6,5" eller 6x9" i Skoda pickup

Peete
17 september 2009 · 134 Inlägg

Tjena, jag tänkte bygga lite ljud i Skodan nu!

Just nu sitter det ett par 4" kenwood högtalarna i dörrarna och en Kenwood KDC-W534U huvudenhet i den.
Jag tänkte montera in 2 stycken extra högtalaren som jag tänkte driva genom stereon för jag vill inte ha något slutsteg i den (platsbrist!) men frågan är om jag ska satsa på 2vägs 6,5" eller 3vägs 6x9"?
Jag vill framför allt ha lite mer bas i bilen men inte någon bas som man får av en jättestor baslåda med dubbla 12"are eller nått. Vill ha en diskret bas och jag är ute efter att få ett skönt ljud och inte något über högt ljud. Högtalarna ska vara av Kenwood och jag har en budget på ca 1000 kr för högtalarna.
Behöver hjälp med att välja smile

Blev mycket text nu men jag försökte skriva allt jag kom på!

Mvh Peete

skogenracing xcOOb
17 september 2009 · 388 Inlägg

köp ett basrör lr liknande de brukar funka bra i såna där små bilar.. inbyggt slutsteg o kostar kring 1000kr

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 september 2009 · 8 744 Inlägg

Om du redan har ett par 4" koaxialer så borde ju ett par lösa 6,5" middar bli kalas, då får du i princip ett 3-vägs system. smile Alternativt att du köper ett kitsystem och skippar diskanten, eller ett par koaxialer och kopplar/filtrerar bort diskant och mellan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Peete
17 september 2009 · 134 Inlägg

Okej okej, men vad menar du med att "kopplar/filtrerar bort diskant och mellan" ?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 september 2009 · 8 744 Inlägg

Ja alltså eftersom att du redan har mellan och diskantregister i dina 4" högtalare så blir ljudet konstigt om du kopplar in ett par till högtalare med mellanregister och diskant. Eftersom att du är ute efter mer bas så borde alltså ett par högtalare utan mellanregister och diskant blir bra då. smile Det jag sen menade med att koppla/filtrera bort mellan och diskant är att du antingen helt enkelt på ett par koaxialer fysiskt kopplar bort diskanten (garantin försvinner) eller att du ställer in filtret i huvudenheten (om du har nåt) på att ta bort mellan och diskantregistret.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Peete
17 september 2009 · 134 Inlägg

Okej okej, ja det kanske låter konstigt om jag kör med dubbla mellanregister och diskant men bara har 1 par högtalare med bas?

Känns ju dumt att köpa ett par högtalare och sedan måste modifiera dem, har ju inte byggt så mycket billjud förut.

Tack för svaren och kom gärna med fler ideér!

// Peter

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 september 2009 · 8 744 Inlägg

Just därför så föreslog jag att du ska köpa ett oar lösa middar. Men Kenwood har väl troligtvis inte det i den prisklass som du eftersöker, och därför så tipsade jag även om att du kan köpa ett kitsystem och bara använda middarna från det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
MIKK0 Designer.
17 september 2009 · 1 260 Inlägg

www.biltema.se art.nr: 24-797.
Mått: 349 x 239 x 70 mm. Får nog plats under sätet smile

Men det är ju inte kenwood.

Senast redigerat av MIKK0 (17 september 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
Peete
17 september 2009 · 134 Inlägg

Om det är den låga subwoofern så har jag kollat på den och även provat den i en skoda pickup men njaa, jag blev inte så jätte förtjust i den.

Men tack endå!

Josasp
17 september 2009 · 45 Inlägg

Jag har två st MDS DC650 6,5" middar utan diskant och filter som ligger om du är intresserad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang