Golf 3 92.... Startmotor hackar / hoppar vid start ibland bara knastrar...

tegaffel
7 augusti 2009 · 7 Inlägg

Jo nu är det så här att Golfen min har börjat Hoppa / hacka / knastra när ja vrider om nyckeln. Ibland startar den trots hackandet. Sen försvann problemet ett tag och den starta som vanligt men nu är det tyvärr tillbaka igen va på verkstad och kolla om dom kunde se felet men dom ryckte i sladdar osv men hitta inget fel. Så nu är min fråga va felet kan va...

Drönirettab
7 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Kolla upp hur kablarna ser ut vid startmotorn så att det inte är mycket ärg och oxid på kabelskor/kontaktytor. Kika även på batterikablarna, både jordkablar och pluskabeln som sitter på startmotorns solenoid.

Om du inte hittar något fel omkring kablarna så kan det vara solenoiden eller själva startmotorn som bråkar, i så fall får du antingen plocka isär solenoiden och rengöra eller alternativt leta efter en annan startmotor och slänga dit. Jag har dock inte haft en Golf, andra vet nog mer om eventuella vanliga fel. smile

GroundX Got N/A?
7 augusti 2009 · 358 Inlägg

Om det är en 1.8 liters motor du har så brukar de startmotorerna och/eller solenoiden få bytas vid 23000-27000 mil i normalfallet. Åk på skroten och försök hitta en från en bil som gått under 20000 mil, torde inte kosta många hundringar.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
turbotompa fritidsprofessor
7 augusti 2009 · 1 197 Inlägg

Jag fick byta startmotor i min golf 2 med 1,8-liters motor vid 25000mil ca. Den gamla funkade typ som du beskriver; den sprakade, snurrade segt o ojämnt, ibland fick man knacka igång den.

Jag köpte en ny på Biltema för 699:-, den har gjort jobbet alldeles utmärkt nu i ett helt år, jag kör till o från jobbet varenda dag.

mvh

tegaffel
7 augusti 2009 · 7 Inlägg

Min golf har dock endast gått 18500 mil men ska kolla på det med kablar osv imorgon..... kom gärna med mer möjliga orsaker. Tackar för alla bra tips.

A_Lindahl Lite överallt..
13 augusti 2009 · 612 Inlägg

tegaffel skrev:
Min golf har dock endast gått 18500 mil men ska kolla på det med kablar osv imorgon..... kom gärna med mer möjliga orsaker. Tackar för alla bra tips.

Skriv gärna hur det går med bilen.. Tror nämligen jag har samma problem som dej..

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
tegaffel
20 augusti 2009 · 7 Inlägg

Fick bytt startmotor men problemet kvarstod fast lät inte likadant så jag lossa och gnugga lite på jodkablar osv och nu har problemet försvunnit och har även en ny startmotor.

tegaffel
26 augusti 2009 · 7 Inlägg

Hej igen. Även efter ja bytt startmotor är problemet tillbaka ännu en gång .... -_- så surt. Ingen aning om va problemet kan va då. Någon som har något förslag?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang