Kam till volvo 940 b230fk

zippoo j.grafström
7 september 2009 · 116 Inlägg

tjenare.. bara en fundering på vad jag har hört om kammar till volvo. hört vissa som säger att K kammen från b230k motorn funkar bra i turbo bilarna. jag har ingen anning alls ja. nån som har lust å kundskap att berätta lite? /zippoo

tänk inte i onödan..
Germax
7 september 2009 · 12 086 Inlägg

Jag har precis läst på lite och K-kammen är rätt vass. Bland de vassaste originalkammarna.
Den kommer funka skit i din motor om du har resten original.

Kör du med original (huvudsakligen) så ska du ha en A-kam, lr en Vx3-kam.

culan06 I En Gran Nära Dig
7 september 2009 · 303 Inlägg

Vx kammen e bra med bättre bottenvrid än Vx3an

Pontiac Firebird 1989.
Pontiac Firebird RS "The Rider" (1989)
Pontiac Firebird RS "Ready" (1988)
zippoo j.grafström
7 september 2009 · 116 Inlägg

okejokej

tänk inte i onödan..
Stefan Varberg Supraman
7 september 2009 · 2 300 Inlägg

A-kam funkar bra, mer bottenvrid än vx-kammarna.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Volvo_744
7 september 2009 · 47 Inlägg

Jag kör med VX3 kam i min b230ft, funkar klockrent o drar på hela registret i stort sett... Det skulle jag satsa på om jag var du! K-kammen kommer rätt sent så du har inget bra bottendrag om jag tänker på rätt kam...

ander3on
7 september 2009 · 255 Inlägg

Jag är oxå mycket nöjd med min vx3 kam!
Är fint bottendrag med den och funkar även bra om du vill dra högt i registret:)

Louksor
8 september 2009 · 1 915 Inlägg

Nej, men tvärtom!
VX3 är backad 3 grader och ger lite mer vrid än vx.

culan06 skrev:
Vx kammen e bra med bättre bottenvrid än Vx3an

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Louksor
8 september 2009 · 1 915 Inlägg

Jag rekomenderar A-kam.
Hade vx3 förr, men bilen kändes inte så pigg på lägre varv, så testade med A och den blev piggare på lägre varv och drar lika bra som vx3 upp till varvstopp.

A kamaxel är även billigare att köpa, då många tror att VX3 kammen är gjord av guld.


zippoo skrev:
tjenare.. bara en fundering på vad jag har hört om kammar till volvo. hört vissa som säger att K kammen från b230k motorn funkar bra i turbo bilarna. jag har ingen anning alls ja. nån som har lust å kundskap att berätta lite? /zippoo

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
zippoo j.grafström
8 september 2009 · 116 Inlägg

Okej okej får fixa nån kam då.. har en K topp med kam i fint skick i förrådet därför jag undra för vissa säger att den funka fint smile

tänk inte i onödan..
Louksor
8 september 2009 · 1 915 Inlägg

Ok, har du en k-kam så testa den först o se vad du tycker.. e du nöjd med den så är de ju dumt o köpa en ny när du redan har en.

Men vet inte om det blir för mycket mottryck med en k-kam.
En portning av toppen och grenrör kanske är en bra kombination med en k-kam
men bör funka orginal oxå.

Om du ska sälja kammen så hör av dig, letar efter en k-kam till en sugmotor i 240 smile

edit: Vad menar du med K topp ?
Topplocken till B230 heter 530 eller 531. 531 flödar lite mer och är bättre än 530 vid trimning som sitter standard på fk/ft.
531 satt på B230ET(a-kam) och B230FB(vx3-kam)


zippoo skrev:
Okej okej får fixa nån kam då.. har en K topp med kam i fint skick i förrådet därför jag undra för vissa säger att den funka fint smile

Senast redigerat av larsson.m (8 september 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
RiNka
8 september 2009 · 252 Inlägg

JapMax skrev:
Jag har precis läst på lite och K-kammen är rätt vass. Bland de vassaste originalkammarna.
Den kommer funka skit i din motor om du har resten original.

Kör du med original (huvudsakligen) så ska du ha en A-kam, lr en Vx3-kam.

Haha vafan snackar du om, hade k-kam i min förra 360, gick så fint så.

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
Germax
8 september 2009 · 12 086 Inlägg

RiNka skrev:

JapMax skrev:
Jag har precis läst på lite och K-kammen är rätt vass. Bland de vassaste originalkammarna.
Den kommer funka skit i din motor om du har resten original.

Kör du med original (huvudsakligen) så ska du ha en A-kam, lr en Vx3-kam.

Haha vafan snackar du om, hade k-kam i min förra 360, gick så fint så.

Jag snackar om din mamma.

Jag har precis själv blivit uppläxad över att V-kammen är för vass för en original fk-motor och K-kammen  är inte direkt mildare. Och har du originalmotor i din volvo kanske? Retard lol varning på dig

Senast redigerat av JapMax (8 september 2009)

zippoo j.grafström
8 september 2009 · 116 Inlägg

JapMax skrev:

RiNka skrev:

JapMax skrev:
Jag har precis läst på lite och K-kammen är rätt vass. Bland de vassaste originalkammarna.
Den kommer funka skit i din motor om du har resten original.

Kör du med original (huvudsakligen) så ska du ha en A-kam, lr en Vx3-kam.

Haha vafan snackar du om, hade k-kam i min förra 360, gick så fint så.

Jag snackar om din mamma.

Jag har precis själv blivit uppläxad över att V-kammen är för vass för en original fk-motor och K-kammen  är inte direkt mildare. Och har du originalmotor i din volvo kanske? Retard lol varning på dig

polarn hade v kam i sin 945a . den var det inge fel på alls och gick som den skulle. jag frågar bara för jag är så osäker.

tänk inte i onödan..
janni_ruda BMR
8 september 2009 · 102 Inlägg

kan säga som så att en vx kam kan man lika gärna slänga. hellre det än och sätta den i en turbo maskin.

helt klart en v eller k kam. kört bägge delar på orginal maskiner med väldigt bra resultat

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
Topper Gillar stora förgasare
8 september 2009 · 342 Inlägg

Jag blir så JÄVLA förbannad när jag sitter och läser era kommentarer här.
Hur många här har verkligen hållt på med motortrimning och justering av motorer?
Ni sitter ju och gissar er fram.

Fortfarande är alla original kammar till volvo SLÖ KAMMAR! H kammen är "vassast" Sedan K.
Men det är bottendrags kammar allihopa. Det står i miljoner trådar här.
Det är så lite som skiljer i slipningen att man kan nästan ställa alla kammar lika genom att bara flytta rundor på öppningstiderna.

Och ja det finns en K-topp. Den heter 631. Är plan och förbränningsutrymmet i kolven. Är till k-motorn och den går inte att använda.

Sedan har jag en K-kam vill ha 700kr + frakt.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Landa_Racing
8 september 2009 · 104 Inlägg

Håller med ovanstående talare..

Det är K eller H kam som e "vassa" till volvo rödblockare.

Vill man dock ha lite mer vrid bör man köra på en D kam som funkar fint till mellanregistret.

MVh Andreas

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!
Volvo 144 Turbo "Sleeper" (1968)
zippoo j.grafström
9 september 2009 · 116 Inlägg

okej får testa mig framåttongue men har en tråkig sak framför mig nu .. måste köpa ny styrväxel för min har börja läckt i packboxarna å så.

tänk inte i onödan..
mbadriver
9 september 2009 · 244 Inlägg

Jag snacka med en som hade byggt en sådan motor för några år sen å han sa för att man ska få ut så mkt som möjligt ska man ha en 531-topp å en VX3-kam.

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis
Volvo V70N (2007)
zippoo j.grafström
9 september 2009 · 116 Inlägg

okejokej

tänk inte i onödan..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang