Sänka bilen, hur? Kapa fjädrarna? Hur beter den sig då?

Rock-Star
30 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

förstår igentligen inte hur ni tänker
ska ni sänka bilen så får ni köpa (kvalitets)sänkningfjädrar istället för att kapa...
har ni inte råd eller känner att det är för mycket pengar att lägga ut så bör ni inte sänka bilen överhuvudtaget.
Jag själv vill gärna sänka bilen men inte genom att kapa fjädrarna..
känner själv att det är för mycket pengar att lägga för en sänkning, därför kommer jag inte sänka bilen alls. visst fjädrarna kostar lite, men jobbet kostar mer.
ska du göra ngt.. gör det ordentligt eller gör det inte alls.
hoppas ni förstår hur jag menar.

tro inte att jag är en översittare för att jag tänker och tycker som jag gör men det gäller samma sak med att lacka bilen...
ska du lacka hela bilen, fixa riktig lack.. försök inte spraya på med biltema burk etc.

sen kan även andra grejer ta stryk o längden, däcken tar lite extra stryk blablabla

Senast redigerat av Residence (30 augusti 2009)

MattiasH
30 augusti 2009 · 1 291 Inlägg

ELk skrev:

Volvo_Mannen skrev:

MattiasH skrev:
Att kapa fjädrarna är i princip samma sak som att montera sänkfjädrar. Du förbättrar/förstör gemometrin, tyngdpunkt mm på samma sätt.
Skillnaden är att sänkfjädrar brukar vara marginellt styvare (dock väldigt lite) och att dom har ett eller två varv som är mjukare och på sätt har samma längd som originalfjädrar obelastat men är kortare i komprimerat läge.
Kan tilläggas att en fjäder blir styvare när man kapar den, oavsätt om det är en original eller en sänkfjäder.
Kapade fjädrar är inte olagligt så länge dom inte sitter löst när bilen är upphissad. Har man då tillgång till tex svarv kan man faktiskt korta av en stötdämpare och på så sätt få fjädern att sitta kvar.

Vettigaste inlägget i denna tråd.

jaha är det därför sbp godkänner sänkfjädrar och inte bond trimm eller?

man behöver inte vara smart för att förstå att fjädern kommer hamna utanför tallriken om inte när man sänker ner bilen så när man svänger eller liknade.

köp sänkfjädrar i fall du inte vill ha problem .

Dom säger inget om inte fjädern sitter löst när bilen är upphissad.
Kan lösas med kortade stötdämpare, dropstops, slangklammor mm.
När fjädern är belastat sitter den lika bra på plats som vilken annan fjäder som helst.

Volvo_Mannen Volvoskadad
30 augusti 2009 · 6 017 Inlägg

ELk skrev:

Volvo_Mannen skrev:

MattiasH skrev:
Att kapa fjädrarna är i princip samma sak som att montera sänkfjädrar. Du förbättrar/förstör gemometrin, tyngdpunkt mm på samma sätt.
Skillnaden är att sänkfjädrar brukar vara marginellt styvare (dock väldigt lite) och att dom har ett eller två varv som är mjukare och på sätt har samma längd som originalfjädrar obelastat men är kortare i komprimerat läge.
Kan tilläggas att en fjäder blir styvare när man kapar den, oavsätt om det är en original eller en sänkfjäder.
Kapade fjädrar är inte olagligt så länge dom inte sitter löst när bilen är upphissad. Har man då tillgång till tex svarv kan man faktiskt korta av en stötdämpare och på så sätt få fjädern att sitta kvar.

Vettigaste inlägget i denna tråd.

jaha är det därför sbp godkänner sänkfjädrar och inte bond trimm eller?

man behöver inte vara smart för att förstå att fjädern kommer hamna utanför tallriken om inte när man sänker ner bilen så när man svänger eller liknade.

köp sänkfjädrar i fall du inte vill ha problem .

Inga problem att få igenom kapade fjädrar på bes. Bara de inte hoppar ur när du hissar upp bilen.
Varför skulle fjädern åka ur skålen när man svänger?

Självklart fäster man fjädern i nedre fjädertallriken med en avgasklämma eller liknande. Eller om man ska var ännu seriösare kortar man stötdämparen.

Jonas
MattiasH
30 augusti 2009 · 1 291 Inlägg

Sokrates skrev:

JapMax skrev:

Sokrates skrev:
Att bilen får lägre tyngdpunkt betyder inte automatiskt att väghållningen blir bättre.

Fjädringsvägen är som ett C ungefär, vid sänkning blir C underdel mindre.
Detta medför att hjulet kommer att gå på innerkant vid hög belastning och på ytterkant vid lätt belastnig beroende på hur det lutar och svänger,,,,

Det finns snart miljoner frågor här på forumet där folk upplever bilen spårkänslig efter sänkning, beroende på att framvagnsgeometrin är helt kass.

Men det är klart, 19" hjul gör ju också att bilen blir extremt snabb, sportluftfilter ger 30 Hk, japsdämpare likaså. wink

/Tommy.

Jag tror att ditt problem är att du bara tänker teoretiskt och väldigt skeptiskt.
Jag och flera andra har ju fkt testat och upplevt avsevärt bättre prestanda.
Och som Matthias sa så är de ju ingen skillnad om man kapar lr köper svindyra sänkfjädrar vad de gäller hjulupphängningens geometrin.

Btw att sänka tyngdpunkten ger automatiskt bättre väghållning jo. Och det är hur teoretiskt som helst.

Jag anser att du har helt fel, det är den s.k. placeboeffekten som spelar in här.
Att sänka ala bonnmeck kan aldrig ge en bättre väghållning, fjädrings geometri är mer avancerat än så.
Utan att göra detta vetenskapligt och påstå att bilen får bättre väghållning är ren rappakalja.
Sänkt stenhård fjädring och en riktig hjulinställning kanske funkar på en slät fin tävlingsbana, men på en vanlig svensk std väg så är det helt värdelöst där hjulen kommer att studsa fram och tillbaka, hur detta kan ge en bättre väghållning,,,,wink

/Tommy.

Jag tror du litar alldeles för blint på att biltiverkare bygger sina bilar för ultimat prestanda. Dom flesta standard-bilar är gjorda för att vara tryggt understyrda, komfortabla och billiga att tillverka.
Alla "normala" bilar kan förbättras i väghållning men oftast på bekostnad av komfort.
Jag ska ta ett exempel, en wrc-rallybil har riktigt bra väghållning, likaså en formel 1 bil men en rallybil med grus-setup går inget vidare på en racerbana sammtidigt som en formel 1 bil går ganska dåligt på en skogsväg, har dessa bilar då dålig väghållning?

Man eftersträvar alltid låg tyngdpunkt och bra markkontakt.

För att man sänker bilen kommer inte hjulen börja studsa, då har man fel stötdämpare till fjädrarna wink

Kan också säga att hårda fjädrar och dämpare ger i regel sämre väghållning/fäste tillsammans med gatdäck. En tumregel är desto bättre däck desto hårdare fjädring.

meenCL
1 september 2009 · 46 Inlägg

Tjenare, jag har nu bestämt mej. Den absolut bästa alternativet är att köpa större fälgar med lågprofilsdäck big_smile då slipper man alla eventuella problem! big_smile Tack för alla svar. Blev aldrig riktigt klok på vad som var rätt eller fel. Finns en massa för och nackdelar..

Hörde från mecken att den först blir jätte mjuk sen väldigt stötig. Så nya fälgar letas. Någon som har ett par billiga 17 tummare???v 4x100

OphanWitehall
1 september 2009 · 1 335 Inlägg

Har kört kapat på alla mina volvo bilar och har funkat hur bra som hellst åt mig och då kan man sj bestämma hur låg den ska va. På Mantan köpte jag sänkfjädrar men dom sänkte inte nog mycket så jag kapa dom några varv extra big_smile

jonTe
2 september 2009 · 5 710 Inlägg

H3dlund skrev:

hotrodder skrev:
Vilken tur att så många både kan och vet bättre än alla biltillverkare som lägger ner miljarder på utveckling av hjulställs geometrier och väghållning. Oavsett det är en Volvo 240 från sjuttiofem eller en BMW som kom från bandet igår så finns det både en hel del tänk och folk som räknat på bilens uppförande efter vägen. Låt gå för att  du rätt enkelt kan få Volvon att bli både bättre och stabilare efter vägen men att kapa fjädrar är alldrig rätt väg att gå för bättre väghållning. Den som påstår nåt annat kan läsa på om hur tex. en framvagn är konstruerad och hur den är tänkt att jobba.

Om fjädern kommer från biltema och är kapad något varv eller kommer från öhlins spelar absolut ingen roll så länge båda har samma värden!

Inga som helst problem att slänga ihop en banåkarsetup med kapade biltemafjädrar. Givetvis är det ju mycket annat som spelar in som du säger. Men nu orkar förvisso inte alla hålla koll på fjäderkonstanter osv när de kapar fjädrar. Men det går att få det bra.smile

Instämmer, kapade biltemafjädrar rules smile

Sedan är ju "väghållning" ett svårt begrepp.....på vilken väg pratar vi?
På slät och fin väg är hårt och lågt melodin  medans det är KATASTROF om vägen börjar bli lite skumpig.
(Kolla hur rallyteamen ställer om mellan grus och asfalt.)

Kapar man seriöst behöver det inte bli så tokigt men det är ju inte "bara" att greppa vinkelslipen och kapa av. Lite mätning och gärna att man provmonterar ett par gånger oxo.
Blir det för kort få man ju som sagt göra utfjädningsstopp.

Tids/arbetsmässigt vinner man helt klart på att montera en sänksats istället och för den ovana kanske det är bättre.

mvh Jonas som åker kapade och dessutom värmda fjädrar från biltema.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang