Volvo Duett P210 -66

Volvo P210 -66 Tanken är att det ska bli orginal så långt det går förutom färgen
  • 303 Följare
  • 777 898 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 juli 2019
L-W-L
12 januari 2011 · 505 Inlägg

Vettemannen skrev:

dadde skrev:
måla vikterna svarta med en liten pensel nu då wink stör mig på vikter... ska antingen inte ha några eller sätta klister på insidan så gott de går tongue

Du har rätt....vikter ska inte synas om dom nu måste finnas!!

/Benny

Jaja det kan jag väl göra sedan när jag rår ork till det wink

Farmer_power skrev:
Ser ju hur bra som helst ut. Tänk om man hade tålamodet att vara lika nogrann när man gör något
cool

Man får ta bit för bit helt enkelt ^^

Volvo p210 "Duett" (1966)
-Samuel-
17 januari 2011 · 14 Inlägg

Ska du inte ha den Televerksorange yikes

Våga Vägra Rostfria Bilar!
nilskarlsson
17 januari 2011 · 14 Inlägg

gött projekt

Mercedes w123 "240d" (1982)
L-W-L
18 januari 2011 · 505 Inlägg

compacto skrev:
Ska du inte ha den Televerksorange yikes

Nej så va inte tanken från början iallfall

Volvo p210 "Duett" (1966)
-Samuel-
18 januari 2011 · 14 Inlägg

Klart du ska göra den till en televerkare;)

Våga Vägra Rostfria Bilar!
L-W-L
19 januari 2011 · 505 Inlägg

compacto skrev:
Klart du ska göra den till en televerkare;)

det är ju inte försent änn om man skulle ändra sig.. wink


Fått tillbaka kylet med nytt cellpaket och provisorisk monterat det för att kunna köra med motorn
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124284/1043597_p22dcv.jpg

Volvo p210 "Duett" (1966)
TurboLuLeee
20 januari 2011 · 117 Inlägg

Det här ser ut att bli en riktigt fin och ren Duett. Kommer att fortsätta hålla koll på denna tråd. Bra jobbat. smile

Kärlek växer inte på träd, Det byggs i Tyskland! :)
Kolla gärna mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280597
Volkswagen Golf mk4 "WhiteStatic" (1999)
Volkswagen Caddy mk1 "RWD projekt" (1988)
saav
20 januari 2011 · 632 Inlägg

Riktigt trevligt projekt, älskar arbetet du lägger ner och tror de kommer bli en redigt fin duett te slut. Följt tråden i tystnad men va tvungen o slänga in en kommentar nu smile

L-W-L
23 januari 2011 · 505 Inlägg

JiS skrev:
Riktigt trevligt projekt, älskar arbetet du lägger ner och tror de kommer bli en redigt fin duett te slut. Följt tråden i tystnad men va tvungen o slänga in en kommentar nu smile

Kommentarer gillas så det kan du fortsätta med wink



På duetten håller jag fortfarande på att förbereda lite inför starten av motorn. Ska skaffa fram laddnings regulatorn så jag kan låta motorn stå och puttra en stund.

Volvo p210 "Duett" (1966)
L-W-L
29 januari 2011 · 505 Inlägg

Har försökt fått igång motorn idag men den ville inte...
Jag har gnista och bensin pumpas fram men den tänder inte... Ibland pyser det till bakvägen så jag ska ta en titt på ventiljusteringen.
E det ngn som har tips så säger jag inte nej. Hur ställer ni in ventilerna på b18?

Volvo p210 "Duett" (1966)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
29 januari 2011 · 6 475 Inlägg

när 1an "vippar" (växlar mellan utblås&insug) justerar du 4ans ventiler & tvärtom.

när 2an "vippar" (växlar mellan utblås&insug) justerar du 3ans ventiler & tvärtom.

men jag tror mer på att du lyckats få fördelaren fel kuggad, för tändkablarna ser iaf ut att sitta rätt.

när 4ans cylinder "vippar" ska strecket på remskivan stå på "0" & rotorn i fördelaren peka på ettans tändkabel & oftast brukar det finnas ett litet streck på kanten i fördelaren där "ettan" är.

Motor/ventiler mm http://volvo1800pictures.com/document/v … r_B18A.pdf

fördelare: http://volvo1800pictures.com/document/v … system.pdf

Senast redigerat av farbrorbozze (29 januari 2011)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
L-W-L
29 januari 2011 · 505 Inlägg

farbrorbozze skrev:
men jag tror mer på att du lyckats få fördelaren fel kuggad, för tändkablarna ser iaf ut att sitta rätt.

Där sa du ngt, det kan vara så att fördelaren är felkuggad. Ska ta mig en extra titt på det. Jo kablarna e kollade ett par ggr wink 1-3-4-2 smile

nya tag imorgon!

Volvo p210 "Duett" (1966)
L-W-L
30 januari 2011 · 505 Inlägg

JODÅ! Den starta när jag ändra kuggningen på fördelaren. Körde i ca 30 min. Det läckte lite vatten på det undre röret på vattenpumpen så där ska jag sätta dit en ny packning.

Men jag e lite skeptiskt på förgasaren.. När jag råkade döda motorn genom att vrida fördelaren lite mycket så spruta det bensin genom axeln till spjället dvs gasen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124284/1048942_blytjg.jpg


Det e klart att det blev kompression bakvägen men det skall väll inte spruta bensin för det? Det är glapp i axeln och det kanske är vanligt problem?

Volvo p210 "Duett" (1966)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
30 januari 2011 · 6 475 Inlägg

Ja glapp i spjällaxeln är nog det vanligaste felet på förgasare, men har du tur är det så litet att bilen funkar ändå , men annars går det ju att renovera den wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
L-W-L
30 januari 2011 · 505 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Ja glapp i spjällaxeln är nog det vanligaste felet på förgasare, men har du tur är det så litet att bilen funkar ändå , men annars går det ju att renovera den wink

ah ok, är det godset eller är det axeln som blir sliten?  Den går ju att använda så länge det inte blir baktryck wink


Men hur som haver så är det dags att lägga motorn åt sidan då den fungerar smile Underredet ska göras iordning och målas

Volvo p210 "Duett" (1966)
volvoqq Lastbilsmekaniker
30 januari 2011 · 5 152 Inlägg

Fint arbete, hade duetten stått länge eller var bara lite rost:P

L-W-L
30 januari 2011 · 505 Inlägg

volvoqq skrev:
Fint arbete, hade duetten stått länge eller var bara lite rost:P

säkert stått 20 år och rost... det kan man väll säga att det fanns rätt mycket av... wink  Har ju gått som firma bil och sedan blev det en familje bil med en lös soffa bak tongue

Volvo p210 "Duett" (1966)
saav
30 januari 2011 · 632 Inlägg

Trevligt att den hoppade igång smile

L-W-L
31 januari 2011 · 505 Inlägg

JiS skrev:
Trevligt att den hoppade igång smile

Ja det kändes väldigt skönt. nu kan man lämna ramen åt sidan och gå på karossen igen hmm finns lite kvar där wink

Volvo p210 "Duett" (1966)
L-W-L
4 februari 2011 · 505 Inlägg

Nu blir det ett litet sido projekt, men det kommer dock att hjälpa mig sedan på duetten smile


Ska göra mig en blästerklocka utifrån en hydrofortank. Den jag hade är lite stor egentligen men det gör ingen skilnad förutom att den blir otympligare

Hämtade hem den idag.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/124284/1051465_1z145w.jpg

Konstruktionen är ganska enkel. Kulventil i toppen för påfyllnad av sand. I toppen kommer det även gå in tryckluft tillsammans med en regulator för att ställa trycket inne i tanken.
I botten blir det en T-korsning, kulventil för att reglera sand tillförseln. Sanden som sedan trycks ner skjuts iväg av luft ut..

Inte lika lätt att skriva ner idéerna som att ha dem i huvudet wink

Volvo p210 "Duett" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang