Beskrivning: Hur du/man gör för att eftermontera elhissarna fram i en Volvo 740/940 utan fördragna kablar

volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
10 september 2009 · 695 Inlägg

Som topic lyder.
Här nedan beskriver jag hur du/man skall göra för att få elhissar och elspeglar på en Volvo 740 som inte har något fördraget alls till detta.

Det första du behöver inskaffa innan några moment görs är:
Elhiss/Fönsterhiss motorer förare och passagerardörr.
OBS!
Det är skillnad på desse så var klar över att du skaffar 1st höger och 1st vänster dvs höger och vänster.
Likadant med speglarna skaffar du 1st höger och 1st vänster spegel/ar.
Kabelhärva förardörr och passagerardörr. (Går bra med vilketsom ta från en 89a eller något som inte har AUTO-down mög så slipper du extra problem.)
Ta även 1st knapp-sats med elhissar fram och elspeglar till förardörren samt 1st knappsats till passagerardörren med knapp till den rutan om det ska gå att trycka seperat på passagerarsidan ner rutan.

På min bil körde jag med ett 760-kablagé från en -88:a det har 24stift totalt i förardörr-kablagét och 12st i passagerar-kablagét.
Dörrsidor hög+vä i din färg vanligtvis blå i alla volvo modeller, utan hål till fönstervevar, då vi ska ersätta detta.
Hur som helst nog om detta.
Det är grunden iaf vad du behöver, rutorna behöver du inte byta om du inte vill.
Nu om du är händig har du fixat på/in allt och ska koppla in det hela d.vs elen alltså.

Nedan beskriver jag hur jag gjorde, jag körde inte med relä då jag ansåg att jag inte ska ha i bakdörrarna i framtiden ska du det så kanske vi kan lösa det på något annat sätt vid ett senare tillfälle jag har iallafall kopplat enligt detta:
Steg 1: Ta av batteriets minus pol då vi ska jobba med elen å inte vill ha något större problem senare.
Steg 2: Från förardörren går det en gul/röd kabel i dörr-kablagét som du skall dra till säkringen 8 i centralen, detta är då plus(12V).
Steg 3: Koppla in vit/grön, vit/brun, vit/blå till passagerardörrens dörr-kablagé skarva färg till färg det är lätt.
Steg 4: Klipp av följande onödiga kablar då vi inte skall ha till bak:
Gul kabel
Brun kabel
Grå kabel
Grön kabel
Rosa kabel
OBS!
Klipp inte av dem för mycket om du väljer att att montera elhissar bak vid ett annat tillfälle.
Steg 5: Blåe kablen i förardörren ska dras på kabel till blåe kablen i passagerardörren.
Steg 6: Grå/Röd kabel i förardörren ska dras på kabel till grå/röd kabel i till höger framdörr(passagerarsidan)
Steg 7: Hur många kablar finns det kvar i det nya kablagét?
Steg 8: Klipp och skarva kablarna från det gamla kontaktstycket (Vita) rätt färg på rätt färg.
Steg 9: Nu har du 1 kabel kvar i den gamle socklen den är blå/gul som flaggan, den lät jag sitta kvar i sockeln om man vill koppla det som det var orginal i framtiden.
Steg 10: Nu ska elspeglarna få ström det får dem på orange kabel som dras till säkring 14(Cigguttag).
Jag har kopplat det enligt egen ficka och det fungerar kalas på min bil.
Allt fungerar. smile helt idiotsäkert.
Blå/gul och Blå/grön kabel ska dras i RÖD/GUL (Ström-kablen då vi inte behöver relä)
Centrallås till passagerardörren ska dras på färg till färg, varierar på härvor men på 760i-kablagét är det vit/röd som är gul/svart och röd/blå till grön/svart

Du drar också nytta utav volvos färgschema på deras kablar och här nedan följer det:
BN = Brun
BL = Blå
GN = Grön
GR = Grå
P = Rosa/Skär
R = Röd
SB = Svart (JORD -31)
W = Vit
Y = Gul
B = Beige

Är du osäker på demonteringen av rutan kan du ta en titt på denna länken: http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … ss#p308393

Senast redigerat av volvo740mannen (15 september 2009)

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
Pavva
29 juni 2011 · 1 215 Inlägg

Tjenare jag undrar om du kan hjälpa mig med elhissarna på min 740. jag köpte dom och dom va strippade från kontakter sad

jag tog kort på kablarna och om du vill och kan så kan du gärna fylla i vilken kabel som ska gå vart smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/148/147086/147086-ff5ee8651879c1b0176e6fc2d74a5553.jpg

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Doomase
28 mars 2012 · 4 Inlägg

Tjenare, Jag har ett litet problem jag också. De e så här att jag ska också koppla elhissar fram i min trogna 740, men jag har bara motorerna och knapparna, så ingen kabelherva har jag. så jag undrar om du vet vilka poler på knapparna som är till vad smile

xxBluexx
28 mars 2012 · 37 Inlägg

Enklast är ju att ta kablarna från en bil med elhissar. annars kan du kolla på elschemat i haynesboken om du har en sådan.

Volvo=Världens och landets vackraste objekt
Doomase
28 mars 2012 · 4 Inlägg

Nej du, har ingen sådan bok. Ska försöka hitta nå sånna kablar

Volvo945a-traktor
25 juni 2012 · 2 Inlägg

hej! Har skrivit ut ditt shema på hur man kopplar 740/940 elhissar till en 740/940 utan fördragna kablar, jag har inte den blå/gula kabeln i min 940. Jag har kvar blå/grön men jag har ej någon blå/gul utan den kabeln som finns kvar är vit/gul på båda sidor. Mitt centrallås fungerar ej heller. Skulle uppskatta ett svar.

Volvo945a-traktor
25 juni 2012 · 2 Inlägg

Jag har 945 men det har la ingen betydelse mellan 940/945. Köpte nya 745 dörrar fram med elhissar och elspeglar, men min 945a har vev och vi tänkte sätta i elhissarna istället.

xxBluexx
25 juni 2012 · 37 Inlägg

Volvo945a-traktor skrev:
Jag har 945 men det har la ingen betydelse mellan 940/945. Köpte nya 745 dörrar fram med elhissar och elspeglar, men min 945a har vev och vi tänkte sätta i elhissarna istället.

Om du har tagit dörrarna från en 745 med elhissar så är det bara att koppla som det står ovan. Då borde det fungera.

Volvo=Världens och landets vackraste objekt
Johan_Sundberg
8 december 2012 · 36 Inlägg

fy fan så bra smile det ska jag prova smile har en skrotbil med elhissar å elspeglar som ja vill ha i min nuvarande bil smile

Benz i mitt <3
leksandstar25
14 juni 2013 · 32 Inlägg

Detta hjälpte mycket så tack så mycket men det är en sak jag inte förstår , det där med hur blå/gul och blå/grön ska in i röd/gul ? ska man ta sockerbit då ? och är den till elhissarna eller spelglarna eller båda ? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang