Diesel/bensin?

h30aad
30 juli 2009 · 124 Inlägg

hur många mil per år bör man köra för att diesel ska löna sig?
Jag kör ca 1500-2000 mil per år med en bensinare, skulle jag tjäna på byta till disel?

kolvas
30 juli 2009 · 4 001 Inlägg

beror lite på omständigheterna, drar du mycket släp så blir det lönande lite kvickare och sen beror det på storlek på bilen osv. men 2000-2500mil brukar brytpunkten vara.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
NiKeMaN Entreprenör
30 juli 2009 · 1 286 Inlägg

500-1500 ligger brytpunkten på beroende på vad du jämför med för bilar.

Men ja, det lönar sig att byta till en dieselbil. Det gör det i 99 fall av 100.

// Niklas Johansson
h30aad
30 juli 2009 · 124 Inlägg

jag har hört att alla diesel bilar har någon slags turbo stämmer de?

kolvas
30 juli 2009 · 4 001 Inlägg

ja, alla moderna har turbo vad jag vet om iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
NiKeMaN Entreprenör
31 juli 2009 · 1 286 Inlägg

h30aad skrev:
jag har hört att alla diesel bilar har någon slags turbo stämmer de?

Det är fel.
Det finns, precis som på bensinare, dieselbilar både med och utan turbo.

Däremot generellt så sitter det på "alla" nya dieselar idag.

// Niklas Johansson
DJ_V8_BMW
3 augusti 2009 · 210 Inlägg

Jag räknade för ett litet tag sedan på en helt ny bil, bensin snål VS diesel av samma modell. I detta fallet var det en skoda fabia.
Först så var dieselbilen 10k-15000 kr dyrare i inköp, men pengar som man kanske kan få igen vid ev försäljning.
Sedan var skatten 1500-2000kr dyrare på diesel.
Det jag då räknade ut var att, om man kör 3000mil/år så går det jämt ut med ny snål billig bensinare om du kör 15000mil på 5år.
Sedan finns det mycke annat man vinner på att köra diesel. Du får oftast mer effekt i en diesel trots att den drar mindre än en 1,2l bensinare på 75hk. Och den är bättre för miljön, går att köra på förnyelsebart bränsle.

Hade det inte varit för all "straffskatt" hade valet varit ganska lätt..... DIESEL!!!!!!!!!

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
h30aad
3 augusti 2009 · 124 Inlägg

e diesel dyrare att serva?

DJ_V8_BMW
3 augusti 2009 · 210 Inlägg

När det gäller volvo service som jag kan bäst så tror jag det går ganska jämt ut.
Du får byta bränslefilter på diesel lite oftare (6000mil intervall) men samtidigt måste du byta tändstift på en bensinare (6000mil intervall). Knappt en liter mer olja i en diesel, men på det hela gör det inte så mycke i skillnad.

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
Muschke
3 augusti 2009 · 260 Inlägg

Det bästa med diesel är att om du måste tanka och inte kommer till stationen så är det bara att gå in på närmsta ställe som har fritör olja och hälla i tanken

h30aad
3 augusti 2009 · 124 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:
När det gäller volvo service som jag kan bäst så tror jag det går ganska jämt ut.
Du får byta bränslefilter på diesel lite oftare (6000mil intervall) men samtidigt måste du byta tändstift på en bensinare (6000mil intervall). Knappt en liter mer olja i en diesel, men på det hela gör det inte så mycke i skillnad.

saknar diesel tändstift? eller behöver man aldrig byta dom?

azid Det som inte dödar gör ont
3 augusti 2009 · 2 668 Inlägg

h30aad skrev:

DJ_V8_BMW skrev:
När det gäller volvo service som jag kan bäst så tror jag det går ganska jämt ut.
Du får byta bränslefilter på diesel lite oftare (6000mil intervall) men samtidigt måste du byta tändstift på en bensinare (6000mil intervall). Knappt en liter mer olja i en diesel, men på det hela gör det inte så mycke i skillnad.

saknar diesel tändstift? eller behöver man aldrig byta dom?

diesel har glödstift då dieseln inte är lika lätttänd

2slow
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
3 augusti 2009 · 1 098 Inlägg

h30aad skrev:

DJ_V8_BMW skrev:
När det gäller volvo service som jag kan bäst så tror jag det går ganska jämt ut.
Du får byta bränslefilter på diesel lite oftare (6000mil intervall) men samtidigt måste du byta tändstift på en bensinare (6000mil intervall). Knappt en liter mer olja i en diesel, men på det hela gör det inte så mycke i skillnad.

saknar diesel tändstift? eller behöver man aldrig byta dom?

Du har fattat det hela rätt, en diesel saknar som sagt tändstift.. Bränslet antänds istället av kompressionsvärmen som uppstår, det enda som skulle kunna liknas vid tändstift är glödstiften som endast fungerar för att förvärma vid kall motor eftersom det inte finn tillräckligt med kompressions värme

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
kawiZz RMR-Crew
4 augusti 2009 · 478 Inlägg

Muschke skrev:
Det bästa med diesel är att om du måste tanka och inte kommer till stationen så är det bara att gå in på närmsta ställe som har fritör olja och hälla i tanken

Jajjemen, gör det, så bommar du igen dieselfiltret så åker man på att byta det.
Eller så kör du utan filter och pajjar pumpen.

NiKeMaN Entreprenör
4 augusti 2009 · 1 286 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:
Jag räknade för ett litet tag sedan på en helt ny bil, bensin snål VS diesel av samma modell. I detta fallet var det en skoda fabia.
Först så var dieselbilen 10k-15000 kr dyrare i inköp, men pengar som man kanske kan få igen vid ev försäljning.
Sedan var skatten 1500-2000kr dyrare på diesel.
Det jag då räknade ut var att, om man kör 3000mil/år så går det jämt ut med ny snål billig bensinare om du kör 15000mil på 5år.
Sedan finns det mycke annat man vinner på att köra diesel. Du får oftast mer effekt i en diesel trots att den drar mindre än en 1,2l bensinare på 75hk. Och den är bättre för miljön, går att köra på förnyelsebart bränsle.

Hade det inte varit för all "straffskatt" hade valet varit ganska lätt..... DIESEL!!!!!!!!!

Hur fick du ihop den beräkningen???
Skoda Fabia 1.4 TDI 80hk Greenline:
0-100 på 13,2
Årsskatt 1500:-
Blandad körning 0,41 liter per mil

Skoda Fabia 1.2i 70hk:
0-100 på 14,9
Årsskatt 950:-
Blandad körning: 0,59 liter per mil

Om du kör 15 000 mil och äger bilen i 5 år:
1.4 TDI:
Skatt: 7500:-
Bränsle: 6150 liter
11kr per liter x 6150 liter = 67650:-
Totalt driftskostnad (skatt o bränsle): 75150:-

1,2i:
Skatt: 4750:-
Bränsle: 8850 liter
12kr per liter x 8850 = 106200:-
Total driftskostnad (skatt o bränsle): 110950:-

Genom att köpa en ny Skoda Fabia 1.4TDI istället för en 1.2i så får man en snabbare bil som funkar bättre i trafiken! Dessutom så sparar du hela 35800:- på 5 år.

Dessutom: På en diesel är det lättare att köra enligt fabrikens uppgifter än med en bensinare.

// Niklas Johansson
Muschke
4 augusti 2009 · 260 Inlägg

kawiZz skrev:

Muschke skrev:
Det bästa med diesel är att om du måste tanka och inte kommer till stationen så är det bara att gå in på närmsta ställe som har fritör olja och hälla i tanken

Jajjemen, gör det, så bommar du igen dieselfiltret så åker man på att byta det.
Eller så kör du utan filter och pajjar pumpen.

Inte på en äldre tex Mercedes om du silar det innan dvs.

decib3L Körv
4 augusti 2009 · 3 535 Inlägg

Muschke skrev:

kawiZz skrev:

Muschke skrev:
Det bästa med diesel är att om du måste tanka och inte kommer till stationen så är det bara att gå in på närmsta ställe som har fritör olja och hälla i tanken

Jajjemen, gör det, så bommar du igen dieselfiltret så åker man på att byta det.
Eller så kör du utan filter och pajjar pumpen.

Inte på en äldre tex Mercedes om du silar det innan dvs.

Och hur många procent av dieselfolket kör gammal mercadiesel?

Truckdriving Man
DJ_V8_BMW
6 augusti 2009 · 210 Inlägg

NiKeMaN skrev:

DJ_V8_BMW skrev:
Jag räknade för ett litet tag sedan på en helt ny bil, bensin snål VS diesel av samma modell. I detta fallet var det en skoda fabia.
Först så var dieselbilen 10k-15000 kr dyrare i inköp, men pengar som man kanske kan få igen vid ev försäljning.
Sedan var skatten 1500-2000kr dyrare på diesel.
Det jag då räknade ut var att, om man kör 3000mil/år så går det jämt ut med ny snål billig bensinare om du kör 15000mil på 5år.
Sedan finns det mycke annat man vinner på att köra diesel. Du får oftast mer effekt i en diesel trots att den drar mindre än en 1,2l bensinare på 75hk. Och den är bättre för miljön, går att köra på förnyelsebart bränsle.

Hade det inte varit för all "straffskatt" hade valet varit ganska lätt..... DIESEL!!!!!!!!!

Hur fick du ihop den beräkningen???
Skoda Fabia 1.4 TDI 80hk Greenline:
0-100 på 13,2
Årsskatt 1500:-
Blandad körning 0,41 liter per mil

Skoda Fabia 1.2i 70hk:
0-100 på 14,9
Årsskatt 950:-
Blandad körning: 0,59 liter per mil

Om du kör 15 000 mil och äger bilen i 5 år:
1.4 TDI:
Skatt: 7500:-
Bränsle: 6150 liter
11kr per liter x 6150 liter = 67650:-
Totalt driftskostnad (skatt o bränsle): 75150:-

1,2i:
Skatt: 4750:-
Bränsle: 8850 liter
12kr per liter x 8850 = 106200:-
Total driftskostnad (skatt o bränsle): 110950:-

Genom att köpa en ny Skoda Fabia 1.4TDI istället för en 1.2i så får man en snabbare bil som funkar bättre i trafiken! Dessutom så sparar du hela 35800:- på 5 år.

Dessutom: På en diesel är det lättare att köra enligt fabrikens uppgifter än med en bensinare.

Jag har gjort en noga beräkning på detta tidigare men inget som jag har sparat som jag kan presentera utan att räkna om allt, så siffrorna som jag visade i tidigare inlägg är bara uppskattade, men du har ju gjort en mer noga som stämmer ganska bra med mina tidigare beräkningar trots att detta var ett halvår sedan.
Men det finns en sak som du inte har tagit med i din beräkning som jag gjorde. Inköpet på dessa två bilar skiljer 32000kr i grundutförande.
Som sagt så är det kanske pengar som man kan får tillbaka till en viss del vid en försäljning.

Men vad vet man vad man får för en Fabia Ambiente om 5år om man köper den ny idag!?

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
NiKeMaN Entreprenör
6 augusti 2009 · 1 286 Inlägg

Jadu det kan man bara spekulera i... Dock så står sig dieselbilarna högre prismässigt så man får nog igen en stoor del av pengen som bilen kostar extra.

// Niklas Johansson
Hedning Fd Bannad
7 augusti 2009 · 657 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Jadu det kan man bara spekulera i... Dock så står sig dieselbilarna högre prismässigt så man får nog igen en stoor del av pengen som bilen kostar extra.

Tycker det är väldigt ont om dieselbilar som står bredvid Hemicudorna på barret&Jackson, på bensinbilar är det ju värdeökning som gäller;)

sen är dieselbilar inte överlägsen i allt som jag tycker du verkar prata mycket om.
Dieselhästar existerar inte.

Märkesbög
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang