Rquired
Allmänt envis
29 oktober 2009
· 12 512 Inlägg
AcesHigh666 skrev:
Rquired skrev:
Men som svar på Wolfmans fråga så ja, merparten av Volvoförarna kör inte för att det är kul utan för att de måste. Volvo är lika mycket en vardagsprodukt som ett paket mjöl från konsum, därmed inte sagt att att man inte kan ha kul i dem, men Bmw är dess raka motsats en bil som alltid är rolig. Och naturligtvis avspeglas det på vilken typ av människor som köper bilarna. Och naturligtvis påverkar det statistiken kring olyckor.
[/b]
Det där med dikeskörningen har du rätt i... Men kan inte låta bli att hänga upp mig lite på just detta påståendet? så en 850 t5 är tråkigare än en 316?
Även om vi jämnför lika modeller så hade jag ju lätt köpt en t5 hellre än en m3 då jag varit med och plockat m3 med just en sådan med bara ganska små modifikationer.
Drar en liten historia för att svara, för ett par dar sedan körde jag en V70 2.0F 2009. Efter att ha krånglat igenom stan, och som vanligt förundrats över hur så få bilar kan korka igen så mycket utrymme, slängde jag halvt förbannad iväg denna Volvo längs en kurvig väg.
Och det fick pressas hårt för att få den runt kurvorna på ett hyfsat sätt, ofta ville den rakt fram och hela tiden fick man kämpa mot anti-sladdet (som ja inte hittade något sätt att stänga av eller att be det tillåta lite sladd?) men till slut fick man den tom att överstyra lite, vilket gav rätt linje för kurvan och den gick faktiskt riktigt fint genom böjarna.
Bilen ger inte någon som helst respons eller kommunikation till föraren, den gör allt för att förhindra att bilen skall släppa och när bilen har släppt. Då förmedlas en känsla av ett litet barn, som skrikande springer in på sitt rum, smäller igen dörren drar en filt över huvudet och sätter sig och lipar i ett hörn. Ungefär så förmedlar en Volvo att den känner sig om man lyckas ha roligt i den!
Men nu till den springande punkten, och själva svaret på din fråga. Hade jag roligt när jag pressade V70n? Och ärligt talat hade jag riktigt roligt, och visst är Volvo roliga bilar.
Vad jag menar är att, iom att det är roligt att köra bil (tycker de flesta här antar jag) är alla bilar per definition roliga att köra. Men på olika sätt och i olika grad, en Volvo är körglad i förhållande till en Mercedes Sprinter, men tråkig i förhållande till en Bmw. På grund av att Bmw kommunicerar, är balanserad och bla bla jag tror ni hört allt redan.
Men är en Bmw 316i roligare än en Volvo T5? Det är två olika bilar, en med roligt chassi och en motor som inte orkar leva upp till detta. Och en med härlig motor fast ett chassi och en känsla som inte bjuder till lek. Här spelar det nog roll mer vad ens egen defintion på körglädje är, många skulle kalla 316i tråkig på grund av motorn medans jag njuter av chassiet. 850 är rolig på grund av motorn och att den känns väldigt stark, den sticker med spinnande framhjul, lite ryck i ratten och till ljudet av en mullrande 5a.
Vilken som är roligast beror på om man kan njuta av ett bra chassi eller om man anser att en rejäl motor är viktigast, resten kommer i andra hand. Det finns inga rätt eller fel i den frågan heller...
Sedan kan jag anse att det är orättvist att jämföra en den svagaste Bmwn med den starkaste Volvon, men jag förstår syftet i det här fallet
Och sedan kan jag också hänga upp mig på saker minsann, tex påståendet att en M3 inte är så vass rak fram. För det första skulle jag våga påstå att 90% av dem som påstår sig ha mött en M3 har kört mot en standardmodell med M-emblem, antingen vet de inte skillnaden eller så påstår de bara att det var en M3 för att det "låter mkt coolare inför polarna"
Dels är många M-bilar slutkörda, men framför allt så kräver en M3 en viss körstil för att ge full effekt. Hur snabb skulle en T5 vara om man växlade strax efter att turbon börjat ladda? Samma sak gäller om man inte låter en M3 varva ur ordentligt.
Men framför allt tycker jag att det låter knepigt eftersom en 240hp /333Nm Volvo T5-R går jämt med en 193hp/280Nm Bmw 328i, visst är Bmwn knappt 100kg lättare men ändå? En M3 väger lika mycket? Så att en Volvo "lätt modifierad till säg 300hp enligt reklambladet" skulle köra ifrån en 20hp starkare Bmw när den i orginalutförande inte ens kör ifrån en 50hp svagare, det tycker jag låter lite knepigt.
Volvo 850 T5-R Limosine 1994
240hp/333Nm
1507kg
0 - 80 km/h 5,3 s
0 - 100 km/h 7,1 s
0 - 120 km/h 9,9 s
0 - 140 km/h 12,6 s
0 - 160 km/h 17,3 s
0 - 180 km/h 22,0 s
Bmw 328i Sedan 1996
193hp/280Nm
1430kg
0 - 80 km/h 5,3 s
0 - 100 km/h 7,3 s
0 - 120 km/h 10,0 s
0 - 140 km/h 13,3 s
0 - 160 km/h 17,5 s
0 - 180 km/h 23,5 s
Skall man vara riktigt petig så hänger en 328i Touring med sedan upp till 100km/h i alla fall, trots att den väger ungefär lika mycket som Volvo, dvs 1500kg (min väger 1520kg tex).
Så att en M3 blir ifrånkörd av en chippad Volvo med många hästar i broschyren, det tror jag inte på. Men att den blir ifrånkörd av många vråltrimmade byggen här det vet jag. Å andra sidan tycker jag inte det är riktigt rätt att jämföra en orginal Bmw med en rejält trimmad Volvo/Saab...
http://www.einszweidrei.de/
Senast redigerat av Rquired (29 oktober 2009)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.