Ni som har bilarna registrerade på era föräldrar, vad säger ni till polisen?

Grimling Professionell amatör
22 september 2009 · 451 Inlägg

Jag säger att det är min bil som står på morsan för försäkringens skull, alternativt så säger jag att den är min på kvällar/helger och mammas på veckorna samt att hon betalat för den så hon äger den(Så är det ju naturligtvis inte men hur ska dom kolla det), det beror helt på om det verkar vara sura snutar eller inte..

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
Gizmojohan
22 september 2009 · 3 295 Inlägg

jag brukar säga som det är, varför ljuga? jag har min Evo står på pappa för att det är snuskigt dyrt att ha den på mig, dessutom så var det en rekomendation från försäkringbolaget att göra så för våran del wink

volvoentusiasten
22 september 2009 · 4 005 Inlägg

tsdi skrev:
För att inte dra på detta för mkt så trode jag du menade att om man som i mitt fall betalat bilen själv. betlar skatt själv. betalar försäkring själv. betalar service osv osv så skulle man ändå inte få ladda upp den pga den står reggad på morsan ! Men nu drar vi inte mera på detta! smile

Jaha. smile Nä, en bil som man bekostar själv tycker jag kan man få lägga upp, nemas problemas. Däremot tycker jag du ska försäkra bilen själv men det är ju självklart att man får ha andra åsikter. Behöver inte idiotförklara någon för att man har olika åsikter. smile
Nog talat. smile

Jokke_
22 september 2009 · 453 Inlägg

linuslinje skrev:

tsdi skrev:

saab_sonett skrev:
Köp inte dyrare bil än ni har råd att försäkra, skriver ni. Jojo. En sur gammal 740 -88 för 2 papp kostar 8000/år att trafikförsäkra på min son som är 20 år. På mig kostar den 1900/år. Vem tror ni den står på.........
Vi har naturligtvis samma adress.

Håller med. mycket gnälltanter i tråden.. Kan det vara avundsjuka också ? jag vet inte riktigt men de flesta som jag sett genom åren som gnällt på detta har ofta billiga bilar själva..(undrar hur många som sitter och skickar sms med regnummer nu) men för att bespara er 3kr eftersom ni nu måste lägga den på försäkringen som är svindyr så kan jag redan nu säga att audi'n står på GÖRAN EDMAN och bmw'n står på EVA PETRE. Sådär 6kr sparat big_smile

Och ja alla är brukar av alla bilar mer eller mindre i våran familj så det körs med alla bilar av alla i familjen även om man har sin / sina egna. Så säger inget annat till polisen än vem som äger bilen på pappret smile

På torsdag ska jag hämta en företagsbil. Ska jag ställa den på mig själv som privatperson också eller ? jag menar det är ju kul att betala försäkring big_smile

Varför ska man vara avundsjuk på att någon har en fin bil som inte de inte betalar för själva? Förstår inte.

Bor man hemma och alla i familjen är brukare av alla fordon så har jag inga problem med det, inte heller har försäkringsbolaget detta. Men om man bara sätter sitt fordon på sina föräldrar för att komma undan att betala för sig så är detta fel.
Lite kortsiktigt tänkt kanske då försäkringspremierna ökar för den andra grupperna som inte är i riskgruppen.

Sen kan man väl diskutera om det rätt eller fel att lägga upp sina föräldrars fordon på sin sida och ge en syn av att det är ens egna kanske men det handlar inte denna tråd om.

Men varför ska man inte betala för sina egna kostnader? Bara för att det är dyrt?
Fungerar det så med elräkningar med eller? Kan jag be min granne eller någon farbror på stan att betala den?

smile

Du kan ju inte jämföra med att någon annan betalar, min bil står på min mor men det är fortfarande jag som betalar försäkring och skatt, bara att jag betalar det till henne och att det blir mycket billigare för mig

volvoentusiasten
22 september 2009 · 4 005 Inlägg

Jokke_ skrev:

linuslinje skrev:

tsdi skrev:

Håller med. mycket gnälltanter i tråden.. Kan det vara avundsjuka också ? jag vet inte riktigt men de flesta som jag sett genom åren som gnällt på detta har ofta billiga bilar själva..(undrar hur många som sitter och skickar sms med regnummer nu) men för att bespara er 3kr eftersom ni nu måste lägga den på försäkringen som är svindyr så kan jag redan nu säga att audi'n står på GÖRAN EDMAN och bmw'n står på EVA PETRE. Sådär 6kr sparat big_smile

Och ja alla är brukar av alla bilar mer eller mindre i våran familj så det körs med alla bilar av alla i familjen även om man har sin / sina egna. Så säger inget annat till polisen än vem som äger bilen på pappret smile

På torsdag ska jag hämta en företagsbil. Ska jag ställa den på mig själv som privatperson också eller ? jag menar det är ju kul att betala försäkring big_smile

Varför ska man vara avundsjuk på att någon har en fin bil som inte de inte betalar för själva? Förstår inte.

Bor man hemma och alla i familjen är brukare av alla fordon så har jag inga problem med det, inte heller har försäkringsbolaget detta. Men om man bara sätter sitt fordon på sina föräldrar för att komma undan att betala för sig så är detta fel.
Lite kortsiktigt tänkt kanske då försäkringspremierna ökar för den andra grupperna som inte är i riskgruppen.

Sen kan man väl diskutera om det rätt eller fel att lägga upp sina föräldrars fordon på sin sida och ge en syn av att det är ens egna kanske men det handlar inte denna tråd om.

Men varför ska man inte betala för sina egna kostnader? Bara för att det är dyrt?
Fungerar det så med elräkningar med eller? Kan jag be min granne eller någon farbror på stan att betala den?

smile

Du kan ju inte jämföra med att någon annan betalar, min bil står på min mor men det är fortfarande jag som betalar försäkring och skatt, bara att jag betalar det till henne och att det blir mycket billigare för mig

Varför kan jag inte det?

Du betalar fel försäkringspremie, någonstans måste kostnaden hamna, och då fördelas kostnaden den till andra.

Man måste tänka ett steg längre, gah, Känns som om man diskuterar detta varje vecka i 3 nya trådar.

plankan
22 september 2009 ·

Evo-Offer skrev:
då kan vi ta upp det igen då att alla som trimmar sina bilar kör minst lika olaglig eller var de kanske ingen kan säga ngt om de?

Om det är mig och min bil du syftar på hmm
så kan jag bara tala om för dig att den är reg. bessad med T16 och försäkrad i enighet med försäkringsbolaget wink

celica-mannen
22 september 2009 · 14 Inlägg

när jag hade celican på min mamma, så frågade dom om mamma brukade köra bilen ofta
då sa jag att hon aldrig kört den å då skrattade dom bara.

Muttley
22 september 2009 ·

LAE skrev:
. Skaderegleraren har hittat bilen på garaget.org där ägaren lagt ut uppgifter om att bilen är trimmad. Enligt försäkringsvillkoren gäller inte masinskada om bilen är trimmad med undantag om försäkringsbolaget vet om det och godkänt det vilket inte är så vanligt.

Samma gäller om bilen står på ens far och jag kanske använder den mest. Har försäkringbolaget godkänt det så är de godkänt. Om de sen ändrar sig är de bedrägeri.
Bilen äger jag, och mcn står min far på, jag ringde försäkringbolaget och de sade att de gick utmärkt att ha de på min far om han själv godkände det.
Är de däremot så att man försäkrar ett fordon på sina föräldrar eller kompis och inte har fått godkänt från bolaget så är de ju en sk skenförsäkring.

LazerHawke
22 september 2009 · 1 268 Inlägg

tkd_rille skrev:

LAE skrev:
. Skaderegleraren har hittat bilen på garaget.org där ägaren lagt ut uppgifter om att bilen är trimmad. Enligt försäkringsvillkoren gäller inte masinskada om bilen är trimmad med undantag om försäkringsbolaget vet om det och godkänt det vilket inte är så vanligt.

Samma gäller om bilen står på ens far och jag kanske använder den mest. Har försäkringbolaget godkänt det så är de godkänt. Om de sen ändrar sig är de bedrägeri.
Bilen äger jag, och mcn står min far på, jag ringde försäkringbolaget och de sade att de gick utmärkt att ha de på min far om han själv godkände det.
Är de däremot så att man försäkrar ett fordon på sina föräldrar eller kompis och inte har fått godkänt från bolaget så är de ju en sk skenförsäkring.

sen är det väl oxå så att så länge man bor under samma tak så e det lugnt eller?

Muttley
22 september 2009 ·

LazerHawke skrev:

tkd_rille skrev:

LAE skrev:
. Skaderegleraren har hittat bilen på garaget.org där ägaren lagt ut uppgifter om att bilen är trimmad. Enligt försäkringsvillkoren gäller inte masinskada om bilen är trimmad med undantag om försäkringsbolaget vet om det och godkänt det vilket inte är så vanligt.

Samma gäller om bilen står på ens far och jag kanske använder den mest. Har försäkringbolaget godkänt det så är de godkänt. Om de sen ändrar sig är de bedrägeri.
Bilen äger jag, och mcn står min far på, jag ringde försäkringbolaget och de sade att de gick utmärkt att ha de på min far om han själv godkände det.
Är de däremot så att man försäkrar ett fordon på sina föräldrar eller kompis och inte har fått godkänt från bolaget så är de ju en sk skenförsäkring.

sen är det väl oxå så att så länge man bor under samma tak så e det lugnt eller?

Och jag glömde nämna att jag bor på ett annat postnummer. Men de tog jag upp med dem också. men den står parkerad på rätt adress och är rätt bra inlåst.

Hade dock nog varit skillnad om jag hade bott i helsingborg och jag ställt den på min far som bor i en liten by 7 mil ifrån. nu bor jag 1 kilometer bort.

loudness
22 september 2009 · 4 554 Inlägg

säger att det är mors men jag brukar den, står i min mors försäkring att jag kör med den så det är inga konstigheter

brandt_ Impossible Is Nothing
22 september 2009 · 128 Inlägg

Åååh vad folk är gnälliga och avundsjuka. Klart man har bilarna på sina föräldrar tills man är 24+ år gammal, att inte ha det är bara dumt och dyrt, ni säger att "har man inte råd så ska man inte köpa bilen", men kör ni runt med era fattiga 740 då medans vi andra kör runt i lite lyxigare och roligare bilar och fortfarande betalar försäkring, dock står ett annat namn på SMSet.

Absolut Lokis
22 september 2009 · 16 Inlägg

Blir förvånad över hur folk tänker här egentligen. Visst vill dom flesta av oss som hänger här på garaget ha en kraftfull bil men att betala en försäkring som är dyr är ni inte alls sugna på, varför då köpa en kraftfull bil eller en bil med turbo som är kända för att vara dyra i försäkring? Tydligen har ni inte råd att äga en sådan bil, och om ni nu måste ha en bil så varför räcker inte en 1.4L polo? Det är ju ni som kommer ligga med skägget i brevlådan när ni ligger på sjukan med livshotande skador efter en olycka och ni inte får en krona i ersättning från försäkringbolaget, är ert liv inte värt mer? Premierna är ju satta efter en statistik om än för mkt dyrare för personer under 25år, dock tycker jag att premierna ska sättas efter hur länge man haft sitt körkort, är man 28år och precis fått körkort så är det minst lika kul som för en 18åring.

När man blir 18år så förklaras man myndig i sverige, och ett tecken på att man ska ansvara för sina egna handlingar så när ska ni klippa navelsträngen till era föräldrar?

livet börjar vid 200km/h ;)
discokapten Kapten på disco!
22 september 2009 · 1 729 Inlägg

tsdi skrev:

saab_sonett skrev:
Köp inte dyrare bil än ni har råd att försäkra, skriver ni. Jojo. En sur gammal 740 -88 för 2 papp kostar 8000/år att trafikförsäkra på min son som är 20 år. På mig kostar den 1900/år. Vem tror ni den står på.........
Vi har naturligtvis samma adress.

Håller med. mycket gnälltanter i tråden.. Kan det vara avundsjuka också ? jag vet inte riktigt men de flesta som jag sett genom åren som gnällt på detta har ofta billiga bilar själva..(undrar hur många som sitter och skickar sms med regnummer nu) men för att bespara er 3kr eftersom ni nu måste lägga den på försäkringen som är svindyr så kan jag redan nu säga att audi'n står på GÖRAN EDMAN och bmw'n står på EVA PETRE. Sådär 6kr sparat big_smile

Och ja alla är brukar av alla bilar mer eller mindre i våran familj så det körs med alla bilar av alla i familjen även om man har sin / sina egna. Så säger inget annat till polisen än vem som äger bilen på pappret smile

På torsdag ska jag hämta en företagsbil. Ska jag ställa den på mig själv som privatperson också eller ? jag menar det är ju kul att betala försäkring big_smile

Avundsjuk var något jag slutade vara för massor med år sen, jag har tillräckligt stor *** för att köra den bilen jag har råd med utan att skämmas.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Enjimmieextra
22 september 2009 · 146 Inlägg

har ni nån gång blivit stoppad utan att veta vem ägaren är ?

det har jag blivit. åkte i en kompis bil som står på hans morsa vilket jag inte hade nån tanke på xD men det var bara att fråga tongue

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
22 september 2009 · 1 659 Inlägg

LeafBox skrev:
btw, vem (som är under typ 25 iaf) har råd att ställa bilen på sej själv? :S
Det skulle kosta mej typ 25k för en helförsäkring med Audin.
Såvida man inte har röven full med pengar man bara vill skita bort så står nog de flesta bilar på föräldrarna tongue

Alla mina bilar står på mig, dyrt men vafan ska man göra roll
Tur man inte har en nyare turbo bil för då hade den väl fått stå och ruttna

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
tsdi Egenföretagare
22 september 2009 · 2 496 Inlägg

discokapten skrev:

tsdi skrev:

saab_sonett skrev:
Köp inte dyrare bil än ni har råd att försäkra, skriver ni. Jojo. En sur gammal 740 -88 för 2 papp kostar 8000/år att trafikförsäkra på min son som är 20 år. På mig kostar den 1900/år. Vem tror ni den står på.........
Vi har naturligtvis samma adress.

Håller med. mycket gnälltanter i tråden.. Kan det vara avundsjuka också ? jag vet inte riktigt men de flesta som jag sett genom åren som gnällt på detta har ofta billiga bilar själva..(undrar hur många som sitter och skickar sms med regnummer nu) men för att bespara er 3kr eftersom ni nu måste lägga den på försäkringen som är svindyr så kan jag redan nu säga att audi'n står på GÖRAN EDMAN och bmw'n står på EVA PETRE. Sådär 6kr sparat big_smile

Och ja alla är brukar av alla bilar mer eller mindre i våran familj så det körs med alla bilar av alla i familjen även om man har sin / sina egna. Så säger inget annat till polisen än vem som äger bilen på pappret smile

På torsdag ska jag hämta en företagsbil. Ska jag ställa den på mig själv som privatperson också eller ? jag menar det är ju kul att betala försäkring big_smile

Avundsjuk var något jag slutade vara för massor med år sen, jag har tillräckligt stor *** för att köra den bilen jag har råd med utan att skämmas.

Wow vad häftig du är! Visste inte att kuklängden hade något med bilvalet att göra. Men har den nu det så lär inte en trött gammal SAAB dirrekt vara för dom med stora wink snarare för 70+ där den lille ha skrymplat ihop ? big_smile

Senast redigerat av tsdi (22 september 2009)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
christofferedil Yellow bug!
22 september 2009 · 1 640 Inlägg

Stod på en parkering med min f.d Passat, en -01, när polisen gled upp bredvid för att klaga på mina extraljus..

Polis: Vems är bilen?
Jag: Mammas..
Polis: Du menar att den står på mamma? *lite småsarkastisk ton*
Jag: Nej, mamma har åkt till fjällen, och jag lånar hennes bil. Något problem med det?
Polisen: n..neej.. eller.. nej..


---

Förövrigt, ni som klagar på att vi försäkrar bilarna på föräldrarna..

Jag är yrkeschaufför, kör lastbil dagligen, då utan att betala ett öre i försäkring. De få timmar jag sitter i min personbil resten av dagen, ska jag betala cirka 6500 på ett helår för TRAFIKförsäkring på åbäket till Jetta..

Hamnade på knappt 1500 på morfar i försäkring på Trafik. Samma bil.

Vad tror ni att man tar? :s

Tycker inte att jag ska förlora 5000 på ett helår i försäkring för att andra i min ålder inte kan visa mogenhet i trafiken. Det är ju bara att kolla in min Passat på min sida, det är ett klockrent exempel..

Senast redigerat av Edil_ (22 september 2009)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Enjimmieextra
22 september 2009 · 146 Inlägg

mitt försäkrings bolag betalar varken det är jag eller morsan som kvaddar den.

tycker inte folk ska snacka om det gäller eller inte då det är olika med olika bolag.

sen moral tanter om vad som är rätt och fel vilket är bäst att jag kör en säker bil som morsan "äger" eller att jag kör en gammal rishög för att ha råd

Bjork OEM <3
23 september 2009 · 6 957 Inlägg

brandt_ skrev:
Åååh vad folk är gnälliga och avundsjuka. Klart man har bilarna på sina föräldrar tills man är 24+ år gammal, att inte ha det är bara dumt och dyrt, ni säger att "har man inte råd så ska man inte köpa bilen", men kör ni runt med era fattiga 740 då medans vi andra kör runt i lite lyxigare och roligare bilar och fortfarande betalar försäkring, dock står ett annat namn på SMSet.

Sant, men om man inte vill bo hemma tills man är 24 år då? roll
Jag flyttade hemifrån förra året och såg det som en sj.klarhet att jag var tvungen att
ha bilen på mig sj. smile

Smäller jag skulle det ju bli svettigt att förklara för försäkringsbolaget, eller?

Nu har har jag lärt mig till nästkommande bil att smakar det så kostar det tongue
fast bilen jag är mest intresserad av hamnade på strax över 12000kr/helår år mig så
det kan jag ta smile

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang