Förbesiktning bullshit?

_GhostDriver_
3 september 2009 · 107 Inlägg

För en tid sedan Förbesiktade jag min Golf på VW Verkstaden där jag bor. Den gick då igenom utan anmärkning. När jag sedan dagen efter besöker bilprovningen så är bromsrören bak totalt upprostade. Detta såg även jag att dom var. Jag blev lite små irriterade för jag ville ha igenom bilen med blankt papper, Det var därför jag gjorde förbesiktningen. Jag kontaktade VW verkstaden och förklarade det som hänt. Deras verkstads chef ville genast se bilen med egna ögon. Även han bedömmer att bromsrören är slut. VW ville inte ta på sig något utan jag fick betala för byte av bromsrören och släckning av tvåor.

Lämnade även in min Mercedes 190 (vinterbilen) på förbesiktning på Mercedes.
Jag fick då en lista på totalt 7 fel som jag åtgärdade. Ett av felen på listan var Styrled HF glapp.
Jag reagerade lite på att dom inte skrev om det var inre eller yttre. men men,
Jag lämnade in bilen på en annan verkstad som tyckte styrleden var helt ok men jag sa till dom att byta den i alla fall, även den inre.

Väl hos bilprovningen så sa dom att Spindelleden höger fram (HF) var glapp.
Mercedes måste skrivit fel. Det var spindelleden och inte styrleden som glappade!!!
Även en bussning i bakvagnen var slut samt ett sprucket lyktglas men som mercedes inte sa något om.

Vad fan gör jag??? Litar inte ett skit på märkesverkstäder längre och nu har jag dessutom slängt ut pengar på styrleder istället för en spindelled.....

Velox
4 september 2009 · 73 Inlägg

Har inte så stor erfarenhet av att lämna in på verkstad, men efter att ha praktiserat på några under skoltiden så säger jag bara att det ska vara något väldigt speciellt och komplicerat om jag skulle få för mig att låta en verkstad röra bilarna.

FordeveR www.klockren.nu
4 september 2009 · 476 Inlägg

Helt otroligt att man inte kan lita på "dom som ska kunna"!

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
HenkeTIC
4 september 2009 · 888 Inlägg

Förbesiktning är ett skämt, lika bra att skita i det. Vet ingen som lämnat in sin bil på förbesiktning och sen lyckats få blankt papper.

Hissa själv upp bilen och kolla genom den så sparar du dom pengarna.

Aerocombi Xenoholic
4 september 2009 · 2 559 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Förbesiktning är ett skämt, lika bra att skita i det. Vet ingen som lämnat in sin bil på förbesiktning och sen lyckats få blankt papper.

Hissa själv upp bilen och kolla genom den så sparar du dom pengarna.

Jag har det wink Fick MVG hos både Opel o SBP big_smile
Var ju tvungen att utnyttja kupongen om gratis förbesiktning man fick, man är ju smålänning lol

Senast redigerat av Aerocombi (4 september 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Muttley
4 september 2009 ·

fick sådan kupong från volvo för nån dag sen.
Men aldrig att jag hade lämnat in den till dem. När de inte kan laga bilarna, utan bytter hela delar även om de är enkla fel.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
4 september 2009 · 1 948 Inlägg

tkd_rille skrev:
fick sådan kupong från volvo för nån dag sen.
Men aldrig att jag hade lämnat in den till dem. När de inte kan laga bilarna, utan bytter hela delar även om de är enkla fel.

Sen kan dem ju "påstå" att vissa saker inte går igenom och sen ta betalt för att åtgärda felen... nej det är bättre att åka in till SBP och få det svart på vitt av en "oberoende" part.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Muttley
4 september 2009 ·

AcesHigh666 skrev:

tkd_rille skrev:
fick sådan kupong från volvo för nån dag sen.
Men aldrig att jag hade lämnat in den till dem. När de inte kan laga bilarna, utan bytter hela delar även om de är enkla fel.

Sen kan dem ju "påstå" att vissa saker inte går igenom och sen ta betalt för att åtgärda felen... nej det är bättre att åka in till SBP och få det svart på vitt av en "oberoende" part.

De gör de alldeles säkert bara för att få lite extra pengar. Vet själv när min bror lämna in sin bil på volvo, de gjorde en felsökning med datorn hittade inget och därför "ville" de inte göra vid bilen och tog 800 spänn för det.
Sen lämnade han den på en mindre icke auktoriserad verkstad och de gick genom bilen ordentligt och verkligen hitta felet. Lite dåligt.

Och ja sen bytte de bromsbelägg på min bil utan att jag gav tillåtelse för det när jag lämna in bilen på hjullagerbyte. Kostade typ nästan tusen spänn och de hade jag bytt själv för några hundringar.

Då är de allt bättre och be en vän kolla bilen om man inte själv kan det. Och de man inte kan kolla själv är de lika bra sbp kollar.

Phaetoon
5 september 2009 · 8 156 Inlägg

Ärligt talat. Om jag vore en verkstadsanställd, skulle jag vilja leta efter okända fel, eller reparera befintliga kända fel? Dom flesta som jobbar i en verkstad gillar att lösa fel och ta sig an problem. Inte att leta efter dom. Dom som jobbar på bilprovningen är ju anställda för att hitta problem.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Rquired Allmänt envis
5 september 2009 · 12 512 Inlägg

Fick ett erbjudande om gratis förbes, lämnade in Mercan och de hittade två fel. Blinkers fram fel färg och ett fäste till avgas var av, fixade detta och bilen gick igenom UA. Tycker det var värt det, i alla fall eftersom det var gratis smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Germax
5 september 2009 · 12 086 Inlägg

Det går att besikta bilen hos bilprovningen utöver den obligatoriska besiktningen. Det är exakt samma procedur bara de att ev 2or inte ger dig körförbud. Du kan läsa mer på deras hemsida. Kanske är ett bättre alternativ nästa ggn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang