Rquired
Allmänt envis
7 september 2009
· 12 512 Inlägg
328i kom sent 95, inte 94 eller hur menar du Bumb?
Att skriva hur den är att köra, tja det är nog bättre att du tar dig en tur själv. Dess stora fördelar är en väldigt fin kommunikation mellan bil och förare, riktigt bra vägegenskaper och en fin balans (inte jätte understyrd och slänger inte med rumpan en massa, helt neutral och 50/50 viktfördelning). Det där med kommunikationen märker du efter att ha kört ett tag.
Att äga? Tja varken service eller underhåll är speciellt avancerat eller dyrt. Delarna håller högst rimliga priser och förbrukningen är rimlig. Mer än 0,9 drar min inte över en tank trots att det leks en del med den. Att hamna nära 0,8 är inga problem om man undviker lek, vilket är riktigt bra siffror för en 15år gammal bil med stor sexa. Det dyra med en Bmw är försäkringen, men det handlar inte om några jättesummor. Det varierar från person till person. I mitt fall hade en Volvo eller liknande varit dyrare, men rent generellt är det Bmw som är lite dyrare.
Att meka är inga problem, man kommer åt och det är logiskt uppbyggt. Lite kvalitet i sakerna också så det går inte av så fort man tar i det heller. Att serva så här gamla bilar på verkstad är överdrivet tycker jag, det är en barnlek att göra det själv. Men det märker du
Hur håller dem? Riktigt bra vad jag erfar, pappa har alltid haft en Bmw (ibland två, ibland bmw+nått annat) sedan 80-talet nånstans. Han kör rätt hårt, och många av dom rullade långt. Som ex fanns det en 525 E34 som han körde 30k med, en 325 E46 som rullade 40k båda två utan fel. Där byttes bara slitdelar! Övriga bilar har haft fel, men aldrig något som hindrat oss från att använda dem utan bara skitfel. Det svarta fåret är väl nuvarande 330n, där var soppapumpen defekt när den var ny. Vilket snabbt gav sig till känna och byttes på garanti.
Det samma gäller min 328. Trots snart två års ägande och mycket hård körning har jag aldrig haft ett fel på den, endast två slitdelar (typ 2000:- totalt) har bytts. Fast just denna bilen vet jag är en riktig pärla, så bra kan man nog inte räkna med att någon bil håller. Nyckeln till ovanstående är en rejäl bil och ordentlig skötsel. Skötsel innefattar saker som att man inte pressar motorn innan oljan nått driftstemp etc, nått de flesta Bmw-ägare verkar strunta i tyvärr
Nackdelar? Det är jag nog fel person att peka ut, denna modell passar mig perfekt alltså. Är så satans glad i min bil Men frågar du någon annan skulle de väl säga dyr försäkring, lite trång för last, lite trång för passagerare bak. Och frågar du vissa har de så "tung", styrning, vxllåda, koppling, blinkerspak ( ) Allt har en viss tyngd i sig, men det är ju det som är hela saken med en Bmw, kommunikationen etc. Vill du ha nått mjukt köper man Lexus, men då försvinner hela känslan och exaktheten också.
Sedan, motorn har hur härlig karaktär och ljud som helst. Men där är inte riktigt samma tryck som i en turbo skulle en del säga, samtidigt som du inte har samma möjlighet att trimma. Å andra sidan har dessa små turbo 4or (det är typ Volvo, Saab osv som menas alltså) inte samma elasticitet som Bmws sexor. Åter igen kör så förstår du. Kompisens Saab är helt död om man kryper i ca 20 på tvåan, på 328 kan jag slänga i 5an utan problem. Den går tuuungt men drar jämt utan en massa skakande, på samma sätt har jag startat den på 5an! Gick riktigt tungt och sved i hjärtat (lite bilplågeri) men det gick! Och kompisarna var lite smått imponerande (ägda) faktiskt.
Men allt mynnar ut i vad man själv föredrar. En del tycker ovastående är fånigt, man kan ju växla ner för fan. Själv njuter jag av kraften. Men jag rekommenderar utan tvivel en 328i.
Pris, svårt att säga då skicket är betydligt viktigare än mil och historik. Men över 30k bör man väl hitta fina för idag.
Lycka till med köpet, bra val!
Senast redigerat av Rquired (7 september 2009)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.