Nissan Primera, Mazda 323f eller Peugeot 406 Coupé

Sparris
11 september 2009 · 7 Inlägg

Jag är inne på ett bilköp med en budget på max 55000kr.
Jag har gjort några riktigt dåliga köp på sistone. Impulsköp..
Den här gången tänkte jag köpa en ekonomisk, billig men ändå rolig bil.
Efter att ha kollat runt på blocket så har jag valt ut två stycken som skulle passa mig plus en "joker"

Nissan Primera 2,0 00:a
140hk
12000mil
50 lappar

Mazda 323f 2,0 01:a
128hk
12000mil
runt 50 lappar

sen en riktigt snygg bil... men fransk :S
Peugeot 406 Coupé 3,0 98:a
200hk
12000mil
50 lappar..

Jag skulle ju lätt helst vilja ha Peggan pga utseendet o prestandan, men frågan är om det är ett smart köp?
Håller den eller är det bara skitsnack med att franska bilar är skit? Det positiva med den är att jag hittat en på en bilfirma, fullutrustad, lackbehandlad och med 6mån garanti. Man blir sugen...
OM det nu är ett dumt köp, vilken japsare är bäst då? nissan eller mazda?
Nu blev det värsta romanen, men ville lägga upp situationen så att ni förstår och så hoppas jag på eran hjälp med er proffskunskap smile
Nä, men om ni vet nåt om bilarna vore det skitsjyst av er o bara skriva en snabb kommentar för jag vill inte göra samma misstag igen. 50 lappar är mycket pengar för en fattig 22åring.. tongue

zoopåse
11 september 2009 · 1 171 Inlägg

Nissan primera är ingen rolig bil. Almera brukar man ju kalla för den tråkigaste bilen i klassen.

Både mazda 323 och nissan har problem med rost, ska du köpa en sådan så undersök grundligt.

Peugeot har ett välförtjänt dåligt kvalitetsrykte med viktiga saker som går sönder. En anna sak värt att kolla upp är försäkringen på 406:an. Om du tycker att det verkar ok och exemplaret är schysst och du vill ha en rolig bil tror jag ändå mer på 406:an.

Rille0
11 september 2009 · 2 021 Inlägg

varken primeran eller mazdan är särskilt roliga eller vackra o titta på dessutom håller dom inte samma kvalite som de äldre japsarna gör.
Peggan är inte så tokig, 406 är helt klart den vettigaste franska bil jag känner till, milsvis bättre än dess efterträdare 407 samt alla citroen i stort sett, dessutom är den riktigt snygg.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Rquired Allmänt envis
11 september 2009 · 12 512 Inlägg

Som skrivits, både Primera och 323F är småtråkiga bilar att köra. Tycker 323 är en nivå bättre än Nissan, men fortfarande inte rolig. Dessutom har Primera vändradie som ett fartyg, inte smidig någonstans.

Peugeot håller kanske inte toppkvalitet, men det är betydligt mer (och roligare) bil än de andra alternativen här. Jag tror inte det är ett tokigt köp alls, 50k för en snygg coupé med mysig 3L sexa smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Sparris
12 september 2009 · 7 Inlägg

zoopåse skrev:
Nissan primera är ingen rolig bil. Almera brukar man ju kalla för den tråkigaste bilen i klassen.

Både mazda 323 och nissan har problem med rost, ska du köpa en sådan så undersök grundligt.

Peugeot har ett välförtjänt dåligt kvalitetsrykte med viktiga saker som går sönder. En anna sak värt att kolla upp är försäkringen på 406:an. Om du tycker att det verkar ok och exemplaret är schysst och du vill ha en rolig bil tror jag ändå mer på 406:an.

Jag trodde faktiskt att försäkringen skulle flyga iväg på 406an men det va bara runt 100lappen dyrare i mån smile men sen är ju frågan om det är värt o köpa en bil med fet motor som ser bra ut om den inte håller..? tongue Det viktigaste är ju trots allt att den håller och det har jag hört att både mazda nissan o toyota är bra med även fast det kanske är inte är dom roligaste bilarna. det beror ju på va man prioriterar. Jag undrar bara HUR bra/dålig bilarna är.. smile

zoopåse
12 september 2009 · 1 171 Inlägg

Omöjligt att säga. Det beror för mycket på exemplaret. Men generellt är Peugeoten en större chansning än tex en Toyota. Spara en buffert ifall något skulle behöva lagas. Kan vara värt det om du gillar bilen.

Ett alternativ som jag varmt skulle rekomendera är en toyota camry. Antingen 2.2:an eller en V6. Det är nästan som min LS400 fast billigare. Funderade på en sådan faktiskt innan jag bestämnde mig för V8:an. Iaf så har camryn både komfort, driftssäkerhet och är ganska rolig att köra. Pigga motorer.

Holiace
12 september 2009 · 1 754 Inlägg

406 är snyggast iaf smile

Jag kan inget om allt.
Powe_R
12 september 2009 · 414 Inlägg

406an utan tvekan. 3.0L motorn håller iaf. farsan har en 607a 3.0, har alldrig haft problem med den.
Ända som har pajjat på motorn är några tändspolar. (dåliga orginal) när man köper nya får man den nya och bättre versionen av tändspolar vilket håller mkt bättre. tror vi har bytt ut alla nu. nu går den utan problem. Om du ska köpa en 406 3.0 nu så har den ganska många år på nacken och tändspolarna lär redan vara bytta till den bättre modellen. Det ända felet som vi haft förutom tändspolarna är en trasig fönsterhiss. inget annat. smile (Vi har haft bilen i 3 år nu)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Kinshi
15 september 2009 · 139 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/116639/764275_f7i77a.jpg
Vem sa att primeran är inte snygg wink

Rquired Allmänt envis
15 september 2009 · 12 512 Inlägg

Kinshi skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/116639/764275_f7i77a.jpg
Vem sa att primeran är inte snygg wink

Jo men den är knappast orginal den där heller. Och ett snygg(are) yttre väger knappast upp Primeras egenskaper som bil i övrigt...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rock-Star
15 september 2009 · 2 982 Inlägg

peggan givetvis om du skalar ner alternativen som du gjort

Rille0
15 september 2009 · 2 021 Inlägg

Kinshi skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/116639/764275_f7i77a.jpg
Vem sa att primeran är inte snygg wink

den där va ju hemsk, skyline lookalike front med en aluvinge o lite dekaler, ta en titt på 406 coupe så ser du en vacker bil, kvaliten kan väll variera men den håller mkt bra för o vara en fransk bil, fin motor v6an som går bra men den har kamrem vilket medför en ganska stor utgift när den ska bytas, ufo bromsar fram, 4 kolvs brembo alu ok, dyra belägg för o inte tala om oken i sig om ett nu skulle gå sönder.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
IceEyes Varningar: För många..
15 september 2009 · 2 552 Inlägg

Lägger min röst på Peggan. Den lär garanterat vara den roligaste bilen i gänget och att franska bilar bara är skräp verkar vara en seglivad myt.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Kinshi
16 september 2009 · 139 Inlägg

Jo klart men det är snygg gjort inget annat big_smile

namcon
16 september 2009 · 242 Inlägg

Har haft 1 Peugeot och den fungerade aldrig när det var blött ute och sen så gick den sönder ganska ofta så det är ju knappast en myt att skiten inte håller!

Jag skulle köpt mazdan om jag fick välja mellan dem där.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Kinshi
16 september 2009 · 139 Inlägg

Jag hade en peugeot 607 en av de bästa bilarna, men som jag hörde är reserv delarna dyra, men komforten var riktigt skön, pendalde 140 mil en gång i månaden.

Germax
16 september 2009 · 12 086 Inlägg

Jag hade ju aldrig i livet köpt Peugeoten, problembil.
Jag hade nog fan tagit Mazdan pga driftsäkerheten.

Opelmadness German cars, quality and beyond
16 september 2009 · 8 197 Inlägg

Primeran utan tvekan. smile Hade en 96'a visserligen, men dom är mer eller mindre samma under skalen.

Sticker inte under stol med att det måste ha varit den bästa bilen jag har ägt. 2.0 liter, 130 hk 0-100 på runt 8-9 sekunder, toppade mätarn ut och klarade 0,6 liter/mil utan problem. Körde den 11000 mil utan minsta problem mer än dom vanliga servicarna. smile

Visst, Peggan är snygg som fan, men jag vill inte ha den, som sagt... Problembil.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Kinshi
19 september 2009 · 139 Inlägg

Rille0 skrev:

Kinshi skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/116639/764275_f7i77a.jpg
Vem sa att primeran är inte snygg wink

den där va ju hemsk, skyline lookalike front med en aluvinge o lite dekaler, ta en titt på 406 coupe så ser du en vacker bil, kvaliten kan väll variera men den håller mkt bra för o vara en fransk bil, fin motor v6an som går bra men den har kamrem vilket medför en ganska stor utgift när den ska bytas, ufo bromsar fram, 4 kolvs brembo alu ok, dyra belägg för o inte tala om oken i sig om ett nu skulle gå sönder.

Det är ingen Alu vinge, det är en kolifiber vinge, dessutom om du visste va det är i bilen hade du inte sagt att den är så hemsk som du säger wink

caromania Forummoderator
19 september 2009 · 9 296 Inlägg

Jag har haft en Primera -01. Men kvaliten är inte "japansk" så det är tyvärr ingen bil jag kan rekommendera. Däremot håller jag inte med om att den är så tråkig, den har väldigt bra väghållning faktiskt och lämnar många sportigare bilar efter sig när det svänger lite. Den har betydligt bättre väghållning än min nuvarande Honda Accord och det säger inte lite.
Men 50k??? De kostar väl inte mer än 20-30?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang