T5 motor till en 940

Zizou ...
3 augusti 2009 · 171 Inlägg

Tjena, hittade ingen annan tråd om det här (har sökt) visste inte heller om det räknas som avancerat eller inte tongue Men aja here goes!

Har lite planer på att trimning och börjat kolla lite på turbokonvertera 16V motorn eller byta till en T5a. Lutar lite mot att köpa en T5a just nu iaf, verkar billigare och lättare. Jag hade tänkt att låta proffs byta motor så jag vet det blir korrekt gjort.

Men jag undrar, är det någon annan som gjort/håller på/  göra liknande projekt?
Hur funkar det med besiktningen, räcker det med att byta koppling och stötdämpare?
Vad är bra att tänka på?

All övrig information uppskattas också! smile

MVH // Danne

Volvo 850R (1996)
volvoentusiasten
3 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Zizou skrev:
Tjena, hittade ingen annan tråd om det här (har sökt) visste inte heller om det räknas som avancerat eller inte tongue Men aja here goes!

Har lite planer på att trimning och börjat kolla lite på turbokonvertera 16V motorn eller byta till en T5a. Lutar lite mot att köpa en T5a just nu iaf, verkar billigare och lättare. Jag hade tänkt att låta proffs byta motor så jag vet det blir korrekt gjort.

Men jag undrar, är det någon annan som gjort/håller på/  göra liknande projekt?
Hur funkar det med besiktningen, räcker det med att byta koppling och stötdämpare?
Vad är bra att tänka på?

All övrig information uppskattas också! smile

MVH // Danne

Jag har för mig att jag har sett två st 960 här på garaget med T5or, varav den ena har en projekttråd. Vet inte vem dock.

Angående besiktning så måste du väl ha med en manuell låda och något jäkla avgasintyg från volvo som de aldrig släpper. Ja, det finns en del att göra innan bilprovningen säger ja. Och speciellt mycket pengar eller stort intresse/kunnande.

Turbokonvertera tycker jag låter enklast för dig. smile

TurbOla Reservdansk
3 augusti 2009 · 6 271 Inlägg
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
3 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

linuslinje skrev:
Angående besiktning så måste du väl ha med en manuell låda och något jäkla avgasintyg från volvo som de aldrig släpper. Ja, det finns en del att göra innan bilprovningen säger ja. Och speciellt mycket pengar eller stort intresse/kunnande.

Det beror på årsmodell, i regel brukar man säga att 940 innan -93 är lätta att få igenom med T5. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zizou ...
3 augusti 2009 · 171 Inlägg

- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!

Låter ju som att den inte kommer gå igenom besiktningen alls? En T5a har väl 250Hk orginal?

Ska läsa på den där TPC tråden som dem nämnde i den tråden du länkade Ola, tack för svaren båda två!

Volvo 850R (1996)
TurbOla Reservdansk
3 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

En 850 T5 har 225hk, en V70/S60 T5 har däremot 250hk. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zizou ...
3 augusti 2009 · 171 Inlägg

TurbOla skrev:
En 850 T5 har 225hk, en V70/S60 T5 har däremot 250hk. smile

Aha okej! big_smile Finns det firmor som utför såna här typer av motorbyten? Verkar som det är en hel del att göra, och jag har inget riktigt garage att vara i just nu.

Volvo 850R (1996)
TurbOla Reservdansk
3 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

Ja, det finns det säkert, men om du är beredd att ta kostnaden är en annan sak?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zizou ...
3 augusti 2009 · 171 Inlägg

Beror väl på vad det kostar tongue Vet du namn på firmor som gör sånt eller priset?

Volvo 850R (1996)
volvoentusiasten
3 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Zizou skrev:
Beror väl på vad det kostar tongue Vet du namn på firmor som gör sånt eller priset?

Allt mellan 50 och 150 ska du nog räkna med. Beror helt på hur mycket effekt du vill ha ut och vad du ska göra med bilen såklart.

Om du bara vill ha i en T5 och få det registrerbart så är det inte så otroligt mycket jobb för den som kan det.

som sagt, finns en hel del trådar på forumet som svarar på dina frågor.

Zizou ...
3 augusti 2009 · 171 Inlägg

Har sökt men hittade inte riktigt. Men 50-150 låter lite väl saftigt smile Kan man ju nästan köpa en 850 T5 istället wink Men som sagt jag blir antingen en t5 motor eller så renoverar jag och turbokonverterar den jag har. Båda alternativen blir nog rätt dyra.

Volvo 850R (1996)
TurbOla Reservdansk
3 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

Som sagt, för att det ska vara värt det bör du göra det själv.
Det som kostar är ju mantimmarna det kommer att gå åt.

Många som lägger i en T5a i sina 740s/940s gör det för att få en kraftig motor och bakhjulsdrift, men annars är det nog lättare att bara byta till en 850 T5. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
volvoentusiasten
3 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Annars kan du köpa dig en 960 eller S90 med rak 6a med 204hp, byta till manuell låda och viktminska den så mycket du kan. smile

Zizou ...
3 augusti 2009 · 171 Inlägg

Det har ni nog rätt i båda två! smile Ska ta reda på lite mer om turbokonvertering så får vi se hur det blir! Tack för hjälpen ni två

Volvo 850R (1996)
TurbOla Reservdansk
3 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

Eller köper du en färdig 740/940 med T5a i. wink

Nackdelen med turbokonvertering är om du smäller bilen (försäkring) eller varje gång du ska besiktiga den.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zizou ...
4 augusti 2009 · 171 Inlägg

TurbOla skrev:
Nackdelen med turbokonvertering är om du smäller bilen (försäkring) eller varje gång du ska besiktiga den.

Vad menar du med varje gång jag ska besikta den? Går den inte igenom besiktningen?

Volvo 850R (1996)
Ricke W
4 augusti 2009 · 374 Inlägg

Zizou skrev:

TurbOla skrev:
Nackdelen med turbokonvertering är om du smäller bilen (försäkring) eller varje gång du ska besiktiga den.

Vad menar du med varje gång jag ska besikta den? Går den inte igenom besiktningen?

Att turbokonvertera en motor som inte finns i turboversion från fabrik är inte tillåtet, med lite lättare regler för amatörbyggda fordon och bilar från 75 årsmodell och äldre.

För att få din 16V turbo godkänd måste du byta till ett 2liters block.

Sedan om du ska bygga en laglig version får du bara ändra om så pass mycket att den passar i bilen, alltså ingen jätteturbo, eftermarknadssprut får inte heller monteras hur som helst...osv....

Mitt råd från egen erfarenhet är att du bör ta en funderare på hur mycket din bil är värd och vad du är beredd att lägga ner i tid och pengar.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Zizou ...
4 augusti 2009 · 171 Inlägg

Ricke W skrev:

Zizou skrev:

TurbOla skrev:
Nackdelen med turbokonvertering är om du smäller bilen (försäkring) eller varje gång du ska besiktiga den.

Vad menar du med varje gång jag ska besikta den? Går den inte igenom besiktningen?

Att turbokonvertera en motor som inte finns i turboversion från fabrik är inte tillåtet, med lite lättare regler för amatörbyggda fordon och bilar från 75 årsmodell och äldre.

För att få din 16V turbo godkänd måste du byta till ett 2liters block.

Sedan om du ska bygga en laglig version får du bara ändra om så pass mycket att den passar i bilen, alltså ingen jätteturbo, eftermarknadssprut får inte heller monteras hur som helst...osv....

Mitt råd från egen erfarenhet är att du bör ta en funderare på hur mycket din bil är värd och vad du är beredd att lägga ner i tid och pengar.

Aj då hmm Då stryks nog båda idéerna, blir på tok för dyrt och krångligt. Får nog bli att fundera på en vanlig 8v's turbo istället. Synd synd. Tack för hjälpen iaf!

Volvo 850R (1996)
TurbOla Reservdansk
4 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

Det krävs mycket planering innan man drar igång ett sånt här projekt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zizou ...
4 augusti 2009 · 171 Inlägg

TurbOla skrev:
Det krävs mycket planering innan man drar igång ett sånt här projekt. smile

Kan tänka mej det wink Krävs nog att man har en hel del kunskap själv, rätt verktyg och en massa tid smile

Volvo 850R (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang