Bästa/sämsta automatväxellådor.

h30aad
28 juli 2009 · 124 Inlägg

Hej.

Jag har alltid kört bilar med manuella växellådor, men jag har nu bestämt mig för att min nästa bil skall ha automat låda, anledningen är min fru som inte riktigt är bekväm med manuell bil.

Jag har hört att man skall akta sig för att köpa en saab med automat låda, stämmer det.

Vilka bilar har bäst automatlåder och vilka ska man akta sig för , guida mig någon som vet ???

mvh.

Panzar_Audi
28 juli 2009 · 820 Inlägg

Volvo är ju ett jäkligt bra alternativ enligt mig då dom är så jääääävla sköna att åka i, man märker knappt att den växlar! Riktigt bra automatlådor!

Om man säger
Jublub
28 juli 2009 · 187 Inlägg

*host* toffel *host*    smile   

Ja volvos är ju pålitliga, men ta och provkör några så du får känna och bedömma själv lite smile

Ford Taunus "Turbo" (1982)
TurbOla Reservdansk
28 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Volvos automatlådor tillverkas av samma företag som gör Saabs lådor, så antar att de är ungefär lika kvalitétsmässigt. smile
Hållbarheten beror ju på hur de är skötta... och om bilen är trimmad. smile

Och nyare lådor ställer ju om sig efter körstilen, så kör du aggressivt, växlar lådan därefter.

Senast redigerat av TurbOla (28 juli 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Speed_Advanced
28 juli 2009 · 131 Inlägg

Nja jag hade absolut inga problem med min 9-5 automatare växlade hur fint och mjukt som helst. Annars är mercedes med automat en klass för sig. Riktigt härliga bilar att åka i

I drive I laugh and I Conquer
Bjork OEM <3
28 juli 2009 · 6 957 Inlägg

Volvos auto. i S80 är väl rätt klen? Farsans V70 med automat är riktigt trevlig.

Saab med automat är inte sämre än ngn annan med automat i mina ögon men jag pröva
en og9-3 Aero med aut. samtidigt som jag ägde min og9-3 Aero man. och det var inte så roligt
om man säger så tongue

Hade jag idag köpt mig en BMW, Audi, VW så hade det blivit automat för satan va goa dom är big_smile
DSG:n i golfen är fin skapelse smile

OEM <3
Sharky
28 juli 2009 · 10 287 Inlägg

Vänta här nu....

Är det inte automaten i S80 som är ett jätteas.

/Göran

Bjork skrev:
Volvos auto. i S80 är väl rätt klen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TurbOla Reservdansk
28 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Sharky skrev:
Vänta här nu....

Är det inte automaten i S80 som är ett jätteas.

/Göran

Bjork skrev:
Volvos auto. i S80 är väl rätt klen?

Till vilken modell?
T6an, 2,4an, lågtrycksturbon, V8an? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Sharky
28 juli 2009 · 10 287 Inlägg

OK. Det är olika va. Det måste vara lådan till T6:an jag surrar om.

/Göran

TurbOla skrev:

Sharky skrev:
Vänta här nu....

Är det inte automaten i S80 som är ett jätteas.

/Göran

Bjork skrev:
Volvos auto. i S80 är väl rätt klen?

Till vilken modell?
T6an, 2,4an, lågtrycksturbon, V8an? wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Opelmadness German cars, quality and beyond
28 juli 2009 · 8 197 Inlägg

Active Select-lådan som sitter i min bil är jäkligt bekväm. Växlar obemärkligt och mer distinkt när man gasar. Sen det manuella läget är skönt. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Bjork OEM <3
28 juli 2009 · 6 957 Inlägg

Sharky skrev:
OK. Det är olika va. Det måste vara lådan till T6:an jag surrar om.

/Göran

TurbOla skrev:

Sharky skrev:
Vänta här nu....

Är det inte automaten i S80 som är ett jätteas.

/Göran


Till vilken modell?
T6an, 2,4an, lågtrycksturbon, V8an? wink

T6:an är den jag tänker på 272hk (?), den tålde väl knappt originaleffekten?
Men det var väl bara gen.1 av S80 som detta gällde?

OEM <3
h30aad
28 juli 2009 · 124 Inlägg

Hur vet man om autlådan i bilen är välskött vad skam man se upp me när man provtestar en aut bil, har ingen erfarenhet av aut lådor , de enda jag vet är att dom drar mer bränsle,

TurbOla Reservdansk
28 juli 2009 · 6 271 Inlägg

h30aad skrev:
Hur vet man om autlådan i bilen är välskött vad skam man se upp me när man provtestar en aut bil, har ingen erfarenhet av aut lådor , de enda jag vet är att dom drar mer bränsle,

Automatlådan ska inte växla hårt eller stötigt, den ska växla relativt mjukt och du ska inte känna så mycket av det.

Det är noga med att ha fräsch automatlådeolja i bilen.
Det sitter en oljesticka till lådan, precis som till motorn.
Kolla färgen, och känn om den luktar bränd.
Färgen ska vara ganska klar och röd.

Om den är brun och luktar unket, är det dags att spola lådan, och då går det åt ca 15-20liter olja.
Behövs bytas kanske en gång om året, beror på hur mycket man kör.
Gammal olja minskar livslängden på lådan ganska radikalt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/720874_ma82po.jpg
Gammal uttjänt automatlådeolja i en V70R

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/720875_c9kpah.jpg
Ny fräsch automatlådeolja, efter ca 17liter olja som körts igenom.

Senast redigerat av TurbOla (28 juli 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
28 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Bjork skrev:
T6:an är den jag tänker på 272hk (?), den tålde väl knappt originaleffekten?
Men det var väl bara gen.1 av S80 som detta gällde?

Ja, den första generationen av Geartronicen var väl bara 4-växlad har jag för mig, och kom inte så bra överens med effekten. smile

Tror Volvo använder två sorters automatlådor, en vanlig, och så Geartronicen, där du kan välja själv manuell växling.

Dock är de nya bättre än de äldre, -06 kom en 6-växlad automatlåda, och i S60R/V70Rens fall tog man då även bort 50Nm-spärren, så automatlådan fick precis lika mycket effekt som den manuella lådan, att leka med.
Till och med mer tror jag, då det sitter en momentbegränsning på 6e växeln på de manuella lådorna. smile
Dagens automatlådor börjar bli så bra att bränsleförbrukningen inte skiljer särskilt mycket mot de manuella, grannen har en Mercedes, 5cyl diesel från -00, och på långkörning kan han ligga på 0,5 i förbrukning med en nästan 2tons Mercedes, inte dåligt med automatlåda.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
blacken
28 juli 2009 ·

h30aad skrev:
Hej.

Jag har alltid kört bilar med manuella växellådor, men jag har nu bestämt mig för att min nästa bil skall ha automat låda, anledningen är min fru som inte riktigt är bekväm med manuell bil.

Jag har hört att man skall akta sig för att köpa en saab med automat låda, stämmer det.

Vilka bilar har bäst automatlåder och vilka ska man akta sig för , guida mig någon som vet ???

mvh.

Bästa automatlådan är TH 400, men AW 72, C4 och ZF är klart godkända dom med. och C6 som sitter i Ford är bara skit. (tillverkas i Frankrike)

Senast redigerat av blacken (28 juli 2009)

Sharky
28 juli 2009 · 10 287 Inlägg

Min bilmek (tilllika min garagepolare) säger att det är bättre med en låda som växlar bestämt än en som man kan misstänka slirar. Han har varit med om flera som köpt beggade bilar med automat som har växlat jättemjukt, dvs slirat som satan.......roll

Och tex Audi har ingen oljesticka.

/Göran

TurbOla skrev:
Automatlådan ska inte växla hårt eller stötigt, den ska växla relativt mjukt och du ska inte känna så mycket av det.

Det sitter en oljesticka till lådan, precis som till motorn.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
28 juli 2009 · 10 287 Inlägg

Jepp. Moderna automater är effektiva.

(Dock jävulskt komplicerade).

/Göran

TurbOla skrev:
Dagens automatlådor börjar bli så bra att bränsleförbrukningen inte skiljer särskilt mycket mot de manuella,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
tobee
28 juli 2009 · 735 Inlägg

Slår i växlarna gör min volvolåda(s60 -04 5 vxl geartronic) ibland. Trots ny olja och adaption. Jag vet inte om jag skulle våga kalla volvos lådor för bra, läser man lite på volvoforum så förstår man att dom inte är helt problemfria.

TurbOla Reservdansk
28 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Sharky skrev:
Min bilmek (tilllika min garagepolare) säger att det är bättre med en låda som växlar bestämt än en som man kan misstänka slirar. Han har varit med om flera som köpt beggade bilar med automat som har växlat jättemjukt, dvs slirat som satan.......roll

Och tex Audi har ingen oljesticka.

/Göran

Man lär sig något nytt varje dag. smile
Har själv inte ägt en automatväxlad bil, de enda automatarna jag har kört är en Saab 9-3 och en Camaro Z28, så min erfarenhet är lite begränsad på det området. smile

Z28an var ju väldigt bestämd, det var till och med lite jobb med att få den jäkeln att växla ner duktigt vid ett rödljus, man kände tydligt när den växlade ner, men upp gick ganska lugnt.

Saaben var ju väldigt snäll överhuvudtaget, både upp och ner.

Men en sak är säker, att mycket beror på oljans kvalité.
Det står ju överallt att man ska använda Dexron III-olja, medans jag har läst att Fords ATF-olja är bättre om man pressar lådan mycket, då den "klistrar" bättre, men det var på äldre amerikanska lådor dock.

Senast redigerat av TurbOla (28 juli 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
h30aad
28 juli 2009 · 124 Inlägg

finns det några skillniader mellan diselaut och bensinare??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang