Inkoppling extraljus på Renault Twingo, fjärrstyrd av/på knapp?

pelpet
30 augusti 2009 · 94 Inlägg

Jag är nybörjare på på bilelektronik, men nu tror jag att jag har listat ut hur jag skall göra för att montera extraljus på en Renault Twingo -01. Jag köper helt enkelt ett komplett set, en plåt för montering av extraljus bakom regplåt, två stag och några montageskruvar att skruva fast i plastkofångaren. Inkoppling av relä/kabelsats enligt anvisning.

Batteri pluspol till säkring till relä
Relä till jordpunkt i karossen
Relä till båda extraljusen (2 x 55W halogen)
Extraljusen till jordpunkten.
Ena helljusets matning till reläets styrning.

Billigt, enkelt och dessutom helt lagligt.

Problemet med detta är bara att jag inte får någon avstäningsknapp i kupen. Jag _tror_ att en sådan skulle vara trevlig att ha, men det finns ett problem att koppla in en sådan. Det är väldigt trångt i motorrummet på en sådan liten bil, och det verkar som att jag måste riva ner halva motorn och instrumentpanelen för att komma åt genomföringen mellan motorrum och kupé.

Vad tycker ni som är mer erfarna? Är det ett problem att inte kunna köra med helljus utan extraljus? Ska man sätta en strömbrytare på kabeln från helljusmatningen till reläet för att åtminstånde kunna stänga av det? Finns det någon form av trådlös strömbrytare så att man inte behöver hålla på och försöka få in fler kablar i genomföringen motorrum/kupé? Kan man på något sätt nyttja befintligt kablage, och hur får man isåfall tag i elritningar för bilen? Har jag missuppfattar hur besvärligt det är att arbeta med genomföringen?

joakim89
30 augusti 2009 · 1 265 Inlägg

kan va bra med strömbrytare om du kör på vägar där de är mycket trafik eller mycket bilar.
jag brukar koppla den på jorden, jag drar in kabeln sen via en strömbrytare och jordar inne under panelen. då kan man stänga av den om extraljusen hänger sig , de kan va bra även i snöstorm.


nog kan man ju köra utan också, har gjort de många gånger, jobbigt att skyltarna lyser i ögonen bara.

pelpet
28 december 2014 · 94 Inlägg

Jag löste det på twingon genom att sätta en på/av-knapp under motorhuven. Snyggt? Näe, men jag orkade inte hålla på och dra en kabel från motorrummet till kupén. Det hade varit minst 4 ggr så mycket jobb. Och Twingon har gått vidare till en ny ägare, komplett med 3 st Hella Comet FF 300.

Nu 5 år senare så fungerar jag på om det har kommit något trådlöst relä som funkar för extraljus. Jag funderar på att komplettera xenonbelysningen på nya Citroën C5an med en 20" ledramp. De börjar bli billiga. Jag har fortfarande inte heller någon lust att dra in kablar i kupen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang