstaterna för slaveriet så är man lite ute och simmar, dom köpte helt enkelt en "produkt" som fanns att tillgå på den öppna marknaden och som tillhanda hölls av dom som tog slavar för försäljning.  Många länder i Europa var mer delaktiga och skyldiga i slavhandelns uppkomst och utövande än vad Sydstaterna var, bland annat Sverige var delaktig i slavhandeln med fort här och där på Afrikas kontinent. Slaveri är totalt fel, men "ära den som äras bör" heter det..

Och tro inte att Amerikanska inbördeskriget hade ett smack med slaverifrågan att göra, den var bara ett svepskäl att tränga in Sydstaterna i ett hörn så att en väpnad konflikt kunde uppstå. Och skapa en "legitimitet" för den konflikten..

Senast redigerat av blacken (25 juli 2009)

P_H Elektriker
26 juli 2009 · 109 Inlägg

JapMax skrev:
Det kanske bara är jag men jag har då aldrig någonsin sätt en svart raggare?
Inte änns på film vad jag kan minnas tongue

Det har jag, på crousing i hässleholm i år. Så visst finns det. Han behöver dock inte stå för sydstatsflaggan utan kan ju gilla bilarna och andra delar av kulturen.

Emilius Avstängd
26 juli 2009 · 1 714 Inlägg

Och nuförtiden har jag även för mig att vissa svarta i usa får ersättning för vad deras släktingar råkade ut för under slaveriet,
varför är dem fortfarande "butthurt" som man säger på amerikanska, över en flagga kan man undra..

Brandis Diktator
26 juli 2009 · 968 Inlägg

emilius, ja min personliga åsikt om sydstats flaggan är ju klar, den användes ju som fana och propaganda för att behålla slaveri, och precis som nazisternas och hammaren skäran som sovjet använde på sin flagga står för förtryck.

sen vet jag inte om det är rätt att hylla en kultur, som sydstaterna, där fortfarande förekommer förtyck mot svarta pågrund av ja, just det, deras svarta hudfärg, och dom som är den mest kristna delen av usa, så är dom väldigt gästvänliga så länge du har samma hudfärg som dom.

tyvärr anser jag fortfarande inte det finns något riktigt bild av varför folk använder den som symbol när man är raggare, kulturen raggare är väl knappast i från början influerad av sydstaternas livsstil, raggarna kom ju på 60 talet i sverige och då va det ju elvis och sånt som gällde och drive in bio's, och han använde knappast sydstaternas symbol på hans skivor, finns väl få som gjort det, och då va dom rebelliska utan att åka runt och flasha en flagga...


ska kanske behöva förklara igen, alla som äger jänk behöver inte vara raggare, eller support sydstats flaggor just för man äger en amerikansk bil.


för övrigt så är svastiskan och solhjulet och allt va det heter en ur gammal symbol om finns över hela världen, i ryssland och finland används den för att visa jaktlycka, i budismen värld så använd den som frihets symbol, även vänd åt olika håll där... så ja...

Emilius Avstängd
27 juli 2009 · 1 714 Inlägg

Brandis:
Naturligtvis respekterar jag att du har din personliga åsikt. Alla får ju ha en sådan.
Jag har slutat flagga med sydstatsflaggan inte för andras skull men pågrund av folk som missuppfattar,
synd att man inte kan hänga en tygbit nånstans utan att folk ska bryta sig in och förstöra grejer och göra något brott mot en som aldrig delat den åsikten dem hade för 50 år sedan i den delen av usa som flaggan står för, och heller aldrig själv förtryckt eller omotiverat klankat ner ö.h.t. på någon alls.
Jag säger inte att jag aldrig klankat ner på någon,
för våldtäktsmän och andra kriminella som orsakar lidande för andra kallar jag riktiga idioter.
Men jag skulle absolut utsättas för lidande iochmed mitt bilinbrott, jag säger som så helt enkelt att,
världen fungerar verkligen inte som den ska göra.

Angående att det fortfarande förekommer förtryck, visst är det så i viss mån,
men det är det på många andra ställen också.
Jag hyllar, men inte hela kulturen, förtryck hyllar jag absolut inte, man kan kalla det selektiv hyllning.
Jag gillar deras gästvänlighet och generella attityd. Huruvida dem inte är gästvänliga mot svarta,
och/eller andra typer av människor, vet jag ingenting om och kan därför inte uttala mig om.
Jag backar det med att jag aldrig varit där och sett det med egna ögon så jag kan ej veta hur det ligger till,
däremot har jag många polare i texas, och jag har garanterat boende om det skulle behövas om det skulle vara så att jag bestämmer mig för att åka dit någon gång.

Senast redigerat av Emilius (27 juli 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang