Trafikupplevelser med lastbil

FireTraXX DFFL
11 december 2009 · 9 020 Inlägg

Hilbertson skrev:
hehe ROlig tråd detta smile Även fast jag bara kört skogsbil i 3 år Så har man ju fan snart en Bok Med berättelser ! smile

Först en Störande grej smile Personbilar som kör med Dimljus och Halvljus på natten. på MOTORVÄGEN ! på blöt vägbana... De bländar mer än ni tror för dom som Jobbar natt...  Och ja det är bevisat att det bländar mer . Punkt smile

En Kul grej jag var med om förra Året smile
körde på en Skapligt Trång Väg med Skogsbilen Full lastad ( 60 ton ) de va ju så man klarade sej med marginal om man tog ut svängarna ordentligt smile  Skall tilläggas att de Var skymning och November månad.
vad Får man se på vägen som kommer emot en ? !
YES ! 1 St Häst-transport . ( Personbil & Släp )
O nej Herregud tänkte jag, Inte en ( sorry tjejer ) kvinna som absolut inte kan backa....  Jag hade ca 300-400 meter till närmsta Mötesmöjlighet bakom mej , Han behövde bara backa ca 70 meter .
Som tur var så Klev en Man ut ur bilen , bra tänkte jag , han lär ju kunna backa smile men istället ville han att jag skulle flytta på mej för han bodde längs vägen och de gjorde inte jag... Så han skulle ha Företräde.
Ioch med att han var Lite Tyken när jag försökte vara vänlig så svarade jag med att ,
Om inte du backar typ 70 meter så tar jag mina 45 minuter Rast som jag enligt lag måste ha ( ni som kör vet vad jag menar )
mannen blev skit sur och började försöka backa , Och de var nog de ROligastejag sett under hela min tid som chaufför.... Han backade ner i diket.... körde  upp igen, backa ner på samma ställe... körde upp igen. backade ner på andra sidan vägen. och så höll de på så efter 25 minuter ca. Så hade han lyckats ta sej 70 meter bakåt med en Chevrolet Suv och en Boggie Hästtransport.

PLUS ! ... Jag fick ett finger när jag passerade honom.

En kuul story jag inte glömmer i Första Taget smile

Ja det Var En jätte rolig Historia, tänk Om du Hade Kunnat skriva som Normalt Folk dock...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Rlundgren Långtradarchaffis
11 december 2009 · 224 Inlägg

AirOne skrev:

Rlundgren skrev:
ja saker o ting händer fort ut med våra vägar, senast i onsdags råkade ja utför en trafikolycka, som slutade väldigt bra mot va den kunde gjort,

Lämnade Luleå i onsdagskväll vid sjudraget o skulle bege mig hemåt, åkte på E4:an o höll mina 80 som vanligt, strax innan Skellefteå hände de som man inte vill ska hända. Åkte helt vanligt på halvljus med blicken rakt fram, det regnade o va mörkt så sikten va inte överdrivet bra. Helt plötsligt får jag se en bil bara några meter framför mig, en Epa traktor med icke fungerande bakljus, så ja upptäckte inte honom förens mitt halvljus nådde hans bakdel.

Så jag kastar mig på bromsen o väjer fullt vänster men olyckan är ett faktum, i själva "omkörningen" eller va man ska kalla det hör jag bara en stor jävla smäll, tänkte först att jag hade kört på honom med fronten o att han omöjligt hade överlevt. När jag stannade o klev ur hytten med panik o skakiga knän va jag övertygad om att han inte levde. Som tur var, tur i oturen får man väll säga, så hade jag hunnit få över lastbilen på andra sidan vägen så pass mycket så min höger sida skalade hans vänstersida, så material skadorna blev minimala o som tur va inga personskador alls. jag har nog aldrig någonsin förut blivit så glad att se en levande människa!

Så ta de lugnt alla där ute, när en olycka händer så händer de fruktansvärt fort!

Fy fan...gissar på att du fick byta kalsonger efter den där upplevelsen..?

hehe ja de va inte långt borta, har nog aldrig förut varit så rädd i mitt liv, men idag är ja fruktansvärt glad att de gick som de gick iallfall! Nu återstår bara o se vad de blir för rättsliga åtgärder, tyvärr kommer ja antagligen att åka dit på detta då polisen inte riktigt trodde på min verision, men vi får se helt enkelt. Huvudsaken är iallfall att alla inblandade lever.

Den som påstår att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
schnauz
11 december 2009 · 1 758 Inlägg

Tänk vad mycket bättre det hade varit på våra vägar om folk bara visat lite mer respekt!
Kör inte lastbil själv, men kan tänka mig vilket helvete det skulle kunna vara ibland. Själv har jag en jäkla respekt för lastbilar - tycker det säger sig självt att man ska ta det försiktigt kring stora, tunga, svårmanövrerade saker. Dock verkar en stor del av befolkningen av nån outgrundlig anledning (månne det vara ren dumhet?) inte riktigt förstå att något som väger 50 gånger mer än en personbil och som färdas i 90 km/h skulle kunna vara lite farligt? Sen tycker jag man som personbilsförare ska försöka ha lite mer respekt för de som kör stora, tunga fordon av den enkla anledning att det är betydligt enklare för oss "småbilister" att göra filbyten samt anpassa hastigheten vid t.ex. av- och påfarter etc.
Många verkar ju tyvärr ha tänket att "jag behöver inte göra nåt, jag gör ju allting rätt" - fast man skulle kunna hjälpa till avsevärt för någon annan genom att t.ex. byta fil eller höja/sänka hastigheten några km/h.

Finns en rejält brant backe här där jag bor och längst ner är det en rondell med obevakade övergångsställen och cykelöverfarter. Jag är van vid det och ser mig alltid för JÄVLIGT noga när jag ska igenom den rondellen, men det är rätt ofta som nån stackars bilist får tvärnita för nån idiot på cykel som kommer i 50 blås nerför backen och kör rätt ut på överfarten...
Samma sak med stolliga joggare och andra idioter till fots som springer rätt ut på obevakade övergångsställen (gärna sent på kvällarna också, så man inte ser dem förrän de dyker upp i strålkastarljuset - en meter framför kofångaren).
Samma mentalitet där: "Jag har företräde, så jag behöver inte se mig för".
Visst - helt korrekt - i lagens mening är det bilisten som är skyldig om fotgängaren blir påkörd - inget snack om den saken. Men vad har denne för nytta av det när bilisten står där med isskrapan och försöker få bort hjärnsubstansen från vindrutan?

Samma sak med lastbilar vs. personbilar... Även om man "har rätt" att göra något i trafiken, så kanske det är en dum idé när man riskerar att få en timmerbil i sidan på sin Nissan Micra...
Snackas alltid så mycket om rättigheter i trafiken... Skyldigheterna hör man inte lika mycket om!

Kan dra en liten lastbilsrelaterad historia också:
Var på väg hem från jobbet och skulle ner i tingstadstunneln här i göteborg. Var nåt underhållsarbete eller nåt så trafiken gick långsammare än vanligt - stilla några sekunder, krypa fram en meter, vänta, fram en meter och så vidare... Jag ligger i högerfil och strax framför, fast i vänsterfilen, ligger en långtradare med "plattnos". Han håller bra avstånd till framförvarande och då får en tjej i en Ford två bilar framför mig den geniala idén att tränga sig in i luckan framför lastbilen. Det står alltså helt stilla och är kanske fyra meter mellan lastbilen och den framförvarande personbilen. Tjejen i forden har mitten på bilen i höjd med lastbilens front - slår på blinkersen och svänger in så hon står på snedden mellan filerna - cirka en halvmeter framför lastbilen.
Min första tanke är direkt "Men vafan, fattar hon inte att han inte kan se henne där?!? För det kan han väl inte?!?"
Mycket riktigt - killen i lastbilen har förstås inte en chans att se den lille Forden som krupit in på snedden framför. När det börjar röra sig längre fram i kön börjar han glida framåt - men stannar PRECIS innan han touchar Forden. Precis när han stannat börjar det röra på sig igen, så han börjar köra, men nu står han precis mot Forden och märker förstås inte att den är där utan börjar knuffa den framför sig. Tjejen i bilen får panik och bilister runtikring börjar tuta som fan för att göra killen i lastbilen uppmärksam på vad som händer. Han stannar förstås när han fattar att det är honom alla tutar på, men det är först när han ställer sig upp i hytten som han ser Forden!

n_andersson
11 december 2009 · 689 Inlägg

Ante90 skrev:

n_andersson skrev:
Fy för yrkeschaufförer, det e nog dom värsta ute i trafiken.

Har en massa historier på lager men kan ta en här iaf.

Kommer ihåg förra vintern när det hade snöat så det va ca 2 dm snöslask på vägen. det va 50 väg så jag körde 50 precis, och det kom en lastbil ikapp mig och la sig 2 meter bak min bil, senare vid ett vägbygge så va det ett farthinder över vägen.

Jag saktar in och ska köra över och lastbilen bakom tutar som fan, jag blev fly förbannad så jag stannade bilen och ropade vad det va han tutade om ut ur lastbilen kommer en upprörd stockholmare och gapar om att jag inte får sakta ner så för han hade 50 ton och behövde lång stoppsträcka,

va fan sa jag, har du 50 ton och behöver lång sträcka för att stanna och ligger bak röven på mig när det är ett vägarbete så får du ju hålla AVSTÅND skrek jag och åkte iväg. inte ofta jag blir arg i trafiken men då hängde smockan ordentligt i luften

Säger du att alla chaffisar är värst? Den 08an kanske var en aning stressad men visst det var jävligt fel att han la sig 2 meter bakom din bil, SPECIELLT när han hade 50 ton last hmm

Japp, har varit med om så många gånger att jag inte har nån räkning på gångerna yrkeschaufförer som kör efter störst kör först och kör mot vejningsplikten rätt ut så man måste stanna och vänta in dom

Dom kanske har bråttom ock är stressade men trots allt så ska man ju följa trafikreglerna och köra så säkert som möjligt i trafiken

Senast redigerat av n_andersson (11 december 2009)

Janneutanb
11 december 2009 · 7 272 Inlägg

schnauz skrev:
text

Och ändå så tar folk bort spegeln som visar fronten för att den är ful....

n_andersson: Så du säger att vanliga bilister kör som gudar?... Alla är dumma i huvudet, oavsett yrkesgrupp.

Senast redigerat av Brains (11 december 2009)

n_andersson
11 december 2009 · 689 Inlägg

Brains skrev:

schnauz skrev:
text

Och ändå så tar folk bort spegeln som visar fronten för att den är ful....

n_andersson: Så du säger att vanliga bilister kör som gudar?... Alla är dumma i huvudet, oavsett yrkesgrupp.

Sa jag det? då får du nog läsa mina inlägg en gång till.

Janneutanb
11 december 2009 · 7 272 Inlägg

n_andersson skrev:

Brains skrev:

schnauz skrev:
text

Och ändå så tar folk bort spegeln som visar fronten för att den är ful....

n_andersson: Så du säger att vanliga bilister kör som gudar?... Alla är dumma i huvudet, oavsett yrkesgrupp.

Sa jag det? då får du nog läsa mina inlägg en gång till.

Det finns liksom 2 grupper, dom som kör i sitt arbete och dom som kör under sin privata tid.
Du anmärkte på att yrkeschaufförer kör värdelöst då måste det betyda att privatbilisterna kör bra.
Annars finns det ingen mening att anmärka det öht om alla kör värdelöst...

Aja återgå till era berättelser, alltid intressant att läsa.

InZan3
11 december 2009 · 110 Inlägg

Mest underliga beteende jag har vart med om som matsäck.

Jag och polare åker mot örebro och har kommit förbi enköping på E18 och det blir 1 fil söderut och 1 norrut och det är halt som satan på vägen och polare nr 2 som ligger och kör 60tonnare framför oss ringer och säger att det blir halare längre fram så vi släpper av lite på farte för att öka avståndet till han, och han kör forbi en påfart.. sen när vi ska förbi där så kommer en skollad råtta i en liten jävla nissan micra med 3dm snötäcke på taket i 95 blås ut på motorvägen och tränger sig mellan vårt 60tons ekipage och polarens 60 tonnare som ligger framför.. och sen blir det mera halt och avståndet minskar mellan oss och micran. och denna gubbe vinglar fram och tillbaka och bromsar och gasar hej vilt för att inte smälla med nån av oss...

som tur var så skulle han av efter 2 mil men det var ett par gånger det var jävligt nära att det skulle bli dragspel av micran.

(hur fan är man funtad då?)

Mest förvånande som hänt var detta.

Åker på gamla E20 från örebro norrut med kompisen och det är sen höstnatt och mitt ute i skogen.. hinner reaagera på att nåt svart kommer från vänster och sen säger det PANG! och vi fattar inte vad som hänt. stannar till ut med vägkanten för att konstatera vad fan som hänt.

Jodå, en stor uggla tyckte att det var ett bra ställe att landa på mellan lyktorna i kepsen ovanför framrutan i 80km/h.

Var dock inte så mkt kvar av den.

kan med korta ord säga en annan sak.. glad att man satt i en lastbil och inte en personbil när vi krockade med älgen.

höger flygel, höger dörr paj och gick lite varmare än vanligt. då är man glad att man sitter 2 meter upp bakom mkt plåt.

Gorg-o-holic...
volvoentusiasten
11 december 2009 · 4 005 Inlägg

schnauz skrev:
Tänk vad mycket bättre det hade varit på våra vägar om folk bara visat lite mer respekt!
Kör inte lastbil själv, men kan tänka mig vilket helvete det skulle kunna vara ibland. Själv har jag en jäkla respekt för lastbilar - tycker det säger sig självt att man ska ta det försiktigt kring stora, tunga, svårmanövrerade saker. Dock verkar en stor del av befolkningen av nån outgrundlig anledning (månne det vara ren dumhet?) inte riktigt förstå att något som väger 50 gånger mer än en personbil och som färdas i 90 km/h skulle kunna vara lite farligt? Sen tycker jag man som personbilsförare ska försöka ha lite mer respekt för de som kör stora, tunga fordon av den enkla anledning att det är betydligt enklare för oss "småbilister" att göra filbyten samt anpassa hastigheten vid t.ex. av- och påfarter etc.
Många verkar ju tyvärr ha tänket att "jag behöver inte göra nåt, jag gör ju allting rätt" - fast man skulle kunna hjälpa till avsevärt för någon annan genom att t.ex. byta fil eller höja/sänka hastigheten några km/h.

Finns en rejält brant backe här där jag bor och längst ner är det en rondell med obevakade övergångsställen och cykelöverfarter. Jag är van vid det och ser mig alltid för JÄVLIGT noga när jag ska igenom den rondellen, men det är rätt ofta som nån stackars bilist får tvärnita för nån idiot på cykel som kommer i 50 blås nerför backen och kör rätt ut på överfarten...
Samma sak med stolliga joggare och andra idioter till fots som springer rätt ut på obevakade övergångsställen (gärna sent på kvällarna också, så man inte ser dem förrän de dyker upp i strålkastarljuset - en meter framför kofångaren).
Samma mentalitet där: "Jag har företräde, så jag behöver inte se mig för".
Visst - helt korrekt - i lagens mening är det bilisten som är skyldig om fotgängaren blir påkörd - inget snack om den saken. Men vad har denne för nytta av det när bilisten står där med isskrapan och försöker få bort hjärnsubstansen från vindrutan?

Samma sak med lastbilar vs. personbilar... Även om man "har rätt" att göra något i trafiken, så kanske det är en dum idé när man riskerar att få en timmerbil i sidan på sin Nissan Micra...
Snackas alltid så mycket om rättigheter i trafiken... Skyldigheterna hör man inte lika mycket om!

Kan dra en liten lastbilsrelaterad historia också:
Var på väg hem från jobbet och skulle ner i tingstadstunneln här i göteborg. Var nåt underhållsarbete eller nåt så trafiken gick långsammare än vanligt - stilla några sekunder, krypa fram en meter, vänta, fram en meter och så vidare... Jag ligger i högerfil och strax framför, fast i vänsterfilen, ligger en långtradare med "plattnos". Han håller bra avstånd till framförvarande och då får en tjej i en Ford två bilar framför mig den geniala idén att tränga sig in i luckan framför lastbilen. Det står alltså helt stilla och är kanske fyra meter mellan lastbilen och den framförvarande personbilen. Tjejen i forden har mitten på bilen i höjd med lastbilens front - slår på blinkersen och svänger in så hon står på snedden mellan filerna - cirka en halvmeter framför lastbilen.
Min första tanke är direkt "Men vafan, fattar hon inte att han inte kan se henne där?!? För det kan han väl inte?!?"
Mycket riktigt - killen i lastbilen har förstås inte en chans att se den lille Forden som krupit in på snedden framför. När det börjar röra sig längre fram i kön börjar han glida framåt - men stannar PRECIS innan han touchar Forden. Precis när han stannat börjar det röra på sig igen, så han börjar köra, men nu står han precis mot Forden och märker förstås inte att den är där utan börjar knuffa den framför sig. Tjejen i bilen får panik och bilister runtikring börjar tuta som fan för att göra killen i lastbilen uppmärksam på vad som händer. Han stannar förstås när han fattar att det är honom alla tutar på, men det är först när han ställer sig upp i hytten som han ser Forden!

Hehe sanslös historia. Den lastbilen är för övrigt inte godkänd då han inte har spegel mot fronten nu. smile Men kan verkligen tänka mig det scenariet smile Jobbigt läge!

Det många inte fattar är att det INTE finns några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. sad Du har rätt i mkt det du skriver!

gamlingen
12 december 2009 · 5 198 Inlägg

FireTraXX skrev:

Hilbertson skrev:
hehe ROlig tråd detta smile Även fast jag bara kört skogsbil i 3 år Så har man ju fan snart en Bok Med berättelser ! smile

Först en Störande grej smile Personbilar som kör med Dimljus och Halvljus på natten. på MOTORVÄGEN ! på blöt vägbana... De bländar mer än ni tror för dom som Jobbar natt...  Och ja det är bevisat att det bländar mer . Punkt smile

En Kul grej jag var med om förra Året smile
körde på en Skapligt Trång Väg med Skogsbilen Full lastad ( 60 ton ) de va ju så man klarade sej med marginal om man tog ut svängarna ordentligt smile  Skall tilläggas att de Var skymning och November månad.
vad Får man se på vägen som kommer emot en ? !
YES ! 1 St Häst-transport . ( Personbil & Släp )
O nej Herregud tänkte jag, Inte en ( sorry tjejer ) kvinna som absolut inte kan backa....  Jag hade ca 300-400 meter till närmsta Mötesmöjlighet bakom mej , Han behövde bara backa ca 70 meter .
Som tur var så Klev en Man ut ur bilen , bra tänkte jag , han lär ju kunna backa smile men istället ville han att jag skulle flytta på mej för han bodde längs vägen och de gjorde inte jag... Så han skulle ha Företräde.
Ioch med att han var Lite Tyken när jag försökte vara vänlig så svarade jag med att ,
Om inte du backar typ 70 meter så tar jag mina 45 minuter Rast som jag enligt lag måste ha ( ni som kör vet vad jag menar )
mannen blev skit sur och började försöka backa , Och de var nog de ROligastejag sett under hela min tid som chaufför.... Han backade ner i diket.... körde  upp igen, backa ner på samma ställe... körde upp igen. backade ner på andra sidan vägen. och så höll de på så efter 25 minuter ca. Så hade han lyckats ta sej 70 meter bakåt med en Chevrolet Suv och en Boggie Hästtransport.

PLUS ! ... Jag fick ett finger när jag passerade honom.

En kuul story jag inte glömmer i Första Taget smile

Ja det Var En jätte rolig Historia, tänk Om du Hade Kunnat skriva som Normalt Folk dock...

Säger han som skriver med stor bokstav lite här och där i början på ord.

Janneutanb
12 december 2009 · 7 272 Inlägg

gamlingen skrev:

FireTraXX skrev:

Hilbertson skrev:
text

Ja det Var En jätte rolig Historia, tänk Om du Hade Kunnat skriva som Normalt Folk dock...

Säger han som skriver med stor bokstav lite här och där i början på ord.

Åh....
http://deconstructingthoughts.mlblogs.com/Soccer%20Fail.jpg

blacken
12 december 2009 ·

En rolig incident som jag bevittnade en gång, det var en  (av icke Nordiskt ursprung) i Fiesta  framför mig som skulle byta fil, bara det att det var bussfil, men det verkade han att skita i.
Han börjar att svänga i i filen men då kommer det en ledbuss och han svänger ut i sin fil igen, men missar totalt att det är en ledbuss. Så när vad han tror är bakdelen av bussen har passerat, så lägger han helt sonika om kakan och kör rätt in i leden på bussen. helt plötsligt så har jag en Fiesta rätt framför mig i min fil med en något omskakad förare i. Jag hann precis stanna innan..

Senast redigerat av blacken (12 december 2009)

WoozyDozz
12 december 2009 · 918 Inlägg

n_andersson skrev:

Ante90 skrev:

n_andersson skrev:
Fy för yrkeschaufförer, det e nog dom värsta ute i trafiken.

Har en massa historier på lager men kan ta en här iaf.

Kommer ihåg förra vintern när det hade snöat så det va ca 2 dm snöslask på vägen. det va 50 väg så jag körde 50 precis, och det kom en lastbil ikapp mig och la sig 2 meter bak min bil, senare vid ett vägbygge så va det ett farthinder över vägen.

Jag saktar in och ska köra över och lastbilen bakom tutar som fan, jag blev fly förbannad så jag stannade bilen och ropade vad det va han tutade om ut ur lastbilen kommer en upprörd stockholmare och gapar om att jag inte får sakta ner så för han hade 50 ton och behövde lång stoppsträcka,

va fan sa jag, har du 50 ton och behöver lång sträcka för att stanna och ligger bak röven på mig när det är ett vägarbete så får du ju hålla AVSTÅND skrek jag och åkte iväg. inte ofta jag blir arg i trafiken men då hängde smockan ordentligt i luften

Säger du att alla chaffisar är värst? Den 08an kanske var en aning stressad men visst det var jävligt fel att han la sig 2 meter bakom din bil, SPECIELLT när han hade 50 ton last hmm

Japp, har varit med om så många gånger att jag inte har nån räkning på gångerna yrkeschaufförer som kör efter störst kör först och kör mot vejningsplikten rätt ut så man måste stanna och vänta in dom

Dom kanske har bråttom ock är stressade men trots allt så ska man ju följa trafikreglerna och köra så säkert som möjligt i trafiken

Finns minst lika många som kör bilar som gör på samma sätt?

FireTraXX DFFL
12 december 2009 · 9 020 Inlägg

Brains skrev:

gamlingen skrev:

FireTraXX skrev:

Ja det Var En jätte rolig Historia, tänk Om du Hade Kunnat skriva som Normalt Folk dock...

Säger han som skriver med stor bokstav lite här och där i början på ord.

Åh....
http://deconstructingthoughts.mlblogs.c … 20Fail.jpg

big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
blacken
12 december 2009 ·

Undrar om den föraren hade haft en dispyt med en lastbil i trafiken tongue
http://www.youtube.com/watch?v=hemK8Q4zeDk

InZan3
13 december 2009 · 110 Inlägg

blacken skrev:
Undrar om den föraren hade haft en dispyt med en lastbil i trafiken tongue
http://www.youtube.com/watch?v=hemK8Q4zeDk

Ja det är frågan det.. men då undrar man hur fan han är funtad när han kör ut den där bilen i trafiken..
vad fan tänkte han? "bärgare är överskattat!"?

Gorg-o-holic...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang