Eftersnack: Vallåkraträffen!

TLO
17 augusti 2009 · 1 062 Inlägg

Är inte bara Vallåkra som är urspårat. Bugrun likaså.....på liknande sätt.  Den arrangören skiter också i när man mailar och ställer frågor, verkar vara standardförfarande på större jippon i Sverige...

"You Go, we go!"
moska
17 augusti 2009 · 6 Inlägg

Nu handlar de inte om de är en ren volvo träff eller inte. de är en träff och utställning för alla bilar, och de folk är sura på är att de kommer gamla häckar som är sönder rostade, sprayade m.m m.m in på utställnings området? eller har jag fel? Har själv en 740 som jag har som vinterbil, rätt bra skick inget överdrivet bra skick men ändå okej, men skulle aldrig kunna med att åka in på vallåkra med den yikes folk kanske borde tänka ett steg längre!

Jag var inte nere på vallåkra i år. Har mesta dels hört skit om vallåkra när de gäller bedömning av bilar m.m och de som inte har fått sina bilar bedömda som var föranmälda är ju helt skamligt! iofs har jag hört att de är så varje år så borde ju inte komma som en överraskning även om de är sjukt sjukt sjukt skamligt och dåligt arrangerat!

Men sedan själv träffen verkar varit riktigt bra massa skönt folk, massa skoj på kvällen, så nästa år blir de vallåkra för mig iaf!

T_modee
17 augusti 2009 · 482 Inlägg

De roligaste måste vara när man går in på Vallåkras sida på internet och anmäler sin bil till juryn.
Sen på träffen kommer de två unga killar på ca 17-18år och ska bedöma min bil.
Dom tittar på den i ca 20sek sen ska dom gå och då frågar ja om dom ska titta under huven med! Då svara den ena att de kan dom göra. Ja öppnar huven till dom och dom tittar i ca 5sek dom säger inget till mig och se bara går dom igen. Ca en timme senare kommer Per Östman stoppar in sitt huvud i bilen i ca 10sek sen går han utan att fråga något om bilen. Tycker de är konstigt att man kan bedömma en bil när man inte tittar mer än vad dom gjorde på den. Dom frågar inte något om vad man hadde gjort med den. TYCKER DETTA ÄR MYCKET DÅLIGT GJORT AV JURYN PÅ VALLÅKRA I ÅR.

Tycker att juryn ska fråga lite om bilen dom håler på att bedöma och inte bara smyga runt..
Sen tycker ja att juryn ska förklara vad de är dom slår ner på när dom bedömer en bil till den som äger bilen.

Lägger upp några bilder på min bil om ni undrar hur den ser ut. Eller gå in på T_modee här på garaget.
Dom bedömde min volvo 850 T5 på ca 40sek. Tycker de var bra jobbat av dom två killar i juryn som tittade in i min bil en snabb runda.


Har byggt på bilen sen 2004 då jag köpte den som en orginal volvo 850 T5.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/29841/740797_23y3bm.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29841/740744_f8zyf3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29841/740763_pyjfcl.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29841/740764_33has2.jpg

MVH
Thimmy Modee  (T_modee)

Senast redigerat av T_modee (18 augusti 2009)

Leaf Caddslav
17 augusti 2009 · 133 Inlägg

Nu har jag läst igenom den här tråden och även den på gatbilar.se som det länkats till
Jag har aldrig ställt ut någon bil (blir ju aldrig klar wink ) så jag kan inte svara från den sidan mer än att det är inte mer än rättvist om alla blir bedömda som vill bli bedömda och arrangörerna verkar ha haft ett tufft jobb med att styra upp allting.

Personligen ser jag mycket brister i alla evenemang som handlar om bedömning.
När det gäller bilevenemang blir det nog lätt att många faller på att bilen har synts i xxx (valfri tidning) och att personen ifråga kanske har ett känt efternamn och ett antal bilar i ryggen som det varit hyffsad klass på, lätt att intervjua och det kanske säljer någon tidning extra om man kan köra ett "back to back" reportage om honom i tidningen.
Tyvärr kommer då okände andersson i kläm även om han lagt ner x antal år och x antal tusen på sin bil men inte syns på rätt sätt i olika evenemang.

Ska även tillägga att många kända byggare kommer med grymma byggen år efter år med och är värd all publicitet.

Detta är vad jag tror och jag tror det tills jag blir motbevisad smile

För vissa räcker det med att en annan motorintresserad byggare eller ren amatör kommer fram och berömmer bilen och vad man åstadkommit, skulle räcka långt om man fick en sådan kommentar..

Mer kärlek helt enkelt haha...

Jaja håll med eller tyck annat..jag har åsikter om mycket smile

Senast redigerat av Leaf (17 augusti 2009)

TLO
17 augusti 2009 · 1 062 Inlägg

Leaf skrev:
Nu har jag läst igenom den här tråden och även den på gatbilar.se som det länkats till
Jag har aldrig ställt ut någon bil (blir ju aldrig klar wink ) så jag kan inte svara från den sidan mer än att det är inte mer än rättvist om alla blir bedömda som vill bli bedömda och arrangörerna verkar ha haft ett tufft jobb med att styra upp allting.

Personligen ser jag mycket brister i alla evenemang som handlar om bedömning.
När det gäller bilevenemang blir det nog lätt att många faller på att bilen har synts i xxx (valfri tidning) och att personen ifråga kanske har ett känt efternamn och ett antal bilar i ryggen som det varit hyffsad klass på, lätt att intervjua och det kanske säljer någon tidning extra om man kan köra ett "back to back" reportage om honom i tidningen.
Tyvärr kommer då okände andersson i kläm även om han lagt ner x antal år och x antal tusen på sin bil men inte syns på rätt sätt i olika evenemang.

Ska även tillägga att många kända byggare kommer med grymma byggen år efter år med och är värd all publicitet.

Detta är vad jag tror och jag tror det tills jag blir motbevisad smile

För vissa räcker det med att en annan motorintresserad byggare eller ren amatör kommer fram och berömmer bilen och vad man åstadkommit, skulle räcka långt om man fick en sådan kommentar..

Mer kärlek helt enkelt haha...

Jaja håll med eller tyck annat..jag har åsikter om mycket smile

Håller med dig helt!!

"You Go, we go!"
AUBLITZZ
17 augusti 2009 · 142 Inlägg

evilmaster skrev:
Om jag får komma med mina fem ören till diskussionen så borde de som har sponsorer och babyhud på händerna få en egen klass att tävla i. Allt går att köpa för pengar, även en färdigstylad bil.

Jag har inte världens snyggaste eller bästa styling, men jag har fanimej gjort allt själv och svettats många timmar i garaget.

Att få komma in på träffen gratis var mitt lilla pris som jag vann i år. Det är jag helnöjd med. Dock så kan jag även hålla med om att vissa borde skämmas som kör in med originalrost.

Nog för Vissa bilar har sponsorer men VISSA bygger sina bilar själv för de.. Visst att det går at köpa en färdig stylad bil men hur kul e det? Jag kan ställa ut min bil utan att få priser det anser ja som en bonus.. Har dessutom inga krav från mina sponsorer att åka på träffar.. O jag har lika som dig byggt min bil med hjälp av vänner o e självlärd på det mesta.. Men sen att det finns vissa som lämnar in sina bilar Ok men ja e stolt att ha bygg min bil Själv.....

Våga göra något nytt o Annorlunda Inte vara som alla andra..
ESTRANDBERG88 Hojmek
17 augusti 2009 · 748 Inlägg

Numera åker man inte dom 86 milen ner för själva Vallåkraträffen, det blir sämre och sämre. Lördagen i Helsingborg och alla sköna människor på Råå vallar campingen är det enda som gör det värt att åka ner.

Senast redigerat av Bodegan (18 augusti 2009)

Eberlund VW Ägare
18 augusti 2009 · 1 011 Inlägg

Leaf skrev:
När det gäller bilevenemang blir det nog lätt att många faller på att bilen har synts i xxx (valfri tidning) och att personen ifråga kanske har ett känt efternamn och ett antal bilar i ryggen som det varit hyffsad klass på, lätt att intervjua och det kanske säljer någon tidning extra om man kan köra ett "back to back" reportage om honom i tidningen.
Tyvärr kommer då okände andersson i kläm även om han lagt ner x antal år och x antal tusen på sin bil men inte syns på rätt sätt i olika evenemang.

Den ena av S40 bilarna som inte blev bedömd men blev 3:a i Sveriges häftigaste Volvo är en ganska välkänd bil som publiserats i flertalet tidningar och visats på utställningar både i Sverige och utomland. Blev bland annat utvald till en av bilarna som skickas till Nordic tuner awards i Finland i September.

Ändå blev han inte bedömd i sin klass.

Henrik Eberlund
Leaf Caddslav
18 augusti 2009 · 133 Inlägg

Eberlund skrev:

Leaf skrev:
När det gäller bilevenemang blir det nog lätt att många faller på att bilen har synts i xxx (valfri tidning) och att personen ifråga kanske har ett känt efternamn och ett antal bilar i ryggen som det varit hyffsad klass på, lätt att intervjua och det kanske säljer någon tidning extra om man kan köra ett "back to back" reportage om honom i tidningen.
Tyvärr kommer då okände andersson i kläm även om han lagt ner x antal år och x antal tusen på sin bil men inte syns på rätt sätt i olika evenemang.

Den ena av S40 bilarna som inte blev bedömd men blev 3:a i Sveriges häftigaste Volvo är en ganska välkänd bil som publiserats i flertalet tidningar och visats på utställningar både i Sverige och utomland. Blev bland annat utvald till en av bilarna som skickas till Nordic tuner awards i Finland i September.

Ändå blev han inte bedömd i sin klass.

Nu drog jag det över en kam med mina egna ideér om anledningar till hur det kan gå till överlag.
Men pisk på fingrarna fick jag direkt big_smile
Men alla regler har alltid undantag.

Nu är jag inte helt hundra på vilken bil detta gäller (nu skäms jag lite) då jag inte forskat i det och stack direkt efter "best in show" prisutdelningen.

Tack för den rättelsen iaf.

Lill-horvi
18 augusti 2009 · 247 Inlägg

Detta har jag att säga om vallåkraträffen!

Skulle tävla i opel klassen med då var det fullt och blev tvungen att ställa mig i audi klassen.
När jag skulle hämta gula lappen som skulle fyllas i så var dom slut,
Blev tyvärr aldrig bedömd av någon jury pga av detta.


Som alla sägar,  att det fanns en del skitbilar på plats, dom ställde bara ut för att slippa betala inträde.

Exydos Car Audio Tuning Zone Uthulin Illi Tuning Magnat
T-Andersson
18 augusti 2009 · 347 Inlägg

Nu har jag lagt upp bilder ifårn Vallåkraträffen som jag fotta!
Om någon är sugen på att titta eller ta smile

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=89315

T. Andersson
Volvo S70 2,5T Evolve
evilmaster
18 augusti 2009 · 385 Inlägg

AUBLITZZ skrev:

evilmaster skrev:
Om jag får komma med mina fem ören till diskussionen så borde de som har sponsorer och babyhud på händerna få en egen klass att tävla i. Allt går att köpa för pengar, även en färdigstylad bil.

Jag har inte världens snyggaste eller bästa styling, men jag har fanimej gjort allt själv och svettats många timmar i garaget.

Att få komma in på träffen gratis var mitt lilla pris som jag vann i år. Det är jag helnöjd med. Dock så kan jag även hålla med om att vissa borde skämmas som kör in med originalrost.

Nog för Vissa bilar har sponsorer men VISSA bygger sina bilar själv för de.. Visst att det går at köpa en färdig stylad bil men hur kul e det? Jag kan ställa ut min bil utan att få priser det anser ja som en bonus.. Har dessutom inga krav från mina sponsorer att åka på träffar.. O jag har lika som dig byggt min bil med hjälp av vänner o e självlärd på det mesta.. Men sen att det finns vissa som lämnar in sina bilar Ok men ja e stolt att ha bygg min bil Själv.....

Jag uttryckte mig illa. Men det är precis så som du säger som jag menade och hur kul är det? Inte alls.

Seat Toledo "2.0 GT 16v" (1995)
T_modee
18 augusti 2009 · 482 Inlägg

T-Andersson skrev:
Nu har jag lagt upp bilder ifårn Vallåkraträffen som jag fotta!
Om någon är sugen på att titta eller ta smile

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=89315

snygga bilder wink

MissMums Evolution garage
18 augusti 2009 · 275 Inlägg

Erick och jag var där. Men tyvärr blev den inget pris för skajsing
trots att han stod och blänkte hela dagen!
Däremot fick vi bra omdöme av publiken som
gick runt och tittade! Det är det som betyder mest. smile

Att okunniga domare går omkring och tittar och missar
hälften har vi varit med om förut. Det är inget att gräva
ner sig för. Publiken är det viktigaste inte vad en/några
personer med pärm och penna tycker.

Men det var katastrofalt lerigt och tvätten sög.
Den gula lappen letade vi efter fram och tillbaka
över hela området. Dom får helt enkelt skärpa
till ordningen till nästa gång. Oordning på saker
och ting är det värsta jag vet. Fy!!

Vädret var bra iaf och skajsing fick busa lite på vägen hem! big_smile

MVH
Sandra

Lupo 1.4 Turbo -99
-liten men tuff-
iidajjohansson
18 augusti 2009 · 46 Inlägg

Ovanligt att du bjussar på dig själv wink ska vara fler som du wink

FLindgren skrev:
Ja det var väll som vanligt tyckte jag. Känns lite uttjötat att säga det bara men  skitbilar släpptes in, dommare syndes inte till och tvätten sög.

Men lördagskvälen i helsingborg var roligt iaf:) Mö däckrök blev det från min egna sida som vågar bjuda lite på sig iaf:)

Vissa faller för grupptryck medans andra faller för laddtryck.
frank_745
18 augusti 2009 · 387 Inlägg

de va första gången ja va på vallåkra å ställde ut och den sista med ! fy har alldrig varit med om något rörigare t.e.x i 700 klassen kunde man hitta 240is å hälften av all bilar var orginal scik eller skrot , !! tycker dom ska bli lite hårdare med vad dom släpper in !!! nästa år kommer man nog bara dit för att kolla när dom börna inne i vallåkra på kvällen tongue

Audi S4 (2005)
Xtravagant 1337
18 augusti 2009 · 1 343 Inlägg

Jag är inte mycket för volvobilar själv och gillar absolut inte oordning.
Men man får tänka lite på hur det är att få ihop ett event som detta med tusentals bilar..

Tjusningen när det gäller volvo för många är ju att renovera dem så de efterliknar orginal i fint skick.
Man får tänka på att dessa bilar är 20, 30, 40 år gamla..

Om det är så mycket klagande på hur jury och bedömningar går till, hur hade det sett ut om det ska stå en kille i insläppet och neka bilar att ställa ut.. (det skulle behövas).
Hur många hade inte tagit illa vid sig vid en sån sak att inte få lov att ställa ut?
Sen när det gäller ytorna de olika bilarna står på är väl ok i tanken men det blir ju lite konstigt när det blir fler av en modell och mindre av en annan.. problematiken finns eftersom man inte vet hur många av varje det kommer och det måste man ha lite överseende med tycker jag.

Överlag är det ett trevligt event med småbrister, men det är ju inte bristerna man ska häng aupp sig på..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
SporreS40 Volvo Tekniker
18 augusti 2009 · 149 Inlägg

Tjena.  Det var kul att vinna pris, men tyckte själv att det var 2 andra X40 bilar som skulle haft både 2a och 3e priset som jag fick. t.ex antennfixars(Mathias) Du skulle haft ett pris, hörde att du suttit och väntat på juryn, men dom kom aldrig. Dom borde haft en jury per klass som gick runt och bedömde så man hann förklara vad man gjort med bilen. Jag har ex gjort väldigt mycket, men mycket av det syns inte.  Detta var första året jag var där, och träffen fick la inte nåt direkt bra betyg. Väldigt rörigt, verkar lite oplanerat och som alla andra säger, en bättre jury.   Och sen alla dessa 700 bilarna, det såg ju ut som en vinterbilsträff, lite krav borde det finnas.

/ Over and out

Volvo S40T "E85" (1998)
Algeroth
18 augusti 2009 · 510 Inlägg

Det var flera jurygrupper på vallåkra, jag lyckades fånga 3 olika och talade med. Först med classic som inte bedömde min bil, sedan med japskillarna, och sist några andra under top 10 grejen. Läste någons inlägg om att juryn inte frågade frågor. De gör de normalt inte där, de tittar. Vad jag gjort de senaste tre åren är att gå fram till dem när jag sett dem och BÖRJAT TALA MED DEM! tongue Folk borde insett vid det här laget att Vallåkra är ENORMT! Ända chansen att få en bra bedömning är att stå vid bilen hela, och då menar jag HELA, dagen och så fort man ser några dommare stå och titta på dem. Om det ser ut att de är påväg bort och missat ens bil. Springa fram till dem och hämta dem. Det har jag gjort, och även Colle... funkar utmärkt. Jag vann min klass, Colle kom 3a. Och om det nu är så att man inte ser några dommare innan klockan 12... Det finns ett tält. Gå dit och kolla läget var de befinner sig...

Finns dock en nackdel, jag fick bara sett bilarna som stod runt mig, jag hade inte tid att gå runt på träffen. Ända gångerna jag lämnade min bil på hela dagen var när jag gick på dass, och då såg jag till att farsan stod vid bilen.

En summering av detta inlägg som börjar bli långt. Ni får göra hur ni vill, men jag har tagit bedömningen på vallåkra i egna händer varje år och letat upp juryn och mer eller mindre tvingat dem att se allt jag gjort på bilen. Och det har blivit 2 andra platser och ett första pris.

Senast redigerat av Algeroth (18 augusti 2009)

Mitsubishi Eclipse "Piegacuz" (1997)
Eberlund VW Ägare
18 augusti 2009 · 1 011 Inlägg

Skrämande att man ska behöva vakta att domarna verkligen kommer till en och om de inte kommer så ska man jaga dom.

Helt jävla otroligt att man ska behöva göra det. Hur skoj kommer det att vara i framtiden när alla står vi sin bil för att jaga domaren. Tanken med träffen är väl att man ska träffas och umgås. Svårt för folk att umgås om man ska stå vid sin bil hela tiden.

Henrik Eberlund
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang