Någon Ford Sierra ägare som vet ?

Matte1979
30 april 2006 · 355 Inlägg

Hej hej..

Har  nu fått hem  min Ford Sierra 2.0I DOHC -89
Toppen är som sakt demaged like hell
Det pyser om den vid starta av bilen eller när man stänger av den
Bilen går bra i övrigt konstigt nog...

Men då den fråstplugg närmast torpedväggen är borta och bilen gått för varm så är toppen full av  sprikor som medför puset med mer..

Så här är min fråga jag är lite komfust en Vad är det för värktyg jag ska ha för att  plocka däna  toppbultarna ? 

Har inte plockat däna ventilkåpan enu
men  hörde av någon att det var  Torx55 men säger  mig inte så mycket
men  har inte en aning

Så kan någon ge ett korekt svar på det ?

och gärna en länk  på bild på ett sådant värktyg..

Tack så mycket på förhand

//Mathias

Drönirettab
1 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Ta bort ventilkåpan och se hur bultskallarna ser ut, gå sedan in på tex www.biltema.se  och sök på Torx, då kan du titta på olika verktyg för Torx så vet du hur Torx ser ut. Du ska antagligen ha en hylsa för Torx. Just Torx 55 anger bara vilken storlek det är frågan om, det finns ett antal olika storlekar. Precis som millimeter och tum.

Matte1979
1 maj 2006 · 355 Inlägg

Jo då såg det men  hmm ja  hela bilen värkar sitta med  torx
skulle ha däna  ventilkåpan men  fick inte däan den  då jag inte hadde  tillräkligt med värktyg till att göra det

Sen när jag kände effter va  insuget satt med så konstaterade jag att det var  in6 eller torx

lite svårt att  köpa värktyg om man inte vet  exakta  milimetrar och  slags värktyg som  det ska vara
Så där stog man med skägget under motorhuven och såg dum ut en stund

Har fått tag i en topp med insug och de stora  spridarna och toppakning för 1200:-
an en bekant inte för jag vet  va större spridare kan göra ?

Så är det någon som kan lägga upp storlekar på torxen ?

T55 = Topp
T5x = Insug

Och har någon en sprängskiss på toppen ?

jonTe
2 maj 2006 · 5 710 Inlägg

Matte1979 skrev:
inte för jag vet  va större spridare kan göra ?

Bara oreda OM du inte har en anpassad programvara för de.

MVH Jonas
..............
Matte1979
2 maj 2006 · 355 Inlägg

jonTe skrev:

Matte1979 skrev:
inte för jag vet  va större spridare kan göra ?

Bara oreda OM du inte har en anpassad programvara för de.

Va menar du nu ?

Större spridare ger ju  bara mer soppa
så som jag satte dit  saab 9000I stora  spridarna i en Mitsubishi Lancer
fick göra  om dem lite bara  men fan va den gick  sen

så ajg förstår itne va  större spridare skulle göra  på forden mer an att den  får mer soppa

Man kunde visst få ut mer effeckt med större spridare
är va jag hösrt...

jonTe
3 maj 2006 · 5 710 Inlägg

Jo jag menar det att om du hinkar dit ett par större spridare utan att anpassa de som styr de (styrboxen) så gör de ingen som helst nytta utan ställer bara till oreda.
Originalprogrammet som styr spridarna jobbar med olika långa tider där spridarna är öppna, allt för att blanda bränsle/luft så bra som möjligt för att bilen skall gå bra och att bränsleåtgången inte skall vara för hög.
När du gasar lite och motorn har låga varvtal ger styrdornet korta tider= spridaren är öppen kort tid och ger lite bränsle.
När du gasar mycket och motorn har höga vartal ger styrdornet långa tider= spridaren är öppen lång tid och ger mycket bränsle.

Hänger du dit större spridare men har samma styrprogram kommer alltså tiderna vara lika långa men spridaren kommer att ge mer bränsle varje gång den öppnar (eftersom den är större) och bilen kommer gå "fett" och det blir allmänt tokigt.

O mer soppa ger automatiskt inte mer effekt.......för att uppnå effekt är det mer bränsle OCH mer luft som skall till.

MVH Jonas
..............
Matte1979
3 maj 2006 · 355 Inlägg

jonTe skrev:
Jo jag menar det att om du hinkar dit ett par större spridare utan att anpassa de som styr de (styrboxen) så gör de ingen som helst nytta utan ställer bara till oreda.
Originalprogrammet som styr spridarna jobbar med olika långa tider där spridarna är öppna, allt för att blanda bränsle/luft så bra som möjligt för att bilen skall gå bra och att bränsleåtgången inte skall vara för hög.
När du gasar lite och motorn har låga varvtal ger styrdornet korta tider= spridaren är öppen kort tid och ger lite bränsle.
När du gasar mycket och motorn har höga vartal ger styrdornet långa tider= spridaren är öppen lång tid och ger mycket bränsle.

Hänger du dit större spridare men har samma styrprogram kommer alltså tiderna vara lika långa men spridaren kommer att ge mer bränsle varje gång den öppnar (eftersom den är större) och bilen kommer gå "fett" och det blir allmänt tokigt.

O mer soppa ger automatiskt inte mer effekt.......för att uppnå effekt är det mer bränsle OCH mer luft som skall till.

Ok då förstr jag va du menar
en turbo på det skulle göra  mer då får man ju mer luft smile

men det får bli de gamle spridarna så länge  då

men va ska man tänka på OM man ska turbo konvertera ?

jonTe
3 maj 2006 · 5 710 Inlägg

Matte1979 skrev:
Ok då förstr jag va du menar
en turbo på det skulle göra  mer då får man ju mer luft smile

Precis wink

Matte1979 skrev:
men va ska man tänka på OM man ska turbo konvertera ?

Oj.....
-Räkna på kompressionsförhållande vs lämpligt laddtryck original eller om du vill kompsänka.
-Styrsystem...vad gillar originalet övertryck? Tillskottsbränsle?
-Hur gör man vid besiktning....

De är de stora bitarna....annnars är det ju "bara":
-Bygga grenrör.
-Bygga om avgassystem.
-Bygga rör/filter för luft in i turbon.
-Bygga rör ut från turbon (laddluftkyl?) till spjällhus.
-Bygga ett avlastningssystem.
-Oljetillförsel till/från turbo.
-Vattenkylning (?) till från turbo.

MVH Jonas
..............
carawelle
3 maj 2006 · 460 Inlägg

Matte1979 skrev:
Jo då såg det men  hmm ja  hela bilen värkar sitta med  torx
skulle ha däna  ventilkåpan men  fick inte däan den  då jag inte hadde  tillräkligt med värktyg till att göra det

Sen när jag kände effter va  insuget satt med så konstaterade jag att det var  in6 eller torx

lite svårt att  köpa värktyg om man inte vet  exakta  milimetrar och  slags värktyg som  det ska vara
Så där stog man med skägget under motorhuven och såg dum ut en stund

Har fått tag i en topp med insug och de stora  spridarna och toppakning för 1200:-
an en bekant inte för jag vet  va större spridare kan göra ?

Så är det någon som kan lägga upp storlekar på torxen ?

T55 = Topp
T5x = Insug

Och har någon en sprängskiss på toppen ?

Svarar precis som i din förra tråd om toppbyte.

Köp en sats torxbits på tex Biltema med dubbel uppsättning bits(korta och långa),av egen erfarenhet vet jag att bitsen går sönder.

Inte ens jag kan precisera vilka storlekar som finns på motorn för ett toppbyte,det kan ju skilja lite mellan årsmodeller med vad gäller dinentioner på torx,insex,sexkantsskallar på mutter och skruv.

Tror du skulle kunna köpa de verktyg du behöver för ca 500:- på biltema


A.E
bilverkstadsägare i 25år

Sharky
3 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Satsen 10-982 är en räddare i nöden. Ett måste i mek-garaget.

/Göran

carawelle skrev:
Köp en sats torxbits på tex Biltema med dubbel uppsättning bits(korta och långa),av egen erfarenhet vet jag att bitsen går sönder.


A.E
bilverkstadsägare i 25år

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonTe
3 maj 2006 · 5 710 Inlägg

Sharky skrev:
Satsen 10-982 är en räddare i nöden. Ett måste i mek-garaget.

He he, instämmer!
Faktum är att den inhandlades för inte alls länge sedan tillsammans med en utvändig torxhylsa (E16) som  passar toppskruvarna i "en bil nära mig" wink

MVH Jonas
..............
Patrik1one
3 maj 2006 · 25 Inlägg

Eller så ser du om du kan få tag på en RWD Cossie topp den ska tydligen passa rakt på vad jag har hört .. .

Matte1979
3 maj 2006 · 355 Inlägg

Ja nu är toppen av och 3ans cylinder  har det varit  en hel del vatten i
fodret har samma färj som  kylarkanalerna  har  DVS gulgrå aktigt
och den comprition som skapas i 3ans cylinder  har gått rakt ut i  kylarsystemet
För när man startade bilen  så hörde man ett pysande ljud  innan den startade och likadant när man stängde av den ett pysande  ljud som  tonade borts sakte
och i 3ans  utblås  finner man  massor med vita fragment som  bara det  tyder på vatten

de andra 1an 2an 4an ser bra ut

så då måste det vara toppen som giort sitt

kan det vara:

Topen ?
Pakningen ?
Ventilerna ?

Som läcker ?

För att få bort  hela toppen med insug på
Toppbultarna = TPX55
Kamkedjehuset = TPX40

Drönirettab
3 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Sharky skrev:
Satsen 10-982 är en räddare i nöden.

Den är riktigt trevlig, håller med. Men ett bits är knäckt tyvärr. Även om jag inte använder den så mycket själv så finns det grannar som behöver Torx. XZN bitsen har jag inte använt än, men det kommer nog.

Matte1979
3 maj 2006 · 355 Inlägg

Sharky skrev:
Satsen 10-982 är en räddare i nöden. Ett måste i mek-garaget.

/Göran

carawelle skrev:
Köp en sats torxbits på tex Biltema med dubbel uppsättning bits(korta och långa),av egen erfarenhet vet jag att bitsen går sönder.


A.E
bilverkstadsägare i 25år

Om man inte har någon krafthylsa till dem så  är dem  inte till stor nytta  i bilsamanhang
men en då en bra sats smile

Komplettera med en krafthylsa sen  har man va man behöver wink

http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C10%5CLarge%5C10-982_l.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang