Klarspråk; Är vattenpipa droger eller ej!

Malmoe SSS -12
2 maj 2006 · 3 217 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=14685

Kan vattenpipa klassas som droger då? (smaksatt med tobak i smaker mm. ej gräs och dylikt)

Från er hatare av allt till er som inte drar sig för något, vad säger ni?

Och håll tonen nere!

Till er som inte fattar sammanhanget så är det ett hejdundrans liv i den andra livet om att alla är knarkare och alla är emot det...

Har någon lite fakta får detta gärna slängas in här...

Så lätta hjärtat mina vänner!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Malmoe SSS -12
2 maj 2006 · 3 217 Inlägg

Jag kan säga så pass mycket att ett par av mina vänner blev "påkomna" när de rökte vattenpipa (helt lagenlig) och hans föräldrar krävde drogtest (visade negativt)! Därav är det inte enligt mig drogklassat, i denna användes äpple eller menthol...

Dock så hade han en högre halt koldioxid i lungorna tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
2 maj 2006 · 1 903 Inlägg

Hej.

Lite info om vattenpipa: (copy , paste)

Vattenpipa, orientalisk tobakspipa. Ofta kallad N'arghile, av persiskans ord för kokosnöt, eftersom den ursprungligen tillverkades av en kokosnöt. Pipan fungerar så, att röken från tobaken passerar genom en vattenbehållare, helst fylld med rosenvatten, för att nedkylas och filtreras innan den inhaleras. Röken från en vattenpipa smakar avsevärt mildare än röken från cigaretter eller cigarrer, vilket ger ett intryck av att den inte är lika farlig som andra typer av rökning.

Det råder delade meningar om huruvida vattnet verkligen filtrerar bättre än ett cigarettfilter, men till vattenpipa används oftast tobak utan tjära och med betydligt lägre nikotinhalt än tobaken som används i cigaretter och liknande. Åldersgränsen för att köpa vattenpipor och tobak är i Sverige 18 år, precis som all annan tobak. Det finns även speciella filter att köpa för att minska mängden nikotin i röken.

I Sverige har vattenpipan länge förknippats med rökning av illegala droger, t.ex. cannabis, idag börjar den dock vara en ganska vanlig företeelse på kaféer och butiker. Vattenpipa röks främst av ungdomar samt invandrare från länder där vattenpipa traditionellt rökts.

Tobaken som används är oftast melasstobak,smaksatt med olika fruktaromer eller andra smakämnen som kanel, salmiak eller ingefära. Vattenpipa röks traditionellt av flera personer tillsammans, antingen genom att man skickar munstycket mellan sig, eller genom att använda en vattenpipa utrustad med flera munstycken.


enligt mig är det ingen drog, var det en drog så skulle den nog förbjudas ganska snabbt smile

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Malmoe SSS -12
2 maj 2006 · 3 217 Inlägg

Exakt, frågan är ju då, vad är det alla knötar om?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
totte81
2 maj 2006 · 69 Inlägg

vette fan vad alla är så upprörda för, vattenpipa är inte mer än tobak bara för att det är i en vattenpipa så är det inte automatiskt droger man röker! skulle du skrika droger till någon som röker cigg?

JohnnyN Rutinerad medlem
2 maj 2006 · 1 938 Inlägg

Pahh, att påstå att röka vattenpipa är som att röka gräs är befängt tongue
Det finns väl nog nån sorts kol, som gör att man får fram den söta doften av hasch, men det är ju fan inte hasch själva kolet tongue
Ne-ej, man ska nog aldrig ha provat en vattenpipa för att påstå att det är droger big_smile

jens
2 maj 2006 · 137 Inlägg

Men alkohol och tobak klassas ju också som droger.
Jag förstår att ni menar "riktiga" droger och inte de jag sa.
Jag tycker inte vattenpipa är direkt en drog, en drog är ju något man blir beroende av som cigaretter och alkohol m.m. Går väl bli beroende av vattenpipa med kanske men nu är jag inte så insatt i det hela.

Lone Star
2 maj 2006 · 1 231 Inlägg

Klarspråk: Nej smile

Senast redigerat av Lone Star (2 maj 2006)

Mitt projekt: Evo III
Malmoe SSS -12
2 maj 2006 · 3 217 Inlägg

Tack Lone Star...

Fler sådana svar tack!

Jag sökte i själva verket endast efter antingen: Ja eller Nej!

Senast redigerat av Fuckface (2 maj 2006)

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
THEBADGUY Gorgilus addictus
2 maj 2006 · 4 737 Inlägg

Nej

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
jens
2 maj 2006 · 137 Inlägg

Ok, Nej!

__hogberg__
2 maj 2006 · 1 161 Inlägg

ja tycker nej.. men visst det finns ju droger som man kan röka i vatten pipa.. så i såna fall skulle ju vanliga pipa rökare oxå kallas knarkare..

Malmoe SSS -12
2 maj 2006 · 3 217 Inlägg

Då undrar: Hur kan alla kommit så på tvären med varandra i den andra tråden då, om alla egentligen har samma åsikter om det?

Synd att alla inte kommer överens här, då hade Garaget.org varit en utmärkt sida att gå ifrån ständigt leende! smile Vilket man nästan alltid gör ändå... Men alla vrår har väl sina muntergökar wink

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
heavy hårdrockar'n
2 maj 2006 · 118 Inlägg

Fuckface skrev:
Då undrar: Hur kan alla kommit så på tvären med varandra i den andra tråden då, om alla egentligen har samma åsikter om det?

Synd att alla inte kommer överens här, då hade Garaget.org varit en utmärkt sida att gå ifrån ständigt leende! smile Vilket man nästan alltid gör ändå... Men alla vrår har väl sina muntergökar wink

nej, tråkigt om alla tycker likadant ju. då blir det inga diskussioner smile
fast här håller jag med alla andra om att vattenpipa med smaksatt tobak inte är en drog.

Modern cars - they all loo like electric shavers
FugitivE BMW Power
2 maj 2006 · 2 362 Inlägg

3 bokstäver, NEJ smile

BMW, bogsering med wire :/
Klubbmannen
3 maj 2006 ·

Ett UF-företag i skolan säljer vattenpipor. Beror väl på vad man röker med den som avgör om det är lagligt eller ej

Volvoz84 "Ijenkligen"
3 maj 2006 · 786 Inlägg

hur kan en vattenpipa vara en drog? beror  på vad man har för "tobak"!
men jag har hört att hash o majja förlorar sin effekt när man röker det i vattenpipa.

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
Buzted
25 januari 2007 · 62 Inlägg

HAHAHAHAHA!!!! Om jag rullar en joint med enbart tobak i,Är det knark om jag röker den då? klarspråk:IDIOT!

alxalx fresh'n'clean
25 januari 2007 · 147 Inlägg

Är en spruta/pipa/tablett en drog?

Beror på vad man har i.. Vet att det sagts tidigare i tråden.. men jeesus

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"
LocKtar Herr
25 januari 2007 · 1 722 Inlägg

Nej

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang