m

Quattro_
1 september 2009 · 55 Inlägg

m

Senast redigerat av Quattro_ (29 januari 2013)

kolvas
1 september 2009 · 4 001 Inlägg

Nej, det blir nog inga problem med för turister eller besökare, dessa brukar undantas ifrån sådana regler.

Edit: jag vet inte riktigt vad jag tycker om det, det är ju så olika mellan olika ställen i Sverige och även olika vintrar på hur mycket snö/is vi har men generellt sätt så är ju dubbdäck bättre än odubbat på is och frågan är hur bra de odubbade kommer att funka när det inte finns några dubbdäck som ruggar upp ytan?

Senast redigerat av kolvas (1 september 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
JonR
1 september 2009 · 3 259 Inlägg

Ungefär som att miljön skulle bli jättemycket bättre om man förbjöd dubbdäck på kanske 3 gator i varje stad... Snacka om att greja i fel ände.. Helt sjukt att nån ens tänker en sån urbota dum tanke.. Hur många dubbdäcksmil går det på tex en Volvo 240 mil(om man ska räkna farliga utsläpp/mil) Ungefär som att källsortera.. När en båtjäkel eller industri soppar ut 300.000liter olja i naturen.. känns rättså meningslöst helt plötsligt!smile

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (1 september 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
weian Concordia res parvae crescent
1 september 2009 · 924 Inlägg

enstaka gator???? kan ta om de är hela stan isåfall.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
sniperoddan User
1 september 2009 · 41 Inlägg

kolvas skrev:
Nej, det blir nog inga problem med för turister eller besökare, dessa brukar undantas ifrån sådana regler.

Edit: jag vet inte riktigt vad jag tycker om det, det är ju så olika mellan olika ställen i Sverige och även olika vintrar på hur mycket snö/is vi har men generellt sätt så är ju dubbdäck bättre än odubbat på is och frågan är hur bra de odubbade kommer att funka när det inte finns några dubbdäck som ruggar upp ytan?

Håller med om hur bra funkar friktionsdäcken utan dubbdäcken?

kolvas
1 september 2009 · 4 001 Inlägg

JonR skrev:
Ungefär som att miljön skulle bli jättemycket bättre om man förbjöd dubbdäck på kanske 3 gator i varje stad... Snacka om att greja i fel ände.. Helt sjukt att nån ens tänker en sån urbota dum tanke.. Hur många dubbdäcksmil går det på tex en Volvo 240 mil(om man ska räkna farliga utsläpp/mil) Ungefär som att källsortera.. När en båtjäkel eller industri soppar ut 300.000liter olja i naturen.. känns rättså meningslöst helt plötsligt!smile

MVH/Jon

du måste förstå att när det gäller miljötänkande så ska den enskilde personen göras ansvarig och man ska sila myggor men svälja elefanter.
För att komma fram till sådana här miljödirektiv krävs oftast ett möte på Kreta eller någon annan medelhavsö dit 20 eller fler politiker flyger....

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
JonR
1 september 2009 · 3 259 Inlägg

kolvas skrev:

JonR skrev:
Ungefär som att miljön skulle bli jättemycket bättre om man förbjöd dubbdäck på kanske 3 gator i varje stad... Snacka om att greja i fel ände.. Helt sjukt att nån ens tänker en sån urbota dum tanke.. Hur många dubbdäcksmil går det på tex en Volvo 240 mil(om man ska räkna farliga utsläpp/mil) Ungefär som att källsortera.. När en båtjäkel eller industri soppar ut 300.000liter olja i naturen.. känns rättså meningslöst helt plötsligt!smile

MVH/Jon

du måste förstå att när det gäller miljötänkande så ska den enskilde personen göras ansvarig och man ska sila myggor men svälja elefanter.
För att komma fram till sådana här miljödirektiv krävs oftast ett möte på Kreta eller någon annan medelhavsö dit 20 eller fler politiker flyger....

Sorry, tänkte inte på det!tongue hahahaha

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (1 september 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Snajdarn Lights out.
1 september 2009 · 124 Inlägg

Miljöfundamentalister får allt mer att säga till om. Först ska alla köra på etanol som tar mat från barn i tredje världen och bränner ner amazonas. Sen ska man förbjuda dubbdäck som kommer kosta extra liv varje år. Man måste ge sig på dom verkliga problemen i världen och inte dubbdäck på svenska bilar om man ska komma någonstans med miljöhyckleriet. Börja med att stänga alla kolkraftverk ute i Europa och kör kärnkraft istället, men den besparingen på miljön skulle alla kunna åka V8 utan att utsläppen skulle ha ökat.

Dale Sir
1 september 2009 · 291 Inlägg

Människan är konstruerad att springa och gå. De e väll så miljöpartisterna vill ha de.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
AlvereZ
1 september 2009 · 787 Inlägg

Dale skrev:
Människan är konstruerad att springa och gå. De e väll så miljöpartisterna vill ha de.

Ja det gick ju bra förr, så varför inte nu tongue Fram med häst och vagn ffs..

Sälj bilen och köp El-cykel smile

Hmm fast El är ju inte bra heller, en extra cykel i garaget med tillkopplad generator så du kan cykla fram Elen smile

Eller  nåt hmm

Senast redigerat av AlvereZ (1 september 2009)

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
1 september 2009 · 1 948 Inlägg

Jag ser inget fel med att förbjuda dubbdäck här där jag bor... jag har haft bilar både med och utan och skillnaden har hittils i blekinge varit ganska liten... är det halt ute så får man ta det lungt, då krockar man inte... vad gjorde folk innan dubbdäcken kom?

Jag kan köpa argument som "onödigt slitage" på vägarna... men partiklar och utsläpp?? dummaste jag hört!
ungefär lika dumt som att flyga jorden runt för "miljötoppmöten" om man nu vill kalla det så, hade dem brytt sig det minsta om miljön så hade dem kört mötena på distans och alla politiker hade åkt små miljöbilar... nu åker de runt o feta volvo och bmw...

säger som andra, stäng ner kolkraftverken och lägg sedan krut på ett nytt bränsle att driva bilarna på... tror dock inte det behövs för det finns så det räcker länge till... att dem säger att det snart är slut (50år) är bullshit bara för att få dra upp priset på råolja...

Senast redigerat av AcesHigh666 (1 september 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Attenator
1 september 2009 · 404 Inlägg

Hmmm... alltså kommer ännu fler att skaffa året-runt-däck som är sämre än sommardäck på sommaren och sämre än vinterdäck på vintern, alltså sämre säkerhet i trafiken året runt då många har stora problem att anpassa körningen efter bilens och vägens egenskaper.

Om det inte vore nog så slits såna däck fortare än vanliga däck vilket tar upp en helt annan miljödebatt, jag tål inte politiker som stirrar sig blinda på enstaka siffror och ignorerar konsekvenserna på andra ställen.

BMW 2002 (1972)
trippelturbo Trucker
1 september 2009 · 2 710 Inlägg

Efter Ipred o Fra är detta de absolut mest meningslösa tänkandet jag läst om yikes

Hur gick de med nedladdningssajterna??

Förbjuda i vissa kommuner / gator? Är det ett skämt eller??? Börja beskatta alla veteranare förf*n. Finns en gubbe på jobbet som har en jänkare och enligt honom så ska den dra 6L/mil ..? yikesyikes Saaben drar 0.8-1L o kostar 2k om året. Hans går skattebefriad.

När det är en masas gubbar o tanter som styr så blir det som det blir..

Mvh

Fart missbrukare
Slash Saabifierad
1 september 2009 · 2 026 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Efter Ipred o Fra är detta de absolut mest meningslösa tänkandet jag läst om yikes

Hur gick de med nedladdningssajterna??

Förbjuda i vissa kommuner / gator? Är det ett skämt eller??? Börja beskatta alla veteranare förf*n. Finns en gubbe på jobbet som har en jänkare och enligt honom så ska den dra 6L/mil ..? yikesyikes Saaben drar 0.8-1L o kostar 2k om året. Hans går skattebefriad.

När det är en masas gubbar o tanter som styr så blir det som det blir..

Mvh

Fy fan, om jag betalar skatt ska alla betala skatt roll

Är bensinen skattebefriad eller hur tänker du?
Vad är problemet med att han inte behöver betala en extra 2000-lapp per år? hans bil finns ju troligtvis inte i en massupplaga i Sverige.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
ZonaX Svetsare
1 september 2009 · 3 150 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Efter Ipred o Fra är detta de absolut mest meningslösa tänkandet jag läst om yikes

Hur gick de med nedladdningssajterna??

Förbjuda i vissa kommuner / gator? Är det ett skämt eller??? Börja beskatta alla veteranare förf*n. Finns en gubbe på jobbet som har en jänkare och enligt honom så ska den dra 6L/mil ..? yikesyikes Saaben drar 0.8-1L o kostar 2k om året. Hans går skattebefriad.

När det är en masas gubbar o tanter som styr så blir det som det blir..

Mvh

En polare som brukar vara på blackrace och liknande känner en som hade nån veteranare (V8!!), drog ca 5-6L / 402m   smile   Kan man kalla törstig  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Saab_Diana
1 september 2009 · 401 Inlägg

jaha hoppas att staten bekostar all däckbyten då..får dom ha speciella däckbytar tullar dit man åker o skiftar däcken för att man ska in till söder och hämta en kompis tex..sen när man ska åka igen så ska man byta tillbaka till dubbar..

så kan dom ha dubbpoliser som stoppar alla bilar som ska in på söder så att dom inte har dubbar.

Saab 9-5 "AERO" (2001)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
BMW 535 "i" (2012)
Zajpner Fritidsforskare
1 september 2009 · 344 Inlägg

Det här är töntigt!, hur långt ska vi gå?, är en privat persons liv mindre värt än några kilo utsläpp?. Jag menar finns ju mycket barn och sånt i städerna, dom springer runt på gatorna och leker under vintern, kommer man där på en halv isig väg, som är lite hal till och med dubbar hur fan ska det gå då?.

Nej tycker inte detta är rätt ände!, Låt USA, Tyskland, Ryssland, Kina ta sitt jävla ansvar någon jävla gång, för fan blir bara arg av sån här skit!. Dom har haft sina jävla krig. Bollen ligger hos dom.

//Robin.

Dom kallar mig Danino
Volvo 940 SE 2,3 LTT "Rigmor" (1995)
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 september 2009 · 10 427 Inlägg

Zajpner skrev:
är en privat persons liv mindre värt än några kilo utsläpp?..

Det är det som är grejen, man tror att partiklarna som dubbdäcken river upp dödar en massa folk i
onödan. Eller det kan ju vara bevisat också, inte läst på så mycket.
Vet inte riktigt vilka som är i riskzonen heller, äldre med dåliga luftvägar?

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
trippelturbo Trucker
1 september 2009 · 2 710 Inlägg

Slash skrev:

BMWgrabben skrev:
Efter Ipred o Fra är detta de absolut mest meningslösa tänkandet jag läst om yikes

Hur gick de med nedladdningssajterna??

Förbjuda i vissa kommuner / gator? Är det ett skämt eller??? Börja beskatta alla veteranare förf*n. Finns en gubbe på jobbet som har en jänkare och enligt honom så ska den dra 6L/mil ..? yikesyikes Saaben drar 0.8-1L o kostar 2k om året. Hans går skattebefriad.

När det är en masas gubbar o tanter som styr så blir det som det blir..

Mvh

Fy fan, om jag betalar skatt ska alla betala skatt roll

Är bensinen skattebefriad eller hur tänker du?
Vad är problemet med att han inte behöver betala en extra 2000-lapp per år? hans bil finns ju troligtvis inte i en massupplaga i Sverige.

Har ej med massupplaga och göra. Inte heller att om jag betalar så ska alla göra det..

Tycker inte du själv att dessa bilar borde beskattas?? 2k om året är som en droppe i havet.. det handlar ej om pengarna utan att hans släpper ut mängder mer än vad min gör men ändå så slipper han betala för sig / för miljön. betala bensinskatt gör ju vi alla vare sig man har en liten eu-moped eller en w12

Ni får gärna rätta till mig om vf det är rätt att veteranare ej behöver beskattas.. själv tycker jag det är fel

Fart missbrukare
laika
1 september 2009 · 410 Inlägg

Det är skitbra att du inför det förstår dock inte varför de bara ska ha det på vissa gator. Norge har ju en modell där du betalar om du inte har dubbdäck du behöver bara skicka iväg ett sms eller så betalar du vid betalstationer på väg in till oslo. Vill man åka runt i stan och skita ner så ska man betala för det.

Sen så är det lustigt att alla gnäller på att företagen ska sättas dit. Men det har man ju redan gjort det kallas utsläppsrätigheter sen kan man ju diskutera om varför dom är så lågt prissatta. Så att ta betalt för att förorena i en redan smutsig miljö är ingen dumhet.

Det är också intressant att de som uttalat sig om dubbdäcksförbudet bor inte ens i berörda städer. Vi som kör i Göteborg ser resultaten av dubbdäcken det är påtagligt slitage på vägbanan vilket leder till att de asfalterar oftare vilket kostar oss en massa pengar och smutsar ner en jävla massa. Det finns studier genomförda på uppdrag av VV som visar att om ung. 20%(tror jag det var) kör med dubbdäck så räddar man fler liv genom att man minskar partikelutsläpp i storstäder. I Göteborg behövs dubbdäcken så sällan att man istället kan sänka hastigheten de dagar då vägarna är isiga.

Och till alla som gnäller på USA, Kina, Tyskland så ligger vi i Sverige ganska långt efter ur miljösynpunkt. Delstater i USA har strikta begränsningar för utsläpp, det är därför man inte skriver under kyoto för att man anser att delstater förlorar möjligheten att lagstifta för att skydda sin närmiljö på bästa sätt. Kina bygger världen störta Vindpark och vattenkraftverk. Tyskland har ett subventioneringssytem för förnyelsebara energisystem som är väldigt effektivt. I jämförelse så med andra länder så är Sverige inget annat än ett land som skryter med miljö men gör inte så mycket för att bli bättre.

Sen om man gör en livscykelanalys så är kärnkraft ungefär lika smutsigt som kolkraft, fast man får radioaktivt avfall som kommer smutsa ner i miljoner år men man har låga lokala utsläpp.

Skoda Fabia (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang