Volvo 244 Turbo förgasar projekt

P--JawZ--K
7 september 2009 · 579 Inlägg

Ja då har man skaffat sig ännu en ny volvo. Denna gången 244 GL -87 med förgasar turbo tongue Ska göra iordning denna både ut å invändigt å ha kvar den bra längre än 745;an i alla fall hmm.

Bilen i fråga:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/753873_d6g4yi.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/753877_wtq48a.jpg

Lista på saker som har skett å som ska ske:

Fixat -> (1), Halvt/påbörjat -> (!), Inte påbörjat -> (0)

Saker som är klara

MOTOR:

Få den att gå ok (1)
Renovera Förgasare (1)
Bygga en tryckbox (1)
Skaffa El-pump (1)
Sätta på Intercoolern (1)
Tryckrör från turbo till förgasare (1)
3" Avgassystem med ljuddämpare (1)
Dumpventil (1)
Piffa upp insugsgrenröret med kringutrustning (1)
Byta EGR ventil (1)
Göra rent vevhusventilationen jag har liggnas å sätta på (1)
Få den att gå med varmstartsventilen (1)
Fixa tomgången (1)
Bygga om tryckboxen med nytt fäste (1)
Renovera turbon (1)
Göra rent grenröret (1)
Bygga om tryckröret till tryckboxen (1)
Turboförgasar BTR (1)
Göra rent kylsystemet (1)
Ny termostat (1)
Porta å renovera toppen (1)

EXTERIÖR:


INREDNING:

Barmätare (1)
Volt mätare (1)
Vatten temp. mätare (1)

LJUD:
Dra kablar te ljud anläggningen (1)
Sätta i baslådan (1)
Montera 6x9;or (1)
Montera Stereon (1)
Testa så ljudet funkar som det ska (1)

Saker som ska hända/ändras

MOTOR:
Göra fästen för vakuumanslutningar (0)
Bygga en 3" downpipe (0)
Skaffa en oljekylare (0)
Sandwich adapter med termostat (0)
Nya stålomspunna turbo olje slangar (0)
Bygga ett nytt grenrör (0)
Fixa två 3" 45 graders rör för ny downpipe (0)
Ett 3" rör till downpipen (0)
Fixa ett 3" 45 graders tryckrör (0)
Kanske montera två Stromberg 175 CDUS med nytt insug (0)
Alu-Intercooler (0)
Byta växellåda (0)
Renovera extra motorn å sätta i (!)
Skaffa en V kam (0)
Ny generator ska på en 80aH (0)


EXTERIÖR:
Tona bakrutan (!)
Polera upp bilen (!)
På med vita glas runt om (0)
Ett par finare fälgar (0)
Ta bort de nedre dörrlisterna (0)
Fixa alla lackskador (0)
Lacka till SE utförande (0)
Lacka alla svarta plast detaljer blank svarta (0)
Laga vänster sidan efter krocken (!)
Göra klart den nya kofångaren (!)

INREDNING:

Byta stolar å säten (!)
Klä om inredningen (!)
Fixa instrument panel med varvräknare (0)
Fler mätare Volt, olje tryck/temp. vatten temp m.m (!)
Bygga en ny hatthylla (0)
Fixa ett fäste för stereon (0)
Bygga om instrument panelen (0)
Ny ratt kanske (0)
Skinn stolar (0)
El hissar (0)

LJUD:

Ett till par med 6x9;or (0)
2 par 5.25;or (0)
En ny Pioneer stereo (0)
En till RF lågnivå kabel (0)
Laga det gamla bas steget (0)
Kanske ett nytt bas steg (0)
Skaffa 50 kvadrats kabel för stegen, generatorn å batteriet m.m (0)
Ett kraftigare batteri (0)


Bild dags

Bilder på vad som har hänt sen den kom i min ägo:

Som motorn ser ut efter att jag byggt om den med intercooler, 3"/2.5" tryckrör, dump, sportfilter, ombyggd downpipe å 3" simons avgassystem å en 3" Simons dämpare. När jag köpte den satt det ett 90 graders 1.5" tums rör från förgasaren direkt ner till turbon, som täppte till ett par ventiler i förgasaren så det gick knappt å få upp den i 60 km/h sad. Och hade bara downpipen som avgassystem, å ett ombyggt orginal avgassystem som bara hängde på bakaxeln å som inte hade nåt rör mellan ljuddämpare å downpipe. Låt ganska så mycket när man for förbi roll
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/757787_5bbpun.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/753517_ixyvij.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/753107_5qxycm.jpg
Tryckboxen som jag snickra ihop, ska få ett nytt fäste så småningom. Dock ej jag som gjort flänsen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/752158_rqp561.jpg
Ljud är ett måste wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/752099_t7hqxv.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/752101_ow2x7c.jpg
Bytte ut det gamla Biltema batteriet som satt i å tog mitt AFA batteri istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/753108_lkvook.jpg
Gött med blåa leds i alla fall, ska se varför de andra inte funkar tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/752090_57azvh.jpg
Bar mätaren fick sin plats
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/753879_ey3l2v.jpg
Bytt halva baksätet, ska göra rent sitsen lukta lite dåligt av den sad, sen ska jag ta hand om stolarna fram
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/757791_birmwl.jpg
Här är strombergarna jag har, den med blå slang har gått 18k+ mil den andra har gått 41k+. Å 41k va jämnt som ny inuti jämfört med 18k som hade svarta avlagringar överallt plus metallspån från förra ägaren när han gängade hål för bulten som tätar choken
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/754944_28e96o.jpg

Lite diverse bilder på vad som hänt:

Så här såg förra ägarens "tryckbox" ut. det raka röret hade flänsen som sitter på min tryckbox
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/752195_xgecqk.jpg
Förra ägaren som har tättat eger ventilen som ska ha ett rör som går till grenröret
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/753103_lhzqry.jpg
Vevhus, EGR-ventil å rör som ska renoveras
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/753104_6f3gwl.jpg
Insprut å pump som kanske kommer på
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/753105_o10mkb.jpg
Som downpipen såg ut innan jag svetsa ihop det, hade dock gjort iordning det lite redan då
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/753101_lly17n.jpg
Innan jag fick upp avgassystemet ordentligt, tack vare att downpipen var så långt ner
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/752200_syo9kh.jpg
Å efter kortad downpipe
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/753106_isxx5o.jpg
Som förgasarna såg ut innan renoveringen, hade bara öppnat dem när jag tog dessa bilder. Den te
höger har gått 41k mil, å den andra 18k mil
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/754612_oyruyh.jpg
Den nya generatorn som ska på, i alla fall bättre än 55A som sitter på nu
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/752138_f3to54.jpg
Så här kopplade jag slangen till bar mätaren, vet ej ifall dä blev bra där, först visa den -0.6 vaccum utan ladd, sen ställde jag laddet till max å då visa den 0.5 ladd å sen så dog den bara, mätarn asså. Visar bara på 0 nu?? Nån som fattar varför. Har tryckklockan gett med sig tro? Och ifall ni undrar så gick den fint att ladda fullt cool lite lite ryckig när jag hade jämn gas på tvåans växel, men knappt så man märkte det. Har bara den mekansika pumpen å ingen BTR för tillfället.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/753884_bdb14w.jpg

Senast redigerat av P--JawZ--K (7 mars 2010)

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
xorox_88 Smack that ass!!
7 september 2009 · 2 953 Inlägg

ser bra ut big_smile vill oxå ha en 240 turbo tongue

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
volvo240tic Egen företagare & Flockare
7 september 2009 · 314 Inlägg

dra turbotrycksmätaren från Insuget

Volvo 240 turbo 4 life
P--JawZ--K
7 september 2009 · 579 Inlägg

Xorox_88: Ja dä ä inte helt fel ska jag säga dig wink, ska snart köpa mig en 245a -93 med b23et i big_smile

Volvo240tic: Jag testa å dra dumpen igår å den öppnade sig allt. Ska sätta dit mätarn idag å, tack för infon smile

Senast redigerat av P--JawZ--K (7 september 2009)

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
Aga_Diff Bärs!
7 september 2009 · 3 456 Inlägg

Ballt med AT. smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
P--JawZ--K
7 september 2009 · 579 Inlägg

AGA_Diff: Alltid rolit vettu wink

Men nu testa jag å sätta på bar mätarn på insuget då visar den -0.6 vaccum på tomgång när jag gasar går den upp -0,2 vaccum å ifall jag håller i gasen går den ner till -1 vaccum?? går aldrig upp över -0,2 vaccum, å mätarn står på noll när den är avstängd. Har aldrig haft en turbo bil förut å har faktiskt noll koll på detta med vart man ska ta vaccum slangarna från dump å bar mätare

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
P--JawZ--K
11 september 2009 · 579 Inlägg

Update 1:

Har inte blivit så många uppdateringar för har bara små pillat lite med bilen. Men nu fick det bli en liten update i alla fall.

var te biltema å köpte ett par mätare vatten å volt, jämnt för å ha nåt att gå efter tills jag får tag på riktiga grejer. Volt mätarn funkar fin fint inga problem där, men vatten mätarn ä helt cp. Den går upp å lägger sig jämnt lite över 120 grader men dä kokar inte.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/760899_1vqe8p.jpg

Slutsteg brann efter jag satte i fel flat stift säkringar mad, tre stykna transistorer gick åt. Vet ej ifall dä ä nå mer som har tagit skada men ser inte ut som det, sen så var det en aning fuktskador lite här å där. Så får se ifall jag kan få tag på de transistorerna å sen kolla hur mycket dä kostar (inte mer än ett steg får jag hoppas i alla fall) å löda på dem så får vi se ifall dä funkar igen. Hoppas bara inte basen tog skada i samma smäll sad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/760896_d1bu24.jpg


EDIT: Basarna tog ingen skada som tur var big_smile, satte dem på gas steget å dä basa på reddigt faktiskt, vet inte skillnaden spela inte ut dä nånting bara testa så basen gick som den skulle wink

Senast redigerat av P--JawZ--K (11 september 2009)

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
P--JawZ--K
17 september 2009 · 579 Inlägg

Update 2:

Har nu gjort rent insugsgrenröret jag hade liggnas från k motorn å även allt som satt på insugsgrenröret smile, så te mörran när man vaknar blir det till att demontera insugs sidan å ta ner ett par andra saker jag ska renovera/byta så som vevhusventilationen, EGR-ventilen å säkert nått mer jag ser som behövs piffas upp när jag ändå har ner grejer.

Bilder;

Lite kvar att göra på den som lite smuts i de trånga utrymmena sen är det bara att skölja ur det från all eventuell metall spån å annan dret.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/765772_euuwx9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/765774_58zw4i.jpg

EGR-Ventilen putsad å nästan klar ska bara göra rent insidan av den så är det klart men dä blir imorrn
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/765872_yputdt.jpg

Saker jag har tänkt mig som ska på imorrn. Generatorn ska jag ju göra rent in å utvändigt samma sak gäller vevhusventilationen, sen ska packningarna på. Dock vet jag ej vad gummi packningarna ska?? de var i samma förpackning som grenrörs packningarna. Nån som känner igen dom??
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/765873_8iry55.jpg

Senast redigerat av P--JawZ--K (17 september 2009)

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
sydstatare
18 september 2009 · 900 Inlägg

kul projekt du har. skulle vilja ha nått nytt ja me nu.. kommer följas... lycka te i forsättningen!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
P--JawZ--K
18 september 2009 · 579 Inlägg

Tackar sydstatare smile. Ja alltid rolit med nåt nytt, å förgasare turbo kan det inte bli mer än nytt för mig, har aldrig ägt varken volvo turbo eller förgasare förut å grejat med dem.

Update 3:

Har satt dit det nya insugsröret å vevhusventilationen samt EGR-Ventilen, har dock inte kunnat testa ifall den går efter detta eftersom en justerskruv som ska på insuget vägrar lossna från det andra insuget som satt på innan. Så ska leta upp en ny skruv hos nån kompis lr skrot. Annars blev det en klar förbättring, utseende mässigt i alla fall big_smile

Bilder

Vevhusventilationen och EGR-Ventil (har ej gjort nåt fäste på grenröret än så väntar med att sätta dit röret så länge)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/766006_z0d40a.jpg

Renoverade insugsröret med kringutrustning (putsa upp varenda grej på det även muttrar å hållare)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/766008_5feq7j.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/766010_9acnaj.jpg
Klart en förbättring jämfört med innan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/766011_tc8boa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/766012_rlrlvq.jpg

Nästa grej jag ska ta i tur med är nog avgas sidan. Eller om jag tar ur hela motorn te veckan, får se ifall jag har tid med det å inte behöver använda bilen på ett tag. Så ska jag göra rent hela motorn, byta så många packningar jag bara kan å på med nya motorkuddar å fräscha upp motor utrymmet en aning smile

Senast redigerat av P--JawZ--K (18 september 2009)

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
Turbo_oll3
18 september 2009 · 75 Inlägg

Fint, dock måste du byta ut biltema mätarna till VDO ! yikes mycket finare smile

P--JawZ--K
18 september 2009 · 579 Inlägg

Tackar turbo_olle3 smile, jo jag har att tänkt byta dem, köpte dem bara för stunden så jag hade nånting att gå på. Dä ska inte sitta en ända biltema grej på bilen, inget maskinellt i alla fall. Hellre lite dyrare med kvalite än att spara in slanten å få byta direkt igen

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
snygg_mange
18 september 2009 · 695 Inlägg

tjena. är du i behov av en IC? har en liggande om du behöver

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu
Toyota Supra MK3 "SAABSupra" (1990)
P--JawZ--K
21 september 2009 · 579 Inlägg

Mange: tack men den jag har för tillfället duger gott till den lilla turbon jag har. det är i framtiden när jag ska sätta i en fk/ft turbo motor med insprutare som jag skulle behöva en större IC. Men skickar ett pm om min går sönder lr får ändrade planer

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
P--JawZ--K
23 september 2009 · 579 Inlägg

Update 4:

Nu har jag grejat lite smått med motorn igen. Har bara lackat tryckrören å tryckboxen samt på börjat poleringen av VOLVO märket på ventilkåpan. Ska ta ner avgas sidan imorrn byta grenrörs packningar å gå igenom skicket på turbon samt grenröret. Får se ifall dä behövs bytas eller göra rent nåt mer på avgas sidan.

Bilder:

Resultatet av lackningen å den påbörjade poleringen. Ska nog ta å blästra ventilkåpan å sen polera bara VOLVO märkena, så det sticker ut från resten av ventilkåpan. Blir kanske snyggt får se.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/769503_4p71sk.jpg

Tryckboxen blev metallic blå. Dock ska jag slipa ner den mer så jag får bort alla rännor av primern. Sen så har jag ju fortfarande ombyggnationen av den å börja göra
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/769504_rqq3ho.jpg

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
pilsnerpower
23 september 2009 · 228 Inlägg

blir ju gymt bra de här smile lycka till i fortsättningen!

Friskt kopplat, hälften brunnet!
BrajjAxx 040 RedLine
23 september 2009 · 1 219 Inlägg

Ser riktigt fint ut:) Inte många som kör med förgasare och turbo idag ju:) Men de är feet;)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
KNALLIS
23 september 2009 · 54 Inlägg

Hej Hej!
jag har en fråga! är det någe specielt mått man måste ha på tryckboxen??? funderar nämligen göra samma sak som du (förgasar turbo) Något man bör tänka på???

Tack på förhand

Skoda Fabia "Oliven" (2015)
P--JawZ--K
23 september 2009 · 579 Inlägg

Pilsnerpower: Tackar så mycket, det är såna kommentarer som får en att jobba på som bara fan wink

BrajjAxx: Tackar tackar, nä precis lite små fränt smile

KNALLIS: Nja egentligen behöver dä väl inte va dä (Rätta mig om jag har fel nån) men för bästa resultat ska man ta cylindervolymen x 2, jag gjorde dock inte dä. Men kör på en box som är lika eller lite större i höjd å bred som förgasaren. Jag gick mest på passformen efter utrymmet mellan förgasare å broms olja behållaren. Men gör det riktigt, lika bra. Ifall du har mer frågor så fråga på bara wink hjälper gärna till smile

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
P--JawZ--K
1 oktober 2009 · 579 Inlägg

Update 5:

Blir en liten update nu. Har inte riktigt fått nåt gjort, ge och med att jag har haft strul med tändningen ett tag nu. (har fortfarande inte fått den riktigt rätt sad ) Men har börjat göra i ordning det nya fästet för tryckboxen på förgasaren, å ska börja göra klar själva tryckboxen snart. Sen ska grenröret få nya packningar idag, blir ej att jag tar ner avgassidan för ens söndagen. Eftersom det är sunne å arvika marten nu i helga så blir bara en massa öl dricking tongue Men imorrn ska jag upp te stjerne och gör en vakuum brygga för diverse anslutningar, och svetsa om tryckboxen å svetsa ihop förgasar fästet (Dump och bar, och gör ett par extra platser för mer nipplar) Förresten ä det nån som vet var man kan få tag på 120 mm slang?? helst blå men spelar ingen roll bara det ä 120mm i inner diameter och går att trycka ihop med slangklämmor. Kolla ju på hydroscand men har ej ringt å kollat efter priser än.

Bilder:

Gjorde rent huvlåsena under veckan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/770675_os4quj.jpg
Ren gjort å lagt på lite färg för att rosten inte ska krypa fram igen (OBS ej färdig lack bara rost skyddat) Ska ta loss hela denna "brygga" å lacka om den ordentligt, å givetvis ta bort rosten å få en fin jämn yta.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/770676_34r8h8.jpg

Nya fästet för tryckboxen i RF. Ifall jag har teräcklit med material ska jag bygga tryckboxen i RF också.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/774910_qveqly.jpg
Ny dimension på nålventilen, 3.0 orginal 2.5, den andra ä 2.5 den te höger alltså (sorry för kass kvalite men hade kameran lite för nära och den han inte justera sig riktigt innan jag tryckte av)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/774914_zdfg40.jpg

Chevrolet Monte Carlo "General Monty" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang