2569
Sök

Laga rost - behöver lite tips

Saabifierad
2 031 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
#1
Ska fixa till min bils skärmkanter/nedre delen av dörrarna och har några frågor:

Vad har primern för funktion när man lagar rost? har läst på både primern och grundfärgen och det verkar som att dom har samma funktion.
Så ger primern ett extra skydd eller är det samma som grundfärgen?

Sedan till sandpappringen, vad är det mer jag borde sandpappra förutom spacklet och plåten? alltså ska man sandpappra grundfärgen och/eller lacken man lägger på?
Vad för sandpapper borde jag införskaffa för att det ska bli fint?

Har en vit Ford Escort, är det värt att köpa originalfärgen eller kan jag ta en vanlig vit färg från mekonomen eller något sånt? just nu är den enbart grundad med grå färg av den förra ägaren och det syns inte så mycket så är det noga med färgens nyans?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

3 Inlägg
14 augusti 2009
#2
Primer och grundfärg är precis samma sak. Det är jäkligt viktigt att du slipar plåtrent om du vill ha ett bra resultat. Angående sandpapper får någon annan svara.

Till min 940 använde jag svart hammarlack på skärmkanterna, då är det inte lika noga att slipa bort precis all rost och man slipper lägga primer. Ett tips om det inte är den nyaste bilen du ska laga rost på.

Lycka till

1 482 Inlägg
16 augusti 2009
#3
Hur du behöver slipa beror på vad för material du annvänder.
Spackel, färg, klarlack m.m

BLT Service
Theracords Music Label

1 327 Inlägg
16 augusti 2009
#4
Jag skulle rekomendera någon av dessa för att effektivt ta bort all rost.
Sedan är det bara att spackla våtslipa och sedan lackera.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =133328367


VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 augusti 2009
#5
Köp Fords originallack. Köpte till min Golf II på OK/Q8 macken med samma färgkod på burk. Var inte dyrt alls, så varför inte.


203 Inlägg
16 augusti 2009
#6
Först avlägsnar du all rost så gott det går.
Ska man vara riktigt seriös så blästrar man så man får bort alla rost porer.

Sedan rengör du ytan med förtunning eller T-röd, slarva inte!
Sedan lägger du på ett lager spackel, P&P rekommenderar jag starkt.
Sedan slipar du med sandpapper tills du får en jämn yta. Lägger på ytterligare lager spackel, och slipar igen.

När du fått en jämn och fin yta med resten utav plåten lägger du på finspackel, och slipar igen med sandpapper.
Börja med ett grovt sandpapper för att växla till finare och finare.

Sedan lägger du på 2-3 lager grundfärg/primer, var noga med att låta varje lager torka ordentlgit och spruta inte på för mkt, för då blir det lätt rinningar.
Sedan lägger du på 2-3lager av den färgen du vill ha, och ev klarlack om resten utav bilen har det.

Det är väl en hobby lagning, brukar hålla allt i från 6mån - 6år. Lagade skärmkanterna på detta vis på min fars 945 för 4år sen. Håller än men dock så har färgen bleknat på sistone.


got stance?
546 Inlägg
16 augusti 2009
#7
Strongman skrev:
Först avlägsnar du all rost så gott det går.
Ska man vara riktigt seriös så blästrar man så man får bort alla rost porer.

Sedan rengör du ytan med förtunning eller T-röd, slarva inte!
Sedan lägger du på ett lager spackel, P&P rekommenderar jag starkt.
Sedan slipar du med sandpapper tills du får en jämn yta. Lägger på ytterligare lager spackel, och slipar igen.

När du fått en jämn och fin yta med resten utav plåten lägger du på finspackel, och slipar igen med sandpapper.
Börja med ett grovt sandpapper för att växla till finare och finare.

Sedan lägger du på 2-3 lager grundfärg/primer, var noga med att låta varje lager torka ordentlgit och spruta inte på för mkt, för då blir det lätt rinningar.
Sedan lägger du på 2-3lager av den färgen du vill ha, och ev klarlack om resten utav bilen har det.

Det är väl en hobby lagning, brukar hålla allt i från 6mån - 6år. Lagade skärmkanterna på detta vis på min fars 945 för 4år sen. Håller än men dock så har färgen bleknat på sistone.

se bara till att få på lite grundfärg innan du spacklar på plåten, minsdkar risken för kondens mot plåten i spacklets porer
Senast redigerat av joonte_ (16 augusti 2009)

夢の力

2 914 Inlägg
20 augusti 2009
#8
går det inte bara slipa med rondell och en slipskiva (grov kapskiva, är osäker om det heter så wink)

Med lem
164 Inlägg
20 augusti 2009
#9
vill du slippa se de där skitfula spackel "öarna" kanterna som nästan alltid blir när man lackerar uppe på spackel så lägger du på lite filler " på sprayburk" den är slipningsbar och fyller även ut mindre spackel porer som det oftast blir i spackel.

sen kan du lackera uppe på fillern .. jag brukar göra så och det brukar bli riktigt nice.  Det finns inget tråkigare än när spackligen "lyser" igenom.

Varje välsoterad färgfirma har det. Vatten slipning (1000-300papper)  är overkill om du inte skall fixa till rinningar efter lackering . jag brukar köra med 320 papper med gott resultat.
Senast redigerat av Instabil (20 augusti 2009)

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

203 Inlägg
24 augusti 2009
#10
joonte_ skrev:
Strongman skrev:
Först avlägsnar du all rost så gott det går.
Ska man vara riktigt seriös så blästrar man så man får bort alla rost porer.

Sedan rengör du ytan med förtunning eller T-röd, slarva inte!
Sedan lägger du på ett lager spackel, P&P rekommenderar jag starkt.
Sedan slipar du med sandpapper tills du får en jämn yta. Lägger på ytterligare lager spackel, och slipar igen.

När du fått en jämn och fin yta med resten utav plåten lägger du på finspackel, och slipar igen med sandpapper.
Börja med ett grovt sandpapper för att växla till finare och finare.

Sedan lägger du på 2-3 lager grundfärg/primer, var noga med att låta varje lager torka ordentlgit och spruta inte på för mkt, för då blir det lätt rinningar.
Sedan lägger du på 2-3lager av den färgen du vill ha, och ev klarlack om resten utav bilen har det.

Det är väl en hobby lagning, brukar hålla allt i från 6mån - 6år. Lagade skärmkanterna på detta vis på min fars 945 för 4år sen. Håller än men dock så har färgen bleknat på sistone.

se bara till att få på lite grundfärg innan du spacklar på plåten, minsdkar risken för kondens mot plåten i spacklets porer

Har jag aldrig gjort och inte fått några dåliga resultat, jag rengör noga innan spacklet bara smile


med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
901 Inlägg
2 augusti 2012
#11
bra vägledning,speciellt från "strongman"!
fint o enkelt verkar det!
ska prova!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)


Sök