Välja mellan två bmw - vad tycker ni?

jonesono Personal- och beteendevetare
28 april 2006 · 1 082 Inlägg

Hej!

Tänkte höra om ni har lite tips och bara allmänt tycke om dessa två bilar som jag väljer emellan.
Har ringt på flera andra och hört mig för, men dessa låter bäst och passar mig bäst då jag prioriterar hellre ekonomi än något soppa-drickande vidunder, så gärna inga kommentarer som "men köp en 325:a eller 328:a då", för det kommer ändå inte hända.
Letar bmw e36 i prisklass under 30 papp, som är bra och ekonomisk för plånboken. smile

1:a bilen är en:

bmw e36 316 sedan -95, gått 23000 mil, blåmetallic, importerad -02 (är totalt två ägare på den), även köpt -02 av den som äger bilen nu, finns servicebok och gamla besiktningspapper, kvitton och papper från tyskland som jag fattade det, kamkedjan är bytt -04, bromsar bytt bak -05, bussningar bytt bägge sidor bak -04, finns bara en uppsättning 15" alu-fälgar med allround däck på (främre lite slitna, bak bra), lite rost vid höger dörr och lite på bagageluckan, ej omlackad, besiktas om jag vill de före köpet, en ganska kraftig skroma på passagerardörren (10 cm lång) vilket bör lagas/lackas. 28000:- säljes pga studier

2:a bilen är en:

bmw e36 316 coupé -94, 21000 mil, blåmetallic, importerad -00 (totalt två ägare även här), 100% rostfri tydligen (han sa att det verkligen inte fanns rost någonstans och att jag gärna fick leta själv), inga bucklor, ej omlackad, elhissar (hissar ner sig när man öppnar dörren osv... som det ska alltså), tygklädsel, v-däcken är bra och på alu, sommardäcken hyffade på 3-ekersfälgar, nybesiktigad, nyskattad, bytt styrbox förra året + styrled i samband med besiktningen, enda(?) minuset jag kan se är att det saknas servicebok! Är det här exemplaret kört nu eller? Spelar serviceboken så jättestor roll? Han har knappt behövt byta alls mycket, så bilen verkar ju fungera väldigt bra vilket kanske kan indikera på att de som har ägt den innan importen verkar ha skött den bra. 25000:- säljes för att köpa en bil att ha i skogen typ jeep eller liknande. Han bor ute på landet, så det stämmer antagligen bra.


Så där! Ge mig gärna tips nu smile

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Daniel
28 april 2006 · 671 Inlägg

Köp Compact istället den har en roligare bakvagn.
Av de bilar du tittar på finns det ingen som kan ge ett bra råd, du måste titta och klämma på dom.

JohnnyN Rutinerad medlem
28 april 2006 · 1 938 Inlägg

Hmm, det är svårt att kunna säga det där, nu bara så där.
Du borde nog åka och se på båda bilarna och jämföra dem därefter smile

Poon Knegare
28 april 2006 · 302 Inlägg

Som tidigare skribenter säger, kolla på dom... Men rent spontant av att läsa det du skriver så låter coupén intressantare...smile

Poon
Love the sound...
NiklasRR
28 april 2006 · 34 Inlägg

Bmw ska vara sexa! Gå upp ånminstone till 320 skiljer inte enormt i pris!

Tyska bilar tack!
Mercedes E200 "Mercan" (1995)
NiklasRR
28 april 2006 · 34 Inlägg
Tyska bilar tack!
Mercedes E200 "Mercan" (1995)
Lone Star
28 april 2006 · 1 231 Inlägg

NiklasRR skrev:
Bmw ska vara sexa! Gå upp ånminstone till 320 skiljer inte enormt i pris!

Håller med där. Betydligt mycket roligare bil. Gör inte speciellt mycket på ekonomin heller. 320 coupé!

Mitt projekt: Evo III
jonesono Personal- och beteendevetare
28 april 2006 · 1 082 Inlägg

En sak är att visst man kan säkert få en 320 för ungefär lika mycket, fast i de flesta fall får man nog lägga lite mer. Problemet är bara att 320 och 325:or har i många fall varit vältrampade = körda fort som satan, vilket jag inte ser så positivt. Det är ju som sagt mer poppis bland ungdomar att köra i bilar med fler hästkrafter, så att de kan peta upp dem i 250, skriva här på garaget att de har gjort så, filma det och whatever...
En sexa i motorn drar mer soppa, thats it! Jag skrev i mitt inlägg att jag inte ville ha kommentarer som "köp en 325:a, det är mer drag i dem... osv osv".
316 eller 318 eller möjligtvis 318is är det som gäller.

Får tacka för responsen iaf! Tycker estetiskt sett att en coupé ser bättre ut. Compact ser inte bra ut! Men det är själva innehållet i dem som är det viktigaste.
Har sett en e36 318is -92, ser jättefräsch ut men har gått över 24000 mil vilket kanske är lite för mycket.. vet inte riktigt. Den motorn är ju bland det stabilaste iaf.
Svårt val det här!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
bdahl Säljare
28 april 2006 · 341 Inlägg

har du kollat upp att det verkligen är 2 ägare på dom?
brukar ju oftast vara det av nån anledning på importerade bilar.....
kanske inte är jätte viktigt på en bil i den prisklassen med ändå...

sluggo666 Maskinförare
28 april 2006 · 64 Inlägg

Köp coupen. Det skulle jag ha gjort. Bra att du köper en 316 om du inte vill köra med en bensin tank på släpet. Polarens 320 drak bensin som fan:P...men han körde ju bilen där efter å.

valkonen Bmw E36
28 april 2006 · 304 Inlägg

Bra att du är ute efter en liten motor, äter lite bensin och billig i försäkring.
bmw e36 316 coupé -94, 21000 mil skulle jag ta av dom två pga av att sedanen har rost och skroman och coupen lät lite mer intressant om man kollar på tillbehören och att den är nyskattad och besiktad.

Lycka till med köpet, du kommer inte ångra köpet av en bmw smile

Scorren
28 april 2006 · 186 Inlägg

jonesono skrev:
Det är ju som sagt mer poppis bland ungdomar att köra i bilar med fler hästkrafter, så att de kan peta upp dem i 250, skriva här på garaget att de har gjort så, filma det och whatever...

hahahah det där är så sant...

Catch me if you can!
tecman
28 april 2006 · 1 741 Inlägg

om du inte vill ha en bil som är plågat lär det ju nästan som att bil nr 2 var den vinnande.. bussningar &  bromsar bytta.. låter som att den är lite plågat och ska man nu har fördommar så säljes pga studier.. = ungdom.. gillar köra fort och hårt.
+ "skråman" på sidan lät inte trevlig.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
jonesono Personal- och beteendevetare
29 april 2006 · 1 082 Inlägg

bdahl: Jodå, har kollat upp det så det stämmer. Dock är ju både importer, så det är ju givetvis fler ägare än så.

sluggo666 & Scorren: Man behöver ju inte direkt va nån akademiker för att förstå sig på att ungdomars beteenden även smittar av sig vad gäller deras bilkörning. smile Så är det bara.. jag menar, hur många personer över 25-strecket sitter och gasar som en dåre i inne i stan/på en 30-väg, i en sänkt volvo 740 med raggarbrudar halvt hängandes ut genom rutorna? smile Har själv faktiskt sett nått liknande skräckexempel här i stan, dock med en cheva om jag inte minns fel.
Ni får ursäkta om nån skulle ta illa vid sig.. inget illa menat, ni får gärna fortsätta med det om ni vill.

valkonen & tecman: Det "enda" problemet med coupén är ju som sagt serviceboken. Han har den inte och vet inte hur den har kommit bort. Enligt mig är det inge vidare, men vad göra.
Om skicket är tiptop, så borde det i alla fall inte va nått mygel med mätaren.
Oftast märker man om det luktar skumt. smile

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
SLIMPA
29 april 2006 · 215 Inlägg

*Förvirrad* Skulle aldrig köpa import,på tok för riskabelt.Känns inte som man vet vad man får..fast det kanske bara är jag.

BoZiE BOZIC
29 april 2006 · 115 Inlägg

kör på coupen...passa dig bara för kamaxel så det inte tickar, det började min kam göra efter 2 år i min ägo på e36an ja hade, importerade den själv så nöjd va jag, har även importerat denna e46a jag har nu...
men jag säger att du SJÄLVKLART ska ta coupen...
blir inget monster på vägen men så in i helskotta billig att köra o äga, min gick på 3600 på farsans namn med fullförsäkring +...
o akta dig för rosten.
lyssna gärna på motorn, lyft på huven o lyssna, tickar det från motorn så ska du ha 8000 kr billigare för det är vad en kam kostar med arbete monterat o klart på en bmw verkstad....



ha d göttans..

Ljuset i tunneln visade sig vara ett tåg....
tecman
29 april 2006 · 1 741 Inlägg

där fick du ett bra råd från en riktig bmw ägare och som har ägt en likadan.. så då är nog valet enklare va? tongue

och service boken är ju inte det viktigaste. dom brukar försvinna vid import ibland. och man brukar se på bilen om den har gått 26 eller 16 spelar ju inte så stor roll om du int ehar en bok att titta i så att massa stämplar är där från firmor du inte ens vet om de finns så. tycker att du ska välja bil nr 2 utan tvekan.

Lycka till med köpet än viken det blir och hoppas du blir nöjd med ditt val.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
jonesono Personal- och beteendevetare
29 april 2006 · 1 082 Inlägg

Jo, jag har själv haft två bmw förut och de var jag väldigt nöjda med! Bmw är kvalité rakt igenom hela bilen, vilket är grymt skönt. smile Sen är de (flesta) modellerna komfortabla som bara den.

BoZiE: Men i var och varannan bil som man lyssnar på tickar ju! Är de verkligen kamaxeln som är boven i dramat? Är de inte ventilerna? hehe vad vet jag, men har hört nått sånt från folk som borde kunna sånt här. Men det var ju verkligen bra att veta!!
Dock undrar jag om säljaren verkligen är så villig att gå ner hela 8000 spänn på en bil som inte ens kostar 30?! Det är ju ganska saftigt! Fast jag vill ju å andra sidan inte komma hem med en bil som ligger på bädden. smile

tecman: Tror också att coupén lockar mig lite mer.. så vi får väl se vart de bär.

Tack för alla svar!!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
3 maj 2006 · 1 082 Inlägg

Nu behöver jag lite hjälp här igen!!

Har sett en Bmw 320 och vill verkligen veta av ni som nu har en sån här, om det är stor skillnad i bränsleåtgång?? Är det jättestor skillnad mellan 316 och 320?? Den jag har sett nu är så in i farstun fräsch så det finns inte!

Bmw 320i -92, ca 20000 mil, ser enormt fräsch ut invändigt som utvändigt (har ej vart och kollat i verkligheten ännu dock), 208000 km, fjärrstyrt c-lås, sportavgas, El-hissar, 17” M3 fälgar, V-däck på svart plåtfälg, Servo, Nyservad, Sportstolar i skinn, M-sportratt och växelknopp, Stora ljudpaketet, Sony cd-spelare, Vita blinkers runtom, Sänkt, Nedlackad, Elspeglar, Eltaklucka (funkar inte så bra) 25000:-

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
3 maj 2006 · 1 082 Inlägg

Skall tilläggas att den finns i samma stad jag bor i.. ett "litet" plus smile

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang