Funderingar kring Nissan 200sx

Jackiechan
29 augusti 2009 · 92 Inlägg

Hej!

Kanske ska köpa mig en Nissan 200sx nu. Har tyvärr ingen rolig erfarenhet av dessa bilar då jag vet 2 av mina kompisar som haft 200sx som krabbat. Den jag kollar på är lite lagom preppad i motorn också, men jag vill samtidigt ha en bil som jag kan ta till jobb/skola och vardagsköra med utan att motorn rasar.

Detta är Setupen på den för tillfället:
Renoverad motor
Portad topp
Smidda Wiseco kolvar
Kulpenade vevstakar
Ny turbo
Saab 9000 intercooler
Öppen dumpventil
Steg 2 chip
Sportluftfilter
3" Motoria rostfritt avgassystem
Grövre downpipe
Walbro bränslepump
Sinterlamell
Redline MTL växellådsolja
19 raders termostatstyrd oljekylare

Jag är ny inom dessa bilar men lär mig ganska snabbt. Vill ha lite för och nackdelar med denna setupen och gärna tips på saker som behövs göras/kollas efter regelbundet.

Tacksam för svar!

Janneutanb
29 augusti 2009 · 7 272 Inlägg

Det vanligaste är väl hårtkörda bilar med dålig service samt liten oljemängd och kass oljekylning.
Därav rasar många sina lager i motorn av vad jag har förstått.

Karl-Bertil
29 augusti 2009 · 518 Inlägg

har man vett i skallen så kör man med oljekylare så håller lagrena.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Mickius
29 augusti 2009 · 4 670 Inlägg

Det är så att 200sx har väldigt liten oljemängd och om man hårdkör en lite småtrimmad ca18det så sticker oljetempen o där av går lagrena

Ca18det har en oljekylare orginal men den är så pass skitdålig big_smile Så den är inte ens värd o nämna, Oljan i denna kyls av vattnet men visst den klarar av om motorn är helt orginal o man kör med huvvudet men börjar man labba med motorn så gör den ingen nytta överhuvudtaget!

Men har man stor oljekylare och bra koll på oljetempen hela tiden så håller den som vilken annan motor som helst

Byt olja var 500 mil + Filter "Ja körde med Mobil 5-50 olja i mina s13"

Ingen skitolja

Bra koll på Oljetemp/ Oljetryck e med bra o ha koll på

O kör med skallen så kommer den hålla flera år!


Edit: Antar att det är s13 du undrar över o inte s14/s15?

Senast redigerat av mickius (29 augusti 2009)

Jackiechan
29 augusti 2009 · 92 Inlägg

Tack för svar! har varit till hjälp, särskillt mickius.

Och ja det är en s13.

kenny_crx
29 augusti 2009 · 836 Inlägg

ta bort dumpen direkt...vet ett antal som knäckt sina LMM med sånt

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Mickius
29 augusti 2009 · 4 670 Inlägg

kenny_crx skrev:
ta bort dumpen direkt...vet ett antal som knäckt sina LMM med sånt

Aldrig sabbat en lmm med öppen dump på mina 3 s13

kenny_crx
29 augusti 2009 · 836 Inlägg

nej då lär du inte ha laddat på speciellt hårt iheller

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Mickius
29 augusti 2009 · 4 670 Inlägg

kenny_crx skrev:
nej då lär du inte ha laddat på speciellt hårt iheller

Nja mattsvarta 1,2 bar
Båda röda 1 bar

Men vet inte hur högt ladd dina polare körde med,

Jackiechan
29 augusti 2009 · 92 Inlägg

Så.. jag ska ta bort dumpen tycker ni?

Ska jag köra på 98 oktanig bensin ?

kenny_crx
29 augusti 2009 · 836 Inlägg

asså gå in på 200sx forum så får du se att dump inte e speciellt bra på en s13..möjligt vis om du kör me en LMM från en 300zx...där sitter inte ens återcirkulerande dump orginal på en s13, men som när det gäller allt så finns där naturligtvis folk som har haft olika saker på sina bilar där det har funkat en längre tid...men om folk i största allmänhet säjer att det knäcker en LMM på en s13 så tycker jag att man ska lyssna på det!! bara min åsikt!..


98 oktan kan du väl köra på om du känner för det...tror inte du kommer märka någon större skillnad, dock lär du märka skillnad om du tankar i en tank me V power smile

Honda CRX "Sparkles" (1988)
kenny_crx
29 augusti 2009 · 836 Inlägg

mickius skrev:

kenny_crx skrev:
nej då lär du inte ha laddat på speciellt hårt iheller

Nja mattsvarta 1,2 bar
Båda röda 1 bar

Men vet inte hur högt ladd dina polare körde med,

Som sagt finns alltid folk som lyckats ha turen att det håller!...finns jy folk som har knäckt hur många LMM på sina bilar me öppet luftfilter och det har jag själv haft på ALLA mina bilar och inte en enda har haft en knäckt LMM...

Honda CRX "Sparkles" (1988)
alexxe En gång till nu
29 augusti 2009 · 760 Inlägg

jag skulle ha bytt bort den atmosfäriska dumpen mot en återcirkulerande dito. om du kör med katalysator på bilen så finns chansen alltid att de kan bli härdsmälta i den pga för mycket bränsleblandning som kan bli när man kör med atmosfäriskt "öppen" dump.

detta pga att den öppna spolar ur mycket luft hela tiden och måste få turbon att jobba upp sig hårdare än vad en återcirkulerande gör. resultatet e att "motorstyrningen tror den måste labba på med mer soppa än va som behövs, och slutar med oförbränd bensin kommer i avgasröret, och de som är killer nr 1 för en katt e soppa som antänds i just en katt.

sen har jag aldrig hört en förklaring på varför LuftMasseMätaren pajar? säger inte emot förens jag vet tongue.


Att motorn är nyrenoverad är skitbra om de är bra gjort.
att köra termostatstyrd oljekyl är kanon, då används den bara när de blir riktigt varmt och du spar lång uppvärming på motorn vid kallstart, men tänk på att köra lite hårt så du vet den öppnar sig så oljan får cirkulera lite imellanåt för sakens skull.


sen är ett tips att gå över alla slangar du anser se lite slitna ut, en motor är inte bättre än va helheten gör den, tips e att byta så många slangklämmor du bara kan då jag helt säkert vet att de har varit orsaken till motorras.

sen e de som mickius säger - kör med skallen och håll god uppsyn på temperaturer så kommer de hålla.

Lycka till med de eventuella bilköpet.
Cheers!

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
kenny_crx
29 augusti 2009 · 836 Inlägg

LMM pajar väl för att man släpper ut luft den mätt upp...vet faktiskt inte riktigt varför dom ger sej smile vet som sagt bara att det händer ofta speciellt på en s13...även folk som kör skyline brukar inte rekomendera öppen dump...vet inte om en hybrid dump funkar bättre, men jag hade nog själv satt en återcirkulerande för det hade jag på min egen och där knäcktes inget av den i alla fall smile

Honda CRX "Sparkles" (1988)
alexxe En gång till nu
29 augusti 2009 · 760 Inlägg

Jag har inte hört att en dump har slaktat nån LMM, men de jag däremot VET är att vatten kan göra det!
så de folk säger med öppna luftfilter och att de pajar en LMM beror inte på att de är dumt att köra med just ett öppet luftfilter..

utan snarare att de kan ha varit
1. dåligt från början (budget filter som e för "grovkorning massa" i).
2. dåligt isolerat från vattenstänk då vatten kan ställa till många problem, och tex knäcka en Lmm.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
kenny_crx
29 augusti 2009 · 836 Inlägg

Jspec som håller på me japanska bilar och massa tuning rekomenderar själv inte öppen dump just för att lmm mätaren inte tycker om det....har inte haft öppna dumpar själv så kan inte prata av egen erfarenhet men som sagt folk jag känner har knäckt och läser du runt på specifika forum inte garaget.org så finns där ett antal som har råkat ut för dåliga saker me öppen dump...dålig tomgång och grejer...men jag påpeka bara min åsikt till personen som skulle köpa en s13 det e helt upp till honom om han vill ha en dump eller inte smile

Jag personligen skulle inte ha det på min bil!

Så detta e det sista jag skriver i tråden för orkar inte med diskutioner om en massa saker för allt e olika från person till person, gäller allt på bilar.

Finns bilar som fått igenom billighets lambos genom bes men det betyder inte att det går för alla, så därför e det upp till var och en och känna efter vad som e viktigast big_smile

Lycka till me bilen om du köper den! grymt roliga bilar e det i alla fall!

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Wanegardh Asgammal medlem.
29 augusti 2009 · 2 246 Inlägg

Vissa s13 går bra med öppen dump,andra inte.
Plocka bort dumpen om bilen går dåligt.
Jag har själv kört tre år utan problem.
Anledningen till att bränna lmm är:
Inoljat öppet filter så att det blir en oljefilm på lmm-tråden.
Bättre med ett filter utan olja.

Senast redigerat av Wanegardh (29 augusti 2009)

Janneutanb
29 augusti 2009 · 7 272 Inlägg

Man har inte sönder LMM pga dumpen.
Eller ja, står den öppen på tomgången KAN det suga in skit men det passerar iaf inte LMM så då är det motorn som får in skiten istället.

Det som däremot ställer till problem är att LMM mäter upp en viss mängd luft, sen efter växlingarna så släpps en del ut så motorn tror att den har mer än vad den egentligen har.
Då fettar den på med för mycket soppa så det finns risk att motorn går lite sämre mellan växlingarna, alt. kan även lägga av.
INTE trevligt inför korsningar.
Sen eftersom motorn går fett kan säkert katten ta skada, dock låter jag det vara osagt då jag inte är säker på det men i mina ögon så kan det hända.

Detta gäller givetvis bara öppna ventiler, återcirkulerande fungerar utan problem.

Det som istället riskerar att skada LMM är filter som renar för dåligt eller att användaren smetar in den med FÖR MYCKET olja. Dåliga filter skapar också skador på turbon.

Jackiechan
30 augusti 2009 · 92 Inlägg

Tack för svar grabbar,

Och idag blev jag stolt 200sx ägare big_smile Bilen går mkt bra.. har öppen dump för tillfället. Vet dock inte hur länge jag kommer använda mig av den. Bilen kommer tas online imorgon för er som vill kolla in den:)

Jag undrar också vad som är FÖR hög temperatur på oljan är? har ju oljetemp mätare, vet inte vart gränsen går då man bör låta motorn kallna lite ? Vart bör den ligga ?

sjovold Wolfman Cruisers
30 augusti 2009 · 1 258 Inlägg

Jackiechan skrev:
Tack för svar grabbar,

Och idag blev jag stolt 200sx ägare big_smile Bilen går mkt bra.. har öppen dump för tillfället. Vet dock inte hur länge jag kommer använda mig av den. Bilen kommer tas online imorgon för er som vill kolla in den:)

Jag undrar också vad som är FÖR hög temperatur på oljan är? har ju oljetemp mätare, vet inte vart gränsen går då man bör låta motorn kallna lite ? Vart bör den ligga ?

den bör inte va över 100 grader iaf  smile vet inte vart kokpunkten e på olja men över 100 kan inte vara bra för motorn tongue

Grattis till bil köpet smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang