3473
Sök

Hur Aga diffa en 240?

956 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#1
Tja. ska försöka mig på att svetsa diffen på en polares 240 idag och har lite funderingar. Har läst lite trådar men inte riktigt fått svar på vad jag ville veta.


Men behöver man ta ut diffen ifrån bakaxeln? Är det tidsödande?
Någon som vet exakt hur jag ska gå till väga då diffen rasat på den, måste man försöka fylla ut med plattjärn?

Sen antar jag väl att våran esab mig på 200A klarar jobbet.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 juli 2009
#2
man behöver inte ta ur diffen  från axel men är bättre då axlarna inte tar stryk av värmen

å ja det tar en stund , brukar ta ca3 timmar för mig men då tar jag det lungt å gör det bra

antingen fyller man ut det med bultar å skruvar men jag gillar inte att göra det då det blir oftast hålrum å då blir det svagare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

956 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#3
turboforssen skrev:
man behöver inte ta ur diffen  från axel men är bättre då axlarna inte tar stryk av värmen

å ja det tar en stund , brukar ta ca3 timmar för mig men då tar jag det lungt å gör det bra

antingen fyller man ut det med bultar å skruvar men jag gillar inte att göra det då det blir oftast hålrum å då blir det svagare

Jo , har förstått det nu, men detta har inte något krav på att hålla länge heller då han ska införskaffa sig en ny bakaxel när han får penningar. Så då satsar jag på att köra med bakaxeln på.

Läste även att man skulle akta kronhjulet och pinjongen, men vad är det. Antar att kronhjulet är det stora utanför kronhuset, men är pinjongen pinnen som sitter imellan diff dreven, som jag märkt ut på bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/43035/720819_0itqos.jpg

Sen har jag märkt ut med rött vad som ska svetsas, eller vart det ska sitta ihop, stämmr det som jag ritat?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

1 335 Inlägg
28 juli 2009
#4
luunggan skrev:
turboforssen skrev:
man behöver inte ta ur diffen  från axel men är bättre då axlarna inte tar stryk av värmen

å ja det tar en stund , brukar ta ca3 timmar för mig men då tar jag det lungt å gör det bra

antingen fyller man ut det med bultar å skruvar men jag gillar inte att göra det då det blir oftast hålrum å då blir det svagare

Jo , har förstått det nu, men detta har inte något krav på att hålla länge heller då han ska införskaffa sig en ny bakaxel när han får penningar. Så då satsar jag på att köra med bakaxeln på.

Läste även att man skulle akta kronhjulet och pinjongen, men vad är det. Antar att kronhjulet är det stora utanför kronhuset, men är pinjongen pinnen som sitter imellan diff dreven, som jag märkt ut på bilden.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/43035/720819_0itqos.jpg

Sen har jag märkt ut med rött vad som ska svetsas, eller vart det ska sitta ihop, stämmr det som jag ritat?

Blir bra det där! wink Polaren svetsa fast kronhjulet! Haha det blev INTE bra tongue
Pinjongen är drevet som sitter längst in i diffhuset, mot kardanstången!
Senast redigerat av OphanWitehall (28 juli 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 juli 2009
#5
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/368626_1tbdi7.jpg
så här ska det svetsas:) vissligen tog gasen slut här men du ser ändå hur det ska se ut smile
Senast redigerat av turboforssen (28 juli 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 335 Inlägg
28 juli 2009
#6
turboforssen skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/368626_1tbdi7.jpg
så här ska det svetsas:) vissligen tog gasen slut här men du ser ändå hur det ska se ut smile

Haha det va det sjukaste jag sett! big_smile Inte nödvändigt att svetsa så mycket räcker gott och väl att lägga rejälasvetsar där kuggen går ihop... wink

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 juli 2009
#7
OphanWitehall skrev:
turboforssen skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/368626_1tbdi7.jpg
så här ska det svetsas:) vissligen tog gasen slut här men du ser ändå hur det ska se ut smile

Haha det va det sjukaste jag sett! big_smile Inte nödvändigt att svetsa så mycket räcker gott och väl att lägga rejälasvetsar där kuggen går ihop... wink

jo men jag har aldrig rasat nån diff heller:P alla klagar på att det går sönder men det gör det aldrig för mig smile
körde ett par gånger när polaren diffa ( bara lite svetsar vid kuggen ) å det blev bara massa back jobb

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Med lem
1 127 Inlägg
28 juli 2009
#8
turboforssen skrev:
man behöver inte ta ur diffen  från axel men är bättre då axlarna inte tar stryk av värmen

Haha ja men vill man inte skada härdningen i drivaxlarna är det ju bara dra ut dom innan man svetsar.



Sök