Saab 9-5 bra eller dåligt köp? årmod 99 (köpt i går men redan problem med kärran)

ghost_boy83 CREW
12 augusti 2009 · 2 594 Inlägg

hej kollade på en saab 9-5  2,0t 99a på en bilfirma i går till ett hyggligt pris men har alldrig haft saab  har hört mycket snack att man skall passa sig för saab men vad är det man ska akta sig för vad är dess svaga länkar osv


tacksam för svar

Senast redigerat av ghost_boy83 (13 augusti 2009)

Sketstopp24v STREETRACER
12 augusti 2009 · 892 Inlägg

finns juh  massor me info hehe

hjälper juh lite om du skriver vilken årsmodell och vilken motor osv hehe

Bmc Crew
ghost_boy83 CREW
12 augusti 2009 · 2 594 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
finns juh  massor me info hehe

hjälper juh lite om du skriver vilken årsmodell och vilken motor osv hehe

ja han visste inte så mycket om den då han inte hitta nå papper men de va en 01a 2,3turbo tror jag

den va nyss inkommen och hade ej rekondas eller så därför han inte visste

twin_cam Smålänning
12 augusti 2009 · 7 877 Inlägg

Japp smile Saab 95 är hållbara bra bilar smile Men undvik tvåtaktarna, lättservade visseligen, men segt att behöva blanda olja och bensin vid varje tankning...

1700cc V4:an är trevlig, sen på med lite piggare förgasare så smile

Snälla, lär er hålla reda på Saab 95 (63 - 78) och Saab 9-5 (97>) smile Då slipper man onödigt korkade inlägg som mitt... wink

Men OM det gäller 9-5, så är det bra bilar, men dom måste vara välservade med oljan och vara servade på Saab, så vevhusventilationen är uppgraderad.

2,3:an är extremt trevlig smile Har bra resultat i bilprovningen också, så se bara upp så att motron är frisk och inte rasslar för mycket smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
ghost_boy83 CREW
12 augusti 2009 · 2 594 Inlägg

9-5 SE KOMBI 2.0T - 1999 fick jag reda på nu hur är dom motorerna ?? och modellen

Crozzfire Avstängd
12 augusti 2009 · 512 Inlägg

Hitta nåt annat! De rostar samt törstiga och usel kvalitet..på motor och växelåda, samt elektronik.

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
12 augusti 2009 · 946 Inlägg

twin_cam skrev:
Japp smile Saab 95 är hållbara bra bilar smile Men undvik tvåtaktarna, lättservade visseligen, men segt att behöva blanda olja och bensin vid varje tankning...

1700cc V4:an är trevlig, sen på med lite piggare förgasare så smile

Snälla, lär er hålla reda på Saab 95 (63 - 78) och Saab 9-5 (97>) smile Då slipper man onödigt korkade inlägg som mitt... wink

Fler än jag som har samma åsikt! tongue

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
ghost_boy83 CREW
12 augusti 2009 · 2 594 Inlägg

Dave_C70 skrev:

twin_cam skrev:
Japp smile Saab 95 är hållbara bra bilar smile Men undvik tvåtaktarna, lättservade visseligen, men segt att behöva blanda olja och bensin vid varje tankning...

1700cc V4:an är trevlig, sen på med lite piggare förgasare så smile

Snälla, lär er hålla reda på Saab 95 (63 - 78) och Saab 9-5 (97>) smile Då slipper man onödigt korkade inlägg som mitt... wink

Fler än jag som har samma åsikt! tongue

vad kan jag säga jag är volvo människia har alldrig petat i en saab tongue men vore jysst om man fick lite tipps

TT-Avant
12 augusti 2009 · 6 851 Inlägg

Crozzfire skrev:
Hitta nåt annat! De rostar samt törstiga och usel kvalitet..på motor och växelåda, samt elektronik.

Har du själv ägt någon Saab 9-5a, eller är detta något du själv bara hört av folk?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TT-Avant
12 augusti 2009 · 6 851 Inlägg

ghost_boy83 skrev:
hej kollade på en saab 9-5  2,0t 99a på en bilfirma i går till ett hyggligt pris men har alldrig haft saab  har hört mycket snack att man skall passa sig för saab men vad är det man ska akta sig för vad är dess svaga länkar osv


tacksam för svar

Hur långt har den gått och ungefär vad får du ge?
Det som är vikigt har redan nämnts,kolla om  vevhusventilationen är uppgraderad och om bussningarna är bytta i bakvagnen. I övrigt är det enbart att kolla det man bruka kolla på beg. bilar wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
bollen1986
12 augusti 2009 · 3 714 Inlägg

Just dom tidiga modellerna eller ja ända fram til 2003 så har dom problem med
oilsludge/ventilation iaf
Pixelfel i färddatorn är förekommande inte bara i 9-5 vad jag förstått.

Motorerna är inget vidare upp till års 2003, men bara den är välservad så brukar det inte vara några större fel
Köper du sedan en 9-5 -04 eller uppåt så är problemet med oilsludge/ventilationen löst samt även bättre motorer.

Kolla även upp bussningar i fram o bakvagn samt stötdämpare ibak

Senast redigerat av bollen1986 (12 augusti 2009)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
ghost_boy83 CREW
12 augusti 2009 · 2 594 Inlägg

TT-Avant skrev:

ghost_boy83 skrev:
hej kollade på en saab 9-5  2,0t 99a på en bilfirma i går till ett hyggligt pris men har alldrig haft saab  har hört mycket snack att man skall passa sig för saab men vad är det man ska akta sig för vad är dess svaga länkar osv


tacksam för svar

Hur långt har den gått och ungefär vad får du ge?
Det som är vikigt har redan nämnts,kolla om  vevhusventilationen är uppgraderad och om bussningarna är bytta i bakvagnen. I övrigt är det enbart att kolla det man bruka kolla på beg. bilar wink

den har gått 19000 mil får köpa den för 27tusen

ghost_boy83 CREW
12 augusti 2009 · 2 594 Inlägg

ingen fler som har nått at säga ? kommer troligen att göra affär kl 17 därför skulle jag vilja veta så mycket som möjligt wink

Rallyhalle
12 augusti 2009 · 4 299 Inlägg

Har precis själv köpt en -99a 2.0t fast en sedan, och det du ska se upp med är ju som sagt vevhusventialtionen.

Lyssna efter missljud från bakvagnen, svag punkt på 9-5orna är främre bärarmsbussningen. Kostar mellan 4-5000kr att byta på en saab-verkstad, anledningen att de e så dyrt är för att man måste göra en 4-hjulsmätning i samband med det bytet.

Pixelfelen som kan förekomma på Infodisplayen och AC-panelen är en bra grej o kolla också.
Sen ta en extra titt på skärmkanterna i bak, många 9-5or har börjat rosta där.

Sen är det INTE en törstig bil, jag ligger o kör på 0.85/milen när jag åker till jobbet och då är det lite omkörningar. Så fiskör man så kan man nog få ner den ganska bra i förbrukningen smile

ghost_boy83 CREW
12 augusti 2009 · 2 594 Inlägg

ok tack för alla bra tipps har bestämt mig och kommer köpa den efter jobbet big_smile hoppas de blir en bra bil första gången man äger en saab så tongue

finns de nån snygg styling till saab då? den ser rätt gubbig ut nu men å andra sidan kan man leka civil snut å skrämma lite moppe folk lol civil polisen har bara 9-5 or här uppe

Rquired Allmänt envis
12 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Crozzfire skrev:
Hitta nåt annat! De rostar samt törstiga och usel kvalitet..på motor och växelåda, samt elektronik.

Jag har aldrig sett dig skriva nått positivt om någon bil, det är bara skit hit och dit oavsett modell och märke.

Tittar man på fakta istället, har Saab 9-5 ett medelbra rostskydd. Det vill säga inte kanon men utan tvivel tillräckligt. En riktig rosthög däremot är Ford Focus, tycker jag ser en sådan i din bilpark?

angordning och medelbetyg av rostgrad för bilar av årsmodell 2004-2005
Bilmodell           Medelbetyg
BMW 5-serie     0,01
Nissan Micra     0,02
Renault Mégane     0,02
Volvo 40-serie     0,02
Ford Mondeo     0,03
Peugeot 307     0,03
Saab 9-3     0,03
Fiat Punto     0,04
Volvo 70-serie     0,04
Opel Astra     0,05
Saab 9-5     0,05
Skoda Octavia     0,06
Citroën C5     0,08
VW Golf     0,08
Mercedes A-klass     0,11
VW Passat     0,13
BMW 3-serie     0,21
Toyota Corolla     0,24
Hyundai Tucson     0,28
Ford Focus     0,39
Kia Picanto     0,43

Nu gäller denna lista nyare årsmodeller, men tidigare 9-5or har exakt samma betyg vilket tyder på en jämn nivå på rostskyddet.

Även usel kvalitet är löjligt att påstå, du har en poäng i det där med motor och växellåda. Men jag antar att hittar man bara ett ex där oilsludge är åtgärdat är det ingen större fara.

En 9-5a är alltså ett kanonköp, speciellt med tanke på hur billiga de är nuförtiden. Bra, stadig och bekväm bil som håller, personligen tycker jag det är en av de bästa bilarna Saab byggt

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
einherjer
12 augusti 2009 · 587 Inlägg

Håller med Rquired där, dessutom är 9-5 den snyggaste Saab har gjort tycker jag , funderar på att skaffa en själv som vinterbil , kombin tycker jag ser snygg ut. Mkt prisvärda är dom med nu.
Skriv gärna om det blev affär .

Senast redigerat av einherjer (12 augusti 2009)

JonB
12 augusti 2009 · 145 Inlägg

Kör på! Jag hade min i 3 år och var mkt nöjd.

Men som många redan sagt, kolla om turbon är bytt (oilsludge). Ca 16 tkr att byta om man inte själv gör det...

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
TT-Avant
12 augusti 2009 · 6 851 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

TT-Avant skrev:

ghost_boy83 skrev:
hej kollade på en saab 9-5  2,0t 99a på en bilfirma i går till ett hyggligt pris men har alldrig haft saab  har hört mycket snack att man skall passa sig för saab men vad är det man ska akta sig för vad är dess svaga länkar osv


tacksam för svar

Hur långt har den gått och ungefär vad får du ge?
Det som är vikigt har redan nämnts,kolla om  vevhusventilationen är uppgraderad och om bussningarna är bytta i bakvagnen. I övrigt är det enbart att kolla det man bruka kolla på beg. bilar wink

den har gått 19000 mil får köpa den för 27tusen

Helt klart vettiga pengar, mycke bil för pengarna.
Men har den gått runt 19-20k. så skall igentligen kamkjedjan bytas, om man tittar på service papprena.

Senast redigerat av TT-Avant (12 augusti 2009)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
HereComesTrouble Livsnjutare
12 augusti 2009 · 1 707 Inlägg

Bara att köpa.. vi hade en Griffin, gick kanon..
Lite törstig kanske men det är dom flesta bilar i den storleken med bensin motor..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang