LMM på trycksida?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
16 september 2009 · 2 307 Inlägg

Dansken- skrev:
Om du placera din LMM på trycksidan, så kommer den nog att gå sönder ganska fort, för då utsätts den för allt olja som kommer genom vevhusventilation.

Sant som tusan det du men man får väll ge fan i å ta in vevhusventen i insuget då ja jag vet man får inte göra så men jag tror ingen dör av det smile

Oljecatchtank på vevhusventen kanske räcker

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Arn87
17 september 2009 · 402 Inlägg

Ska testa att bygga om så jag har lmm på trycksidan nu innan vintern för o se. Jag bygger om så vevhusventilationen får en uppsamlare eller så bygger jag om till öppen. Sen är det bara att göra rent alla tryckslangar o rör från ev olja så ska det nog fungera bra smile

TACK för svaren.

supraturbo gött med mos pajjka
18 september 2009 · 181 Inlägg

jag kör med trycksatt lmm, iof på min nissan och kör med z32 lmm den e grymmt snabb och funkar kalas med att ta tryck i stället för sug itan probs, "dock krävs ju att bilen mappas in med lmm på trycksidan"
men på våra bilar funkar det bäst med trycksatt om man skall ta ut lite mos allt verkar vara stabilare,
jag kör med 1.45bar ladd och ca 500hk ngn skiten vevhus tillbaka till insuget har jag inte och skulle inte ens tänka tanken på och få in kondens skiten i min nybyggda motor //M


ps tråden kanske bara var tänkt på hur det funkar med 7/9 serien volvo,isf glöm mitt inlägg.

Senast redigerat av supraturbo (18 september 2009)

Toyota supra eurospec "old blue" (1994)
Xuri One Man Clan
18 september 2009 · 4 287 Inlägg

jag åkte faktiskt med en 940 ltt idag med trycksatt lmm som polarn har.. monterade mitt ena  chip å 0.8 bar ladd å de gick fin fint..även med öppen dump faktiskt... så jag har faktiskt bevis på att de funkar..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Grooverhound Ryd
24 november 2009 · 13 Inlägg

MazLer skrev:
som jag har räknat ut så är det så här... en volvo med lh2.4 en turbo maskin... mäter ju även tempraturen i luftflödet.. å allså det är ju inte luften innan intercoolern som är  intressant utan det är ju den tempen som är efter intercoolern som är intressant... körde med Lmm efter intercoolern hela denna säsongen gick kalasbra blev rappare på gasen gick å mappa finare....

Vafan har du haft för bil denna säsongen med turbo? å att u räknat fram å testat detta du säger bullshiet mannen:lol:

GrooverHound||Rasmus Olofsson
Jeep Cherokee XJ Limited "SkogsBrukisen" (1997)
kimb0 MOPAR
7 december 2009 · 44 Inlägg

ja känner en som turbo konvertera en 16v till turbo sen köpte han en dump av mig o satte den på insugssidan med lmm kvar vid turbon o då dog bilen o gick dåligt osv... sen flytta han lmm till samma sida o då gick bilen kalas igen...  bilen i fråga var en 745 tic 90 med 2.4....

Senast redigerat av kimb0 (8 december 2009)

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
Rojpen
9 december 2009 · 2 230 Inlägg

jag körde med lmm på trycksidan på primeran, funkade fin fint smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Luckard
7 april 2010 · 243 Inlägg

Hedlisch skrev:
Hej, har letat på forum o så om att ha lmm på trycksidan men ingen verkar ha något svar på ifall det fungerar utan att skada motorn eller så.

Jag har en 940 turbo som jag trimmat o laddar ca 1.4 bar. Skulle vilja sätta dit en annan dump för att orginalet inte räcker till mycke längre o jag har tänkt att ladda mer.
Så jag har tittat på olika återcirkulerande dumpar som finns o som ska klara mer tryck men det vore jue roligare att ha öppen dump vilket skulle fungera om man hade lmm på trycksidan precis innan insuget.

Någon som har testat eller som vet ifall detta fungerar?

MVH//Jocke

Förlåt men varför skaffar du inte en hybrid dump då får du ju öppen samt återcirkulation
dom håller för de tryck du vill upp till.
rätta mig om jag har fel bör du inte byta upp dig till större spridare om du ska sätta lmmen vid trycksidan, eftersom att de strömmar ju en hel del mer luft där jämnfört med att ha lmmen före turbon
som de sitter org. menar att spridarna kanske inte räcker till att tillsätta bränsle för den mängd luft lmmen mäter upp för att de ska bli rätt blandning?

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
turboforssen Telge Drifting Team
7 april 2010 · 5 398 Inlägg

V40Lundberg skrev:

Hedlisch skrev:
Hej, har letat på forum o så om att ha lmm på trycksidan men ingen verkar ha något svar på ifall det fungerar utan att skada motorn eller så.

Jag har en 940 turbo som jag trimmat o laddar ca 1.4 bar. Skulle vilja sätta dit en annan dump för att orginalet inte räcker till mycke längre o jag har tänkt att ladda mer.
Så jag har tittat på olika återcirkulerande dumpar som finns o som ska klara mer tryck men det vore jue roligare att ha öppen dump vilket skulle fungera om man hade lmm på trycksidan precis innan insuget.

Någon som har testat eller som vet ifall detta fungerar?

MVH//Jocke

Förlåt men varför skaffar du inte en hybrid dump då får du ju öppen samt återcirkulation
dom håller för de tryck du vill upp till.
rätta mig om jag har fel bör du inte byta upp dig till större spridare om du ska sätta lmmen vid trycksidan, eftersom att de strömmar ju en hel del mer luft där jämnfört med att ha lmmen före turbon
som de sitter org. menar att spridarna kanske inte räcker till att tillsätta bränsle för den mängd luft lmmen mäter upp för att de ska bli rätt blandning?

va ? den mäter ju inte mer luft för att den sitter på trycksidan

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
TobbeTT
7 april 2010 · 948 Inlägg

men hur blir det efter intercoolern borde den inte gå liite fetare då iom du har kallare luft som går igenom? iom tråden värms upp ? men hur skulle detta funka med en äldre lmm med klaff?

turboforssen Telge Drifting Team
7 april 2010 · 5 398 Inlägg

TobbeTT skrev:
men hur blir det efter intercoolern borde den inte gå liite fetare då iom du har kallare luft som går igenom? iom tråden värms upp ? men hur skulle detta funka med en äldre lmm med klaff?

en älde bil med luftmängmätere kan du ju köra med öppen dump
det är luftmassemätare som är känsliga

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Luckard
7 april 2010 · 243 Inlägg

turboforssen skrev:

V40Lundberg skrev:

Hedlisch skrev:
Hej, har letat på forum o så om att ha lmm på trycksidan men ingen verkar ha något svar på ifall det fungerar utan att skada motorn eller så.

Jag har en 940 turbo som jag trimmat o laddar ca 1.4 bar. Skulle vilja sätta dit en annan dump för att orginalet inte räcker till mycke längre o jag har tänkt att ladda mer.
Så jag har tittat på olika återcirkulerande dumpar som finns o som ska klara mer tryck men det vore jue roligare att ha öppen dump vilket skulle fungera om man hade lmm på trycksidan precis innan insuget.

Någon som har testat eller som vet ifall detta fungerar?

MVH//Jocke

Förlåt men varför skaffar du inte en hybrid dump då får du ju öppen samt återcirkulation
dom håller för de tryck du vill upp till.
rätta mig om jag har fel bör du inte byta upp dig till större spridare om du ska sätta lmmen vid trycksidan, eftersom att de strömmar ju en hel del mer luft där jämnfört med att ha lmmen före turbon
som de sitter org. menar att spridarna kanske inte räcker till att tillsätta bränsle för den mängd luft lmmen mäter upp för att de ska bli rätt blandning?

va ? den mäter ju inte mer luft för att den sitter på trycksidan

men menar att de blir ju mer komprimerad luft efter turbon och mäter olika jämnfört med om lmmen sitter före? eller är jag helt ute och cyklar, visst den kan ju inte trycka iväg mer än vad den kan ta in helt rätt.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
TobbeTT
8 april 2010 · 948 Inlägg

turboforssen skrev:

TobbeTT skrev:
men hur blir det efter intercoolern borde den inte gå liite fetare då iom du har kallare luft som går igenom? iom tråden värms upp ? men hur skulle detta funka med en äldre lmm med klaff?

en älde bil med luftmängmätere kan du ju köra med öppen dump
det är luftmassemätare som är känsliga

jo men jag menade EFTER intercoolern alltså på den trycksatta delen hur det skulle bete sig då

Luckard
8 april 2010 · 243 Inlägg

TobbeTT skrev:

turboforssen skrev:

TobbeTT skrev:
men hur blir det efter intercoolern borde den inte gå liite fetare då iom du har kallare luft som går igenom? iom tråden värms upp ? men hur skulle detta funka med en äldre lmm med klaff?

en älde bil med luftmängmätere kan du ju köra med öppen dump
det är luftmassemätare som är känsliga

jo men jag menade EFTER intercoolern alltså på den trycksatta delen hur det skulle bete sig då

alltså mellan ic och insug?
på motorer med känsliga lmmer så kommer de bli att gå för fett osv.
vad de gäller 740/940 så tror jag de ska gå för deras lmm är inte så känsliga har jag för mig.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
142R
6 mars 2013 · 300 Inlägg

Måste lyfta lite, har satt lmm på insugssidan å bilen går skit dåligt å enligt bredbandslambdan så går han fett som fan, men har satt lmm precis vid spjället typ så tomgångsmotor anslutningen kommer innan lmm, men när vi lyckte ur den så gick bilen bättre, hur har ni gjort? å spelar de roll egentligen?

Volkswagen Passat TDI "NrOne" (2001)
Toyota Supra "Vänsterstyrd Singel Mk18" (1995)
Freddanfuran
9 april 2013 · 7 Inlägg

Jag satte den direkt efter ic och det funkade för mig åkte 08-09bar alltså innan tomgångsmotor 2000mil körde jag hade inga problem alls smile Lugn och fin tomgång inga hugg eller rygg var nästan lite rappare har jag för mig big_smile

Volvo 945 "Sleepern 16v Turbo" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang