Svärta ner kantlister?

albinfurenhed
19 september 2009 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har hört att det ska finns något medel att svärta ner kanlisterna på bilen med, men jag vet inte vad det heter. Skulle jag kunna få lite hjälp med det så vore jag ytterst tacksam! smile

wange_82
19 september 2009 · 164 Inlägg

bumpershine kan jag tänka mig att du menar... finns även ett medel som heter blackcrome

Audi A6 "Ådi" (2006)
BMW E30 Cab "Atlantic blue metallic" (1993)
mickey
20 september 2009 · 247 Inlägg

Något som är ganska "out there" men värt att prova, träolja. Har själv gjort det på min bil med bra resultat. Prova dock småskaligt först.

Edit, inte på saaben utan på min slit och släng bil.

Senast redigerat av mickey (20 september 2009)

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Decibel
20 september 2009 · 2 911 Inlägg

Varmluftspistol

Attenator
20 september 2009 · 404 Inlägg

En sak som fungerar kanon om det är så att listerna var svarta från början men har blivit solblekta är en värmepistol, blev super på mazdan jag hade en gång i tiden!

Hehe du hann före med tipset.

Senast redigerat av Attenator (20 september 2009)

BMW 2002 (1972)
Losgard
20 september 2009 · 1 688 Inlägg

Blackchome och svartvax för plast finns hos varje mack, är väl samma sak i grund och botten.
Ingen permanent lösning, men snyggt för stunden. Ska du använda värmepistolen så akta så du inte bränner plasten så du får bubblor i den.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Adde_Hellmer VVS-MONTÖR
21 september 2009 · 20 Inlägg

albinfurenhed skrev:
Hej!

Jag har hört att det ska finns något medel att svärta ner kanlisterna på bilen med, men jag vet inte vad det heter. Skulle jag kunna få lite hjälp med det så vore jag ytterst tacksam! smile

Hagmans bumpershine (svart)

alternativt Turtle´s black chrome

Hemma Bra Men I Garaget Bäst!:d
Volvo 740 16v TURBO "Leksaken" (1991)
Mr_Felix
21 september 2009 · 134 Inlägg

Jag använder "Back To Black". Köpt på Okq8.

Remiss
21 september 2009 · 1 339 Inlägg

Hur är er erfaranhet med "Black Chrome" när det gäller just hållbarheten?

Nipfel
21 september 2009 · 268 Inlägg

Volvo740an skrev:
Hur är er erfaranhet med "Black Chrome" när det gäller just hållbarheten?

Ganska bra, men man får väl dra på det än gång på våren och en gång på hösten om man ska vara duktig smile brukar göra det i samband med vaxningen.

lindell90
21 september 2009 · 876 Inlägg

Volvo740an skrev:
Hur är er erfaranhet med "Black Chrome" när det gäller just hållbarheten?

Jag la på för en vecka sedan men det blev helskumt på min lister. Blev alldeles flammiga. Precis som det har dunstat bort på vissa ställen och andra ser ut till att fortfarande vara blöta.

Någon som vet vad jag gjort för fel?

Edit: kanske ska berätta hur jag gjorde också smile

Först strök jag ut ett jämnt lager med en torr trasa och låt det torka in en stund. sen skulle man eftertorka precis som det stod på förpackningen och när jag kom ut i garaget dagen efter så såg det ut som det gör nu. Gick inte att tvätta bort det heller.

Senast redigerat av lindell90 (21 september 2009)

Epitaph
21 september 2009 · 835 Inlägg

Jag använder kopiösa mängder Turtle black chrome. Nyckeln är just att använda mycket mer än man tror. Sedan fungerar deras sprayburkar bra med. Anv mycket och eftertorka noggrannt bara!

Rock-Star
21 september 2009 · 2 982 Inlägg

vinylglans AKA. bumpershine. fungerar även på inredning.
men inte RATTEN

VXC70
21 september 2009 · 210 Inlägg

silikonspray är ett annat alternativ, men går ju med lite vad som helst, testa inte med rapsolja blir kladdigt å jävligt av det.

smart tänkt där med värmepistol wink

lindell90
21 september 2009 · 876 Inlägg

VXC70 skrev:
silikonspray är ett annat alternativ, men går ju med lite vad som helst, testa inte med rapsolja blir kladdigt å jävligt av det.

smart tänkt där med värmepistol wink

säg inte silikonspray så att "Speedman" hör. Han gillar inte det big_smile

HG84
21 september 2009 · 28 Inlägg

Jag använder Concept Vista.. funkar riktigt bra..

Beställes över nätet

Remiss
21 september 2009 · 1 339 Inlägg

lindell90 skrev:

VXC70 skrev:
silikonspray är ett annat alternativ, men går ju med lite vad som helst, testa inte med rapsolja blir kladdigt å jävligt av det.

smart tänkt där med värmepistol wink

säg inte silikonspray så att "Speedman" hör. Han gillar inte det big_smile

Nepp, de e inte speciellt bra för den delen heller :p


*Speedmans inlägg angående Silicon-sprayer*

Varför uttala sig om något man inte vet tillräckligt om? roll
Du får ursäkta, men silikon ska man hålla sig HELT borta från fordon som kan behöva lackeras om i senare tillfälle. Vill lackeraren vara riktigt hård om han får reda på detta, så kan han tacka nej till lackjobbet.
Kan lackfirman tjäna mer på, än att få silikon i lackboxen. Som sedan smittar av sig på flera lackjobb efteråt sedan.

Senast redigerat av Volvo740an (21 september 2009)

VXC70
22 september 2009 · 210 Inlägg

Volvo740an skrev:

lindell90 skrev:

VXC70 skrev:
silikonspray är ett annat alternativ, men går ju med lite vad som helst, testa inte med rapsolja blir kladdigt å jävligt av det.

smart tänkt där med värmepistol wink

säg inte silikonspray så att "Speedman" hör. Han gillar inte det big_smile

Nepp, de e inte speciellt bra för den delen heller :p


*Speedmans inlägg angående Silicon-sprayer*

Varför uttala sig om något man inte vet tillräckligt om? roll
Du får ursäkta, men silikon ska man hålla sig HELT borta från fordon som kan behöva lackeras om i senare tillfälle. Vill lackeraren vara riktigt hård om han får reda på detta, så kan han tacka nej till lackjobbet.
Kan lackfirman tjäna mer på, än att få silikon i lackboxen. Som sedan smittar av sig på flera lackjobb efteråt sedan.

men herregud det går ju att demontera listerna, för byter man färg på bilen vill man väll fan inte ha original lacken kvar under listerna?

lindell90
22 september 2009 · 876 Inlägg

VXC70 skrev:

Volvo740an skrev:

lindell90 skrev:

säg inte silikonspray så att "Speedman" hör. Han gillar inte det big_smile

Nepp, de e inte speciellt bra för den delen heller :p


*Speedmans inlägg angående Silicon-sprayer*

Varför uttala sig om något man inte vet tillräckligt om? roll
Du får ursäkta, men silikon ska man hålla sig HELT borta från fordon som kan behöva lackeras om i senare tillfälle. Vill lackeraren vara riktigt hård om han får reda på detta, så kan han tacka nej till lackjobbet.
Kan lackfirman tjäna mer på, än att få silikon i lackboxen. Som sedan smittar av sig på flera lackjobb efteråt sedan.

men herregud det går ju att demontera listerna, för byter man färg på bilen vill man väll fan inte ha original lacken kvar under listerna?

nej, men silikonen kommer att hamna på lacken också smile

Jocke0155
22 september 2009 · 279 Inlägg

Once you go black, you never go back!


Bumpershine funkar halvtaskigt tycker jag, snyggt i en dag sen ser det småtråkigt ut igen. Plus att det är jävligt att få på plåten, drar ju till sig damm eftersom det är så fett.

Beroende på vad du har för typ av lister så finns det annars svart vinylfärg att köpa, det skulle kunna funka om du gör ett bra förarbete!

Eller så river du bort listerna och lackar om dom helt och hållet!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang